Dva sousedské klany a dva různé přístupy k životu. Co se stane, když do napjatých vztahů dvou dominantních otců zasáhne láska vlastních dětí? Zatímco Josef (Martin Pechlát) nutí svou rodinu ke svéráznému způsobu života na ostrůvku vegetace mezi monokulturními Viktorovými (Marek Danel) lány, Míra (Tomáš Sean Pšenička) je zamilovaný do Josefovy dcery Žofky (Dorota Šlajerová). Aby získal její sympatie, musí s otcem bojovat. Synova revolta staví Viktora do nové situace. I Josef zklamaný důsledky vlastních životních postojů má možnost leccos přehodnotit. Naději na uzdravení na poli mezilidských vztahů i vyprahlé krajiny přinese do života několika hrdinů až mezní událost....
Když už je ten suchý únor, proč do kina nevyrazit na Sucho. Novinka režiséra a scenáristy Bohdana Slámy si díky svému názvu zdánlivě nemohla vybrat lepší měsíc uvedení, novinka renomovaného českého režiséra má nejblíže k Štěstí a Venkovskému učiteli, tedy dvou filmům, které dle mnohých „udělali“ Bohdana Slámu. Zápletka filmu poté bude v mnohých nejspíše evokovat alegorii na Romea a Julii v moderním prostředí českého venkova. Zápletka se přeci jen mimo jiné točí také kolem konfliktu otců dvou rodin, kdy jejich soupeření narazí také na fakt, že se mladý chlapec z rodiny číslo jedna zamiluje do dívky z rodiny číslo dvě. Není to ovšem to jediné, o co v Suchu jde. Hlavní postavou je totiž pořád i suchá krajina, ve středu děje je poté do velké míry i vztah lidí s přírodou.
V popředí Slámovy novinky je opět výrazný počet ústředních postav, kdy dochází ke konfliktům, nelehkým situacím, interakcí postav, kdy málokterou z nich jde označit za černobílou, přeci jen poté i k nějakému vývoji událostí. Je to pořád ten Bohdan Sláma, tvůrce mimo jiné také filmů Čtyři slunce nebo Bába z ledu. Film obsahuje mimo jiné střet klasického venkovského života s moderními technologiemi, ekologický aktivizmus, do velké míry má poté děj nádech tragédie. Takové tragédie, které nechybí humorné momenty a záchvěvy naděje, v součtu Sucho funguje jako rodinné drama, které dokazuje, že ani konflikty v rodině nezapírají rodinná pouta.
Bolek Polívka jako ochrnulý bývalý předseda JZD představuje minulost a bezohlednost, potencionální dědic v podobě vnuka Míry v podání Tomáše Seana Pšeničky poté skrývá potenciál, protože skrze lásku k Žofce v podání Doroty Šlajerové zvládá navázat blízký vztah nejen s rodinou, jejíž hlava Josef v podání Martina Pechláta má konflikty s Mírovým otcem Viktorem v podání Marka Daniela. Mírovi totiž nechybí ani smysl pro ekologii a očividné vazby k přírodě, kdy se něco takového jemu dědovi a otci chybí. Zamrzí, že zrovna Míra má největší potenciál k nějakému klíčovému vyvrcholení své podzápletky o tom, že mu zdánlivě chybí odvaha, zrovna on si dvakrát zásadní charakterní obměnou neprochází, stejně jako Žofka. Charakterní vývoj spíše přichází v podobě dvou otců, kteří si oba procházejí nějakým nosným charakterním obloukem, do velké míry i proto, že Pechlát i Daniel zvládají zdánlivý vývoj svých charakterů adekvátně uhrát.
Jak může zdánlivě Echo evokovat takový ekologický Dallas, daleko blíže má ovšem k sociálnímu dramatu, které Sláma v lepší či slabší formě nedodal poprvé. Slámův rukopis je vidět. Už jenom panorama jihomoravské krajiny označovaná za moravské Toskánsko jsou v spolupráci Slámy a jeho dvorního kameramana Diviše Marka důkazem, že filmy málokterého lokálního tvůrce vypadají tak dobře jako právě filmy Bohdana Slámy. Výtečné zvolené obsazení, kdy potěší i fakt, že měl Sláma zřejmě čuch na stěžejní zástupce nejmladších generací obou rodin v popředí příběhu. A sledování příběhů postav, které si prochází různými situacemi (rakovina, stydlivá láska, útlak....) a mají nějakou smysluplnou dohru. Jestli nějaká postava táhne děj opravdu kupředu, je to postava Evy v podání Magdalény Borové. Borová si díky minulému filmy Slámy s názvem Krajina v stínu odnesla Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon, po letech opět u Slámy předvádí další silný herecký výkon, který si říká o to, aby bylo o této prozatím pořád spíše neznámé herečce v budoucnu více slyšet.
I když je film do jisté míry pořád tažen doménou Slámy z posledních let a to tím, že je příběh do jisté míry budován skrze epizodky, přeci jen je alespoň spojuje nějaký společný motor, který skutečně posouvá vyprávění nějakým smysluplným způsobem kupředu. Nějaké postavy jsou do jisté míry svým způsobem nevyužité (především v netradiční poloze roztomilá Judit Pecháček), nějaké motivy a chování postav někdy snadno působí podivně (nikdy není vyloženě vysvětlené, jak se z Pechlátova bývalého ajťáka stal muž tíhnoucí ke středověkému způsobu žití, romance ústřední hlavní dvojice začne být v polovině křečovitá až příliš),
Slámovy Čtyři slunce si pohrávaly s duchovnem a esoterismem, i díky svému prostředí a názvu Sucho snadno táhne směrem přírody a ekologie. Josef bojuje proti hnojivům, které ohrožují faunu a flóru, do boje proti škodlivým hnojivům, které neohrožují pouze jeho včely, jdou s ním i jeho děti (jde do jisté míry o to, co spojí ústřední mladou dvojici a i to má nějakou dohru v rámci příběhu). Sucho se v průběhu jeví sympaticky v tom, jak toho spousty nadhodí, spousty z toho poté nejde do ztracena (sympatická obměna při pomyšlení nad tím, že tohle bohužel rozhodně není v rámci české filmové produkce zárukou). Spousty nastřelených motivů díky tomu postupem času působí mnohem komplexněji, jak je možná chvílemi možné kroutit hlavou při chování jednotlivých postav a nějakých těch nepatřičných dialogů (chtě nechtě to prostě dopadá tak, jak může dopadnout případ, kdy se 56 let starý scenárista snaží napsat postavy v teenagerském období života - ať už má svých dětí a s tím spojených zkušenosti sebevíc).
Navzdory očekáváním poté Sucho nějak netlačí na nějakou ekologickou revoltu, výsledek nepůsobí dojmem, že se jeho tvůrce nějak snaží tlačit diváky ke svému pohled na přírodu a svět kolem něj. Roli v tom má jistě i fakt, že Slámův scénář v podstatě ukáže i stinné stránky životního stylu, který udržuje rodina pod vedením Josefa. Díky této optice je Josef náhle v podstatě stejný antihrdina jako Viktor, kdy se rázem do jisté míry ukazuje, že i když jsou obě hlavy rodiny z úplně jiného těsta, vlastně nemají dvakrát právo si cokoliv vyčítat, ať už jsou úmysly jednoho či druhého více či méně dobré. Filmu díky tomu do jisté míry i chybí nějaké uspokojivé vyvrcholení v tom pravém slova smyslu, protože jeho vyvrcholení má pořád dost daleko k něčemu, co by se dalo označit za vyložený „happy end.´´ Na to se příběh pořád točí kolem postav, které jsou takovým či oním způsobem ve špatné situaci, i přes náznaky poté konec jasně nevybízí k tomu, že by se měla psát nějaká nová šťastná kapitola osudů jednotlivých postav.
Zdroj: Bontonfilm
Síla Sucha pořád tkví nejvíce v tom, že Sláma napsal postavy, které mají nějaký rozměr, profil, hloubku, o to zajímavější s nimi je trávit čas. Zdánlivá komornost nebrání v tom, aby se tady vyprávěl výrazný příběh, který sice má menší či větší smítka na kráse, pořád to ovšem nejen dobře vypadá (jen už kamera Marka někdy přehnaně vyloženě koketuje se slovem voyerismus), ale skutečně vznikl film, který není prázdný, jeho postavy nejsou karikaturní a navíc vybízí v nějaké formě k úvahám, ať už mají mít dané úvahy jakoukoliv podobu. Někdy stačí ke spokojenosti málo, v poměru podobně laděných českých rodinných dramat pak Sucho vyloženě mile potěší. Především proto, že chvílemi skutečně dokáže připomenout to nejlepší z tvorby Bohdana Slámy.
Slámův návrat na vrchol se úplně nekoná, přesto je jeho první film této dekády mnohem sympatičtější podívanou, než tomu bylo u jeho filmů za uplynou dekádu. Filmy málokterého lokálního tvůrce vypadají tak dobře, jak se tomu dá říct u Bohdana Slámy, potěší také zajímavé prostředí, které netěží pouze z moravské variace na italské Toskánsko a navzdory očekáváním nesází pouze na prvoplánovou moravskou variaci na Romea a Julii. Sláma nenatočil další Štěstí nebo Venkovského učitele, přeci jen ovšem ve formě Sucha dokazuje, že jde pořád o tvůrce, který by mohl v budoucích letech nadále minimálně příjemně překvapovat....
Nejnovější komentáře