Princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený Vznešený (Jan Budař) je velmi spjatý se svou milující maminkou, královnou Ludmilou (Jana Nagyová). Jenže Ludvík je princ už poněkud přerostlý, je mu 39 let. Bojí se skoro všeho, do ženění se nežene a většinu života se poflakuje po přepychovém zámku a přilehlých oborách. Moudrý král Radomil (Martin Huba) mu proto připraví nečekaný dárek – princ se jednoho rána probudí v lese v obyčejných šatech a v doprovodu drsného rytíře Hudrovala (Ondřej Vetchý) se má vydat do světa, aby poznal, co je život a snad konečně dospěl. Na velké dobrodružné cestě ho čekají věci, o kterých zatím jen četl v knihách. Potká mocného čaroděje, zlé čarodějnice, ducha i samotnou paní Smrt... a možná najde i lásku svého života...
Čtyřnásobný držitel Českého lva (třikrát za herectví, jednou za scénář) Jan Budař se již delší dobu pokoušel realizovat svůj vysněný celovečerní režijní debut - pohádku Princ Mamánek, kterou již Budař pár let nazpátek představil světu v knižní podobě. Navzdory problémům s financemi a úmrtím některých původně obsazených herců se nakonec realizace uskutečnila, samotný Budař navíc scénář své pohádky konzultoval i se Zdeňkem Svěrákem, kde bylo těžké najít prověřenější osobu. Zvládne ovšem Princ Mamánek připomenout zlaté české pohádkové časy a vznikla zase jednou pohádka, která se vedle nejprověřenějších klasik nezvládne ztratit?
Závan starých časů je v Princi Mamánkovi přeci jen napůl cítit, v součtu jde ovšem spíše o modernější pohádku, která na to jde krapet jinak a to nejen skrze věk titulního prince. Princ Mamánek je totiž v součtu o poznání vyspělejší podívanou a jde o ten případ pohádky, která by mohla něco říct i rodičovskému doprovodu. Ano, eskapády se šišlajícími zlými čarodějnicemi sice evokují skeč ze Tří tygrů a infantilnost pohádek Zdeňka Trošky, po očividném odkazu na Pána prstenů: Společenstvo Prstenu ovšem dochází k nadstavbě, za kterou by se nemusel stydět ani Ingmar Bergman. I když pochopitelně o poznání méně intelektuálnější.
Účast talentovaného kameramana Jana Malíře přispívá k bravurní estetice filmu, který v jistých momentech vypadá skutečně krásně. Jan Budař se navíc tentokrát nechopil jen režie a scénáře, ale obstaral i slušné hudební melodie. Výsledná pohádka je poté v součtu sice komornější, působí ovšem poměrně výpravně. Slušné kostýmy, minimální počet rušivých vizuálních triků a ve výsledku skutečně nadstavba, která z Prince Mamánka nedělá rutinní pohádku.
O titulním hrdinovi se dá například říci, že si projde nějakým charakterním vývojem, celý příběh poté provází úvahy o konfrontaci se smrtí a posmrtném životě. V tomto ohledu možná Princ Mamánek v součtu krapet zaostane za očekáváními, v detailech je to ovšem přeci jen o poznání dospělejší pohádka, která jen zamrzí v tom, že na konci působí příliš uspěchaně a zdánlivý konflikt se vlastně vyřeší krapet podivným způsobem vzhledem i k prozkoumání minulosti zdánlivé hrozby.
Štěstí je ovšem v castingu, kdy Budař osobně role nabízel svým kolegům a nešlápl vedle. Sám Budař opět dostává příležitost projevit svůj komediální talent a zároveň se předvést i v krapet vážnější poloze, Ondřej Vetchý je skrze své přirozené a neokázalé herectví pořád jistotou pro komediálnější i vážnější pasáže, Veronika Khek Kubařová zůstává nadále sympatickou hereckou jistotou, Martin Huba je ideální volbou na autoritativního krále Radomila a Bolek Polívka si v krapet civilnější poloze dokáže bez problémů své odehrát. Největším lákadlem je návrat Jany Nagyové na stříbrné plátno po téměř 30 letech a ve finále je radost původní Arabelu po 30 letech vidět. Její role sice ve finále není základem pro kdovíjak výrazné herecké kreace, až příliš pečující maminku ovšem Nagyová zvládne ztělesnit uspokojivě.
V jistých momentech jde zaregistrovat slušná a především uvědomělá práce s humorem, která je jen chvílemi přeci jen zabita krapet infantilní sázkou na jistotu. Klasická pohádková klišé se tu ovšem přeci jen trochu ohýbají a v jistém ohledu možná zamrzí, že Budař spíše nerealizoval ještě dospělejší pohádku, která by měla ještě větší přesah a proti klasickým pohádkovým pravidlům by šla ještě výrazněji. Na to je Princ Mamánek v součtu přeci jen víceméně rozkročený mezi sázkou na jistotu a vyššími ambicemi. Jako mix závanu starých časů a svěžího pokusu je to ovšem ve finále minimálně zajímavá podívaná...
Nejnovější komentáře