Když se rodina Primmů přestěhuje do New Yorku, jejich syn Josh (Winslow Fegley) se snaží zvyknout si na novou školu i přátele. Vše se změní od okamžiku, kdy Josh objeví Lylea – zpívajícího krokodýla, který miluje koupele, kaviár a dobrou hudbu – v podkroví jejich nového domova. Chlapec a krokodýl se velmi rychle zpřátelí, když ale Lyleovu existenci začne ohrožovat zlý soused pan Grumps (Brett Gelman), Josh se musí spolu s otcem (Scoot McNairy) a nevlastní matkou (Constance Wu) spojit s Lyleovým charismatickým majitelem Hectorem P. Valentim (Javier Bardem), aby ukázali světu, že rodina může vzniknout na nejneočekávanějších místech, a že na velkém zpívajícím krokodýlovi s ještě větší osobností není nic špatného....
Populárních dětských knížek je dost, na dosti z nich se poté dá založit volná filmová adaptace. Šoumen krokodýl si jako předloha knížek The House on East 88th Street a Lyle, Lyle, Crocodile autora beletrie Bernarda Wabera si jde svou vlastní cestou tak napůl, kdy přidanou hodnotou je fakt, že adaptace režijního dua Will Speck a Josh Gordon je muzikál. To pochopitelně svádí k těm muzikálovým číslům, v originálním znění navíc podpořené obsazením Shawna Mendese do titulní role. Má ovšem výsledná podívaná pro celou rodinu co nabídnout?
Jako rodinná podívaná pro celou rodinu je to vlastně ideální. Javier Bardem svým typickým krapet excentrickým herectvím do role výstředního Hectora P. Valentiho vlastně sedí, v rodinné podívané se Bardem očividně dokáže zklidnit a jeho grimasní nadání zde najde svůj účel. S titulním krokodýlem Lylem a ostatními digitálními zvířaty je v průběhu filmu krapet problém v tom, že jsou občas digitální zvířata okatě naklíčená a chvílemi je tak vlastně těžké věřit tomu, že se zrovna nacházejí s živými herci z masa a kostí v jednom prostoru. Těch vadných momentů je ovšem jen pár a i když design Lyle chvílemi působí krapet zvláštně, ve finále je to vlastně sympatický hrdina, kterého se tvůrcům podaří charakterizovat jen skrze jeho gesta a emocionální výrazy.
Když dojde na pěvecká a taneční čísla, ty sami o sobě mají kouzlo i přes fakt, že se tu skutečně nesází na opulentní pěvecká čísla, kterými by někdo chtěl přepisovat historii. Při srovnávání originálních písní a dabingového znění v režii Vojtěcha Hájka se navíc musí dodat, že minimálně v rámci pěveckých vystoupení se dabing i překlad jednotlivých pěveckých čísel docela povedl, jen větší emocionální váhu v celku mají spíše originální texty a zpěv. Nevýhodou je poté fakt, že samotné pěvecké písně většinu času jen vyplňují děj a bez pár písní by se samotný film vlastně v pořádku obešel.
Hlavní poselství tohoto filmu je především víra v sebe samého a omezení strachu a obav. Tu se Šoumenovi krokodýlovi daří víceméně solidně předat, háček je spíše v tom, že je Šoumen krokodýl přesně tou podívanou, kterou si pravděpodobně velmi užijí mladší diváci, ale rodičovský doprovod si v něm nejspíš sám moc o sobě najít nedokáže. I dramaturg amatér si nejspíš do postupu vyprávění neodolá rýpnout a i přes náznak o nějaké prosklení postav ho tam v součtu vlastně tolik není.
Čím ovšem duo Will Speck a Josh Gordon dokáže překvapit je velmi slušná řemeslná stránka. Tvůrci komedií Ledové ostří či Záměna dokážou překvapit nejen občas hravým střihem, ale sem tam i zajímavými kamerovými postupy kameramana Javiera Aguirresarobea, který stojí například za kamerou filmu Ti druzí. Právě sem tam výrazná řemeslná výraznost dokáže vynahradit přeci jen menší díry ve scénáři, kde se celé vyprávění časem vydává příliš prvoplánovým směrem a občas se objevují příliš velké nezodpověděné otázky. Například osvětlen toho, jak se umělec na hranici bankrotu a krokodýl dostanou k zásobě šampaňského a kaviáru.
Šoumen krokodýl je ve finále sympatickým hrdinou sympatické rodinné oddechovky, která je sice primitivní a zdánlivě hlubším tématům se vlastně ve finále tolik nevěnuje, rámec svého zadání ovšem podívaná o zpívajícím krokodýli vlastně do velké míry splňuje a primární cílovka z něj nejspíš nadšená bude. Na druhou stranu se tu ovšem na rozdíl od dvojice filmů Paddington nová instantní filmová klasika nerodí, na to Šoumen krokodýl pořád není nic víc než snadno zapomnění hodná jednohubka....
Nejnovější komentáře