Připravit zajímavé představení s partou mladých lidí je docela dobrá záminka, jak rozehrát aktuální lidské příběhy v kulisách osvědčené divadelní hry nebo muzikálu. Jednak se tak připomene vybrané umělecké dílo a současně máme určitou činnost pro současné hrdiny. Vypadá to jednoduše, ale výsledek je nejistý. Tak trochu nejistým výsledkem je i film Muzikál aneb Cesty ke štěstí, který natočila režisérka Slobodanka Radun.
Scénárista Václav S. Sadilek využil český filmový muzikál Starci na chmelu, který v roce 1964 natočil režisér Ladislav Rychman. V době uvedení do kin i v následujících desetiletích měl tento film u diváků velký ohlas. Příběh nebyl nijak složitý, ale zaujaly herecké výkony a především hudba autorů Jiřího Bažanta, Jiřího Maláska a Vlastimila Hály. Scénář nového filmu sleduje žáky hudební konzervatoře při nacvičování muzikálu v rámci prázdninového soustředění. Jsou tu výrazné individuality a nenápadné „myšky“, které pod vedení dvou pedagogů nacvičují choreografii jednotlivých tanečních výstupů pro závěrečné vystoupení jejich studia. Během zkoušení se rozvíjí různé vztahy, kvete láska i žárlivost. Své slabé chvilky mají i učitelé a stranou nezůstane ani jeden ze sousedů z nedaleké vesnice. Ač se to zpočátku nezdá, příprava vystoupení všechny stmelí a příběh končí jako v čítance z minulého století.
Jestli někteří herci nepůsobí přirozeně a jejich repliky jsou jako ze špatného televizního seriálu, pak na tom má svůj podíl scénář. Text dělá problémy i zkušeným hercům, jako je Roman Vojtek (Pavel) nebo Vica Kerekes (Beáta). Schází víc slov a větší důraz na vzájemné jiskření. Podobné problémy má i Vladimír Polívka (Filip) a Anna Fialová (Tereza). Postava Filipa je konfliktní, ale zároveň s ním cloumají city. Proč ale tato vznětlivá postava nijak nereaguje, když není jeho láska opětována? Naopak trapně pak působí scéna, kdy se Filip a Pavel navzájem předhánějí v omlouvání. Scénář prostě nenabídl hercům kvalitní text a režisérka nenašla způsob, jak jednotlivé scény s herci rozehrát. Jako by se všichni spoléhali na hudební a taneční složku filmu.
Hudba nemá chybu a je působivá stejně jako před padesáti lety. Zaujal mě také Adam Mišík, který se sice se svým herectvím vnitřně asi musel poprat, ale jako zpěvák se předvedl v nevšedně citlivém ladění. A není jeho vinou, že zpěv se míjel s taneční kreací jeho zamilované spolužačky.
Taneční výstupy jsou díky choreografii Dany Morávkové příjemným pokoukáním, protože v sobě mají hravost i potřebnou míru souhry. Nejvíce se mi líbilo taneční vystoupení na diskotéce, protože tady se tančilo s radostí a patrnou energií.
Film by bez hudby a tanečních výstupů byl nezajímavý a na úrovni studentského filmu. S hudbou a tancem je to podívaná chvílemi jen na oko. Mně osobně to nestačí a stále si nejsem jistá, jestli se podaří tímto filmem podchytit zájem mladých diváků, kterým je film určen.
Nejnovější komentáře