Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Neon Demon | The Neon Demon [40%]

Neon Demon | The Neon Demon [40%]

Nicolas Winding Refn se za posled­ních pár let vyšvi­hl mezi oso­bi­té tvůr­ce, na kte­ré se vypla­tí si dát pozor. Může za to pře­de­vším jeho film z roku 2011 Drive, kte­rý jej rázem vyšvi­hl mezi eli­tu. I přes veš­ke­rou sna­hu jeho dal­ší film Jen Bůh odpouš­tí tako­vé­ho ohla­su nedo­sá­hl a i když se od Neon Demon čeka­ly vel­ké věci, prv­ní zahra­nič­ní ohla­sy taky neby­ly dva­krát vstříc­né.

Jesse (Elle Fanning) při­jíž­dí do Los Angeles po úmr­tí rodi­čů, aby se sta­la úspěš­nou model­kou. Ve svém útlém věku a se svo­jí pří­rod­ní krá­sou pro to má ty nej­lep­ší před­po­kla­dy. Díky jed­no­mu foce­ní se svým kama­rá­dem se jí ote­ví­ra­jí dve­ře k těm nej­vět­ším uměl­cům v obo­ru a její hvězda začí­ná stou­pat vzhů­ru. Tam kde ovšem jed­na hvězda začí­ná zářit, dal­ší začí­ná vyha­sí­nat a svým neče­ka­ně rych­lím postu­pem se Jesse oci­tá v neli­bos­ti svých kole­gyň, kte­ré začí­ná nahra­zo­vat. Svět mód­ní­ho prů­mys­lu ovšem může být kru­tý, zvláš­tě pro tak křeh­kou dív­ku jako Jesse...
Předně je tře­ba říci, že mám rád Refnovu tvor­bu i před Drive. Série Dealer je hod­ně fajn a pře­de­vším BronsonTomem Hardym pat­ří k mým hod­ně oblí­be­ným sním­kům. Naopak Jen Bůh odpouš­tí pro mě bylo vel­ké zkla­má­ní, kde se styl a šoku­jí­cí prv­ky sta­ví do popře­dí, zatím­co obsa­ho­vá strán­ka pokul­há­vá a balan­cu­je někde mezi prů­měr­ným osob­ním dra­ma­tem a do extré­mu zahna­nou neú­mysl­nou paro­dií na arto­vé sním­ky z asij­ské­ho pro­stře­dí. A bohu­žel, v tomhle tren­du pokra­ču­je i novin­ka Neon Demon, kte­rá prá­vě vstu­pu­je do čes­kých a slo­ven­ských kin.

Je mi jas­né, že podob­ně jako u jeho pře­de­šlé­ho sním­ku, i zde bude část pub­li­ka, kte­rá bude u sním­ku Neon Demon slin­tat bla­hem. Já to bohu­žel nebu­du. Byť totiž Refnova novin­ka opět vizu­ál­ně pře­vy­šu­je kon­ku­ren­ci o roz­díl tří­dy a samot­né obsa­ze­ní fil­mu je taky až na pár výji­mek rela­tiv­ně fajn, samot­ná obsa­ho­vá strán­ka je nato­lik podiv­ná a samo­ú­čel­ně šoku­jí­cí a škro­be­ná, že nemo­hu jinak. Svět mód­ní­ho prů­mys­lu je kru­tý a ve své pod­sta­tě chlad­ný, přes­to tenhle thriller zasa­ze­ný do tako­vé­ho pro­stře­dí ne vždy úpl­ně fun­gu­je. A byť video­kli­po­vý styl, kte­rý v úvo­du Refn ve fil­mu prak­ti­ku­je, nastar­tu­je film poměr­ně sluš­ně, Neon Demon se postu­pem času zpo­ma­lu­je a jeho vnitř­ní setr­vač­nost jej neu­dr­ží v cho­du. S blí­ží­cím se finá­le se navíc film během něko­li­ka minut úpl­ně zasta­ví a stag­nu­je na mís­tě, což je ve výsled­ku hod­ně ruši­vé a sní­mek se z téhle stop­ky už nevzpa­ma­tu­je, i když se Nicolas Winding Refn pokou­ší film roz­jet v závě­ru hod­ně expli­cit­ní­mi a šoku­jí­cí­mi momen­ty. Marně.

Na dru­hé stra­ně film ovšem nabí­zí již zmí­ně­nou hod­ně půso­bi­vou vizu­ál­ní strán­ku, kde prim hra­je parád­ní kame­ra Natashy Braiser, kte­rá je tím čím film zaujme pře­de­vším. Výprava odvá­dí svůj lví podíl na vizu­ál­ním sty­lu, byť prá­vě mis­tr­né sní­má­ní a parád­ní zábě­ry rezo­nu­jí v člo­vě­ku i něko­lik hodin po pro­jek­ci.  V kom­bi­na­ci s hudeb­ním dopro­vo­dem Cliffa Martineze pak vytvá­ří film audi­o­vi­zu­ál­ní záži­tek, kte­rý si roz­hod­ně s ničím nesple­te­te.
V sou­hr­nu je tedy ško­da, že scé­nář film sta­hu­je do hlu­bin nepří­liš výraz­né podí­va­né. Zajímavý nápad, skvě­lá audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka, v rám­ci mož­nos­tí sluš­né obsa­ze­ní a dvě hodi­ny něče­ho, co mělo poten­ci­ál psát his­to­rii, přes­to kon­čí podob­ně jako Jen Bůh odpouš­tí. Záležitost pro úzkou sku­pi­nu lidí, kde je opět vel­ký nepo­měr v ohle­du obsah vs. for­ma.
Neon Demon je podiv­nost, díky kte­ré si Refn svo­ji repu­ta­ci nena­pra­vil. Spíše jen doká­zal opět to, že díky úspě­chu Drive mu úspěch stou­pl do hla­vy a i přes­to, že zvlá­dá před­vést audi­o­vi­zu­ál­ně pod­ma­ni­vou podí­va­nou, obsa­ho­vá strán­ka jeho fil­mů a posta­vy se pohy­bu­jí mezi prů­měr­ným dra­ma­tem a pseu­dou­mě­lec­kou kře­čí, kte­rá moc neba­ví a díky tomu i ony šoku­jí­cí momen­ty vyzní­va­jí tro­chu naprázd­no. Zkrátka zále­ži­tost pro úzkou sku­pi­nu lidí, kte­ří jsou ochot­ni se nala­dit na stej­né myš­len­ko­vé pocho­dy, jako má NWR. To já bohu­žel ani ten­to­krát nejsem.

20% Móda
20% Mysteriozno
30% Atmosféra
30% Póza

Neon Demon
(The Neon Demon)
Thriller / Horor / Mysteriózní
Francie / Dánsko / USA, 2016, 117 min

Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Kamera: Natasha Braier
Hudba: Cliff Martinez
Hrají: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Abbey Lee, Bella Heathcote, Karl Glusman, Desmond Harrington, Alessandro Nivola, Charles Baker, Jamie Clayton, Lucas Di Medio, Cody Renee Cameron, Rebecca Kiser
Producenti: Nicolas Winding Refn, Vincent Maraval, Sidonie Dumas, Lene Børglum
Střih: Matthew Newman
Kostýmy: Erin Benach