Je-li určitý film úspěšný a ještě k tomu všemu kvalitní, je naprosto logické, že se tvůrci snaží osvědčenou látku rozvrstvit. V drtivé většině případů se jedná o tzv. spurt vstříc odkryté b(r)ance, takže jen výjimečně se oko divákovo ukojí na materiálu stejně tak hodnotném. To není nic nového… Coby částečně uspokojující se v této souvislosti jeví alespoň skutečnost, že takovéto sequely nejsou vyloženě tragické, ale zkrátka jen o něco málo slabší, popř. stejné (a tedy méně zajímavé). Vyloženě zpackané pokračování, kde je špatně snad úplně všechno, není až tak hojně frekventovaným aspektem vyčpělého hollywoodského byznysu, avšak…
Posledně vyťukanou větu je třeba chápat „v uvozovkách“, protože právě na základě takovýchto počinů vznikají recenze, při jejichž psaní se musí autor velmi bedlivě kontrolovat, aby nepřekročil daný rating slušnosti.
První americký Kruh byl neoddiskutovatelně skvělý z několika hledisek. Pomineme-li fakt, že se jednalo o důkladný přepis japonského originálu (s mírnou odbočkou v zakončení), pozůstane nám v paměti jen to pozitivní. Citlivá režie Gora Verbinského, příběh zasazený do vhodně deprimujícího a deštěm zkrápěného prostředí, plejáda infarktových scén, účelná kamera, zapamatování hodný ústřední hudební motiv, krásná Naomi Wattsová a v neposlední řadě i toliko příjemně nepříjemná zelenošedivá stylizace. První Kruh byl prostě „na výši“ a jeho zasloužený finanční úspěch předznamenal nevyhnutelné. Vedle jistého pokračování pak i pokles prodejnosti televizních přijímačů a vědomě smrsknutou kreativitu zámořských tvůrců ve snaze natočit stejný (a přitom jiný) film (ze známějších třebas Gothika, která vyměnila studnu za stodolu, černovlasou dívenku za blondýnku apod. apod.).

Zavzpomínám-li na staré časy a vybavím si atmosféru, při níž jsem sledoval první díl, musím symbolicky uronit slzu. Tehdy jsem skoro nedýchal, ukotveným zrakem hltal nervydrásající dění na obrazovce a dlouho poté se i bál chodit temnými místnostmi. Když se pak na internetu objevily první střípky z dvojky a posléze i dobře nahuštěný trailer, netrvalo mi dlouho, abych se v mžiku zařadil mezi ty, co si od pokračování slibují vyvolání týchž děsivých pocitů.
Dlouho se zdálo, že by se mohl opakovat stejný výsledek jako roku 2002 - nicméně už po prvních zkušebních projekcích se tyto předpoklady rozplynuly.
To, co bylo lidmi za velkou louží „zvěstováno“, se koneckonců i naplnilo. Nutno dodat, že jsem díky toho nezažil tak mohutné zklamání jako třeba u snímku The Saw: Hra o přežití. Co je ale zvláštní… ačkoliv jsem u druhého dílu nezaevidoval tak velké rozhořčení jako u výše zmíněného titulu, s klidným svědomím mohu říci, že je znatelně horší. Jak už bylo řečeno v úvodním shluku slov, sequely zpravidla opisují linii svého předchůdce. Tady to ale platí jen částečně.

Příběh druhého dílu by se dal shrnout přídavnými jmény typu „hloupý, naivní či drzý“. První Kruh byl zajímavý a silný zásluhou své jednoduchosti a na základě zdánlivě blbé historky dokázal skoro nemožné – získal si milióny diváků. Zásadní rozdíl ve věrohodnosti zpracovávaného námětu lze spatřit v celkovém pojetí. A tak jestliže jsem se po zhlédnutí jedničky vyhýbal videopůjčovně a rekordéru, nabyl respektu vstříc černým hřebcům a přestal zabíjet mouchy, po dvojce se zcela určitě nezaleknu návštěvy výběhu jelenů v ostravské zoo a dost možná si i zapnu televizi v době ztráty signálu.


Režisérský zmar a snaha vzkřísit dobře zakončený materiál se projevuje i v partiích, kde svůj prostor dostávají počítačový triky. Speciální efekty patří sice k tomu nejpropracovanějšímu, na co ve filmu narazíte, ale pokud v jejich použití naleznete nějaký jiný smysl než ten exhibiční, smeknu před váma a veřejně přiznám svou tupost (vyjma scény se stoupající vodou).
Není tomu dávno, co jsme se na střední škole učili, že správná recenze má nejenom zmiňovat to, co je v rozporu s autorovým vkusem, ale rovněž i něco pochválit. Nicméně… ačkoliv bych se tohoto pravidla velmi rád držel, v tomto případě je mi to naprosto znemožněno. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mě ani jediná věc, kterou bych mohl vyzdvihnout. Je zde sice pár dobrých lekaček, jedná dobrá zdrhačka ze studně, osvědčený hudební motiv a krásně vyděšená Naomi Wattsová, ale to je málo.
Na film, který měl navázat na zlomový americko-asijský horor, proklatě málo…



















(4,91 z 5)