Anthony Hopkins podává nezapomenutelný výkon v roli sira Nicholase Wintona v emocionálně zničujícím snímku Jeden život, který se natáčel v Praze a okolí v roce 2022 a do českých kin vstupuje tento víkend před uvedením do kin ve Spojených státech od 15. března. Tento odzbrojujícím způsobem přímočarý příběh obyčejného člověka, který pomohl zachránit stovky životů, je zprvu tiše dojemný a nakonec zničující. Vezměte si s sebou kapesníky.
Hopkins v roli Wintona v roce 1987 žije skromným životem v anglickém domku, sbírá drobné pro dětské charitativní organizace a předměty věnuje humanitárním organizacím. Manželka Greta (Lena Olin) naléhá na Nickyho, aby si před odjezdem na dovolenou udělal pořádek, a to zejména v přeplněné pracovně, kde se nacházejí dokumenty včetně padesát let starého alba, které v něm vyvolává vzpomínky.
Po německé anexi Československa v roce 1938 se londýnský makléř Winton (ve flashbacích ho hraje Johnny Flynn) vydává na žádost přítele Martina Blakea (Ziggy Heath a později Jonathan Pryce) na humanitární cestu. V Praze Winton navštíví provizorní tábory plné židovských uprchlíků, včetně rodin s malými dětmi, které by nemusely přežít nadcházející zimu.
Britský výbor pro uprchlíky z Československa pomáhal uprchlíkům ve snaze emigrovat do Británie, ale proces je pomalý a čas je drahý, protože ve vzduchu visí hrozba války. Winton naléhá na humanitární pracovníky včetně Trevora Chadwicka (Alex Sharp) a Doreen Warrinerové (Romola Garai), aby udělali vše, co je v jejich silách, a pomohli dětem, i kdyby to znamenalo oddělit je od rodin, aby je mohli co nejdříve převézt.
Snahy o záchranu, jak jsou zachyceny ve filmu Jeden život, jsou nezvykle skromné a nezahrnují střety s nacistickými strážemi ani podzemní lsti, ale fotografie, razítka a seznamy jmen. Winton musí přesvědčit obě strany ke spolupráci: v Praze se rodiny musí vzdát svých dětí a potenciálně i židovského dědictví, v Londýně musí úředníci urychlit vyřizování víz a pěstouni musí být nalezeni a vyplatit padesátilibrový poplatek.
Jeden život je nejlepší během klidných scén humanitárního apelu, včetně okamžiku, kdy Wintonova matka (Helena Bonham Carterová) vypráví úředníkovi o tom, jak vychovala svého syna ke správnému jednání a jen ho žádá, aby ji následoval. Wintonovi a ostatním se nakonec podařilo zachránit 669 dětí, většinou židovských, ačkoli poslední vlak s dalšími 250 dětmi se z Prahy nikdy nedostal.
Zajímavé však je, že film Jeden život se nezajímá ani tak o záchranné akce, jako spíše o pečlivé pozorování tohoto muže, který o padesát let později pokračuje v životě uprostřed vzpomínek na záchranu mnohých, ale ne všech. Režisér James Hawes, který pracuje se scénářem Lucindy Coxonové a Nicka Drakea, si pečlivě všímá toho, jak Winton používá špatně umístěný knoflík k zaplacení jízdenky na vlak nebo jak se před setkáním se starým přítelem chytá za mentolku k večeři. Hopkins v jednom ze svých nejtišších zdrženlivých výkonů skvěle zprostředkovává životní lítost, ale také naději a lidskost skrze do značné míry nepopisný zevnějšek.
Jeden život je fascinujícím protějškem na Oscara nominovaného filmu Jonathana Glazera Zóna zájmu, který ohromujícím způsobem zachytil každodenní život osvětimského velitele Rudolfa Hösse a jeho rodiny, kteří žijí svůj život vedle tábora a nevědí o nepříliš vzdáleném křiku a řevu pecí za jeho zdmi.
Tam, kde Zóna zájmu tak precizně vykreslila to, co Hannah Arendtová označila za „banalitu zla“, ukazuje Jeden život pravý opak: banalitu laskavosti. Tím, že film zobrazuje Wintona tak skromně a nenápadně, nám připomíná, že jeho hrdinství nebylo zvláštním rysem vlastním jeho charakteru, ale něčím, co existuje v každém z nás.
Kritici, kteří se po loňské premiéře na podzimních filmových festivalech setkali s vřelou, ale tlumenou chválou Jednoho života, se možná nemýlí v hodnocení uměleckých hodnot filmu, ale možná jim také uniká jeho podstata. Není to příběh o velkém utrpení a nelidskosti, ale prostý příběh o jednom laskavém člověku. Stejně jako jeho hrdina představuje Jeden život tichý apel na konání dobra v tomto světě a v této rovině bude hluboce rezonovat téměř s každým, kdo bude mít to potěšení jej vidět.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře