Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Jménem krále – recenze

Jménem krále – recenze

JmKr3
JmKr3

Český film režiséra Petra Nikolaeva lze nazvat snahou o českou historickou detektivku v rozměrech skromného středověkého prostředí. Více než do kin se příběh svým pojetím hodí na televizní obrazovku a v podstatě si umím představit i její seriálovou podobu. JmKr3Hlavní postavou filmu je královský prokurátor Oldřich z Chlumu, který jede usmířit znesvářené rody pánů z Dubé a z Vartenberka. Během cesty a na samotném hradu se královský prokurátor snaží řešit vraždy, které zdánlivě spolu nesouvisí. Královský prokurátor Oldřich z Chlumu se představuje jako muž sloužící především svému králi a ani vzpomínky spojující ho s jednou z ženských postav ho neodvádí od hlavního účelu své cesty – objasnit vraždy a zklidnit situaci mezi znepřátelenými rody. Obsah filmu nebudu popisovat, ale dokážu si ho představit příběh zpracovaný v povídce nebo v románové podobě. Tak tedy příběh ve filmu najdeme, je tam i zápletka a řešení. Do stěžejních rolí obsadil režisér kvalitní herce a divák jen očekává, jak nás vtáhnou do svých postav a do svých problémů. Jenže žádný velký herecký koncert se nekoná. A není to chyba herců! Obdivuji Karla Rodena, který dal své postavě život i přes kostrbaté dialogy a stále stejně řešené scény. Ostatním hercům se i přes veškerou jejich snahu nepodařilo vytvořit pocit napětí s drsného života na středověkém hradu. Ale jinak film působí v kině a jinak bude asi působit na menší televizní obrazovce, kde se kamera soustředí na postavy v popředí záběru a divák se může lépe soustředit a vnímat obraz. Celý film je vedený v mírném tempu a tak se napětí odehrává jen v krátkých rozhovorech mezi hrdiny filmu. Milovníci erotických scén přijdou zkrátka a ženských rolí je ve filmu maličko. Markéta Hrubešová, která má roli vyzývavé a „živočišné náruživé“ manželky pana z Vartenberka, se snaží ve svých krátkých scénách zaujmout ale jako „ náruživou milenku“ si ji musíme spíš představit. Stejně tak v náznacích jsou i další dvě scény s dívkami z lidu v podhradí. Klára Issová má rolJmKr2i Ludmily, dcery  pána z Vartenberka , která byla vychována v klášteře a měla by nyní s radostí očekávat zásnuby. Ludmila má zpočátku snahu ovlivnit svou budoucnost ale příběh ji určí jiné řešení. V dalších rolích uvidíte Jana Dolanského, který se snaží plnit úkoly svého pána a tak trochu si i užít, David Matáska, který hraje pomocníka královského prokurátora a nic si neužije, Martina Štěpánka, který hraje pana Markvarta z Vartenberka ale moc si se svou ženou neužije a  Davida Prachaře, který si asi rád užívá žen ale ve filmu si moc nezahrál.
Pro milovníky středověku a české historie může být film  Jménu krále potvrzením , že i naši předkové žili drsný život plný různých vztahů  a ve snaze držet se pravidel hry dané společnosti. Nehledejme v tomto filmu velké emoce ani výrazné scény! Ať se herci snaží sebevíc, emoce dostaly malý prostor. Možná to někomu bude stačit, ale já jsem nebyla spokojena právě s vyzněním jednotlivých scén a malým prostorem pro herce. Možná k tomu přispělo i stísněné prostředí hradu, kde museli filmaři vystačit se skutečným prostorem malé hradní místnosti i nádvoří. Ale tady je potřeba upřesnit jedno. Film si nehraje na velkofilm, nevytváří falešné iluze o prostorných a prosvětlených hradech a nepracuje s filmovými triky. A tak pokud jste milovníci triků , divokého tempa , přebarvených scén i kostýmů, raději na film nechoďte. Tohle tam prostě nenajdete! Je to klasika, která si na nic velkého nehraje a můžou ji shlédnout i děti základní školy pro přiblížení atmosféry středověkého hradu a komplikovaných vztahů mezi lidmi. Osobně se těším na uvedení filmu v televizi.  A pokud někdo uvažuje o televizním seriálu, pak bych ho doporučila. Napínavé příběhy v historickém prostředí by našly své diváky. Ale prosím, nechte herce víc hrát!

Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?