Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > G.I. Joe 2: Odveta | G.I. Joe: Retaliation [45%]

G.I. Joe 2: Odveta | G.I. Joe: Retaliation [45%]

rp gi joe retaliation image03.jpg
rp gi joe retaliation image03.jpg
Dneska už se děla­jí fil­my pod­le vše­ho. Nikoho pak nemů­že pře­kva­pit, že se před pár lety v kinech obje­vil sní­mek G.I. Joe, kte­rý byl adap­ta­cí pří­bě­hů série hra­ček ze stá­je Hasbro. To že se jed­na­lo o pro­s­to­du­chou akč­ní splá­ca­ni­nu, kte­rá byla dosti lidem pro smích bylo ved­lej­ší. Podle kla­sic­ké Hollywoodské mate­ma­ti­ky prv­ní díl vydě­lal dosta­tek peněz na to, aby se zapla­til a při­ho­dil něja­ký ten zlaťák navrch. Což v běž­né řeči zna­me­ná, že bude pokra­čo­vá­ní. To sice bylo loni kvů­li doda­teč­ným úpra­vám a 3D kon­ver­zi pře­lo­že­no až na letoš­ní rok, ale i tak se dosta­lo do kin a nyní se řítí na trh s pře­nos­ný­mi nosi­či. Stojí za to dát pokra­čo­vá­ní s podti­tu­lem Odveta šan­ci?

K jed­not­ce G.I. Joe se vra­cí­me něja­ký čas po udá­los­tech z jed­nič­ky. Jeden z vyso­kých před­sta­vi­te­lů nepřá­tel­ské orga­ni­za­ce Cobra je v přestro­je­ní na postu ame­ric­ké­ho pre­zi­den­ta. Ten po posled­ní misi ame­ric­kých vojen­ských jed­no­tek titul­ní­ho kódo­vé­ho ozna­če­ní vydá roz­kaz pro eli­mi­na­ci toho­to týmu pro neu­po­slech­nu­tí roz­ka­zu. Zrádný útok od vlast­ních řad pře­ži­je jen hrst­ka jedin­ců. Ti se roz­hod­nou vypá­t­rat, proč je nej­vý­še posta­ve­ný vojen­ský před­sta­vi­tel zra­dil a co ho k tomu ved­lo. Za pomo­ci něko­li­ka přá­tel a býva­lých čle­nů týmu G.I. Joe odha­lu­jí plán orga­ni­za­ce Cobra na podro­be­ní celé­ho svě­ta...

Jednička byla hlou­pá pří­mo­ča­rá akce kte­rá se sna­ži­la držet se ale­spoň v něja­kých mezích. U dvoj­ky si někdo řekl fuck that a pus­til se na výlet­ní plav­bu digi­tál­ní­mi tri­ky nazva­nou léčeb­ná kůra pro lidi trpí­cí absen­cí moz­ku. Logika si ten­to­krát dal oraz úpl­ně, digi­tál­ní tri­ky zůsta­li na stej­ně mrz­ké úrov­ni jako před tře­mi lety a i když se sesta­va týmu obmě­ni­la, topor­ní jsou všich­ni do jed­no­ho úpl­ně stej­ně. Navíc při­byl RZA coby nin­ja­men­tor, což je jed­na z abso­lut­ně nej­víc wtf postav, jaké jsem za posled­ní dobu viděl. Ono by to moh­lo vypa­dat, že po jeho posled­ním poku­su pro­ti němu něco mám. Nemám. Ať si klid­ně hra­je na super­drs­né­ho týp­ka a ohá­ní se svým kre­di­tem z dob nej­vět­ší slá­vy Wu Tang Clanu, ale ať se las­ka­vě nese­re do neče­ho, kde vypa­dá asi tak při­ro­ze­ně, jako Dáda Patrasová v pokra­čo­vá­ní Komanda. A to i ve fil­mu, kde demen­ce je hlav­ní pří­sa­da finál­ní­ho recep­tu.
Henry Jackman dopu­je opět parád­ní hudeb­ní dopro­vod, kte­rý bohu­žel zůstá­vá tro­chu v poza­dí. Režírující Jon  Chu se totiž roz­ho­dl vylo­žit si akč­ní film po svém a mezi divá­ky bude skří­pat neje­den zub. Trpí  totiž Megatunovým syn­dro­mem. Chu, stej­ně jako fran­couz­ský bří­dil Oliver Megaton jed­no­du­še neu­mí vést střih tak, aby i z naděj­ně vypa­da­jí­cí scé­ny po edi­ta­ci vylez­la kou­ka­tel­ná smě­sí­ce zábě­rů, navíc čás­teč­ně potla­ču­je hudeb­ní dopro­vod v sou­bo­jích, což na efek­tiv­nos­ti zrov­na nepři­dá. Choreografové si navíc také vybra­li slab­ší chvil­ku a tak i ty ele­men­ty této jízdy, kte­ré by měli tvo­řit ale­spoň ten základ­ní sta­veb­ní kamen pro něja­kou zába­vu, jsou mizer­nos­tí zpra­co­vá­ní zapo­je­ny do jed­no­ho vel­ké­ho zív­fes­tu při kte­rém si bude­te říkat jen jedi­né - pou­ží­val při­tom někdo vůbec ale­spoň tro­chu mozek?
Jednoduše řeče­no, ani fakt, že se vám z něja­ké­ho záhad­né­ho důvo­du líbi­la jed­nič­ka, není před­po­kla­dem pro to, že se vám bude líbit i její pokra­čo­vá­ní. Dvojka totiž nabí­zí všech­no špat­né co bylo na jed­ničc­ce v dale­ko vět­ším roz­sa­hu a i když nesá­zí hlav­ní trum­fy na obří pod­moř­ské základ­ny a cen­t­rá­ly v pouš­ti, dodá­vá spí­še béč­ko­vě vyhlí­že­jí­cí směs­ku akč­ních scén, mezi kte­rý­mi někdo někam pobí­há, tvá­ří se při­tom ultra­dů­le­ži­tě ale celé jeho cho­vá­ní a děj ve kte­rém se oci­tá vlast­ně nedá­vá moc smy­sl. I když se všich­ni tvá­ří tak, že je to rafi­no­va­né až až. Do toho sem tam něco vybouch­ne, někdo pro­ho­dí něja­kou rádo­by drs­nou hláš­ku a vykra­de se něja­ký film v laci­ném opi­su jak přes kopí­rák (tře­ba Equilibrium) a to je vlast­ně vše. Necelé dvě hodin­ky ute­čou a na kon­ci titul­ků už bude­te mít v hla­vě jen šum, o čem­že to vlast­ně bylo a co se tam dělo. Pokud si něja­ký sní­mek vyslou­ží ozna­če­ní čis­tě kon­zum­ní pro­dukt bez nápa­du a něja­ké for­my nad­še­ní, je to prá­vě dvoj­ka G.I. Joe.

Tvrďáci z hrač­kář­ství úto­čí podru­hé. Sommerse vystří­dal neu­mě­tel Chu a logi­ka si pro­ten­to­krát dala oraz a natá­če­ní se ani nezú­čast­ni­la. Dvojka G.I. Joe je jen pře­hlíd­kou macho póz, neši­kov­ně nasní­ma­né a nastří­ha­né akce, kte­rá čas­to navíc kopí­ru­je kon­ku­ren­ci až nepří­jem­ně přes­ně. Smysluplnost nehle­dej­te, tady se hra­je jen na akci bez jakých­ko­liv sym­pa­tií nebo nad­še­ní. Všechno navíc vypa­dá jako o dvě úrov­ně hor­ší, než ne zrov­na per­fekt­ní jed­nič­ka. A ani The Rock andi Bruce tohle nespra­ví. Joeové odho­di­li zátěž jmé­nem mozek a vyda­li se čelem pro­ti zdi, to jest­li se o ni roz­plác­ne­te s nimi je už jen na vás.

20% Taková ta nepod­stat­ná omáč­ka oko­lo zva­ná logi­ka
20% Akce
60% Nuda

G.I. Joe 2: Odveta
(G.I. Joe: Retaliation)
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller
USA, 2013, 110 min

Režie: Jon Chu
Scénář: Rhett Reese, Paul Wernick
Kamera: Stephen F. Windon
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Dwayne Johnson, Jonathan Pryce, Byeong-heon Lee, Elodie Yung, Ray Stevenson, D.J. Cotrona, Adrianne Palicki, Channing Tatum, Bruce Willis, Ray Park, RZA, Arnold Vosloo, Joseph Mazzello, Joe Chrest, Walton Goggins, Phil Austin, James Rawlings, Brittney Alger, Philippe Radelet, Dustan Costine

V kinech ČR od: 28.03.2013 CinemArt
V kinech SR od: 28.03.2013 Barracuda Movie
Na DVD od: 31.07.2013 Magic Box