Cassandra Webb (Dakota Johnson), zdravotnice z Manhattanu, zjišťuje, že možná vidí do budoucnosti. Tváří tvář tajemstvím minulosti naváže Cassandra přátelství se třemi mladými ženami (Sydney Sweeney, Celeste O’Connor, Isabela Merced), které čeká slavná budoucnost, pokud ovšem přežijí smrtonosnou přítomnost....
Marvel na tom vždy nebyl nejlépe, velkou finanční krizi vyřešil mimo jiné odprodejem filmových práv na své nejsilnější značky. Přesně takto se se práva na X-Meny, Fantastickou čtyřku a Daredevila svého času dostaly k 20th Century Fox, práva na Bladea k New Line Cinema a především práva na Spider-Mana ke studiu Sony. Roky uplynuly, Marvel Cinematic Universe pořád patří mezi nejúspěšnější franšízy všech dob a prakticky každá stěžejní značka se dříve (propadnutí práv) nebo později (akvizice 20th Century Fox společností Disney, pod kterou spadá Marvel Studios) vrátila domů. Tedy až na Spider-Mana. Po dohodě mezi Marvel Studios a Sony se sice občas mezi Avengers objeví Spider-Man v podání Toma Hollanda, práva ovšem pořád patří studiu Sony, které má pořád hlavní slovo a může si se Spider-Manem a jeho mytologií dělat, co chce. Jistě, spolupráce Marvel Studios a Sony hranému Spider-Manovi prospívá nejen kvalitativně, ale především finančně, proč ovšem vlastně pouze těžit drobné ze slávy Spider-Mana v crossoverech? U studia Sony tak vznikají různé filmy o variantách Spider-Mana, spin-offy a podobné odbočky. A vlastně by na tom nemuselo být nic špatného. Někdy z toho vypadne film jako Spider-Man: Napříč paralelními světy, někdy film jako Morbius. Jak ovšem dopadla Madam Web, film o postavě, kterou nejspíš znají jenom ty největší fajnšmekři v rámci Spider-Manovi mytologie?
Madam Web je ten typ filmu, při kterém se snadno vyskytne myšlenka, že se během jeho realizace muselo něco velmi závažného pokazit a že by bylo mnohem zajímavější sledovat dokument o natáčení výsledného průšvihu (tedy zhruba podobně jako u Fantastické čtyřky „Joshe Tranka“). Je především tragickou výpovědí o fungování studia Sony. To musí svou nejsilnější značku dojít v nejprapodivnějších podobách, se sebe bolestivější snahou o propojení s mytologií Spider-Mana, přitom všem nepřijít s něčím, co by se dalo označit za alespoň trochu zajímavé nebo ucházejícího. Madam Web dokazuje, že pokud se ve studiu Sony něco nezmění, budou vznikat pouze filmy, které se budou připisovat na seznamy nejhorších komiksových adaptací, nepůjde ani o finanční hity a především v nějaké formě poškodí kariéru hercům a tvůrcům, o kterých přitom nejde říci, že nejsou zcela neschopní.
Režírující S. J. Clarkson (Dexter, Jessica Jones) je neurážející televizní rutinérka, v hlavních rolích jsou čtyři pohledné a poměrně talentované herečky, záporáka hraje šikovný Tahar Rahim, kameru dělá oscarový Mauro Fiore. Co se tak vlastně může pokazit? Studio Sony vás poprosí, abyste jim podrželi pivo a pak ukáže, jak na to. Nesmyslná a neskutečně hloupá zápletka, herci a herečky, kteří působí většinu času úplně mimo mísu, nezajímavá a jednoduše líná akce, naprosto laciná audiovizuální podoba a ve výsledku také product placement, který vás alespoň na chvilku donutí začít nesnášet Pepsi. Tedy pokud jste již Pepsi sami dávno nesnášeli!
Je to ten typ projektu, který musí vzniknout a neustále se budou linout myšlenky na to, jak tohle vůbec mohlo projít základním studiovým systémem. Výsledkem je totiž něco, co připomíná laciný televizní pilot, který zdánlivě otevírá neomezený potenciál do budoucích let. Jenomže to by alespoň něco muselo fungovat na poprvé. Postavy by se nemuseli chovat naprosto hloupě, film by se z nějakého neopodstatněného důvodu nemusel odehrávat v roce 2003 (v tomto případě jde o oběť masivní přetáček a přepisování scénáře) a dělat cokoliv, aby v něm alespoň cokoliv dávalo logiku, nejlépe se přitom vykašlat na nejrůznější pomrkávání (jak pak se asi bude jmenovat to děťátko?). Kamera Maura Fioreho je pořád kamera Maura Fioreho, který v rámci omezení dokáže pořád uplést z lejna bič, například střih je ovšem naprosto tragický (vizuální pojetí schopností titulní hrdinky nemohlo být tragičtější) a málokterý komiksový film měl za poslední roky potenciál připomenout Catwoman s Halle Berry. I ty dialogy za pochodu prostě a jednoduše bolí!
Celé se to skládá z prapodivných dramaturgických rozhodnutí (Toxic od Britney Spears je ta nejmíň hodící se píseň k akční scéně v historii!.... „ale bude to obří hit!“). Herečky většinu času působí otráveně, že se tomu vůbec upsaly. Herecký výkon Dakoty Johnson §působí naprosto znuděně, nebýt předchozích filmů Sydney Sweeney by člověk snad rázem řekl, že ta holka nemá talent a celé je to nejvíc zábavné směšností v momentech, které nejspíš směšné být ani neměly. Opravdu to celé působí jako jeden z těch komiksových filmů, který vznikl před počátkem komiksové horečky, někdy na konci minulého století, kdy se adaptace komiksových filmů ještě oťukávaly a nebylo snadné úplně najít ten správný tvar. Jisté ovšem je, že sleduje partu nezajímavých hrdinek s nezajímavými tragickými původy a je směšný i v momentech, kdy konec odkazuje ke zdánlivě vábivé budoucnosti.... na kterou nikdy nedojde. To, že skladatel Johan Söderqvist v závěru imituje ústřední hudební motiv herního Spider-Mana od studia Insomniac, už je poté vyloženě na přes držku.
Výsledný film působí jako jakási dohra zvrácené dohody mezi Kevinem Feigem (CEO Marvel Studios) a Tony Vinciquerrou (CEO Sony). Taková ta dohoda, která by měla donutit ty, kteří prohlašují, že to jde v Marvel Studios od Avengers: Endgame z kopce a člověk by si měl díky Madam Web rázem začít vážit i těch Marvels:
ZAZNAMENANÝ TELEFONÁT MEZI F (FEIGE - CEO MARVEL STUDIOS) A V (VINCIQUERRA, CEO SONY):
F: „Nazdar Todde, ty kxxdo, jak je?“
T: To víš Kevine, jde to, mám rýmu, naštěstí i díky tobě můžu smrkat do padesátidolarových bankovek.“
F: „Jsem ti říkal, že to bude skoro dvoumiliarda ty vxxe. Hele, mám prosbu.“
T: Co potřebuješ?“
F: „Hele, lidé nám začínají říkat, že po Endgame to s náma jde z kopce. Tržby jdou dolů, Marvels asi budou propadák roku, potřebuju pomoc.“
T: „A s čím?“
F: „No ‚prý točíte tu Madam Web.“
T: „A co s ní?“
F: „Hele, posxxte to totálně, ať si nás zase lidi začnou vážit.“
T: „Kevine, si děláš pxxel ty vxxe, tak si zoufalej?“
F: „No tak Todde, dlužíš mi to. Nebýt mě by No Way Home nedalo téměř dvoumiliardu.“
T: „Řekl bych, že spíše bez Tobeyho a Andrewa ty narcisto jeden!“
F: „Hele, mám návrh. Uděláme Spider-Mana 4, půjčíme ti Daredevila, Punishera, Kingpina a i toho Ant-Mana. Vyděláme zase dvě miliardy a pak si zajdeme do bordelu.“
T: „A bude tam mnohovesmír?“
F: „Todde, no já si myslím, že bychom to neměli po No Way Home přehánět. Nechceme ty lidi nechat se přejíst.“
T: „Ty vxxe, něco chceš a sám uděláš pxxu? Dej mi k tomu multiverse, zavolej Tobeymu a Andrewovi, a já jim teď řeknu ať to sestříhají úplně tragicky, vyxxxxjí se scénářem, aby byl úplně za vyliž pxxel a bude to srxxka par excellence!“
F: „No, když na tom trváš....“
T: „Chtěl jsem přexxxnout Sydney Sweeney. Ale kvůli tobě teď na mě bude naxxxná, že jsem jí málem zabil kariéru ty koxxte!“
Tohle je zřejmě jediná možnost, jak racionálně odůvodnit existenci Madam Web. A pak je tu ještě varianta, že se ve studiu Sony ani nesnaží. Prostě si náhodně vyberou nějakou více či méně známou postavu ze Spider-Manovi mytologie, rozhodnou se realizovat vlastní film a ani se přitom nějak nezamyslí nad tvarem. Výsledek bolí. A bolí hodně. Nestává se každý den, aby vznikl film definovaný jako blockbuster, který působí dojmem, že na něj při jeho realizaci zřejmě opravdu všichni kašlali. Lidé nejsou hloupí a nevyrazí na film čistě kvůli faktu, že má film cosi společného se Spider-Manem (tedy alespoň někteří lidé), aby ten film nakonec řekl, že pokud člověk převezme zodpovědnost, získá velkou sílu. Zodpovědnost přitom zdánlivě převezme každý, kdo Madam Web dobrovolně navštíví. Nedá se ovšem říci, že by následně dorazila ta slíbená velká síla. Film horší než Morbius! I když jen o prsa Dakoty Johnson....
Nejnovější komentáře