Právě dnes večer jsem byla poslána do Peškovky v Praze na premiéru divadelní hry Princess of the mlejn, což je parodie na pohádku Princezna ze mlejna (1994) Zdeňka Trošky. Nové zpracování původně naivní pohádky pro malé děti má na svědomí soubor mladých divadelníků kočovné divadelní společnosti Ductus Deferens, kteří svou hru pojali zcela netradičně a rozhodli se zbourat veškeré hranice. Podle vlastních slov souboru jde o pohádku, jakou svět neviděl.
Mám ráda pohádky, zajímám se také o hlubší analýzu pohádkových příběhů, ale tato inscenace byla poněkud jinou adaptací pohádky, než na jaké jsme zvyklí – určena výhradně dospělému publiku. Jak na mne tedy hra zapůsobila, ptáte se? Představení je silně stylizované, nese v sobě prvky punkového kabaretu, grotesky i postmoderní pohádky pro dospělé. Má poměrně silně sexistický nádech - titulní princezna je zde pouze objektem mužské touhy. Vizuál je pojat v moderním hávu, prezentován v současném, místy až agresivně satirickém duchu. Zdá se, že spolek předně usiluje o vibrace bránic diváka - celý sál se v podstatě po celou dobu hlasitě chechtal. Tvůrci se nebojí ostrého humoru, vulgárních replik ani otevřených sexuálních narážek. Není s podivem, že představení je přístupné až od 18 let, kvůli již zmíněnému sexismu, silnému vulgarismu, trans* prvkům a celkově provokativnímu ladění. Součástí vystoupení je i hudba, částečně reprodukovaná, ale místy rappovaná a zpívaná. Vizuální stránku oživuje barevné osvětlení, stroboskop, umělý kouř a dojde i na kouření cigaret, vaření pika a šňupání drog.
Připomeňme si obsah pohádky, který soubor popisuje takto:
„Mladý a švarný jinoch se vydává do světa s pevným rozhodnutím najít si svou princeznu. Jeho kroky ho zavedou do české vesnice, kde žije se svým otcem krásná dívka. Mládenec se dívce líbí, namluví mu proto, že v rybníce je zakletá princezna a on zůstává u jejího otce jako pomocník. To se nelíbí místním strašidlům, která si na krásnou pannu dělají zálusk. Snaží se, seč jim síly stačí, aby mohli pomocí kouzel a intrik mladíka ze mlýna vypudit bla bla bla. Dál už to znáte nebo ne?“
Podle samotných autorů jde o absurdní drama, ukazující vše, co v pohádkovém světě nemůže být viděno. Výkon herců je živelný, výrazně fyzický, často až klaunsky přepjatý – ale právě to koresponduje s celkovou estetikou „pohádky naruby“. Za divadelní soubor Ductus Deferens vystupuje pod režijním vedením Davida Vyhnánka v roli mlynárské dcery Elišky Berenika Anna Mikeschová, která teprve v roce 2023 absolvovala činoherní herectví na DAMU, ale již hraje mimo jiné v Národním divadle a v Divadle v Dlouhé. Ve dvojroli jako chasník Jindřich i mlynář se představí Tomáš Čapek, který se divadlu věnoval již při svých studiích na všeobecném gymnáziu, DAMU absolvoval v roce 2022 a nyní jej lze vidět například v Městských divadlech pražských, ve Švehlovce nebo na Nové scéně Národního divadla. Mimo to založil jako principál soubor Ductus Deferens. Zeleného hastrmana hraje Jan Staněk, kterého diváci znají ze seriálů Král Šumavy, Kriminálka Anděl a Hrdina. Čertíka si zahrála Julie Stejskalová, která vystudovala Divadelní fakultu Akademie múzických umění v Praze, obor činoherní herectví, a je známá především ze seriálu Kriminálka Anděl. Jako hrabě se předvede Marek Frňka, který je vedle Tomáše Čapka spoluzakladatelem společnosti Ductus Deferens, hostuje ve Švandově divadle, dále také hostuje v divadlech DJKT v Plzni, Činoherním klubu nebo v divadle Disk. Jeho první televizní rolí byla postava Karla v Kukačkách.
Verdikt:
Princess of the mlejn není pohádka pro děti. Kdo by čekal poetickou venkovskou romanci plnou víl a mlýnské romantiky, ten se záhy octne v jiných vodách – temnějších, hlučnějších, provokativnějších. Pokud ale máte zalíbení v nových formách, absurdním dramatu a neotřelých inscenačních prvcích, mohlo by vás toto představení oslovit – svým rozměrem totiž překračuje běžné divadelní hranice. Mne osobně hra pobavila, čím splnila svůj účel, proto jsem se rozhodla dát krásných 65 %.
Nejnovější komentáře