Slavnostním ceremoniálem v košickém Kunsthalle a předáním cen vyvrcholil v sobotu 24. června 2017 už 25. ročník Art Film Festu Košice. Letošní ročník zcela jednoznačně potvrdil, že Art Film Fest je v současnosti nejrespektovanější filmovou akcí na Slovensku. Plných devět dní nabitého programu, zajímavých setkání, na 170 filmových projekcí a báječná letní atmosféra, to vše ve výsledku podtrhuje, jak dobře organizační tým dokázal vyladit tuto soutěžní přehlídku. Festival přitom v minulosti musel o své postavení bojovat. Kromě obligátních financí prodělal zejména v loňském roce zcela zásadní stěhování z lázeňských Trenčianských Teplic, kde bohužel chyběla infrastruktura provozuschopných promítacích míst, do nového působiště právě v Košicích. Zdá se ale, že si ve východoslovenské metropoli našel adekvátní zázemí a po roce dokázal opět přilákat řadu diváků, včetně prestižních hostů. Letos navíc s výrazným akcentem českých osobností. Vždyť Cenu prezidenta festivalu zde hned v úvodu přebíral Jiří Bartoška, ocenění Hercova mise si potom v průběhu festivalu převzal Ondřej Vetchý, a na závěr si Cenu Zlatá kamera odnesl i režisér Jan Hřebejk. Vedle režiséra Dušana Trančíka, Márie Kráľovičové a rovněž oceněné herečky Magdy Vášáryové, to letos v podstatě byla česko-slovenská přehlídka význačných filmových osobností, které je nutno ještě také doplnit nestorem Jurajem Jakubiskem, jenž alespoň prezentoval své nové projekty v rámci svého Masterclass.
Art Film Fest se vždy snažil profilovat jako přehlídka nejvýznamnějších trendů v současné světové kinematografii. Z tohoto hlediska snese naprosto plnohodnotné srovnání s programem karlovarského festivalu, ale jelikož nemá prestižní ˇáčkovou“ kategorii, může si dovolit soustředit do své soutěžní sekce filmy, které už bodovaly v průběhu sezóny na jiných větších zahraničních festivalech. Nicméně to, co činí košický festival unikátní v rámci slovenského prostoru je pak v dalších sekcích určitě programový výběr, za kterým stojí jeho ředitel Peter Nágel. Leckteré premiérové tituly z Cannes, Berlinale, Benátek, Locarna či San Sebastian tak mají diváci možnost vidět často dříve, než se vůbec dostanou do širší distribuce. Co podstatné z uvedených snímků tedy stálo za povšimnutí v letošním roce?
Ostře sledovaná byla už samotná soutěž celovečerních hraných filmů. Odbornou porotu, ale i diváky zaujal herecký výkon Dominiky Morávkové v hraném debutu Terezy Nvotové Špina. Příběh dospívající dívky, která se stane obětí znásilnění od svého učitele, ukazuje trauma hrdinka, jež si s nečekanou situací nedokáže poradit. Dominika Morávková, ačkoliv v reálu starší a dokonce již sama matka dítěte, přesto dokázala intimní problém sedmnáctileté postavy ztvárnit s velkým citem právě pro psychologickou drobnokresbu niterných prožitků a bolestí. Nejlepší mužský herecký výkon si mezi sebe podělila dvojice islandských mládenců Baldur Einarsson a Blaer Hinriksson za své výkony ve filmu Kamenné srdce, který pojednává o probouzející se sexuální identitě mladých chlapců a kteří se musí vypořádat s rozdělením své sexuální orientace a bojovat o její přijetí ve společnosti. Film ostatně bodoval už na letošním zlínském festivalu pro děti a mládež, takže nebylo až takovým překvapením, že oslovil i diváky a porotu košického Art Film Festu. Naopak jako mnohem spornější lze vnímat ocenění za nejlepší režii pro německou režisérku Valesku Grisbach, jejíž snímek Western je jakási psychologicko-sociologická analýza vztahů mezi skupinou německých dělníků a bulharskými vesničany. Ve skutečnosti je ale film neúměrně dlouhým popisem každodenních situací na říční stavbě v blízkosti bulharské vesnice v horách, kde prakticky bez příběhu sledujeme pachtění řady postav německých pracantů a místních obyvatel i jejich vzájemné interakce. Aspoň, že hlavní cenu Modrý anděl za nejlepší film, přisoudila nakonec porota bulharské tragikomedii Glory, která vypráví o boji obyčejného člověka za vlastní důstojnost a spravedlivost. Postarší železniční dělník najde jednou při své pravidelné obchůzce velkou sumu peněz, které se rozhodne odevzdat na policii. Státní ministerstvo ho odmění novými, ale bazarovými hodinkami. Bezcharakterní manažerka PR ministerstva přitom ztratí jeho původní staré hodinky, které ale pro železničáře mají velkou citovou hodnotu. Když je chce dělník vrátit, spustí se neuvěřitelná mašinérie absurdních situací, která poctivého nálezce nakonec úplně semele. Silné téma, skvělé vedení herců i pointování situací dělají z tohoto filmu skutečný divácký zážitek a snad přesvědčí i některého z tuzemských distributorů, aby jej zakoupili i pro česká kina.
V soutěži se promítalo i několik dalších pozoruhodných titulů. Snad největšího nezaslouženého opomenutí se dostalo vítěznému snímku letošního festivalu Sundance The Nile Hilton Incident. Výborná egyptská žánrová kriminálka ve stylu film noir vypráví příběh zkorumpovaného detektiva Noredina, který se ujímá případu zavražděné zpěvačky z luxusního hotelu. To, co zpočátku vypadá na zločin z vášně, se postupně promění v noční můru, která sahá až k prominentním špičkám egyptského vládního aparátu, a je jasné, že hlavní hrdina se brzy stává sám nepohodlným svědkem událostí, které vyšetřuje. Pro mne zcela jednoznačně největší filmařský zážitek, který se naštěstí objeví i v letošním programu MFF v Karlových varech a příznivcům kvalitní kinematografie by rozhodně neměl utéct. Spíše rozpaky vzbudil očekávaný další slovenský zástupce v soutěži, koprodukční Out, který měl už premiéru letos v Cannes. Režisér György Kristóf, košický rodák, natočil svéráznou road-movie o padesátiletém Agostonovi, který ztratí práci a rozhodne se odjet pracovat do litevského přístavu, kde chce také chytat pořádné ryby. Jenže jeho plány se v průběhu cesty nesčetněkrát změní a on sám se stává účastníkem řady absurdních setkání a situací, které ho vždy posunou nečekaným směrem. Snímek těží z určité „zamlklé poetiky krásných statických obrazů“, kterými prochází hrdina, ale jinak bohužel vyprávění nemá dostatečně pevně vybudovaný dramatický oblouk, aby vůbec mohlo dospět k nějaké zásadnější pointě či sdělení.
Divácké zážitky si ovšem mnozí z návštěvníků vychutnávali především v dalších programových sekcích. Hodně se diskutovalo nad posledním filmem, dnes už hollywoodského tvůrce, Paula Verhoevena Elle, který se však v tomto případě vrátil do rodného Holandska a natočil kontroverzní drama opět s řadou vypjatých sexuálních a násilných motivů s Isabelle Huppert v hlavní roli. Ta hraje stárnoucí osamělou úspěšnou podnikatelku, kterou jednoho dne doma přepadne a brutálně znásilní maskovaný muž. Časem se ukáže, že vypjatá situace hrdinku svým způsobem přitahuje, ne jen kvůli tomu, že touží poznat identitu zloducha, ale možná i zopakovat pro ní zvláštním způsobem vzrušující pohlavní akt. Film získal už víc jak rok od své premiéry na 60 různých ocenění, včetně Zlatého glóbu pro nejlepší neamerický film, přesto nejde o úplně komerční záležitost, ale spíše o psychologickou studii trýzněné ženy, která se zločinu neváhá postavit vlastními překvapivými prostředky. Bravurní melodrama natočil pro změnu Fracois Ozon, jeho Franz zabodoval už na loňském festivalu v Benátkách. Příběh vdovy po německém vojákovi, který padl na bojišti 1. světové války, má nápaditý děj, který rozvíjí zápletku, při níž se dotyčná žena seznámí s mladým Francouzem, který, jak se ukáže posléze, přijel uctít památku právě zabitého německého vojáka. Mezi vdovou a pohledným Francouzem se brzy začne vyvíjet pozoruhodný vztah, který má ale originální rozuzlení. Ozon je mistr filmové narace a v tomto případě navíc ve spojení s uhrančivým černobílým snímáním se mu daří dosahovat silné emoce a diváka vtahovat do napínavého vyprávění. Z loňských Benátek si cenu za režii odvezl Andrei Konchalovsky za snímek Ráj. I ten je natočen černobíle se smyslem pro pečlivé obrazové kompozice, které ale narušují výpovědi do kamery tří hlavních postav – francouzského policejního komisaře, německého důstojníka SS a ruské aristokratky, která se za to, že schovávala dva židovské chlapce, ocitne v koncentračním táboře. Právě tam naváže poněkud zvláštní milostný vztah s německým SSmanem. Končalovského film je ale především reflexí tří různých charakterů ve vyhrocených dějinných okamžicích. Studií obdobně pečlivě stylizovanou je rovněž novinka finské legendy Aki Kaurismäkiho Druhá strana naděje. Uznávaný tvůrce sáhl tentokrát po ryze aktuálním tématu emigrantů a líčí příběh syrského utečence, který se omylem dostane do Helsinek, kde se snaží získat azyl. Opět můžeme sledovat typické společenství Kaurismäkiho postaviček, trochu líné atmosféry, barev a nálad. S obrovským citem natočená hořká komedie ukazuje, že svět může být, napříč všemu, co se v něm dnes děje, lepším místem pro společný život. Ostatně film je zakoupen do české distribuce, takže jeho kvality budou co nevidět moci sami posoudit také čeští diváci.
Skvělých filmových zážitků přinesl letošní 25. ročník Art Film Festu Košice ale mnohem více, proto se k němu ještě v dalších příspěvcích vrátíme a přineseme pro vás zajímavé rozhovory i recenze například novinek režiséra Terence Malicka, či rakouského dokumentaristy Ulricha Seidla.
Martin Novosad
Nejnovější komentáře