Stručný nástin příběhu a první půlhodina filmu se přitom tváří stejně tuctově jako zmíněný reklamní plakát. Vracíme se na Západ do nelítostných dob, kdy zuří válka Severu proti Jihu, a po krátké dezorientaci způsobené časovým skokem a desetiminutovým hledáním správného sedadla v kině zjišťujeme, že se poněkud netradičně ocitáme právě na straně Jihu. Hlavní hrdina W. P. Inman (Jude Law) dostane během války dopis od své milenky Ady, která jej prosí, aby se k ní vrátil zpátky. Inman se tedy rozhodne zběhnout, ačkoli mu za to hrozí trest smrti, a vydává se zpátky do vesnice Cold Mountain, kde se s dívkou poprvé setkal a kde na něj Ada (zatím) stále věrně čeká.
Jude Lawa budu mít asi už navždy zafixovaného jako mechanoida ze Spielbergovy sci-fi pohádky A.I. - Umělá inteligence. (Byl to takový ten robot, co měl vlasy slepené jak Igráček a jak pokaždé škubnul hlavou a začala se mu z krku linout hudba.) Od dob Umělé inteligence Law značně změnil vizáž, takže nyní spíš než plastikového panáka připomíná Obi-Wana Kenobiho z druhé epizody Hvězdných válek.
Zmíněná milenka (nesmírně šarmantní Nicole Kidmanová) se mezitím potýká se spoustou vlastních problémů. Do jejího života naštěstí zasáhne třetí výrazná tvář filmu, jednoduchá a rázná vesnická dívka Ruby v podání Renée Zellwegerové, herečky, jež se nejprve nesměle svěřovala Deníku Bridget Jonesové a pak si prozpívala cestu pod zářící neony samotného Chicaga. Za osobitost a umění, s jakým v Návratu do Cold Mountain ztvárnila svou úlohu, získala Zellwegerová Oscara za vedlejší ženskou roli, a dlužno dodat, že skutečně po právu.
Herecké obsazení je tedy vskutku hvězdné, ovšem známí a dobří herci nejsou zdaleka všechno, jak dokazují nedávné ubohé slátaniny typu Láska nebeská či Poslední samuraj. Minimálně stejně důležitý je též scénář. A ten je v případě Návratu do Cold Mountain stejně kvalitní jako herci. Jako námět filmařům posloužila stejnojmenná románová předloha od spisovatele Charlese Fraziera. Poslední dobou mi vůbec připadá, že to nejkvalitnější ze současné filmové produkce stojí na nějaké knize - viz Master and Commander nebo Pán prstenů… anebo Želary, dodávám, protože jsem patriot. (Ale abychom byli spravedliví, jindy to se zfilmovanými romány zas až taková sláva není, jak nám lítostivě a sebekriticky připomínají Čtyři pírka - zkouška cti nebo Výplata.)
Návrat do Cold Mountain ukazuje celou škálu všemožných lidských charakterů - od těch zásadových, čestných a statečných přes ty opravdu kruté, surové a nelítostné. Předvádí lidskou duši v jejích nejušlechtilejších podobách, ale také ve zpotvořených, válkou zmrzačených parodiích na charakter. Lidská nátura se tu zjevuje v celé své nahotě, která je občas skutečně nádherná a dechberoucí, ale jindy velice nemilá a nepochopitelně sobecká. Nepřítomnost jakýchkoli zástěrek a nulová snaha o zmírňování brutálních obscénností, jakých je někdy člověk schopen, je zároveň důvodem, proč je snímek přístupný až od patnácti let. Ale na druhou stranu, jak doufám z předchozích řádek vyplynulo, se rozhodně nejedná o samoúčelné násilí, nýbrž o takovou sondu. O sondu do nás samotných...
Film však není jen válečným dramatem o lásce a krutosti - je čímsi mnohem větším, čímsi, co nedokážu dost přesně popsat slovy. Když jsem se nad snímkem zpětně zamýšlel, nedokázal jsem přesně říci, čím konkrétně na mě tak silně zapůsobil - zřejmě vším dohromady a zároveň každým prvkem zvlášť. Širokým spektrem motivů. Hloubkou postav i scén. Geniální eskalací emocí. Zdařilým hudebním (a písničkovým) doprovodem. A zároveň také humorem. Sice tu zdaleka není tolik legrace, aby se z filmu stala komedie, ale pár opravdu vydařených komických situací se tu najde. Při jedné z nich, jež zahrnovala nepříliš bohabojného faráře, pilu na dřevo a zácpu, jsem se smíchem doslova zhroutil z křesla na podlahu. (Což se mi naposledy stalo při výtečné scéně se žraloky-vegetariány v animáku Hledá se Nemo.)
Dle mého názoru je Návrat do Cold Mountain snad nejlepším filmem od podzimu 2002, kdy do kin zavítal Minority Report. A vzhledem k tomu, že tentokrát nejde o sci-fi, taková pochvala ode mne skutečně něco znamená. Řečeno stručně a jasně - prošvihnout tenhle film by byla chyba, které byste mohli do smrti litovat.
Photo © 2003 Miramax films
Nejnovější komentáře