Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Rivalové: Zendaya podává eso v žíznivém tenisovém dramatu Luca Guadagnina

Rivalové: Zendaya podává eso v žíznivém tenisovém dramatu Luca Guadagnina

Photo © Niko Tavernise / Metro Goldwyn Mayer Pictures
Photo © Niko Tavernise / Metro Goldwyn Mayer Pictures
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Příběhy tří mladých zázračných tenistů vrcholí během nevýrazného, ale velmi napínavého zápasu na sklonku kariéry ve filmu Rivalové, který má tento víkend premiéru v pražských kinech i ve světě. Díky inovativním filmařským trikům režiséra Luca Guadagnina (Call Me By Your Name) a pulzujícímu soundtracku Trenta Reznora a Atticuse Rosse se jedná o nečekaně strhující sportovní drama, které skvěle využívá ústřední zápas jako alegorii potlačovaného sexuálního napětí.

Tento zápas, alespoň zpočátku, působí, jako by nemohl být méně důsledný: Rivalové začínají v New Rochelle ve státě New York na turnaji Phil’s Tire Town Challenger, kde se Patrick Zweig (Josh O’Connor) utká s Artem Donaldsonem (Mike Faist) o výhru ve výši 7 000 dolarů.

Když však Artova manželka Tashi (Zendaya) pozoruje oba hráče z vedlejšího sálu v pomalém záběru, který připomíná Hitchcockovy Cizince ve vlaku, je jasné, že ve hře je mnohem víc než jen dění na kurtu. Rivalové se brzy rozdělí na tři příběhy, které vyprávějí propletené příběhy těchto tří postav, od samotného zápasu až po několik týdnů a 13 let před ním.

Na začátku roku 2022 přihlašuje Taši svého třiatřicetiletého manžela do turnaje v New Rochelle s nízkými sázkami, aby si zvedl sebevědomí před závěrečným turnajem kariéry na US Open, jediném major titulu, který dosud nezískal. Mezitím Zweig, který je na dně, nemá ani na zaplacení motelu v New Rochelle a vyhledá Tinder, aby získal výhodu postele, kde by mohl během turnaje přespat.

V roce 2009 byli Zweig a Donaldson Fire & Ice: šampioni ve čtyřhře na juniorském okruhu a nejlepší přátelé. Ale Zendayina Tashi – sama začínající tenisová hvězda – se mezi ně postaví v sérii sexuálně vyhrocených scén, které vyvrcholí téměř trojkou, doplněnou polibkem mezi oběma chlapci, který Tashi učenlivě pozoruje se zaníceným vědomím moci, kterou nad nimi má.

Po návratu do New Rochelle vyvrcholí třináct let trvající sexuální napětí mezi těmito třemi postavami, když se oba chlapci, nyní již muži, postaví proti sobě na kurtu. Taši se opět ocitá v roli pozorovatelky, ale nyní je do vztahu zainteresována ještě více než samotní účastníci.

Zendaya bude pro většinu diváků ve filmu Rivalové velkým tahákem a vhodně zářícím objektem náklonnosti svých mužských spoluhráčů; dominantní zápas na začátku proti soupeřově juniorské soupeřce předvádí její zářivou přítomnost na plátně. Faist a O’Connor se však přitažlivosti svých spoluhvězd vyrovnají a pochvala patří všem třem hercům za přesvědčivé ztvárnění těchto postav jako teenagerů i třicátníků.

Pro cinefily je mezitím velkým tahákem filmu Rivalové Guadagninoovo zpracování látky, které zvládá se stejným nadhledem, s jakým se pustil do svého remaku Suspiria. Scény na kurtu jsou plné vynalézavé kamery s jeřábem, která se plazí po kurtu a po čárovém rozhodčím, záběrů z pohledu tenisového míčku (!) a dokonce i triků se skleněnou podlahou, která ukazuje akci z pod kurtu.

Vrcholné scény mezi Tašim a Zweigem se odehrávají během větrné bouře, kterou dramaticky oživují široké záběry na postavy izolované na pozadí nočního New Rochelle, přičemž se nešetří ani na rozfoukávání papírových odpadků po plátně. Tyto intimní okamžiky postav jsou zprostředkovány tak živým filmovým obrazem, že připomínají vyvrcholení filmu Návrat do budoucnosti.

Proměnu jinak možná nenápadného sportovního dramatu v plnohodnotný audiovizuální zážitek završuje podnětný EDM soundtrack, který skutečně rozproudí krev v žilách. Režisér Guadagnino dává soundtracku plný prostor, často se z filmu stává videoklip, a Reznor s Rossem (kteří dříve spolupracovali s Davidem Fincherem na filmech jako Gone Girl nebo The Social Network) dosáhli vrcholu své kariéry a vytvořili jeden z nejlepších filmových soundtracků všech dob.

Jestli něco samotné Rivalové brzdí od stejné úrovně velikosti, pak je to fakt, že pod všemi těmi blyštivými vizuály a hudbou se skrývá poměrně přímočarý a ne zrovna hluboký příběh. Navzdory inovacím v rámci samotného nelineárního vyprávění existuje určitý bod, ve kterém to prostě pochopíme a film nemá kam směřovat, jen nás okouzlit na povrchní úrovni.

Když je však povrch tak okouzlující, je těžké si stěžovat. Jako vzácně originální drama pro dospělé, které je připraveno dobýt světové pokladny a zachytit současný duch doby, si Rivalové zaslouží veškerou chválu. Zapomeňte na nejnovější film o superhrdinech; tohle je film, který opravdu chcete vidět na velkém plátně.


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,68985 s | počet dotazů: 245 | paměť: 57342 KB. | 06.10.2024 - 10:55:41