Člověk by řekl, že film, ve kterém se interpretují hlášky typu „kotouly se dělají ve snímcích Johna Woo, ne ve skutečnosti“ a v němž jsou veškeré postupy řádně promyšleny a skrz naskrz propleteny mobilní komunikací „orel volá mloka“, bude setsakramentsky klást důraz na realističnost a pečlivé vykreslení ostrého prostředí losangeleské policie. A když už ne, tak by alespoň čekal nějakou solidní akci, videoklipovou podívanou, zkrátka „Top Gun nového tisíciletí“ (citace jednoho renomovaného českého kritika). Ani jedno se však nekoná. S.W.A.T., jehož uvedení předcházely pozitivní ohlasy ze zámoří, není - navzdory všem očekáváním - ani dramatem, ani ohlušující akcí.

Snímků, které svou pozornost zaměřují na lidi, kteří denně nasazují svůj život pro záchranu těch našich, byla natočena celá řada. Z celé plejády nemohu nezmínit Boeing 747 v ohrožení či Oheň Rona Howarda. S.W.A.T. je to samé v bleděmodrém. Za všemi těmi machrovinkami, suchými hláškami a chlapáckým špičkováním se skrývá snaha zasvětit běžné občany do náročné práce členů jednotky rychlého nasazení. Nutno dodat, nápad je to dobrý, protože podobná problematika byla dostatečně proprána jen v televizních seriálech, ale to provedení… to provedení (nikoli technické) nasere každého druhého diváka preferujícího střízlivý pohled na svět.

To, že tvůrci berou celou problematiku smrtelně vážně, bych ještě překousnul, ale v tom případě nechápu, jak se mohli scénáristé tolik prahnoucí po věrohodnosti dopustit ve svém díle tolika nevynucených chyb a logických „kopanců“. Notabene v tak přímočaře rozvržené zápletce! Ještě doteď rozdýchávám scénu, v níž je asi dvacet trestanců (včetně hlavního bosse) eskortováno autobusem pod dozorem pouhopouhých dvou dozorců postaršího věku (že by Amerika?). Nebo… co mě také fascinovalo, byla neustálá snaha policistů převést jednoho a toho samého zločince do jedné a té samé věznice uprostřed pouště.

Zásluhou toho nastává ve městě absolutní chaos. Pokusy „polišmanů“ dopravit zločince tam, kde jsou stěny nejtlustší, selhávají na celé čáře. Po celém městě jsou roztroušeni lidé posedlí myšlenkou řádného zaopatření se. Tam je odstřelovač, tam zase kamión plný ozbrojených týpků… Podivuhodné ovšem je, že všichni všude vždycky ví, kde bude tajná akce „polní liška“ (eskortování našeho big bosse) probíhat. A úplně „nejlépe“ je na tom samotný závěr (rádoby kulminující) sestavený ze tří krkolomných pokusů, mezi nimiž není žádná příběhová výplň. Prostě se jde z akce do akce (jako v xXx). A proto ta kýčovitost (vyplynulá z nucenosti), klišovitost a já nevím, co ještě.

A to je všechno. Nic víc se o našich hrdinech nedozvídáme, navíc i to málo, co je nám prozrazeno prostřednictvím děje a vedlejších dialogů, se v průběhu filmu skoro nerozvíjí. Vše stagnuje - snad jen nábojů v zásobních ubývá. Jinak nic. Vakuum.
Jak vyplynulo z předcházejících odstavců, S.W.A.T.i mě příliš nenadchli. Osobně považuji snímek režiséra Clarka Johnsona za jedno z největších zklamání letošní plodné filmové sezóny. A to je blbý, protože já se těšil. Móóóc těšil…









![Avatar [90 %]](https://kritiky.cz/wp-content/uploads/2010/01/Av3-150x150.jpg)









(4,91 z 5)