Koule je jeden z těch filmů zhotovených podle knižní předlohy, již jsem dříve četl. Obvykle kniha vyhrává na celé čáře. Tentokrát nebylo ale tak zle -- nejen že jsem si díky své fenomenální paměti absolutně nepamatoval, co se tam vlastně dělo a jak to všechno dopadlo. Dokonce i teď, poté, co jsem se vrátil z kina, jsem přehrabav knihovnu pohřešil onen český překlad, u nějž si jen matně vybavuji, že jsem jej tenkrát byl přečetl jedním dechem.
Michael Crichton, takto autor zmíněné předlohy, byl jedním z producentů Sphere, a zřejmě dost dohlédl na to, aby se z děje nevytratily žádné podstatné věci. Obsazení rolí slavnými, zkušenými herci, jakož i vděčná (v podstatě nenáročná) lokalita stísněného podmořského habitatu a temných oceánských hlubin přispěly k řemeslnému zdaru. Musím však říci, že mi tu chyběla jakási jiskra, nedefinovatelné cosi, co by mě uchvátilo a nenechalo vzpomenout na osobní realitu až do závěrečných titulků. Dokonce jsem se jednou přistihl, jak hledím na hodinky (myslím ve 130. minutě). Další, konkrétnější stesky viz Rejpání dole.
Psycholog Norman Goodman (Dustin Hoffman) napsal před časem na zakázku pro úřad presidenta směrnice pro případ setkání s mimozemskou civilizací. Protože mu šlo jen o peníze, napsal tam úplné bláboly a do týmu odborníků doporučil své známé. Jeho kniha se stala biblí pro vojenskou organizací OSSA, o níž nikdo nic neví. Nyní je Goodman spolu s bioložkou Beth Halperin (Sharon Stone), astrofyzikem Tedem Fieldingem (Liev Schreiber) a matematikem Harry Adamsem (Samuel L. Jackson) povolán na lokalitu doprostřed Pacifiku, kde ve značné hloubce objevili 400 let starý vesmírný koráb, jevící slabé známky aktivity.
Odborníci pod velením Harolda Barnese (Peter Coyote) procházejí bleskovým potápěčským výcvikem a sestupují do podmořského habitatu, aby pronikli do tajemné lodi. Přinášejí si s sebou své mimořádné schopnosti, ale i vzájemnou řevnivost a neuzavřené emocionální vztahy. Cizí loď v sobě bezesporu skrývá lákavá tajemství. Nejsou vůbec připraveni na setkání s entitou, jež nečiní rozdílu mezi realitou a snem, racionálním vědeckým postupem a nejhlouběji utajovaným strachem...
Líbil se mi celkový příběh, logicky vystavěný, včetně časového paradoxu. Líbilo se mi, že děj má začátek a konec, neponechávající svět jako většina sci-fi snímků ve stádiu „nic už nebude jako dřív“, případně formující příležitost pro televizní seriál. Ke Kouli není co dodat. Nelíbil se mi spěch, s jakým popisovaná výprava postupovala; nelíbil se mi vyčpělý trik odříznutí od světa pomocí bouřky. Nelíbilo se mi, že ani nejlepší mozky světa nedokázaly ocenit své životy níže, než integritu samotného artefaktu. Je však docela možné, že moje nespokojenost vyplývá z egoistického zklamání z odpovědi na otázku, proč jsme se dosud s mimozemšťany nesetkali. Crichtonova verze odpovědi je totiž velmi věrohodná.
Na Kouli bych se nebál vzít i odrostlejší děti, scény jsou jen umírněně drastické -- relativně k jiným filmům, kde se vyloženě počítá s dětským publikem. Děj se nachází na positivní straně morálky a násilí není bezděčné z brutality, nýbrž z nevědomosti. Třebaže nás Sphere možná nepřevrátí naruby, stojí za to ji nenechat plavat.
Hodnocení: DOCELA UJDE
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Několik scén stojí a padá se správnou interpretací kódu, jímž Koule komunikuje s lidmi. Má absolutně ničemné „kódování“ pomocí spirály superponované na anglickou klávesnici. Přehodit omylem H a J bych ještě bral, ale zaměnit E a A by nešlo, to by předchozí slovo NAME vypadalo NEMA.
- Jedním ze základních pravidel potápění, natož hlubinného, je buddy system -- tedy nepřipadá v úvahu, aby se někdo potápěl sám. Zejména v armádním habitatu v super hloubce.
- Nejprve nás film pobaví heliovými hlásky celého týmu, vzápětí jsou nějak tajuplně vybaveni prostředky, jež korigují rezonanci hlasivek v He+O2 atmosféře tak, aby herci měli své normální hlasy. Toto „zařízení“ si berou do sprchy, do postele i do skafandru. Potíž je s tím, že není vidět, a to zejména na polonahém Samu Jacksonovi. Ledaže by to byla pilulka.
- Vojenský hloubkový habitat. Nedostatečné redundantní systémy, pofidérní spojení mezi obyvateli navzájem i se zbytkem světa, absence náhradního týmu, ničím nevysvětlený spěch a přístup „po nás potopa“.
- Světlo na přilbě skafandru je tradičně ničemné, slouží výhradně nasvícení tváře herce či herky.
- Uááá. Ani u tak seriózního autora, jakým je Crichton, a zkušeného režiséra, jakým je Levinson, se neobejdeme bez obligátního RUDÉHO DIGITÁLNÍHO DISPLEJE a odpovídající bombičky.
- Potažmo bombička. Myslím, že po extravagantním výbuchu by moře bublalo na hladině o něco více, než jest nám ve filmu spatřiti. Kromě toho moře po bouřce vypadá taky jinak.
- Nedomnívám se, že by vojenští hlavouni byli ochotni s výslechem čekat několik dní, až potápěči projdou dekompresí. Užili by s výhodou např. Bellova přístroje.
„Docela ujde“??
Film byl skvělý, knížka lepší, tak už to bývá... a film není z roku 2015, ale 1998. Neměli takové možnosti. Zkrátka supr film ☆☆☆☆☆!