Na post režiséra filmu byl dosazen Rakušan Harald Reinl (1908-1986), jeden z nejuznávanějších režisérů poválečného Německa, který měl na svém kontě celou řadu oblíbených vesnických dramat, veseloher a kriminálek. Už od mládí byl vášnivým čtenářem mayovek, občas se k nim vracel i v dospělosti, ale do natáčení Pokladu na Stříbrném jezeře se přesto nijak nehrnul. Obával se, že s pohádkovými postavami z mayovek nelze natočit mezinárodně úspěšný western. Jednou dokonce prohlásil, že v zahraničí na to nikdo koukat nebude. O tom, jak hluboce se mýlil, svědčí prodej filmu do více než šedesáti zemí.
Scénář k Pokladu na Stříbrném jezeře napsal zkušený scenárista Harald G. Petersson (1914-1977), jinak specialita na dramatické příběhy ze špionážního a vojenského prostředí. Stejně jako Harald Reinl i on hltal v dětství příběhy Karla Maye. Nejtěžším úkolem pro něho bylo zredukovat děj několika set stránkového románu tak, aby se vešel do přibližně stominutového filmu. Musel vyškrtat spoustu oblíbených postav, Hobble-Frankem počínaje, Old Firehandem konče. Z knihy pak vybral několik jednoduchých zápletek, které nově poskládal a okořenil smyšlenými motivy. Jeho odborným a technickým poradcem byl Gerhard F. Hummel (1921-2008), známý také pod pseudonymem Piet ter Ulen. Jako jediný opravdový znalec života a díla Karla Maye ve filmovém štábu důrazně trval na tom, aby se film co možná nejvěrněji držel literární předlohy. Jeho knihovnu zdobily bamberské svazky i staré Ročenky Karla Maye. Při psaní scénáře byl neustále v kontaktu s odborníky z nakladatelství Karl-May-Verlag a konzultoval s nimi své nápady. I přes veškeré změny se mu podařilo zachovat ducha literární předlohy a naservírovat divákům pořádnou porci mayovské romantiky.
K úspěchu Pokladu na Stříbrném jezeře i dalších mayovek přispěla zejména talentovaná kostýmní výtvarnice Irms Pauli (1926-1988). Během své kariéry navrhla kostýmy pro dvě stovky filmů a seriálů. Byla expertkou na vojenské kostýmy, nejraději však navrhovala dámské večerní šaty. Když koncem května 1962 podepsala s producentem Horstem Wendlandtem smlouvu, zbývalo do začátku natáčení pouhých deset týdnů. Spojila se s různými indiánskými a kovbojskými spolky a přečetla spoustu amerických odborných knih, z nichž čerpala náměty pro výzdobu kostýmů. Jakmile měla hotové náčrtky, pustila se do objednávky materiálu a rekvizit. Košile a legíny s třásněmi pro Vinnetoua a Old Shatterhanda, čelenku z chřestýší kůže a další doplňky objednala za necelých 2.000 marek od berlínské firmy Neue Theaterkunst, která se v následujících letech stala dvorním dodavatelem kostýmů pro mayovky. Zbraně, legíny, mokasíny a další doplňky pro bojovníky z řad Utahů a Osagů nakoupila v dílně, zabývající se výrobou kostýmů pro letní divadelní festivaly v Bad Segebergu. Koncem června 1962 kontaktovala specialistu na výrobu indiánského oblečení Herberta Scholze a požádala ho o pomoc s perličkovou výšivkou na Vinnetouově kostýmu. Zajímavé přitom je, že také Old Shatterhandova košile měla být původně zdobena perličkami; část pruhu s výšivkou byla dokonce vyrobena. Scholze mnohokrát poukazoval na fakt, že se nejedná o výzdobu apačskou, nýbrž siouxskou, ale Irms Pauli trvala na svém. Dnes už si nikdo nedokáže představit, že by kostýmy vypadaly jinak.
Části seriálu: Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře - Der Schatz im Silbersee (1962)
- Poklad na Stříbrném jezeře - Režie, scénář, kostýmy
- Poklad na Stříbrném jezeře - Hlavní hrdinové
- Poklad na Stříbrném jezeře - Natáčení u Plitvických jezer
- Poklad na Stříbrném jezeře - Grobničko polje a boj o Butlerovu farmu
- Poklad na Stříbrném jezeře - Lišák Slavko Andres
- Poklad na Stříbrném jezeře - Westernové město Tulsa a kostelík v El Doru
- Poklad na Stříbrném jezeře - Záhadná scéna
- Poklad na Stříbrném jezeře - Melodie Old Shatterhanda
- Poklad na Stříbrném jezeře - Světová premiéra v kině Universum
- Poklad na Stříbrném jezeře - Obsah filmu
- Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře: Legenda mezi dobrodružnými filmy
Nejnovější komentáře