Rádi byste svým dětem usnadnili učení a pomohli jim k pochopení problémů a vztahů mezi souvislostmi? Jste učitelé otevření novým moderním metodám a chtěli byste, aby si vaši žáci efektivněji osvojili učivo? Inspirujte se v brožované cvičebnici Michala Černého: Trénink mozku. Žlutá varianta je určená pro 1. stupeň ZŠ, zelená pro 2. stupeň ZŠ.
Michal Černý ve cvičebnici vychází z teorie myšlenkových map, kterou v 70. letech 20. století vyvinul britský psycholog a spisovatel Tony Buzan. Dlouholetým studiem způsobů, jakými si lidé zaznamenávají informace, zjistil, že klasické poznámky nejsou efektivní. Věnoval se systému zapamatování si nových poznatků u géniů a zjistil, že vědcům nebo umělcům jako byli Charles Darwin, Albert Einstein či Leonardo da Vinci byl společný zvláštní způsob vytváření poznámek na plochách papíru. Poznámky byly spojeny šipkami a symboly. Tak se zrodila teorie myšlenkových map, která využívá práce s pojmy a obrazy k propojení různých center v mozku, což usnadňuje pochopení a zapamatování si.
Výhodou používání myšlenkových map je zvýšení kreativity, výkonnosti a efektivity práce – informace totiž zpracovávají obě hemisféry mozku najednou. Cvičebnice Michala Černého vás o tom může přesvědčit.
V úvodu brožury vám autor vysvětlí osm jednoduchých pravidel k tvoření myšlenkových map. Zvláště osmý bod: „Kreslit umí každý“ je speciálně důležitý: „Kreslit myšlenkovou mapu je snadné. Možná nebude vypadat jako profesionální umělecké dílo, ale pomůže ti vidět věci v souvislostech, nebo nacházet nové nápady. A o to přeci jde.“ První myšlenkovou mapou, kterou si děti vyzkouší je načrtnutí vlastní budoucnosti. A to přímo do knížky na stránku k tomu určenou. V dalších kapitolách autor poradí, jak za pomoci myšlenkových map psát krásné příběhy, kaligramy, jak se stát dadaistickým básníkem, jak parodovat nějaké literární dílo, jak se naučit psát v tempu nebo jak shrnout obsah do několika slov (jak vytvořit dobrý hashtag) nebo jak popsat fotografii. Všechny tyhle dovednosti žáci zúročí nejen při hodinách českého jazyka. Myšlenkové mapy jsou vhodnou metodou k učení se cizího jazyka, třeba angličtiny, ale také ve školních předmětech jako jsou dějepis nebo občanská výchova. V závěrečných kapitolách autor poradí, jak si zapamatovat jména nebo jak zlepšit porozumění čtenému textu.
Brožovaná cvičebnice Trénink mozku přináší možnosti, které mohou dětem, ale i dospělým skutečně pomoci se zapamatováním si či vyjadřováním se a učením. Pro nás dospělé asi bude poněkud složitější opustit zaběhlé tradiční způsoby, ale proč ne? Návod máme skvělý.
Trénink mozku pro 2. stupeň ZŠ
Autor: Michal Černý
Ilustrace: Olga Tesařová
Počet stran: 42
Nakladatelství: BizBooks v Brně
Rok: 2018
Kniha ke koupi: Albatros Media
Hodnocení: 100 %
Nejnovější komentáře