Kmotr - část III je americký kriminální film z roku 1990, který natočil Francis Ford Coppola podle scénáře napsaného společně s Mariem Puzem. Ve filmu hrají Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy García, Eli Wallach, Joe Mantegna, Bridget Fonda, George Hamilton a Sofia Coppola. Jedná se o třetí a poslední díl trilogie Kmotr. Navazuje na filmy Kmotr (1972) a Kmotr - část II (1974) a uzavírá fiktivní příběh Michaela Corleoneho, patriarchy rodiny Corleonů, který se snaží legitimizovat své zločinecké impérium. Součástí filmu jsou také fiktivní záznamy dvou skutečných událostí: smrti papeže Jana Pavla I. v roce 1978 a papežského bankovního skandálu v letech 1981-1982, které souvisejí s obchodními aférami Michaela Corleoneho.
Coppolův a Puzův zamýšlený název filmu byl Smrt Michaela Corleoneho, což Paramount Pictures odmítlo; Coppola považuje sérii za duologii, přičemž III. část slouží jako epilog. Kmotr III. část získal vesměs pozitivní recenze, i když ne v takové míře jako předchozí dva filmy; kritici chválili Pacinův výkon a scénář, ale kritizovali spletitý děj a výkon Sofie Coppoly.
Distribuce filmu se ujala společnost Paramount, která distribuovala i předchozí dva filmy. Premiéru měl v Beverly Hills 20. prosince 1990, do kin ve Spojených státech se dostal na Štědrý den 25. prosince. Vydělal 136,8 milionu dolarů a byl nominován na sedm Oscarů, včetně ceny za nejlepší film. V prosinci 2020 byla u příležitosti 30. výročí vydání původní verze uvedena do kin její přepracovaná verze s názvem Kmotr Coda: Smrt Michaela Corleoneho.
Děj
V roce 1979 se Michaelu Corleonemu blíží šedesátka. Sužován pocity viny za svůj bezohledný vzestup k moci, zejména za to, že nařídil vraždu svého bratra Freda Corleoneho, věnuje miliony na dobročinné účely. Michael a Kay jsou rozvedeni, jejich děti Anthony a Mary žijí s Kay. Na recepci po slavnostním uvedení do papežského řádu ve staré katedrále svatého Patrika na Michaelovu počest Anthony otci sdělí, že odchází z právnické fakulty a stane se operním pěvcem. Kay jeho rozhodnutí podporuje, ale Michael chce, aby Anthony nejprve dokončil právnické vzdělání; Michael nicméně souhlasí s tím, aby se Anthony vydal vlastní cestou. Michael a Kay prožijí nepříjemné setkání, když Kay prozradí, že ona a Anthony znají pravdu o Fredově smrti. Na recepci přijíždí Vincent Mancini, nemanželský syn Michaelova dávno mrtvého bratra Sonnyho Corleoneho. Michaelova sestra Connie Corleoneová zařídí, aby Vincent urovnal spor se svým rivalem Joeym Zasou, ale Zasa nazve Vincenta bastardem a Vincent Zasu kousne do ucha. Michael, znepokojený Vincentovou vznětlivou povahou, ale zároveň ohromený jeho loajalitou, souhlasí se zapojením Vincenta do rodinného podniku.
Michael ví, že šéf Vatikánské banky, arcibiskup Gilday, nahromadil obrovský deficit, a nabídne 600 milionů dolarů výměnou za akcie mezinárodní realitní společnosti Internazionale Immobiliare, čímž by se stal jejím největším jednotlivým akcionářem. Podává nabídku na odkoupení 25 % podílu Vatikánu ve společnosti, čímž získá kontrolní podíl. Představenstvo Immobiliare nabídku schválí, čeká se na ratifikaci papežem.
Don Altobello, newyorský mafiánský boss a Conniin kmotr, řekne Michaelovi, že jeho partneři z Komise chtějí mít na obchodu s Immobiliare podíl. Michael jim zaplatí z prodeje svých lasvegaských podílů. Zasa nic nedostane a prohlásí Michaela za svého nepřítele a odejde. Don Altobello, ujišťující Michaela, že dokáže celou záležitost diplomaticky vyřešit, odchází, aby si se Zasou promluvil. O chvíli později se před konferenční místností vznáší vrtulník a zahajuje palbu. Většina šéfů je zabita, ale Michael, Vincent a Michaelův bodyguard Al Neri uniknou. Michael si uvědomí, že Altobello je zrádce, a utrpí diabetickou mrtvici. Zatímco se Michael zotavuje, Vincent a Mary si začnou románek, zatímco Neri a Connie dají Vincentovi svolení k odvetě proti Zaseovi. Během pouliční slavnosti Vincent Zasu zabije. Michael vynadá Vincentovi za jeho činy a trvá na tom, aby Vincent ukončil svůj vztah s Mary, protože jsou bratranci z prvního kolena a protože Vincent je v organizovaném zločinu.
Rodina odjíždí na Sicílii na Anthonyho operní debut v Palermu v Teatro Massimo. Michael řekne Vincentovi, aby předstíral, že přeběhl od rodiny Corleonů, aby mohl špehovat Altobella. Altobello seznámí Vincenta s Liciem Lucchesim, předsedou Immobiliare. Michael navštíví kardinála Lamberta, předpokládaného příštího papeže, aby s ním projednal dohodu. Lamberto Michaela přesvědčí, aby se poprvé po třiceti letech přiznal, během čehož Michael se slzami v očích přizná, že si objednal Fredovu vraždu. Lamberto říká, že Michael si za své hříchy zaslouží trpět, ale může být vykoupen. Uděluje mu svátostné rozhřešení, čímž mu v očích Božích trvale odpouští všechny hříchy z minulosti. Michael zjistí, že obchod s Immobiliare je promyšlený podvod, který zorganizovali Lucchesi, Gilday a vatikánský účetní Frederick Keinszig.
Vincent Michaelovi řekne, že Altobello najal Moscu, zkušeného zabijáka, aby Michaela zavraždil. Mosca a jeho syn v přestrojení za kněze zabijí přítele rodiny Corleonů dona Tommasina, když se vrací do své vily. Zatímco Michael a Kay cestují po Sicílii, Michael žádá Kay o odpuštění a přiznávají si, že se stále milují. Na Tommasinově pohřbu Michael přísahá, že už nebude hřešit. Po papežově smrti je na jeho místo zvolen kardinál Lamberto, který pokorně přijímá a jako své jméno si zvolí papeže Jana Pavla I. Následně je ratifikována dohoda s Immobiliare. Spiklenci proti ratifikaci se snaží zamést stopy a Gilday nového papeže zabije otráveným čajem. Michael vidí, že Vincent se změnil, a jmenuje ho novým donem rodiny Corleonů výměnou za ukončení jeho románku se sestřenicí Marií.
Rodina zhlédne Antoniovo představení Cavalleria rusticana v Palermu, zatímco Vincent vykoná svou pomstu:
-Vincentovi muži udusí Keinsziga a pak ho pověsí z mostu, aby jeho smrt vypadala jako sebevražda;
-V opeře dá Connie Altobellovi otrávené cannoli a sleduje jeho smrt z lóže opery;
-Calò, bývalý Tommasinův bodyguard, probodne Lucchesiho vlastními brýlemi.
-Neri se vydává do Vatikánu, kde zastřelí Gildaye.
V opeře během Antoniova představení hledají tři Vincentovi muži Moscu, ale ten je přemůže. Po představení na schodech opery při odchodu Mosca vystřelí na Michaela a zraní ho; druhá kulka zasáhne Marii a zabije ji. Vincent Moscu zastřelí. Michael svírá Mariino tělo a křičí v agónii; scéna se vytrácí a přechází v montáž, v níž Michael tančí s Marií, se svou první ženou Apolonií a nakonec s Kay.
O několik let později se postarší Michael, sedící sám na dvoře vily Dona Tommasina, zhroutí v křesle a padne bez života k zemi.
Obsazení
- Al Pacino jako Michael Corleone
- Diane Keaton jako Kay Adams-Corleone
- Talia Shire jako Connie Corleone
- Andy García jako Vincent Corleone
- Eli Wallach jako Don Altobello
- Joe Mantegna jako Joey Zasa
- George Hamilton jako B.J. Harrison
- Bridget Fonda jako Grace Hamiltonová
- Sofia Coppola jako Mary Corleoneová
- Raf Vallone jako kardinál Lamberto
- Franc D’Ambrosio jako Anthony Corleone
- Donal Donnelly jako arcibiskup Gilday
- Richard Bright jako Al Neri
- Al Martino jako Johnny Fontane
- Helmut Berger jako Frederick Keinszig
- Don Novello jako Dominic Abbandando
- John Savage jako otec Andrew Hagen
- Franco Citti jako Calò
- Mario Donatone jako Mosca
- Vittorio Duse jako Don Tommasino
- Enzo Robutti jako Don Licio Lucchesi
- Michele Russo jako Spara
- Robert Cicchini jako Lou Pennino
- Rogerio Miranda jako Armand
- Carlos Miranda jako Francesco
- Vito Antuofermo jako Anthony Squigliaro
- Mickey Knox jako Marty Parisi
- Jeannie Linero jako Lucy Mancini
- Carmine Caridi jako Albert Volpe
- Don Costello jako Frank Romano
- Al Ruscio jako Leo Cuneo
- Rick Aviles jako Maska č. 1
- Michael Bowen jako Maska č. 2
- John Abineri jako Hamilton Banker
- Marino Masé jako Lupo
- Dado Ruspoli jako Vanni
- Valeria Sabel jako Sestra Vincenza
- Remo Remotti jako Kardinál Sistine
- Anthony Guidera jako Anthony, tělesný strážce
- Jessica DiCicco jako dítě
- Catherine Scorsese jako žena v kavárně
- Willie Brown jako stranický politik
- David Hume Kennerly jako stranický fotograf
- Simonetta Stefanelli jako Apollonia Vitelli-Corleone (archivní záběry)
- Frank Albanese jako velký maršál v katedrále sv. Gennara (bez titulků)
- Sal Borgese jako Lucchesiho dveřní stráž (bez titulků)
- John Cazale jako Fredo Corleone (archivní záběry) (bez titulků)
- Anton Coppola jako dirigent „Cavalleria Rusticana“ (bez titulků)
- Carmine Coppola jako kapelník (bez titulků)
- Gia Coppola jako Connieho vnučka (bez titulků)
- Ron Jeremy jako muž žvýkající párátko v davu (bez titulků)
Produkce
Coppola měl pocit, že první dva filmy vyprávěly kompletní corleonskou ságu. Třetí část zamýšlel jako epilog k prvním dvěma filmům. Tíživá finanční situace způsobená původně neúspěchem filmu Jeden z nejsrdce (1982) ho přiměla přijmout nabídku společnosti Paramount na natočení třetího dílu. Coppola a Puzo dávali přednost názvu Smrt Michaela Corleoneho, ale ten byl pro Paramount Pictures nepřijatelný.
Al Pacino, Diane Keaton a Talia Shire si zopakovali své role z prvních dvou filmů. Podle Coppolova audiokomentáře k filmu na DVD The Godfather Collection se Robert Duvall odmítl zúčastnit, pokud nedostane srovnatelný plat jako Pacino. V roce 2004 Duvall v pořadu 60 Minutes na stanici CBS řekl: „Kdyby Pacinovi zaplatili dvakrát tolik co mně, tak je to v pořádku, ale ne třikrát nebo čtyřikrát, což udělali“. Když Duvall od filmu odstoupil, Coppola přepsal scénář tak, že Tom Hagen zemřel ještě před začátkem příběhu, a vytvořil postavu B. J. Harrisona, kterého hrál George Hamilton, aby v příběhu nahradil postavu Hagena. Coppola prohlásil, že se mu film zdá neúplný „bez účasti [Roberta] Duvalla“. Podle Coppoly, kdyby Duvall souhlasil s účastí ve filmu, postava Hagena by se významně podílela na řízení Corleonových charitativních organizací. Duvall v rozhovoru z roku 2010 potvrdil, že svého rozhodnutí odmítnout roli nikdy nelitoval.
První návrh scénáře napsal Dean Riesner v roce 1979 podle povídky Maria Puza. Tento scénář se soustředil na syna Michaela Corleoneho, Anthonyho, námořního důstojníka pracujícího pro CIA, a na zapojení rodiny Corleoneových do spiknutí s cílem zavraždit středoamerického diktátora. Téměř žádný z prvků tohoto raného scénáře se nepřenesl do konečného filmu, ale jedna scéna z filmu - ve které se dva muži vloupají do Vincentova domu - existuje v Riesnerově předloze a je téměř nezměněná.
Julia Roberts byla původně obsazena do role Mary, ale kvůli konfliktům s rozvrhem od ní odstoupila. Roli chtěla hrát Madonna, ale Coppolovi se zdálo, že je na roli příliš stará. Rebecca Schaeffer se měla zúčastnit konkurzu, ale byla zavražděna posedlým fanouškem. Winona Ryder na poslední chvíli z filmu odstoupila kvůli nervovému vyčerpání. Roli dcery Michaela Corleoneho nakonec dostala režisérova dcera Sofia Coppola. Její velmi kritizovaný výkon vedl k tomu, že její otec byl obviněn z protekce, což Coppola v komentáři popírá a tvrdí, že podle jeho názoru kritici, „počínaje článkem ve Vanity Fair“, „využívali [mou] dceru k útokům na mě“, což považuje za ironické ve světle rozuzlení filmu, kdy Mary zaplatí nejvyšší cenu za hříchy svého otce.
Jako nemluvně hrála Sofia Coppola malého synovce Michaela Corleoneho ve filmu Kmotr, a to během vrcholné montáže křtu a vraždy na konci tohoto filmu (Sofia Coppola se objevila také ve filmu Kmotr - část II, jako malé přistěhovalecké dítě ve scéně, kdy devítiletý Vito Corleone připlouvá parníkem na Ellis Island). Postavu Michaelovy sestry Connie hraje sestra Francise Forda Coppoly, Talia Shire. Mezi další Coppolovy příbuzné, kteří se ve filmu objevili, patří režisérova matka, otec (který napsal a dirigoval většinu hudby ve filmu), strýc a vnučka Gia.
Prvotní natáčení mělo začít 15. listopadu 1989, ale datum začátku bylo posunuto na 27. listopadu. Natáčení pokračovalo po většinu roku 1990.
Hudba
Soundtrack k filmu získal nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší hudbu. Milostné téma filmu, „Promise Me You’ll Remember“ (s podtitulem „Milostné téma z Kmotra III. část“), které nazpíval Harry Connick, Jr, získal nominaci na Oscara a Zlatý glóbus za nejlepší píseň.
Al Martino, který ve filmech Kmotr a Kmotr - část III ztvárnil Johnnyho Fontanea, zpívá píseň „To Each His Own“.
Vydání
Film distribuovala společnost Paramount Pictures, premiéru měl v Beverly Hills 20. prosince 1990 a do kin ve Spojených státech byl uveden 25. prosince.
Alternativní verze
Pro vydání filmu na domácím videu v roce 1991 jej Coppola znovu sestříhal a přidal 9 minut vymazaných záběrů, takže jeho stopáž činila 170 minut. Tento sestřih byl původně vydán na VHS & laserdisku a byl inzerován jako „Final Director’s Cut“. Byla to jediná verze filmu dostupná na domácím videu až do roku 2020. Původní kinostřih byl na domácím videu vydán v roce 2022, a to exkluzivně jako součást The Godfather Trilogy 4K Boxset.
Kmotrovská kodifikace: Smrt Michaela Corleoneho (2020)
K 30. výročí filmu měla 4. prosince 2020 omezenou premiéru v kinech přestříhaná verze filmu s názvem Kmotr Coda: Smrt Michaela Corleoneho, po níž 8. prosince následovalo digitální vydání a vydání na Blu-ray. Coppolův sestřih z roku 2020 obsahuje změny na začátku i na konci filmu a některé nově sestříhané scény a hudební podkresy. Celková stopáž této verze je 158 minut.
Coppola uvedl, že přepracovaná verze z roku 2020 je ta, kterou si s Puzem původně představovali, a že „obhajuje“ jeho postavení v trilogii Kmotr, stejně jako výkon jeho dcery Sofie. Pacino i Keaton dali souhlas s přepracovaným filmem a označili ho za zlepšení oproti původnímu filmu.
Recepce a odkaz
Box office
Kmotři III. část vydělali ve Spojených státech a Kanadě 66,7 milionu dolarů a 70 milionů dolarů.1 milionu dolarů v ostatních teritoriích, celkem tedy 136,8 milionu dolarů celosvětově, při produkčním rozpočtu 54 milionů dolarů.
Film byl uveden v 1 901 kinech a během úvodního víkendu vydělal 19,6 milionu dolarů, čímž se umístil na druhém místě za filmem Sám doma. Na Štědrý den pak vydělal celkem 6 milionů dolarů, což bylo v té době nejvíce. Tento rekord film držel sedm let až do roku 1997, kdy jej překonal Titanic. Za druhý víkend vydělal 8,3 milionu dolarů a skončil třetí.
Při uvedení přepracované verze Kmotr Coda: Smrt Michaela Corleoneho v prosinci 2020 vydělal 52 000 dolarů ze 179 kin. Celkem film vydělal 95 000 dolarů na domácím trhu a 71 000 dolarů na čtyřech mezinárodních trzích.
Ohlasy kritiky
Původní film (1990)
Běžná kritika třetí části Kmotra se zaměřila na herecký výkon Sofie Coppoly, spletitý děj a nedostatečnost filmu jako „samostatného“ příběhu. Na serveru Rotten Tomatoes si film drží hodnocení 67 na základě 67 recenzí s průměrným hodnocením 6,40/10. Kritický konsenzus na této stránce zní: „Závěrečný díl ságy Kmotr připomíná sílu svých předchůdců, když jde čistě o věc, ale neuspokojivé herecké výkony a zmatená tonalita přinášejí menší uzavření příběhu Corleonových.“ Metacritic přiřadil filmu na základě hodnocení 19 kritiků vážený průměr 60 bodů ze 100, což znamená „smíšené nebo průměrné hodnocení“. Diváci v den premiéry dotazovaní společností CinemaScore udělili filmu průměrnou známku „B “ na stupnici od A do F.
Roger Ebert ve své recenzi uvedl, že „není ani možné pochopit tento film bez znalosti prvních dvou dílů“. Přesto Ebert napsal nadšenou recenzi a udělil filmu tři a půl hvězdičky, což je lepší hodnocení, než jaké původně udělil Kmotrovi II. část (ve svém novém hodnocení z roku 2008 udělil Kmotrovi II. část čtyři hvězdičky a zařadil ho do svého seznamu skvělých filmů). Obhajoval také obsazení Sofie Coppolové, která podle něj nebyla špatně obsazena: „Nelze předvídat, jaký výkon by Francis Ford Coppola získal od Winony Ryderové, zkušené a talentované mladé herečky, která měla původně tuto roli hrát. Myslím si však, že Sofia Coppolová přináší do Mary Corleone svou vlastní kvalitu. Určitou upřímnou zranitelnost a jednoduchost, které se podle mě k této roli hodí a jsou správné.“
Ebertův kolega Gene Siskel film rovněž vysoce ocenil a zařadil ho na desáté místo ve svém žebříčku deseti nejlepších filmů roku 1990. Siskel uznal, že závěr je nejslabší částí filmu, a jako velmi špatný označil Al Pacinův make-up. Řekl také: „[Dalším] problémem je obsazení Sofie Coppolové, která se zde herecky vymyká. Má být milostným zájmem Andyho Garcii, ale žádné jiskry mezi nimi nelétají. Je spíš jako její chůva.“ V reakci na Ebertovu obhajobu Coppolové Siskel řekl: „Vím, co říkáte o tom, že je tak trochu přirozená a není to naleštěná sexbomba, a to by bylo špatně. Ve filmu je jeden, fotograf, který se o tuto roli stará, ale zároveň si myslím, že není vysvětleno, proč na ni [Vincent] vlastně přišel, ledaže by ten chlap byl ten nejprodejnější, nejzbabělejší, ale podívejte se, s kým si hraje. Zahrává si s dcerou kmotra.“
Leonard Maltin, který filmu udělil tři body ze čtyř, uvedl, že je „mistrovsky odvyprávěný“, ale že obsazení Sofie Coppoly bylo „téměř osudovou chybou“. James Berardinelli hodnotil film kladně a udělil mu tři a půl. John Simon z National Review film popsal jako „nudnou snahu vybičovat starého hrocha k akci“.
Rekonstruovaná verze (2020)
Na serveru Rotten Tomatoes si rekonstruovaná verze s názvem The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone drží na základě 57 recenzí hodnocení 86 s průměrnou známkou 7,50/10. Na serveru Rotten Tomatoes se film těší velkému zájmu diváků. Shoda kritiků na webu zní: „Kmotr, Coda: Smrt Michaela Corleoneho vtahuje diváky zpět do epické gangsterské ságy Francise Forda Coppoly díky čerstvě - byť mírně - sestříhané verzi jejího závěrečného dílu.“ Na serveru Metacritic bylo filmu na základě 14 recenzí přiděleno vážené průměrné skóre 76 bodů ze 100, což znamená „obecně příznivé hodnocení“.
Petr Bradshaw napsal pro deník The Guardian tři hvězdičky z pěti a uvedl: „Nejsem si jistý, jak moc, pokud vůbec něco, Coppolova reedice filmu prospěla, ale stojí za to se na ni podívat“. Owen Gleiberman z Variety prohlásil: „Tady je novinka a stále mírný skandál: Je to ten samý zatracený film. Nepřeháním, opravdu je. Jedinou výraznou změnou je nová úvodní scéna.“ David Ehrlich napsal pro IndieWire: „Ale když bylo oznámeno, že [Coppola] nevyhnutelně sestavil nový sestřih svého nejslavnějšího cause célèbre a překřtil ho názvem, který pro film vždycky chtěl... nesnažil se ho ani tak udělat „lepším“, jako spíš posunout jeho místo v dějinách a přeformulovat snímek ani ne tak jako třetí část chybné trilogie, jako spíš jako postscriptum legendární dyády.“
Ocenění
Ačkoli byl film přijat rozporuplně, byl nominován na sedm Oscarů, včetně ceny za nejlepší film, režii, nejlepšího herce ve vedlejší roli (Andy García), nejlepší kameru, nejlepší střih, nejlepší výtvarnou režii - dekorace (Dean Tavoularis, Gary Fettis), nejlepší hudbu, píseň (pro Carmina Coppolu a Johna Bettise za „Promise Me You’ll Remember“). Jedná se o jediný film z této série, za který nebyl Al Pacino nominován na Oscara (za Kmotra byl nominován za nejlepšího herce ve vedlejší roli a za Kmotra II. část za nejlepšího herce). Je to jediný film z trilogie, který nezískal cenu za nejlepší film ani žádného jiného Oscara, a také jediný film z trilogie, který nebyl vybrán k uchování v Národním filmovém registru USA od roku 2022. Spolu s Pánem prstenů se trilogie Kmotr dělí o to vyznamenání, že všechny její díly byly nominovány na cenu za nejlepší film.
Film byl také sedmkrát nominován na Zlatý glóbus, ale nezískal ho. Sofia Coppola získala dvě Zlaté maliny za nejhorší herečku ve vedlejší roli i za nejhorší novou hvězdu.
Historické pozadí
Části filmu jsou velmi volně založeny na skutečných historických událostech týkajících se konce pontifikátu papeže Pavla VI., velmi krátkého působení papeže Jana Pavla I. v roce 1978 a pádu Banco Ambrosiano v roce 1982. Stejně jako postava kardinála Lamberta, který se stane Janem Pavlem I., i historický Jan Pavel I., Albino Luciani, vládl jen velmi krátce, než byl nalezen mrtvý ve své posteli.
Novinář David Yallop tvrdí, že Luciani plánoval reformu vatikánských financí a že zemřel otravou; tato tvrzení se ve filmu odráží. Yallop také uvádí jako podezřelého arcibiskupa Paula Marcinkuse, který byl šéfem vatikánské banky, stejně jako postava arcibiskupa Gildaye ve filmu. Zatímco však Marcinkus byl známý svou svalnatou postavou a chicagským původem, Gilday je mírný Ir. Tato postava také vyvolala srovnání s kardinálem Giuseppem Capriem, neboť ten měl v přibližném období, v němž se film odehrává, na starosti vatikánské finance.
Postava Fredericka Keinsziga, švýcarského bankéře, který je zavražděn a ponechán viset pod mostem, odráží osud (a fyzický vzhled) Roberta Calviho, italského šéfa Banco Ambrosiano, který byl v roce 1982 nalezen oběšený pod mostem Blackfriars Bridge v Londýně (ačkoli zpočátku nebylo jasné, zda šlo o sebevraždu nebo vraždu, v roce 2002 soudy v Londýně rozhodly o druhé variantě). Jméno „Keinszig“ je převzato od Manuely Kleinszigové, přítelkyně Flavia Carboneho, který byl v roce 2005 obviněn jako jeden z Calviho vrahů.
Zrušené pokračování
Po reakci na třetí díl Coppola uvedl, že se diskutovalo o myšlence čtvrtého filmu, ale Mario Puzo zemřel dříve, než ho stačili napsat. Potenciální scénář, vyprávěný podobným způsobem jako druhý díl, měl zahrnovat De Nira, který by si zopakoval svou roli mladšího Vita Corleoneho ve 30. letech 20. století; Leonardo DiCaprio měl ztvárnit mladého Sonnyho Corleoneho, který získá politickou moc rodiny Corleone; García jako Vincent Corleone v 80. letech 20. století, který vede rodinný podnik během deseti let ničivé války, pronásledován smrtí své sestřenice Marie a nakonec ztratí respekt a moc rodiny. García od té doby tvrdí, že scénář filmu byl téměř realizován.
Puzova část potenciálního pokračování, pojednávající o rodině Corleonů na počátku 30. let, byla nakonec rozšířena do románu Edwarda Falca a vydána v roce 2012 pod názvem Rodina Corleonů. Společnost Paramount zažalovala Puzovu pozůstalost, aby vydání románu zabránila, což vyvolalo protižalobu ze strany pozůstalosti, která tvrdila, že došlo k porušení smlouvy. Studio a pozůstalost následně žaloby urovnaly, což umožnilo vydání knihy, ale studio si ponechalo práva na případné budoucí filmy.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře