Kmotr

Kmotr1Kmotr1
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Příběh newy­or­ské mafi­án­ské rodi­ny Corleonů, jíž tvr­dou rukou šéfu­je sta­rý don Vito (Marlon Brando), se ode­hrá­vá v letech 1945 - 55 a zazna­me­ná­vá prud­ký roz­mach orga­ni­zo­va­né­ho zlo­či­nu po skon­če­ní dru­hé svě­to­vé vál­ky...

Jakmile začne­te pát­rat po sta­tis­tic­ky nej­ob­lí­be­něj­ších či vylo­že­ně nej­chvá­le­něj­ších fil­mech všech dob, je více než prav­dě­po­dob­né, že na sezna­mu bude i Kmotr, kte­rý je dodnes brán jako vrchol mafi­án­ských fil­mů, jeden z nej­lep­ších fil­mů 20. sto­le­tí a pře­de­vším sku­teč­ně dost mož­ná jeden z nej­lep­ších fil­mů všech dob. Tehdy nezná­mý reži­sér Francis Ford Coppola při­tom ze začát­ku dostal malý roz­po­čet a jakož­to začí­na­jí­cí­mu fil­ma­ři mu neby­la dána tako­vá důvě­ra. Coppola ale z Kmotra udě­lal jed­no­du­še vel­kou epic­kou kapi­to­lu ame­ric­ké­ho zlo­či­nu, kte­rá je sku­teč­ně vel­ko­le­pá, nemá dra­ma­tur­gic­ky špat­ná mís­ta a pře­de­vším mafi­á­ny do té doby pře­de­vším pro­sla­ve­né jako ztě­les­ně­né zlo před­sta­vu­je v lid­štěj­ší podo­bě, kte­rá z nich v pod­sta­tě dělá oby­čej­né smr­tel­ní­ky, kte­ří se ničím neli­ší od nor­mál­ních lidí jako jsme my.

Coppola měl v tomhle štěs­tí ohrom­né štěs­tí v cas­tingu, pro­to­že iko­nic­ký Marlon Brando dona rodi­ny Corleone Vita Corleoneho napros­to věro­hod­ně podá během prv­ních dvou minut, kdy Vito Corleone sku­teč­ně půso­bí jako člo­věk, kte­rý dosá­hl v mafi­án­ském pod­svě­tí co nej­vět­ší pozi­ce a o tom, kdo při­jde na kudlu zde roz­ho­du­je zásad­ně on. Vito Corleone je ale mož­ná mafi­án, záro­veň ale milu­jí­cí man­žel, otec a děde­ček, kte­rý se u své­ho nejmlad­ší­ho syna Michaela sna­ží aby se zce­la vyhnul rodin­né­mu pod­ni­ku, ado­p­tiv­ní­ho syna Toma Hagena bere sku­teč­ně sko­ro jako vlast­ní­ho a i k synům Sonnymu a Fredovi a dce­ře Connie cítí nesmír­nou lás­ku. Celkový cha­rak­ter Vita nej­ví­ce vyni­ká v kon­tras­tu s ostat­ní­mi mafi­án­ský­mi dony jako Balzini nebo Tataglia a sku­teč­ně tak boří zave­de­ná pra­vi­dla o tom jak vní­mat mafi­á­ny, což ostat­ně pla­tí o celé mafi­án­ské rodi­ně.

Krom Branda měl Coppola štěs­tí i v obsa­ze­ní mlad­ších her­ců, při­čemž vět­ši­na zde ve finá­le ztvár­ni­la i svou nej­slav­něj­ší roli- Tehdy mla­dý a nezná­mý Al Pacino zde pře­ve­dl feno­me­nál­ní výkon, kde doká­zal, že se o něm ješ­tě jed­nou usly­ší a ostat­ně není znám jenom díky roli Michaela Corleoneho ale i díky rolím dal­ších mafi­á­nů jako Tony Montana nebo Carlito Brigante. O Jamesi Caanovi jako Sonnym Corleonovi se to samé říct nedá, přes­to zna­lej­ší fil­mo­vý divák ví, že Caan roz­hod­ně neskon­čil pro­sla­ven pou­ze jed­nou rolí. A Robert Duvall jako Tom Hagen je ten samý pří­pad a cel­ko­vě si tahle troj­ka prá­vem došla ve stej­ný rok pro nomi­na­ci za Nejlepšího her­ce ve ved­lej­ší roli. Jen ten samý rok nemu­se­li být na sebe navzá­jem naštva­ní, pro­to­že ten rok nevy­hrál nikdo z nich. Smutnější osud potkal Johna Cazaleho, kte­rý násled­ně dostal výraz­něj­ší roli v Kmotrovi II, ješ­tě před­tím si sti­hl zahrát v Coppolově Rozhovoru a násled­ně ve fil­mech Psí odpo­led­ne a Lovec jele­nů před­tím než v roce 1978 pod­lehl ve věku 42 let rako­vi­ně kos­tí. Talia Shire má kro­mě roli v Kmotrovi ješ­tě zásad­ní roli v sérii Rocky a pro Diane Keaton též nebyl Kmotr jedi­ná úspěš­ná role. Víceméně pro všech­ny tyto před­sta­vi­te­lé mlad­ších rolí šlo ale o prů­lo­mo­vé role a Kmotrovi v pod­sta­tě všich­ni vdě­čí za své.

Kmotr se stal fil­mo­vou kla­si­kou a uzna­ným dílem už v roce 1972 v době své pre­mi­é­ry, dodnes jde o jeden z nej­zá­sad­něj­ších fil­mů všech dob a něja­kou dobu šlo o dokon­ce o nej­vý­dě­leč­něj­ší film všech dob. Coppola doká­zal, že nepro­sla­ve­ný fil­mař může pře­kva­pit a sku­teč­ně vytvo­řit do sebe zapa­da­jí­cí rodin­nou mafi­án­skou ságu, kde dojde k bru­tál­ní­mu vraž­dě­ní a dal­ším for­mám nási­lí, ale pře­de­vším také k uzná­vá­ní rodin­ných hod­not a věr­nos­ti.

Vito Corleone je tak uni­kát­ní cha­rak­ter, kte­rý se navíc k moci nedo­stal jako děs nahá­ně­jí­cí a veskr­ze bru­tál­ní člo­věk, ale v pod­sta­tě hod­ný muž, kte­ré­mu šlo pře­de­vším o spra­ve­dl­nost a věr­nost. Samotný Kmotr star­tu­je s Corlenovou rodi­nou na jejich vrcho­lu a prá­vě násled­ně odstar­tu­je řetě­zec udá­los­ti, kdy Corleonům hro­zí konec. A násled­ky nejen tuto rodi­nu navždy zásad­ně ovliv­ní. Když si člo­věk vez­me začá­tek a konec Kmotra tak si jed­no­du­še uvě­do­mí jak skvě­lou dra­ma­tur­gic­kou stav­bu tato fil­mo­vá pec­ka oprav­du má a oprav­du se za celou tu dobu toho stih­ne stát moc, posta­vy si pro­jdou něja­kým vývo­jem, udá­los­ti, kte­ré se při­ho­dí mají vždy zásad­ní vliv pří­běh a pře­de­vším to celé oprav­du půso­bí jako obrov­sky fil­mař­sky zdat­ná prá­ce.

Už úvod­ní svat­ba má nesku­teč­ně rea­lis­tic­ký náboj, kdy se poda­ří před­sta­vit jak zrov­na mafi­á­ni veš­ke­ré aspek­ty kla­sic­ké svat­by při­jí­ma­jí, všech­na ta taneč­ní ener­gie a jed­no­du­chá radost z tak význam­né­ho dne půso­bí auten­tic­ky a Coppola už zde vel­mi sty­lo­vou a přes­to do očí nebi­jí­cí expo­zi­cí před­sta­vu­je tenhle kom­pli­ko­va­ný svět. Pomalu nás před­sta­vu­je s posta­vám, před­sta­vu­je nám vzta­hy, kte­ré mezi sebou posta­vy mají a ješ­tě před star­tem hlav­ní záplet­ky se dočká­me jed­no­ho sty­lo­vé­ho výle­tu do Hollywoodu, kde dojde na kul­tov­ní scé­nu s koní hla­vou. Už takhle sty­lo­vě během prv­ní půl hodi­ny Coppola před­ve­de, že od toho­hle mafi­án­ské­ho epic­ké­ho pří­bě­hu půjde oči odtrh­nout jenom těž­ko a to ješ­tě nevy­tasil všech­ny trum­fy.

Francis Ford Coppola psal scé­nář spo­leč­ně s auto­rem kniž­ní před­lo­hy Mario Puzem a spo­leč­ně tak údaj­ně v pod­sta­tě jed­no­du­chou Puzovu kni­hu pře­tvo­ři­li do uce­le­něj­ší a pro­pra­co­va­něj­ší podo­by, kde se mimo jiné doká­že sty­lo­vě před­sta­vit fakt, že se Michaelovi začí­ná rodin­ný byz­nys zamlou­vat, aniž by bylo vylo­že­né nut­né říct, že se Michaelovi začí­ná rodin­ný byz­nys a mož­nost něko­ho odprásk­nout zamlou­vat. Z Donova nejmlad­ší­ho syna se tak vůči jeho přá­ním stá­vá plná sou­část Donovy kri­mi­nál­ní rodi­ny a to ješ­tě není všem tragé­di­ím konec.

Kmotr sku­teč­ně před­sta­vu­je svět, kde je vel­mi snad­né při­jít k boha­tým zis­kům, ale také v něm hod­ně snad­no může­te skon­čit s pro­stře­le­nou hla­vou. Corleoneova rodi­na je poté růz­no­ro­dá a navzá­jem se parád­ně doplňují- Vito je maza­ný a mafi­án­ským živo­tem už plně pro­ško­le­ný, Michael se poz­dě­ji stá­vá čím dál tím více bez­o­hled­ným vůči násled­kům svých činů, Fredo je ze všech Corleonů nej­cit­li­věj­ší, Sonny je bouř­li­vák a Tom Hagen je zase bez pochyb loa­jál­ní, jeho náhrad­ní rodi­na pro něj hod­ně zna­me­ná a něko­li­krát je uká­zá­no, že by nezra­dil. Zároveň zde smys­lu­pl­né úlo­hy mají i Vitova pra­vá ruka Clemenza, capo­re­gi­me Salvatore či man­žel Connie Carlo. I ony před­sta­vu­jí růz­né úlo­hy a růz­né typy mafi­án­ských osob a Coppolovi se sku­teč­ně poda­ří divá­ka zasa­dit do uvě­ři­tel­né­ho svě­ta, kde sku­teč­ně zuří vál­ka mezi růz­ný­mi mafi­á­ny.

Kmotr vypa­dá vizu­ál­ně vel­ko­le­pě, Nino Rota stvo­řil úžas­ný soun­d­track, Coppola oprav­du vytvo­řil jeden dra­ma­tur­gic­ký vel­ko­le­pý celek, kde veš­ke­ré aspek­ty fun­gu­jí v kaž­dém ohle­du a pře­de­vším i cyni­ka, kte­rý Kmotra po prv­ním zhléd­nu­tí odsou­dí jako super řemes­lo, ale nechá­pe jeho vel­ké vele­be­ní dal­ší vidě­ní pře­mlu­ví k pře­hod­no­ce­ní názo­ru. Na kon­ci pře­de­vším ale jeden Corleonův chla­pec defi­ni­tiv­ně krá­čí ve sto­pách své­ho otce a už nikdy nebu­de jako dřív. Dveře se zaví­ra­jí, Diane Keaton šoko­va­ně kou­ká co se z její­ho man­že­la sta­lo a ten si mezi­tím mne ruce nad tím, že je Corleonova rodi­na neje­nom zpát­ky na vrcho­lu, ale je ješ­tě na vět­ším vrcho­lu než kdy dřív. Kmotr je pros­tě legen­dár­ní a navíc se dočkal napros­to důstoj­né­ho a též pove­de­né­ho pokra­čo­vá­ní Kmotra II a násled­ně také Kmotra III...... se kte­rým je to malin­ko slo­ži­těj­ší. Původní Kmotr je ale napros­tým prá­vem brán jako vrchol mafi­án­ských fil­mo­vých pří­bě­hů a dodnes prá­vem jeden z nej­ve­le­be­něj­ších fil­mo­vých pro­jek­tů všech dob. A vel­mi prav­dě­po­dob­ně ze špič­ky nej­ce­ně­něj­ších fil­mů všech dob jen tak nezmi­zí, pro­to­že ten­to film dostá­vá dal­ší­mi gene­ra­ce­mi pře­kva­pi­vě jen dal­ší divá­ky. Je to pře­kva­pi­vé, ale vel­mi potě­šu­jí­cím způ­so­bem..........

Trailer: 

Verdikt: 5 z 5


Foto: Photo © Paramount Pictures


Podívejte se na hod­no­ce­ní Kmotr na Kinoboxu.

V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“
20. prosince 2023V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k režii pokračování. Souhlasil s několika podmínkami: že pokračování bude…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duo
21. prosince 2023Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duoKdyž byl John Avildsen jmenován režisérem filmu Rocky (1976), nikdy neviděl boxerský zápas naživo - stejně jako skladatel Bill Conti, autor slavné skladby "Gonna Fly Now (Theme from Rocky)". Avildsen tedy přistupoval ke scéně jako k…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a Apokalypsy
28. září 2024Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a ApokalypsyMegalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou (Adam Driver), geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Děkujeme, že kouříte
13. srpna 2024Děkujeme, že kouříte[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © Fox Searchlight[/caption] Hrdina téhle vskutku netradiční a originálně cynické americké komedie pracuje jako mluvčí firmy Big Tobacco a jeho rolí je bránit kuřáky a jejich práva, aby nedošlo k jejich…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“
25. ledna 2024V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“Robert Altman, v té době relativně nový filmař, neměl dostatečné reference, které by ospravedlnily jeho neortodoxní filmařský postup, a v minulosti raději odmítal práci, než aby vytvořil nekvalitní produkt. Altman: "Měl jsem praxi v práci pro…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly
5. ledna 2024Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca CoppolyDiane Hallová (která si změnila příjmení na dívčí jméno své matky Keatonové, protože jistá Diane Hallová již byla členkou herecké asociace) studovala herectví na Santa Ana College, ale pak studium přerušila ve prospěch Neighborhood Playhouse v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Černá výprava – cena za smrt bratra
16. listopadu 2023Černá výprava – cena za smrt bratraPřed nedávnem jsem recenzoval skvělou knihu Quentina Tarantina Filmové spekulace, kde ikonický režisér odhalil svoje oblíbené kousky z minulosti. Filmfanatic dal na doporučení a dokoukal si thriller Bez slitování, který rozhodně nezklamal. Proto jsem se vydal…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Asteroid City: Retro sci-fi pohádka Wese Andersona je jedním z jeho nejlepších filmů
15. června 2023Asteroid City: Retro sci-fi pohádka Wese Andersona je jedním z jeho nejlepších filmůKovbojové a mimozemšťané se sbližují v titulním Asteroid City:, neodolatelném retrofuturismu padesátých let režiséra Wese Andersona, který měl premiéru v soutěži na festivalu v Cannes minulý měsíc a v pražských kinech se objeví od 22. června.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bledé modré oko - vyšetřování dle Edgara Allana Poea - 60 %
7. ledna 2023Bledé modré oko - vyšetřování dle Edgara Allana Poea - 60 %Tak máme na Netflixu detektivku. A dokonce i trochu mysteriózní detektivku. Tou je Bledé modré oko. V hlavní roli hvězda stříbrného plátna Christian Bale a vedlejší hvězdy ještě slavnější a zkušenější.  Jmenovitě Gillian Anderson, Toby Jones,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře