Je ráno v budapešťském metru a party revizorů se rozjíždějí na stanoviště na všech trasách. Během dne se nejen setkají s cestujícími, ale možná taky svedou souboje mezi sebou.
K ději jako takovému toho moc říkat nebudu. Jednoduše řečeno, film ukazuje, jak nelehký je revizorův denní chlebíček. Kromě toho, že musí jednat s různými typy lidí (cizinci, koktaví, hluchoněmí, agresivní), musí také čelit jejich nejrůznějším výmluvám cestujících, proč nemají jízdenku, a to je asi ještě horší. Pomocí nadsázky u psychické lability revizorů (anebo jsou maďarští revizoři opravdu takoví?) autor právě na tomto příkladě ukazuje, jak je důležitá jejich psychická odolnost.
Hlavním hrdinou filmu je Búlcsú, který žije v metru 24 hodin. Proč, to nikdo neví. Jisté ale je, že ještě před pár lety pracoval nahoře, na povrchu zemském, ale pak s touto prací seknul. Je vedoucím jedné z revizorských čet, kolem které se děj točí. Kromě „normálního“ děje, budete během filmu spekulovat o třech věcech: o sově, dívce v převleku medvědice a tajemném muži s kápí, který se pohybuje po metru. Ti právě dodávají filmu další rozměr, ten časový – že totiž na film jen tak nezapomenete.
Film je charakterizován jako komediální thriller. I přes všechny komediální prvky ve filmu, které si určitě zapamatujete, protože jsou opravdu legrační, bych film v žádném případě neohodnotil jako komedii. Chvílemi mi trnul úsměv na rtech a z filmu jako celku mi spíše mrazilo. Kdo hodlá na Revizory jít, měl by vědět, že jde opravdu v první řadě o drama.
Díky tomu, že natočení takového filmu napadlo Maďary a bylo tudíž natočeno v Budapešti, je prostředí metra důvěrně povědomé i českému divákovi. Stanice jsou si podobné a mezi nimi se pohybují stejné, ruské vlaky. Revizoři jsou zcela jasně nadsázkou, ale divákovi z Česka se nutně honí hlavou, jestli pražští revizoři také běhají v noci po kolejích a jestli je mezi nimi taková řevnivost jako ve filmu. Pro začátek se zkusím podívat, zda také mají jizvy.
Kdo se vydá do kina na Revizory a nenechá si ujít tento mimořádný divácký zážitek, měl by si předem rozmyslet, jak pojede zpět domů. Já vím, že večer obvykle revizoři nejezdí, ale kdyby se náhodou jejich maďarští kolegové rozhodli zavítat po produkci do pražského metra, doporučuju návrat domů tramvají.
PS: Mějme z českých revizorů opravdu radost a neštveme je, ať nám moc nezvlčí!
O filmu:
Controll
Režie: Nimród Antal
Scénář: Jim Adler, Nimród Antal
V hlavních rolích: Sándor Badár, Eszter Balla, Sándor Csányi, György Cserhalmi, Lajos Kovács, János Kulka, Bence Mátyási, Balázs Mihályfi
Maďarsko 2004, 105 minut
Nejnovější komentáře