Proč si vybral zpracování právě Skryté identity, to mě trochu překvapilo. Ale při vzpomínce na HongKongský mafiánský thriller Volavka (Mou gaan dou) z roku 2002( Možná je spíše známý pod anglickým názvem Infernal Affairs.), už chápu, že pustit se do remaku zas není tak úplně špatný nápad. Pokud Scorsese opíše předlohu dokonale, tak očekávám alespoň změnu ze šikmých do kulatých očí. Ale Martin přece není takový.
Pan Scorsese hodil předsudky za hlavu, pojistil se sympatickými hollywoodskými tvářemi, co to umí opravdu rozjet: Jack Nicholson(Frank Costello), Matt Damon(Colin Sullivan), Leonardo DiCaprio(Billy Costigan), Alec Baldwin(Ellerby) …a řadou kvalitních tvůrců, se kterými spolupracoval už v minulosti: Howard Shore(hudba), Sandy Powell(kostýmy), Thelma Schoonmaker(střih) a znovu vynořený Michael Ballhaus(kamera). Scénář s úspěchem přepracoval William Monahan z původní předlohy Volavky Siu Fai Maka a Felixe Chonga. William Monahan, tento pětačtyřicetiletý scenárista, má na svém kontě prozatím jen Království nebeské Ridleyho Scotta.
Drsný kriminální thriller The Departed probíhá v jižním Bostonu. Válka mezi mafií a policií sice není v téhle části žádnou novinkou. Pokud je ovšem do role mafiánského šéfa Costella obsazen právě Jack Nicholson, asi to nebude žádný čajíček. Pro Jacka Nicholsona je to po komediích Lepší už to nebude nebo Lepší pozdě nežli později jistě vítaná změna. (I když ho museli dlouho přemlouvat.)
Costello je mafie sama. Ve svém kolektivu je oblíben a aby se všichni měli dobře, musí se trochu snažit a improvizuje. Nasadí mezi skupinu policistů svého špeha Sullivana (Matt Damon), bude tak mít přehled o všech policejních akcích a bude vždy o krok napřed. Bostonští policisté ale nejsou žádná „béčka“. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Napadne je kupodivu to samé a tak vyberou agenta Costigana(Leonardo DiCaprio) do řad mafiánů. Ten se začne vnucovat nejvyššímu, tj. Costellovi. Ale není všechno tak, jak se ze začátku zdá. Vypadá to, že se objevil dvojitý špeh a oba agenti mají okamžitě spoustu práce, aby jejich identity nebyly odhaleny.
Je pravda, že Martin Scorsese není v tomto žánru žádným nováčkem (Mafiáni, Casino). Proto už ví o co jde, jak na to a kudy kam. Svůj film si pojistil skvělými herci a vůbec celým týmem. Např. kameraman Michael Ballhaus Vám bude jistě známý, když si vybavíte Coppolovu adaptaci románu Brama Stockera Dracula nebo obrazovým zpracováním Gangy New Yorku. Dvorní skladatel Davida Cronnenberga Howard Shore už v ruce držel obligátního slavnostního panáčka za hudbu k Pánovi Prstenů, Sandy Powell jako kostýmní návrhářka má Oskara doma také a střihačka Thelma Schoonmaker si ho též zasloužila za filmy Letec a Zuřící býk. Jen Martin Scorsese má trošku smůlu, ale doufám, že přes to všechno má už pořádně našlápnuto, bohužel hodně dlouho a možná udělal další pomyslný krůček i tímto filmem. Začátkem devadesátých let zkusil předělávku Mysu hrůzy. Thriller ve stylu Alfreda Hitchcocka se stal na dlouhou dobu Scorseseho nejvýdělečnějším kusem. Tyto informace by měly stačit i skeptickým divákům, kteří poznamenáni současnou módní vlnou remaků asijských snímků, jež Hollywood valí jako o závod, nedůvěřují čemukoliv podobnému. Remaky jsou vždycky krokem do neznáma, tak trochu riskem. Původní filmy se přece jen zdají být kultovní a nepřekonatelné. (Jsem zvědavá, jestli úspěch bude tak fenomenální jako u předlohové Volavky a Martin se s chutí sobě vlastní pustí do dalších dvou pokračování.)
Zdá se, že Identita černou pásku mít rozhodně nebude. Scorsese sice původní dějovou linii udržel, ale určitě se v ní neutopil. Lehce mě jen hlodá pocit, že na můj vkus se to ve filmu hereckými hvězdami jen hemží. Že by se Scorsese přece jen podceňoval? Bojí se snad podobného „úspěchu“, který si vychutnal John Moore (Satan přichází) a chce se zachránit dobrými herci? Ať se děje, co se děje, Scorseseův rukopis je znatelný. Výrazný střih, dokonalý obraz, hromada rockové a oldies hudby, šmrcovní herci. Myslím, že by se bát neměl. Mimochodem náklady na výrobu vyšplhaly pouze na 9 milionů dolarů.
Photo © Warner Bros
Nejnovější komentáře