Louis Zamperini se jako mladý a nadějný atlet dostane na Olympijské hry do Berlína. Jeho výkon sice není na medaili, ale svým strhujícím závěrečným finišem zaujme diváky, i samotného Hitlera. Jenže válka změní mladému sportovci plány. Že se umí porvat nejen se soupeři na atletickém oválu, musí dokázat přímo v situacích, kdy mu jde o život. Při službě u válečného letectva není o nebezpečné chvíle nouze. Nejhorší situace však nastane, když se letadlo zřítí do moře a z jedenáctičlenné posádky se podaří pád letadla přežít Louisovi, pilotu Russelul Allenu „Philu“ Phillipsovi a Francisi „Macu“ McNamarovi. Podmínky k životu na záchranném člunu vyžadují silnou vůli a především pevné nervy. Zásoby jídla a vody brzy zmizí a trosečníci se musí spolehnout na štěstí a svou šikovnost. Po 33 dnech umírá „Mac“. Louis a „Phil“ mají štěstí, protože je 47. den najde japonská loď. Z vyčerpaných trosečníků se stávají zajatci, kteří se po prvních týdnech na samotkách se, musí rozejít a končí v táborech pro válečné zajatce. Přátelství a pomoc z dob, kdy pluli na záchranném člunu, je pryč. Každý musí spoléhat sám na sebe. Louis se dostává do zajateckého tábora, kde velí krutý Mutsuhiro „Bird“ Watanabe. Předchozí sportovní kariéra sice přináší Louisovi nepříjemnou „pozornost“ velitele tábora, ale současně se ukazuje, že mu tvrdý sportovní trénink pomohl formovat vlastnosti, které mu pomáhají přežít s trochou štěstí i podmínkách zajateckého tábora.
Životní příběh Louise Zamperiniho je natolik neuvěřitelný, že se přímo nabízí k uměleckému ztvárněné. Není tedy nic divného, že příběh zpracovala v knize Unbroken spisovatelka Laura Hillenbrandová. V knize zachytila Louisův život od dětství a začátků trénování s bratrem, přes první sportovní úspěchy, válečné útrapy až do konce války a poválečný život. Kniha vyšla v roce 2010 a získala řadu ocenění a to nejspíš vyprovokovalo k činnosti i filmaře. Scénáristé Joel Coen, Ethan Coen, William Nicolson a Richard LaGravenes pak napsali pro filmové zpracování scénář z válečného období, kdy se hrdina několikrát ve vzpomínkách vrací do minulosti. Hraný příběh doplňuje několik dokumentárních záběrů. Režie filmu se ujala Angelina Jolie, která je sice známá jako herečka, ale v posledních letech se jí zalíbila režie a produkce. Oobě tyto profese využila i ve filmu Nezlomný. Silný příběh s hrdinou, který v době natáčení byl v Americe žijící legendou, sliboval divácký zájem.
Film zachycuje velmi dramatické chvíle, které dokázal hlavní hrdina přežít díky své vůli a schopnosti mobilizovat duševní i fyzické schopnosti. Fyzicky náročnou roli ztvárňuje Jack O’Connell, anglický herec, který si zahrál vněkolika britských seriálech, ale velká filmová příležitost přišla až nyní. Role vyžadovala sportovní tělo a kondici. Doba trápení po ztroskotání na člunu byla drsná. Spolu s Jackem se stísněný člun vychutnali také herci Fin Wittrock (Mac) a Domhnall Gleeson (Phil). Všichni tři si užili blízkosti kamery a chvilkami to vypadalo, že skutečně hrají. Horší už to je v zajateckých táborech. Kulisy i vybavení je jako v zajateckém táboře, ale kamera klouže jen po povrchu. Nic nepomůže, že zabírá v detailu nevypočitatelnou tvář velitele tábora, kterého si zahrál Ishihara Takamasa, známý fanouškům jako Miyavi, 33-letý japonský hudebník. Ten dodal své postavě napětí a určitou dávku tajemnosti. Ke škodě filmu však přispělo slabé herecké nasazení herců ve vedlejších rolích a stejně tak vlažný je i výkon komparzu. Nejvíce stylizované a nudné jsou scény v táboře, kde zajatci nosí uhlí. Tady se sice maskéři hodně napracovali, ale celek působí kašírovaně a nevěrohodně.
Tvůrci filmu se snažili udělat maximum pro to, aby Louis Zamperini vyzněl jako silný hrdina. To se, myslím podařilo. Ale jako celek nevyvolává film tak silné emoce, jak by si to skutečný Louis Zamperini zasloužil. Podobný příběh z válečného zajetí byl v roce 2014 převeden na filmové plátno ve filmu Koleje osudu. I tady se příběh opírá o skutečné události a reálné osoby. Jenže v tomto případě je kladen důraz na hlavní postavu, která se snaží vypořádat s vlastními vzpomínkami. Scénáristé dali větší prostor pro herce, měnilo se prostředí a příběh měl vývoj až do závěrečného smíření.
Scénář filmu Nezlomný se soustředil spíše na vyprávění příběhu, řadil za sebou dramatické situace a hlavní hrdina vychází stále jako jasný hrdina. Přesto je dobře, že film vznikl.
Nejnovější komentáře