Přízraky v Benátkách (A Haunting in Venice)

Photo © 2023 20th Century StudiosPhoto © 2023 20th Century Studios
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

O FILMU

Oscarem oce­ně­ný reži­sér a pro­du­cent Kenneth Branagh (Belfast) a na Oscara nomi­no­va­ný sce­náris­ta Michael Green (Logan) popr­vé spo­ji­li své síly v roce 2017 při prá­ci na fil­mu Vražda v Orient expre­su, nato­če­ném na moti­vy romá­nu Agathy Christie, a oba tvůr­ci si veli­ce dob­ře pama­tu­jí, že již teh­dy dou­fa­li, že na ten­to sní­mek navá­žou dal­ší­mi fil­my. Legendární spi­so­va­tel­ka Agatha Christie ostat­ně napsa­la cel­kem 33 knih. „Právě ve vago­nech Orient expre­su jsme popr­vé dis­ku­to­va­li o mož­nos­ti nato­če­ní sním­ku Smrt na Nilu, a na palubě S.S. Karnak jsme zača­li roze­bí­rat poten­ci­ál­ní před­lo­hu tře­tí­ho fil­mu této série,“ popi­su­je Green. „Vzpomínám si, jak jsem se při nasta­vo­vá­ní osvět­le­ní naklá­něl přes zábrad­lí Karnaku k mod­ré­mu poza­dí, kte­ré se ve fil­mu pře­ro­di­lo v řeku Nil, a pře­mýš­lel jsem o tom, kte­rým smě­rem by bylo nej­lep­ší se v pří­pa­dě dal­ší­ho fil­mu vydat. A z něja­ké­ho důvo­du se moje myš­len­ky ubí­ra­ly nad­při­ro­ze­ným smě­rem, a teh­dy jsem si vzpo­mněl, že Agatha Christie napsa­la román s názvem Viděla jsem vraž­du.“

Zmíněný román, kte­rý popr­vé vyšel v roce 1969, je dal­ším titu­lem z oblí­be­né série detek­tiv­ních pří­bě­hů Hercula Poirota. Christie, čas­to ozna­čo­va­ná za krá­lov­nu záhad, je nej­vy­dá­va­něj­ší autor­kou všech dob. Jejích knih se pro­da­la více než mili­ar­da výtis­ků v ang­lič­ti­ně a dal­ší mili­ar­da ve více než stov­ce jazy­ků po celém svě­tě.

Agatha Christie má nad­ča­so­vou a veli­ce cha­rak­te­ris­tic­kou schop­nost před­sta­vit čte­ná­řům posta­vy v situ­a­cích – čas­to nebez­peč­ných nebo sou­vi­se­jí­cích se zlo­či­nem – ve kte­rých máme mož­nost veli­ce dob­ře vní­mat jejich lid­skost,“ míní Branagh. „Archetypy a také vel­mi detail­ní poje­tí lid­ské­ho cho­vá­ní jsou prv­ky, na kte­ré rea­gu­je­me veli­ce inten­ziv­ně... její vní­má­ní těch­to prv­ků se zdá být vše­o­bec­ně plat­né a tudíž důvěr­ně zná­mé.“

Přízraky v Benátkách jsou adap­ta­cí romá­nu Viděla jsem vraž­du, ale Green byl ovliv­něn i někte­rý­mi povíd­ka­mi Agathy Christie, kte­ré se dotý­ka­jí nad­při­ro­ze­na. „Existuje také sbír­ka poví­dek vyda­ná pod názvem Poslední sean­ce,“ vysvět­lu­je Green, a titul­ní povíd­ka Poslední sean­ce je sku­teč­ně děsi­vá. Takže jak­ko­liv se sní­mek Přízraky v Benátkách inspi­ru­je romá­nem Viděla jsme vraž­du, obsa­hu­je i dal­ší úva­hy o nad­při­ro­ze­nu, kte­ré Christie na strán­kách svých knih pre­zen­to­va­la.“

Příběh, kte­rý budou mít divá­ci mož­nost na plát­ně sle­do­vat, se od kniž­ní před­lo­hy poně­kud liší. „Román Viděla jsem vraž­du vzni­kl na samém sklon­ku kari­é­ry Agathy Christie,“ vysvět­lu­je Branagh, „a ve své pod­sta­tě jde o záha­du, kte­rá se týká used­los­ti na ang­lic­kém ven­ko­vě. A vzhle­dem k tomu, jak jsme při­stou­pi­li k před­cho­zím adap­ta­cím romá­nů Agathy Christie a jejich exo­tic­kým loka­cím, se Michael Green roz­ho­dl pro zásad­ní změ­nu vypra­věč­ské­ho sty­lu a pře­su­nu­tí samot­né pod­sta­ty záha­dy Agathy Christie z Anglie do Benátek.“

Nový pří­běh zapra­co­val tuto změ­nu pro­stře­dí a jde v pod­sta­tě o duchař­ský pří­běh, ode­hrá­va­jí­cí se ve stra­ši­del­ném domě během jed­né stra­ši­del­né noci. „Jde o komor­něj­ší pří­běh s men­ším počtem pode­zře­lých a Michael se roz­ho­dl dopl­nit ho o něko­lik vlast­ních díl­čích záple­tek,“ popi­su­je Branagh. Michaelův scé­nář sní­žil počet zúčast­ně­ných osob, pře­ne­sl děj z Anglie do Benátek, a vět­ši­na pří­bě­hu se ode­hrá­vá ve vizu­ál­ně vždy napros­to úchvat­ných Benátkách, kde všich­ni pode­zře­lí poměr­ně brzy zůsta­nou uvěz­ně­ni v ponurém palá­ci jed­né bouř­li­vé a děsi­vé noci.“

„V pří­pa­dě fil­mu Smrt na Nilu jsme vědě­li, že se chys­tá­me vytvo­řit veli­ce věr­nou fil­mo­vou inter­pre­ta­ci původ­ní kni­hy,“ pro­hla­šu­je Green. „V pří­pa­dě romá­nu Viděla jsem vraž­du jsme měli dojem, že jsme si snad zaslou­ži­li prá­vo do pří­bě­hu poně­kud zasáh­nout a čás­teč­ně ho opro­ti kniž­ní před­lo­ze pozmě­nit. Hodně na ni odka­zu­je­me a inspi­ru­je­me se její pod­sta­tou. Ale dou­fa­li jsme, že bude­me mít mož­nost pří­bě­hu dodat na nalé­ha­vos­ti. Původní román Viděla jsem vraž­du se ode­hrá­vá během něko­li­ka dní, respek­ti­ve během téměř jed­no­ho týd­ne. Děj sním­ku Přízraky v Benátkách se ode­hrá­vá během jedi­né stra­ši­del­né noci. Přesouváme děj z ang­lic­ké­ho ven­ko­va do tís­ni­vé atmo­sfé­ry pová­leč­ných Benátek a k posta­vám při­stu­pu­je­me poně­kud odliš­ně. Změn je tu tedy více než dost, ale věří­me, že tema­tic­ky do toho­to pří­bě­hu veli­ce dob­ře zapa­da­jí.“

James Prichard, jeden z vedou­cích výro­by toho­to fil­mu a prav­nuk Agathy Christie naštěs­tí změ­ny v pří­bě­hu schva­lu­je, pro­to­že si pod­le něj celý pří­běh stá­le zacho­val odpo­ví­da­jí­cí atmo­sfé­ru a stej­né vyzně­ní. „Zpočátku mě změ­ny pře­kva­pi­ly,“ při­zná­vá Prichard. Michael o něčem tako­vém hovo­řil už veli­ce dáv­no a já jsem teh­dy nechá­pal, o co usi­lu­je a proč pro film zvo­lil prá­vě ten­to název na roz­díl od něja­ké­ho jiné­ho, oči­vid­něj­ší­ho. Ale postu­pem času mi vysvět­lil, co je jeho cílem a jakým smě­rem se ubí­rá, a jde o veli­ce inte­li­gent­ní vol­bu a zpra­co­vá­ní. Myslím, že kdy­bychom se pus­ti­li do něja­ké jiné podob­né adap­ta­ce, řek­ně­me romá­nu Zlo pod slun­cem nebo Pět malých pra­sá­tek nebo něče­ho podob­né­ho, pro­hlá­si­li by divá­ci, že je nudí­me.“

„Jednou z věcí, kte­ré se Kenovi a Michaelovi oprav­du poda­ři­ly, je dodat posta­vě Poirota na hloub­ce, kte­rou v poje­tí mojí pra­ba­bič­ky vlast­ně nikdy doo­prav­dy neměl,“ míní Prichard. „Chci říct, že moje pra­ba­bič­ka se nikdy zásad­ně­ji neza­bý­va­la jeho psy­chic­kým sta­vem. Byl vlast­ně dost emo­ci­o­nál­ně plo­chý, řekl bych. Ale oni se vyda­li do mno­hem vět­ší hloub­ky, pát­ra­li v jeho minu­los­ti a pře­mýš­le­li o tom, proč byl tím, kým je. Jde o zají­ma­vou inter­pre­ta­ci Poirotovy posta­vy. Myslím, že v tomhle fil­mu podá­vá Ken v roli Poirota svůj zatím nej­lep­ší výkon a mys­lím, že ústřed­ní záha­da toho­to pří­bě­hu je pro Poirota zají­ma­vou výzvou.“

„Naším cílem vždy bylo poku­sit se vytvo­řit pro divá­ky kla­sic­ký fil­mo­vý záži­tek, při kte­rém se jim napě­tím sví­rá žalu­dek,“ říká Branagh. „Chtěli jsme je zavést do Benátek a dopřát jim vzru­šu­jí­cí pobyt v tom­to oprav­du krás­ném, atmo­sfé­ric­kém měs­tě, jehož uli­ce poně­kud při­po­mí­na­jí blu­diš­tě.“

„Není nic stra­ši­del­něj­ší­ho než benát­ský palác,“ dodá­vá Green, „a měs­to samot­né pří­mo vybí­zí k tomu, aby ho zaha­lil závoj mlhy, ve kte­rém se pohy­bu­jí lidé ukry­tí za mas­ka­mi a vším pro­stu­pu­je tajem­ná atmo­sfé­ra vzbu­zu­jí­cí oče­ká­vá­ní, že zde zane­dlou­ho nara­zí­te na chlad­nou­cí lid­ské tělo. Chtěli jsme toho vyu­žít a vyu­žít oné při­ro­ze­né děsi­vos­ti, kouz­la i les­ku Benátek a vytvo­řit tak halloween­skou noc, kte­rá je nepřed­sta­vi­tel­ně děsi­vá.“

Green pokra­ču­je: „Když jsme dis­ku­to­va­li o pří­bě­hu nebo moti­vu celé­ho pří­bě­hu, čas­to jsme zmi­ňo­va­li slo­vo ‚pří­zra­ky‘, tak­že nako­nec skon­či­lo v samot­ném názvu. Přízraky si lze vylo­žit mno­ha způ­so­by. Může se jed­nat o ducha, kte­rý vás pro­ná­sle­du­je, ale může vás také pro­ná­sle­do­vat vaše minu­lost. Mohou vás pro­ná­sle­do­vat myš­len­ky nebo tem­no­ta. Poirot se pře­kva­pi­vě musí vypo­řá­dat se vše­mi zmí­ně­ný­mi mož­nost­mi. V tom­to fil­mu boju­je se svou vlast­ní vírou ve sku­teč­né nad­při­ro­ze­no. Ale záro­veň ho pro­ná­sle­du­je vše, co pro­žil, a jeho minu­lost, kte­rá je pro­stou­pe­na smr­tí. Smrt je pro něj tak pří­tom­ná, že ať už jsou ducho­vé sku­teč­ní nebo ne, on je v noci sly­ší a během dne je potká­vá, a to mu vel­mi ztě­žu­je život.“

„Děj sním­ku Smrt na Nilu se ode­hrá­vá v roce 1937,“ popi­su­je Branagh. „Tento film se ode­hrá­vá o deset let poz­dě­ji. Takže mezi­tím pro­běh­la trau­ma­ti­zu­jí­cí svě­to­vá vál­ka a Hercule Poirot si veli­ce inten­ziv­ně uvě­do­mu­je míru krvepro­li­tí a destruk­ce, kte­ré s ní sou­vi­se­jí. Na začát­ku toho­to fil­mu ho tak nachá­zí­me v jis­tém roz­ča­ro­vá­ní a zkla­má­ní z toho, že navzdo­ry vál­ce, kte­rou jsme vidě­li ve fil­mu Smrt na Nilu, v níž sám bojo­val, muse­la dal­ší gene­ra­ce zažít vál­ku dal­ší. Rozhodl se pro­to ukrýt na zdán­li­vě vel­mi nelo­gic­kém mís­tě, kde usi­lu­je o to, aby už nadá­le nebyl sou­čás­tí svě­ta plné­ho násil­ných skut­ků, zlo­či­nů a vražd, kte­ré měly za násle­dek, že lid­stvo začal vní­mat veli­ce pesi­mis­tic­ky. Odchází tedy do měs­ta, kde si může zacho­vat ano­ny­mi­tu.“

Okruh poten­ci­ál­ních pode­zře­lých se film od fil­mu zmen­šu­je, což v kom­bi­na­ci s klaus­tro­fo­bic­kým pro­stře­dím palá­ce dává divá­kům pří­le­ži­tost strá­vit s kaž­dou posta­vou více času.

Podle Hofflund tvůr­ce fil­mu „od samé­ho počát­ku zau­jal nápad vytvo­řit stra­ši­del­ný fil­mu na moti­vy pří­bě­hů Agathy Christie, kte­rý by měl mít pre­mi­é­ru před Halloweenem. Tato kom­bi­na­ce nám při­pa­da­la oprav­du vzru­šu­jí­cí.“

„Ve fil­mu Vražda v Orient expre­su šlo o pomstu a ve Smrti na Nilu zase o cham­ti­vost,“ popi­su­je Branagh. „Tento film se zabý­vá nad­při­ro­ze­nem. Tím, zda na nás po smr­ti něco čeká: zda se sta­ne­me duchem nebo nás uví­tá Bůh... a zda v něco z toho Poirot momen­tál­ně vůbec věří. S tako­vým dile­ma­tem se nevy­hnu­tel­ně pojí vel­ké oba­vy, a to jak na stra­ně Poirota, tak i na stra­ně divá­ků.“

Tvůrci fil­mu se sho­du­jí, že pře­kva­pit fanouš­ka Agathy Christie je veli­ce těž­ké, a to pře­de­vším pro­to, že její fanouš­ci čet­li celou řadu jejích pří­bě­hů s růz­ný­mi řeše­ní­mi záhad, kte­ré se v nich vysky­tu­jí, tak­že mají vel­ké zku­še­nos­ti a snad­no vámi zamýš­le­né rozuz­le­ní odha­lí. „Ale v tom­to pří­pa­dě, pro­to­že jsme si dovo­li­li změ­nit pří­běh, se i tito dlou­ho­le­tí fanouš­ci dočka­jí šan­ce na zce­la nový pří­běh Agathy Christie,“ říká Green. „Rozuzlení naše­ho pří­bě­hu je roz­hod­ně pře­kva­pí.“

Pohotového a půvab­ně sebe­kri­tic­ké­ho bel­gic­ké­ho detek­ti­va Hercula Poirota si opět zahrál Kenneth Branagh, kte­rý se před kame­ra­mi napo­sle­dy obje­vil ve sním­ku Oppenheimer. Poirot se uchý­lil do maleb­ných Benátek. Po utr­pe­ní a zká­ze dru­hé svě­to­vé vál­ky ztra­til zbyt­ky víry v lid­stvo a uza­vřel se před zbyt­kem svě­ta. Dny trá­ví zahrad­ni­če­ním a čeká­ním na doru­če­ní své­ho oblí­be­né­ho peči­va. Občas vyra­zí do měs­ta v dopro­vo­du své­ho body­gu­ar­da (jehož úko­lem je zabrá­nit v kon­tak­tu s ním komu­ko­liv, kdo by po něm mohl chtít, aby se ujal vyšet­řo­vá­ní nové­ho kri­mi­nál­ní­ho pří­pa­du.

„Poirot se v tom­to pří­bě­hu sku­teč­ně aktiv­ně sna­ží skon­co­vat se svou úlo­hou detek­ti­va,“ vysvět­lu­je Branagh. „Viděl již pří­liš mno­ho zlo­či­nů, zažil dvě svě­to­vé vál­ky, byl svěd­kem lid­ské kru­tos­ti a nemi­lo­srd­nos­ti, a už toho má vše­ho po krk, nebo to ale­spoň tvr­dí. A přes­to, jak jsme měli mož­nost vidět v před­cho­zích fil­mech, má ten­to drs­ný detek­tiv i poe­tic­kou, roman­tic­kou strán­ku. Jistá část jeho osob­nos­ti chce stá­le věřit, že lid­stvo má pře­ce jen ješ­tě nadě­ji.“

„V rám­ci pří­bě­hu toho­to fil­mu se sna­ží apli­ko­vat to, čemu věří, násled­ně se vypo­řá­dat s tím, co tuto víru nahlo­dá­vá, a poté dospět k závě­ru, zda to, čeho je svěd­kem, je nebo není reál­né,“ pokra­ču­je Branagh. „Jedná se o pro­ces nepře­tr­ži­té­ho sebe­po­zná­vá­ní a to je poměr­ně vzru­šu­jí­cí, pro­to­že to děsí jeho i nás jakož­to divá­ky.“

„Poirot vždy ve všem hle­dá něja­ký hlub­ší smy­sl, ale sou­čas­ně ho fas­ci­nu­je i ten nejmen­ší detail,“ míní Branagh. „Když sle­du­je­te Poirota, vidí­te něko­ho, kdo veli­ce pozor­ně sle­du­je okol­ní svět, ať už je to na benát­ském trhu, kde se sna­ží najít ide­ál­ní vej­ce, nebo když pro­je­vu­je nad­še­ní z peči­va a jeho mno­ha lahod­ných vari­ant. Mohli jsme to sle­do­vat již ve fil­mu Smrt na Nilu a zno­vu to může­me sle­do­vat i ten­to­krát. Má celou řadu sla­bos­tí, drob­ných a nená­pad­ných a veli­ce lid­ských, díky kte­rým i nadá­le zůstá­vá tím, kým je, ale záro­veň se sna­ží být lep­ším člo­vě­kem a zjis­tit, zda má lid­stvo vůbec ješ­tě nadě­ji. A k tomu je tře­ba zabý­vat se lid­ským cho­vá­ním, někdy vel­mi kom­pli­ko­va­ným a obtě­žu­jí­cím lid­ským cho­vá­ním. A tak je navzdo­ry své­mu odhod­lá­ní i nadá­le lid­stvem napros­to fas­ci­no­ván, stej­ně jako tím, proč a jakým způ­so­bem lid­ské jed­ná­ní ovliv­ňu­jí lás­ka, cham­ti­vost, chtíč či moc, a někdy také kru­tost, jin­dy zapo­mnět­li­vost, a někdy také bez­o­hled­nost. I nadá­le se veli­ce zají­má o sedm smr­tel­ných hříchů a o to, jak se jich lidé mohou vyva­ro­vat.“

„Poirot je v tom­to fil­mu úpl­ně jiný,“ kon­sta­tu­je pro­du­cent­ka Judy Hofflund. „Líbila se nám myš­len­ka, že Poirot neví, zda bude scho­pen tuto záha­du vyře­šit, pro­to­že jde o síly, kte­ré pře­sa­hu­jí lid­ské mož­nos­ti.“

Kelly Reilly, ang­lic­ká fil­mo­vá, diva­del­ní a tele­viz­ní hereč­ka, zná­má pře­de­vším díky roli v seri­á­lo­vém hitu Yellowstone, si zahrá­la roli Roweny Drakeová, býva­lé oper­ní pěv­ky­ně, kte­rá u pří­le­ži­tos­ti oslav Halloweenu pořá­dá ve svém palá­ci v Benátkách večí­rek pro míst­ní sirot­ky. V palá­ci, kte­rý býval sirot­čin­cem, ve kte­rém se ode­hrá­va­ly hroz­né věci, údaj­ně stra­ší, a před rokem zde zemře­la její milo­va­ná dce­ra Alicia. V nadě­ji, že si pro­mlu­ví s duchem své dce­ry, uspo­řá­dá spi­ri­tis­tic­kou sean­ci, na kte­rou jako hos­ty pozve posta­vy naše­ho pří­bě­hu.

Jakožto hereč­ka chce Reilly o posta­vách, kte­ré hra­je, zís­kat co nej­ví­ce infor­ma­cí. „Chci toho o nich vědět napros­té maxi­mum,“ vysvět­lu­je. Postava Roweny Drakeové se v původ­ním pří­bě­hu Agathy Christie sku­teč­ně obje­vu­je, tak­že si Reilly před­lo­hu pře­čet­la a sna­ži­la se obje­vit o své posta­vě coko­liv, co by jí s jejím ztvár­ně­ním pomoh­lo. Ale role, kte­rou Green napsal, se od původ­ní před­lo­hy zásad­ně liší.

„Přesto bylo pří­jem­né si pří­běh Agathy Christie pře­číst a mít mož­nost pro­nik­nout do její mys­li a do její­ho svě­ta,“ při­zná­vá Reilly. „Miluji ten veli­ce ele­gant­ní způ­sob, jakým psa­la, a oprav­du význam­ným způ­so­bem mi její dílo pomoh­lo docí­lit odpo­ví­da­jí­cí­ho roz­po­lo­že­ní, kte­ré moje posta­va vyža­do­va­la.“

„O její dce­ři Alicii víme, že ji její mat­ka neu­vě­ři­tel­ně milo­va­la a že měly vel­mi zvlášt­ní, krás­ný vztah, byly téměř jako sest­ry,“ vysvět­lu­je Reilly. „Alicii do jis­té míry osla­bi­ly nevy­da­ře­né zásnu­by s mužem, kte­ré­ho milo­va­la, Maximem, a její mat­ka s těmi­to zásnu­ba­mi navíc nesou­hla­si­la. Byla pře­svěd­če­ná, že Maximeovi jde jen o pení­ze, sta­tus a o ambi­ce, že její dce­ru ve sku­teč­nos­ti nemi­lu­je. Možná měla prav­du, mož­ná ne, ale to si musí kaž­dý divák posou­dit sám. Zasnoubení bylo kaž­do­pád­ně zru­še­no a Alicii to veli­ce ublí­ži­lo.“

Kelly Reilly je výji­meč­ná hereč­ka, schop­ná zpro­střed­ko­vat divá­ko­vi emo­ce tako­vým způ­so­bem, že když se s ní coby Rowenou Drakeovou, kte­rá truch­lí nad ztrá­tou své dce­ry Alicie, popr­vé setká­vá­me, sku­teč­ně vní­má­me její bolest, pro­stu­pu­jí­cí mís­tem, kde žije,“ pokra­ču­je Branagh.

„Ten smu­tek, kte­ré­mu se sice sna­ží nepod­dá­vat, ale kte­rý je i přes­to vel­mi inten­ziv­ní, vel­mi sku­teč­ný a vel­mi něž­ný, je veli­ce půso­bi­vý,“ míní. „Je inte­li­gent­ní a vel­mi zdat­ná. Vůbec popr­vé jsem Kelly viděl před něko­li­ka lety v Londýně v jed­né z Shakespearových her a způ­sob, jakým se doká­že vyja­d­řo­vat, na mě udě­lal obrov­ský dojem.“

„Rowena je slo­ži­tá posta­va, do kte­ré Kelly vlo­ži­la vel­kou dáv­ku kom­plex­nos­ti a nuan­cí,“ popi­su­je Branagh. „Ale pře­de­vším se jed­ná o mat­ku, truchlí­cí nad dítě­tem, o kte­ré při­šla. Je emo­ci­o­nál­ním středo­bo­dem celé­ho fil­mu, a toho se jí daří docí­lit veli­ce efek­tiv­ně. Je to vel­mi půso­bi­vé.“

Držitelka ceny Emmy Tina Fey (Studio 30 Rock, Saturday Night Live) ve fil­mu ztvár­ni­la Ariadnu Oliverovou, nej­ú­spěš­něj­ší spi­so­va­tel­ku detek­ti­vek na svě­tě a dáv­nou pří­tel­ky­ni Hercula Poirota. Jedná se o posta­vu, kte­rá se vol­ně inspi­ru­je samot­nou Agathou Christie a kte­rá se obje­vu­je v šes­ti kni­hách této autor­ky. „Je to zou­fa­lá spi­so­va­tel­ka, což je pro mě veli­ce pově­do­má situ­a­ce,“ smě­je se Fey. Ken mi ji popsal jako veli­ce upo­ví­da­nou Američanku, a to jsou jedi­né dvě věci, kte­rý­mi po herec­ké strán­ce dis­po­nu­ji: jsem veli­ce upo­ví­da­ná a jsem Američanka.“

Scénář Michaela Greena Fey ihned zau­jal, pro­to­že se pod­le ní liší od jeho před­cho­zích adap­ta­cí romá­nů Agathy Christie. „Jak já sama, tak i moje rodi­na jsme všich­ni vel­cí fanouš­ci duchař­ských a stra­ši­del­ných fil­mů a horo­rů, tak­že pří­běh, kte­rý v sobě spo­ju­je obo­jí, byl pro mě obzvlášť při­taž­li­vý.“

„Nejde tu jen o záhad­nou vraž­du, ale i o duchař­ský pří­běh s nad­při­ro­ze­ný­mi prv­ky, což celý film posou­vá na dal­ší úro­veň,“ pokra­ču­je Fey. „Přesto v něm osm postav uvíz­ne na mís­tě, odkud nema­jí mož­nost unik­nout, dokud se záha­da nevy­ře­ší. Ale záro­veň se tam děje spous­ta dal­ších věcí.“

Vztah mezi Ariadnou Oliverovou a Herculem Poirotem je zvlášt­ní. Znají se už od tři­cá­tých let, ale vída­jí se jen zříd­ka. Fey jejich vztah vysvět­lu­je tak­to: „Celé roky ho pozo­ro­va­la a nako­nec se jím inspi­ro­va­la při tvor­bě vlast­ní posta­vy a psa­la pří­běhy, zalo­že­né na jeho pří­ho­dách, což se sta­lo pod­sta­tou její­ho úspě­chu. Jde tedy o sta­ré přá­tel­ství, kte­ré v sobě obsa­hu­je nema­lou dáv­ku poho­dy, ale také urči­té skry­té neli­bos­ti, prav­dě­po­dob­ně vzá­jem­né, pro­to­že ona je na neu­vě­ři­tel­ně závis­lá na jeho schop­nos­ti řešit záhad­né zlo­či­ny, a jemu se nao­pak pří­liš neza­mlou­vá, že ho ve svých kni­hách poja­la jako podi­ví­na, kte­rý se neu­stá­le cpe něja­kým peči­vem.“

Když Ariadna na začát­ku pří­bě­hu při­jíž­dí do Poirotova domu v Benátkách, je fas­ci­no­vá­na médi­em Joyce Reynoldsovou, kte­rou vidě­la pro­vá­dět spi­ri­tis­tic­kou sean­ci a pří­liš nechá­pe, čeho vlast­ně byla svěd­kem. Domnívá se, že pokud Joyce pře­svěd­čí Poirota, že sku­teč­ně doká­že komu­ni­ko­vat s duchy, pak bude ona sama moci ve své dal­ší kni­ze čte­ná­řům před­sta­vit ženu, kte­rá vyved­la z míry Hercula Poirota.

„Ariadna potře­bu­je sku­teč­ný kniž­ní hit,“ vysvět­lu­je Fey. „Její posled­ní tři kni­hy si neved­ly pří­liš dob­ře. Snažila se Poirotovu posta­vu ve svých pří­bě­zích opus­tit, ale neby­la bez ní schop­ná napsat uspo­ko­ji­vý pří­běh, tak­že se vra­cí, aby se ho poku­si­la vtáh­nout do nové­ho dob­ro­druž­ství.“

Tina Fey dis­po­nu­je bys­tros­tí, inte­lek­tu­ál­ní břit­kos­tí i kome­di­ál­ním citem, kte­ré divá­ci měli mož­nost poznat v celé řadě skvě­lých děl, a prá­vě tohle, spo­leč­ně s obrov­skou dáv­kou ener­gie, vklá­dá do nezkrot­né­ho živlu, kte­rým je Ariadna Oliverová,“ míní Branagh. „Čtenáři pro­hla­šu­je, že jde o posta­vu, kte­rá je v celém díle Agathy Christie této spi­so­va­tel­ce nej­po­dob­něj­ší, a pokud je to prav­da, pak muse­la být Christie veli­ce pro­vo­ka­tiv­ní, zábav­ná, roz­pus­ti­lá i vel­mi hra­vá... a prá­vě tako­vá je ve své roli i Tina.“

Fey k tomu říká: Ken je neu­vě­ři­tel­ně poho­to­vý a veli­ce orga­ni­zo­va­ný. Jednalo se o to nej­sou­stře­dě­něj­ší natá­če­ní, jaké­ho jsem se kdy zúčast­ni­la. Najde si vždy čas na to, aby s kaž­dým her­cem pro­bral kaž­dý detail kaž­dé scé­ny a odpo­vě­děl na všech­ny naše otáz­ky týka­jí­cí se jed­not­li­vých postav. Možnost s reži­sé­rem tak­to dis­ku­to­vat je pro her­ce oprav­do­vým požeh­ná­ním. S Kelly Reilly jsme se obě shod­ly na tom, že jsme se ješ­tě nikdy neú­čast­ni­ly natá­če­ní, kde by reži­sér s her­ci poje­tí aktu­ál­ní scé­ny a moti­va­ci ke spe­ci­fic­kým roz­hod­nu­tím roze­bí­ral s tako­vou trpě­li­vos­tí.“

Jamie Dornan, uzná­va­ný herec ze Severního Irska, kte­rý upou­tal pozor­nost fil­mo­vých a tele­viz­ních divá­ků ve fil­mech jako Belfast nebo v seri­á­lech jako Pád, se ujal role dok­to­ra Leslieho Ferriera, rodin­né­ho léka­ře Roweny Drakeové. Jde o Angličana, kte­rý byl kdy­si poměr­ně schop­ným léka­řem, ale v důsled­ku služ­by vojen­ské­ho léka­ře ve dru­hé svě­to­vé vál­ce nyní trpí post­trau­ma­tic­kou stre­so­vou poru­chou, kte­rá má na jeho život i kari­é­ru zni­ču­jí­cí vliv.

Původně pečo­val o celou řadu rodin a po skon­če­ní vál­ky mu bylo naří­ze­no s lékař­skou pra­xí skon­čit, ale žádost Roweny Drakeové, aby pomohl její dce­ři, zkrát­ka nedo­ká­zal odmít­nout. „Je to člo­věk, kte­rý má nema­lé psy­chic­ké pro­blémy,“ vysvět­lu­je Dornan. „Přišel o hod­ně, ale sna­ží se s tím bojo­vat a nad vodou ho drží jeho syn Leopold a lás­ka k Roweně Drakeové. Je do ní bláz­ni­vě zami­lo­va­ný a ona si ho omo­ta­la kolem prs­tu. Takže má v sobě také jis­tou dáv­ku zou­fal­ství, pro­to­že má vel­mi málo sebe­dů­vě­ry, trpí post­trau­ma­tic­kou stre­so­vou poru­chou a je navíc veli­ce ner­vóz­ní.“

Dvanáctiletý Jude Hill (Belfast) si zahrál Leopolda Ferriera, syna dok­to­ra Leslieho Ferriera. „Leopoldovi je ve fil­mu deset let, ale nemys­lím, že se jeho inte­li­gen­ce ome­zu­je na úro­veň dese­ti­le­té­ho dítě­te,“ míní Hill. „Je vel­mi vyspě­lý a na svou inte­li­gen­ci je hrdý. Ví zkrát­ka, že je cel­kem chyt­rý, a to se mi na něm líbí.“

Jamie Dornan a Jude Hill si zno­vu zahrá­li otce a syna, ale jejich role by se od těch ve sním­ku Belfast nemoh­ly více odli­šo­vat,“ kon­sta­tu­je Branagh.Bylo oprav­du skvě­lé mít mož­nost se s nimi zno­vu setkat. Jamie má k Judeovi nepře­kva­pi­vě poměr­ně otcov­ský vztah. Rozumějí si a vzá­jem­ně se škád­lí, ale ten­to­krát je jejich vztah poměr­ně odliš­ný. Oba se drže­li atmo­sfé­ry celé­ho pří­bě­hu a oba veli­ce dba­li na zacho­vá­ní své­ho ang­lic­ké­ho pří­zvu­ku.“

„V pří­pa­dě Judea může­te veli­ce dob­ře sle­do­vat, jak se jeho herec­ká tech­ni­ka zdo­ko­na­lu­je, a podá­vá tu fan­tas­tic­ké výko­ny,“ pokra­ču­je Branagh.Jamieho posta­va dok­to­ra Farriera je pozna­me­na­ná váleč­ný­mi trau­ma­ty, Farrier zažil hrů­zy, kte­ré ho pozna­me­na­ly a psy­chic­ky jím otřásly. A jeho syn je tím, kdo o něj ve sku­teč­nos­ti peču­je a apli­ku­je mu léky a cho­vá se mno­hem dospě­le­ji, než by jeho věk nazna­čo­val.“

Hill k tomu dodá­vá: „Vztah mezi ním a jeho otcem je poměr­ně nestan­dard­ní. Baví mě k tomu při­stu­po­vat způ­so­bem, že Leopold je z nich vlast­ně ten, kdo je dospě­lý, a jeho otec je nao­pak dítě. Leopold je do jis­té míry jeho opa­t­rov­ní­kem. Vždycky má po ruce léky práš­ky a pokud se jeho otec cítí tro­chu nejis­tě, nabíd­ne mu, zda je nepo­tře­bu­je a zda nechce radě­ji ode­jít. Neustále na své­ho otce mys­lí.“

Dornan byl nad­še­ný z mož­nos­ti s Branaghem zno­vu spo­lu­pra­co­vat. „Ken reží­ru­je neu­vě­ři­tel­ně efek­tiv­ně,“ pro­hla­šu­je Dornan. „Bylo úžas­né sle­do­vat, jak všech­no zvlá­dá – ujiš­ťu­je se, že film obsa­hu­je všech­ny zásad­ní dějo­vé prv­ky, tvo­ří posta­vy, kte­rým divá­ci poro­zu­mí a do kte­rých se vcí­tí... tohle všech­no zvlád­nout je pozo­ru­hod­ný výkon.“

Na Dornana zapů­so­bi­lo zejmé­na to, že Branagh ani během reží­ro­vá­ní nevy­pa­dá­vá ze své posta­vy. „Je to neu­vě­ři­tel­ný výkon,“ při­zná­vá Dornan, „a klo­bouk dolů před tím, s jakou leh­kos­tí to zvlá­dá. Spolupráce s ním byla ten­to­krát zce­la odliš­ná a svým způ­so­bem mě ohro­mil ješ­tě více než v pří­pa­dě Belfastu, pro­to­že tolik toho musel kaž­dý den zvlá­dat tolik najed­nou.“

„Myslím, že bych Kenovo poje­tí Poirota popsa­la jako téměř čtyřroz­měr­né,“ sou­dí Fey. „Dokáže zachy­tit jeho humor, leh­kost a zábav­né slož­ky řeše­ní celé záha­dy, ale záro­veň dodá­vá své posta­vě emo­ci­o­nál­ní hloub­ku, kte­rá vás nutí pře­mýš­let, proč je prá­vě tako­vý, jaký je. Proč se z něj stal tak obsedantně-kompulzivní člo­věk, kte­rý se neu­stá­le oci­tá v blíz­kos­ti zlo­či­nů?“

Hill s ní sou­hla­sí: „Na Kennethovi Branaghovi je úžas­né, že s vámi vlast­ně nikdy doo­prav­dy nejed­ná jako reži­sér. Jen vás urči­tým způ­so­bem vede a zby­tek nechá­vá na vás. Není jako jiní reži­sé­ři, kte­ří mají o posta­vě jas­nou před­sta­vu a tu vám sdě­lu­jí. Ken vám dá základ­ní infor­ma­ce, všech­ny věci, kte­ré chce, abys­te vědě­li, a pak se vás sna­ží vybíd­nout k tomu, abys­te tu posta­vu pova­žo­va­li za svou vlast­ní. Nikdo vám neřek­ne, co máte nebo nemá­te udě­lat.“

Francouzská hereč­ka Camille Cottin (Chci mlu­vit se svým agen­tem, Stillwater) před­sta­vu­je Olgu Seminovou, věr­nou hos­po­dy­ni Roweny Drakeové, kte­rá pro ni pra­cu­je již veli­ce dlou­ho a kte­rá vel­mi milo­va­la její dce­ru Alicii. „Je obě­ma ženám veli­ce odda­ná. Sama nemá děti, a tak na ni jejich vzta­hem veli­ce inten­ziv­ně půso­bí a má k Alicii veli­ce blíz­ko,“ vysvět­lu­je Cottin.

„Olga je zají­ma­vá posta­va, pro­to­že je plná pro­ti­kla­dů,“ říká Cottin. „Vyjadřuje se v lati­ně, pro­to­že má veli­ce sil­né nábo­žen­ské koře­ny. Žila v kláš­te­ře, kde býva­la jep­tiš­kou, ale ode­šla, když se zami­lo­va­la do muže, kte­rý zde opra­vo­val stře­chu, do Seminova. Ale víra je pro ni stá­le veli­ce důle­ži­tá.“

Cottin pokra­ču­je: „Olga je veli­ce pří­mo­ča­rá a pro to, proč dělá to, co prá­vě dělá, má vždy jas­né důvo­dy. Například když pře­sta­ne být jep­tiš­kou, pro­to­že se zami­lu­je, usou­dí, že se jed­na­lo o Boží roz­hod­nu­tí. Pracuje jako hos­po­dy­ně, pro­to­že nikdo jiný by tu prá­ci nedě­lal, a sama při­zná­vá, že jí to ani tro­chu nejde.“

Branaghova režij­ní tech­ni­ka byla pro fran­couz­skou hereč­ku osvě­žu­jí­cí. „Pokud jde o herec­ké vede­ní, při­stu­pu­je k tomu Ken tak, že vám poklá­dá řadu otá­zek a zále­ží mu na vaší odpo­vě­di a vašem pohle­du na posta­vu samot­nou,“ vysvět­lu­je. „A tyhle otáz­ky vám poklá­dá prů­běž­ně i nadá­le, ješ­tě před samot­nou scé­nou pří­mo na pla­ce.“

Camille byla pros­tě úžas­ná,“ míní pro­du­cent­ka Judy Hofflund. „Její posta­va, býva­lá jep­tiš­ka, kte­rá má hrů­zu z nad­při­ro­ze­ných sil a kte­rá Alicii oprav­du milu­je, je její záslu­hou sku­teč­ně veli­ce uvě­ři­tel­ná.“

Joyce Reynoldsová, kte­rou si zahrá­la hra­je čín­ská hereč­ka Michelle Yeoh, drži­tel­ka Oscara (Všechno, všu­de, najed­nou), je slav­ná jas­no­vid­ka, kte­rou Rowena Drakeová pozva­la, aby na Halloween v jejím palá­ci uspo­řá­da­la sean­ci. Stejně jako Poirot je veli­ce cit­li­vá a stej­ně jako Poirot jako zdra­vot­ní sest­ra ve vál­ce pozna­la hrů­zy, kte­ré s sebou vál­ka při­ná­ší. „Jde o dvě spří­z­ně­né duše, kte­ré se navzá­jem pozná­va­jí,“ říká Yeoh. „Život obou dvou je sym­bo­li­zo­ván vel­kou mírou lás­ky i vel­kou lítos­tí.“

Na roz­díl od Poirota však věří, že je nej­lep­ším médi­em na svě­tě a že doká­že komu­ni­ko­vat s duchy zemře­lých. „Poirot na nic z toho nevě­ří,“ vysvět­lu­je Yeoh. „Ve sku­teč­nos­ti chce všem uká­zat, jaká je Joyce boha­pus­tá šar­la­tán­ka a že žád­ní ducho­vé nee­xis­tu­jí a všech­no lze vysvět­lit vědec­ky pro­střed­nic­tvím fak­tů a zna­los­tí, o kte­rých si zce­la evi­dent­ně mys­lí, že jimi dis­po­nu­je.“

Yeoh Greenův scé­nář zau­jal pou­ta­vý­mi pří­běhy. „Scénář fil­mu v sobě ukrý­vá děsi­vé věci a atmo­sfé­ru toho, že na vás za kaž­dým rohem něco číhá,“ popi­su­je. „A Poirot sám začí­ná pochy­bo­vat o tom, zda nepři­chá­zí o rozum. To byl ten nej­za­jí­ma­věj­ší aspekt scé­ná­ře.“

„Byl jsem se vše­mi her­ci veli­ce spo­ko­je­ný,“ při­zná­vá Branagh, „ale Michelle je dal­ším pří­kla­dem něko­ho, kdo doká­že do něče­ho, co by jinak moh­lo půso­bit pou­ze povrch­ně, vná­ší sku­teč­nou hloub­ku. Mohlo by se jed­nat zkrát­ka jen o oká­za­lou uměl­ky­ni, kte­rý mož­ná svý­mi sean­ce­mi pří­tom­né pod­vá­dí.“

„Místo toho nás ale v Michellině poje­tí nutí všech­no zpo­chyb­ňo­vat a oblí­bit si ji. Ona sama před­sta­vu­je živou­cí záha­du, tak­že pokud jde o tajem­ství, je hlav­ním Michelliným pří­no­sem pro roli Joyce Reynoldsové to, že je od oka­mži­ku, kdy se popr­vé obje­ví, divá­kům veli­ce sym­pa­tic­ká.“

Ali Khan „6 Underground: Tajné ope­ra­ce) si zahrál Nicholase Hollanda, kte­rý spo­lu se svou sestrou Desdemonou pra­cu­je pro Joyce Reynoldsovou jako asi­s­ten. „Po hodi­no­vém roz­ho­vo­ru s Kenem o tom, jakým sty­lem chce­me tuto posta­vu z herec­ké­ho hle­dis­ka pojmout, bylo pro nás oba hlav­ní defi­no­vat něja­ký záchyt­ný bod. Tím se pro mě stal samot­ný původ téhle posta­vy, kon­krét­ně to, že je to Rom nebo Sinti,“ objas­ňu­je Khan. „Hodně jsem se zabý­val rom­ským holo­caus­tem a dospěl jsem k závě­ru, že Nicholas strá­vil celý život jako oběť. Společně se svou sestrou pro­ži­li celou řadu věcí, tak­že v sobě oba nosí spous­tu trau­mat, boles­ti a úzkos­ti, a to zejmé­na on.“

„Desdemona se ují­má vidi­tel­něj­ší čás­ti jejich úlo­hy,“ pokra­ču­je Khan. „Právě ona se účast­ní sean­cí, zatím­co on se drží spí­še v záku­li­sí, ale za všech okol­nos­tí dohlí­ží na to, aby se cíti­la dob­ře a byla v bez­pe­čí, tak­že o sebe vlast­ně do jis­té míry peču­jí navzá­jem.“

Richard Scamarcio (John Wick 2) před­sta­vu­je Vitalea Portfoglia, vyslou­ži­lé­ho poli­cis­tu, kte­rý nyní pra­cu­je jako osob­ní stráž­ce Hercula Poirota. Pokud by měl sní­mek Přízraky v Benátkách porov­nat se Smrtí na Nilu, kon­sta­tu­je ten­to ital­ský herec, že nej­vět­ším roz­dí­lem je nasví­ce­ní. „Všechny kuli­sy jsou vel­mi tma­vé,“ říká. „Samozřejmě se nachá­zí­me ve stra­ši­del­ném domě, a já znám Benátky veli­ce dob­ře a podob­ně stra­ši­del­né budo­vy tam oprav­du jsou.“

„Při natá­če­ní také vždyc­ky pano­va­lo hlu­bo­ké ticho,“ pokra­ču­je Scamarcio, „což byl jedi­neč­ný záži­tek, pro­to­že natá­če­ní je obvykle veli­ce hluč­ná zále­ži­tost. Ken je jako reži­sér vel­mi sou­stře­dě­ný, pro­to­že se vždy plně věnu­je tomu, co dělá, naslou­chá ostat­ním a je vel­mi pre­ciz­ní... sálá z toho vel­ká dáv­ka ener­gie.“

Kyle Allen (West Side Story) před­sta­vu­je Maxima Gerarda, někdy cit­li­vé­ho a jin­dy nafou­ka­né­ho šest­a­dva­ce­ti­le­té­ho kucha­ře z Manhattanu. „Maxime byl zasnou­be­ný s Alicií Drakeovou, ale pak celé zásnu­by odvo­lal, pro­to­že Alicie s Rowenou k sobě měly veli­ce blíz­ko a on měl dojem, že zde pro něj není dosta­tek mís­ta,“ říká Allen. „Rozhodl se pro­to ode­jít, a když se poslé­ze vrá­til, aby svou chy­bu napra­vil, byla již Alicia po smr­ti v důsled­ku vlek­lé­ho one­moc­ně­ní. Ačkoli je pro něj finanč­ní strán­ka věci nepo­chyb­nou moti­va­cí, pro­to­že nepo­chá­zí z boha­té rodi­ny, doká­zal se ve svě­tě pro­sa­dit, a to navzdo­ry řadě kom­pli­ka­cí. A i když by mu sňa­tek s Alicií sku­teč­ně finanč­ně pro­spěl, nebyl to jedi­ný důvod. Skutečně ji milo­val.“

„Když se s ním popr­vé setká­me, půso­bí tro­chu nevlíd­ně a nafou­ka­ně, ale nako­nec se uká­že, že jde jen o prv­ní dojem a ve sku­teč­nos­ti se jed­ná o mno­hem zají­ma­věj­ší posta­vu,“ říká Allen. „Ale roz­hod­ně má jis­té sklo­ny cho­vat se aro­gant­ně a nevlíd­ně.“

Herec při vytvá­ře­ní posta­vy úzce spo­lu­pra­co­val s Branaghem. „Strávili jsme spous­tu času tím, že jsme se poku­še­li si ujas­nit, kým Maxime doo­prav­dy je,“ vzpo­mí­ná Allen. „Kenneth kaž­dou posta­vu veli­ce důklad­ně pro­mýš­lí, pra­cu­je na ní do nejmen­ších detai­lů a pomá­há vám ujas­nit si, co všech­no vaše posta­va pro­ži­la. Tím chci říct, že by mohl kte­rou­ko­liv z těch rolí zahrát sám, pro­to­že je zná tak detail­ně.“

Kyle Allen je skvě­lý mla­dý ame­ric­ký herec,“ říká Branagh. „Je veli­ce půso­bi­vý po fyzic­ké strán­ce herec­tví a doká­že být sám sebou a při­tom se doko­na­le vcí­tit do své posta­vy a brát ohled na to, jak se pohy­bu­je, jak se cho­vá před ostat­ní­mi, jakým způ­so­bem hájí své zájmy a podob­ně, a jakým způ­so­bem tohle všech­no má vliv také na hla­so­vý pro­jev. To jsou všech­no věci, kte­ré jsou pro Kyla veli­ce důle­ži­té, což je pro reži­sé­ra nesmír­ně uži­teč­né.“

Skotská hereč­ka Emma Laird (Přeplněný pokoj) se uja­la role Desdemony Hollandové, Nicholasovy sest­ry a jed­né z asi­s­ten­tek Joyce. „Desdemoně se poda­ři­lo pře­žít vál­ku,“ popi­su­je Lairdová. „Se svým bra­t­rem spo­leč­ně pro­ces­to­va­li Maďarsko a Německo a více než měsíc se ukrý­va­li v lesích, aby pře­ži­li. Joyce Reynoldsová jim vstou­pi­la do živo­ta v situ­a­ci, kdy oprav­du potře­bo­va­li pomoc. Pomohla jim vyře­šit veli­ce zásad­ní pro­blémy.“

„Desdemona dis­po­nu­je celou řadou doved­nos­tí, pro­to­že se muse­la nau­čit krást – a krást s roz­va­hou, aby ji u toho nechy­ti­li – a pro­dá­vat jíd­lo a šper­ky, tak­že je to vel­mi maza­ná a chyt­rá žena. Je veli­ce vší­ma­vá, pro­to­že nikdy neví­te, kdy vám něja­ký náhod­ný roz­ho­vor může poskyt­nout uži­teč­né infor­ma­ce, a to je veli­ce prak­tic­ká vlast­nost. Je jako had, kte­rý vás neu­stá­le nená­pad­ně sle­du­je.“

„Mám ráda her­ce, kte­ří jsou záro­veň reži­sé­ry, pro­to­že vědí, jak s her­ci komu­ni­ko­vat,“ pro­hla­šu­je Laird. Ken vám kla­de otáz­ky, kte­ré by vás samot­né nikdy nena­padly. Líbí se mi, že jsme spo­lu před natá­če­ním moh­li strá­vit urči­tý čas a spo­leč­ně pra­co­vat na posta­vách i pří­bě­hu.“

„Jedním z úžas­ných prv­ků Kenova pří­stu­pu k natá­če­ní je, že nedě­lá žád­né zkouš­ky,“ dodá­vá Kelly Reilly. „Pozve si nás všech­ny jed­not­li­vě na plac a dis­ku­tu­je­me s ním o tom, jaké jsou naše zámě­ry, co hod­lá­me dělat po fyzic­ké strán­ce, kam si sed­ne­me, kam se pak pře­su­ne­me a podob­ně.“

„Také ráda spo­lu­pra­cu­ji s her­ci, kte­ří jsou záro­veň reži­sé­ry,“ při­zná­vá Michelle Yeoh. „Budete mě reží­ro­vat, pove­de­te mě, řek­ne­te mi, co ode mne poža­du­je­te. Co se mě týče, vy jste auto­rem celé výsled­né vize. Vy jste ten, kdo vní­má výsle­dek naše­ho sna­že­ní. Jako her­ci jsme čas­to vel­mi sobeč­tí. Vnímáme jenom sebe, sebe a niko­ho jiné­ho. Ale musí­me si uvě­do­mo­vat, že jsme se sta­li sou­čás­tí vel­ké­ho cel­ku. Nikdo z nás neto­čí film čis­tě sám za sebe, bez zapo­je­ní dru­hých.“


Podívejte se na hod­no­ce­ní Přízraky v Benátkách na Kinoboxu.
Autor: Redakce Kritiky.cz
Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thriller
14. září 2023Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thrillerNejen talentovaný herec, ale také šikovný režisér,Kenneth Branagh, má již se ztvárňováním Hercula Poirota i režírováním jeho případů zkušenosti. V roce 2017 došlo na jeho zpracování Vraždy v Orient Expresu, v roce 2021 poté na zpracování…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději
7. listopadu 2024Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznadějiUdálosti mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském městu s minimem šance na záchranu. Nepřítel coby…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Film Blade Runner 2099 se bude v srpnu natáčet v centru Prahy a v Karlíně
1. srpna 2024Film Blade Runner 2099 se bude v srpnu natáčet v centru Prahy a v KarlíněProdukce filmu Blade Runner 2099 v Praze oficiálně odstartovala začátkem tohoto měsíce a natáčení sci-fi seriálu bude v České republice probíhat až do prosince. Vzhledem k sci-fi prostředí futuristického Los Angeles se očekává, že práce na…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
V Praze začíná dlouhé natáčení seriálu Blade Runner 2099 s Hunterem Schaferem a Michelle Yeohovou
3. července 2024V Praze začíná dlouhé natáčení seriálu Blade Runner 2099 s Hunterem Schaferem a Michelle YeohovouV Praze oficiálně začíná natáčení seriálu Blade Runner 2099 a od neděle se rozjíždějí kamery tohoto očekávaného projektu. Půjde o jeden z největších projektů, který se kdy v české metropoli natáčel, a Barrandov Studio bude kvůli…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinství
31. května 2024Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinstvíV Evropě zuří 2. světová válka, Němci se dostali na západě až do Belgie a Francie. Postupují až k městu Dunkerque (Dunkerk), které obklíčí společně s jeho okolím, a brání spojencům v ústupu. Do Anglie se chtějí dostat jak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen
24. května 2024Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Bleeker Street Media / James Lisle[/caption] České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Oscarová Michelle Yeoh natáčí film Blade Runner 2099 v Praze
8. května 2024Oscarová Michelle Yeoh natáčí film Blade Runner 2099 v PrazeMichelle Yeoh, která získala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve filmu Všechno najednou 2022, byla obsazena do hlavní role filmu Blade Runner 2099 společnosti Amazon Studios, informuje Variety. Očekávaný seriál by se měl začít natáčet…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Přízraky v Benátkách
21. ledna 2024Přízraky v BenátkáchPokud milujete, stejně jako já, ztvárnění oblíbených detektivek v čele se svérázným a šarmantním Herculesem Poirotem, určitě i nenechte ujít film Přízraky v Benátkách. Příběh je zasazený do ponuré a tísnivé atmosféry nočních Benátek, kdy venku…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa Columbuse
11. ledna 2024Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa ColumbuseBylo nebylo, jednoho dne se objevila jedna holčička, která chtěla být spisovatelkou fantaskních dětských knížek. Jak tomu u pohádek bývá, nakonec všechno dobře dopadlo a z holčičky se stala žena, která vymyslela jednu z nejvýdělečnějších postav světové literatury. To…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kung Fu Panda 2 - Druhý díl, který neobstál
30. října 2023Kung Fu Panda 2 - Druhý díl, který neobstálMrzí mě, že to musím říct, ale druhá Kung Fu Panda je typickým druhým dílem: tuctovka žijící z popularity jedničky, jež nepřináší pod slunce nic nového a celé to vlastně vyznívá do ztracena. A ano, byly…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře