Co dělat, když se s tím, koho milujete, nedá žít?
Píše se rok 1956. Sylvia Plath studuje na prestižní anglické univerzitě v Cambridgi a píše své první literární pokusy. Potkává zde básníka Teda Hughese a zrodí se osudová láska, která Sylvii provází celý život. I Ted zprvu silně podléhá romantickému vztahu s ženou, která rozumí jeho práci a obdivuje ji, ale po sňatku se leccos změní. Sylvia chce odejít za matkou do Spojených států, Ted dává přednost životu v Anglii, a navíc se vrací ke svým staromládeneckým návykům. Psychicky nevyrovnaná Sylvia nedokáže nevěry milovaného muže přijmout, ale zároveň ho do nich vhání. Útěchu hledá v poezii a ve vlastní tvorbě, píše sbírku Ariel, která dnes patří ve Velké Británii k nejčtenějším, ale sen o štěstí se rozplývá… (oficiální text distributora)
Umělci to nemívají v životě snadné, ale to ani jejich blízcí. Sylvia Plath to měla o to těžší, že se narodila v době, kdy společnost stále ještě považovala pro ideální instalaci ženy prostor mezi kolébkou a plotnou. Sylvia to všechno chtěla – a k tomu ještě něco navíc. Potřeba tvořit byla jejím motorem, nárožním kvádrem jejího života manžel Ted Hughes.
Někdy mám sen o stromě a ten strom je můj život.
Jedna větev je muž, za kterého se provdám, a větvičky jsou mé děti.
Další větev je moje budoucnost spisovatelky a každý list je báseň.
Další větev je zářivá akademická kariéra.
Ale když tam sedím a snažím se vybrat si,
listy začnou hnědnout a padají,
až je ten strom úplně holý.
Na začátku filmu vidíme mladou Sylvii jako studentku s básnickými ambicemi, pro které však nemají vydavatelé ani kritici velké pochopení. Zlom v jejím životě nastává, když na jednom večírku potká básníka Edwarda „Teda“ Hughese. Tímto setkáním se začíná psát jeden z největších milostných příběhů dvacátého století, ale také rodinná tragédie antických rozměrů.
Sylvia byla Američanka, Ted Angličan. Setkání Teda se Sylviinou matinkou a jejími afektovanými přítelkyněmi by bylo samo o sobě úsměvné, kdyby se nad ním nevznášel stín vzpomínky na Sylviin nezdařený pokus o sebevraždu, který v rodném domě uskutečnila o tři roky dříve. „Někteří chtějí, aby je našli. Ona nechtěla. Jen zalezla do té díry a chtěla umřít,“ vypráví Tedovi jeho nová tchyně a prosí ho: „Buďte na ni hodný. Vždycky.“
Sylvia toužila po smrti. Těžkým zraněním pro její křehkou psychiku byla smrt otce, kterou zažila v dětství a nikdy se s ní nedokázala vyrovnat. „Až do devíti let jsem byla skutečně šťastná,“ vypráví Tedovi. „Držela jsem pohromadě. Pak mi umřel táta.“ Deprese nebyla u Sylvie klasickým příznakem nemoci, ale stálým stavem mysli. Po jednom z nezdařených pokusů o sebevraždu a pobytu v psychiatrické léčebně (který později popsala v románu Pod skleněným zvonem) postavila svůj další život na tvůrčím procesu a milovaném manželovi. (Zatímco ve skutečném životě byl pro Sylvii náhradní otcovskou figurou Ted Hughes, ve filmu ji představuje chápající postarší soused (Michael Gambon), u kterého stále labilnější hrdinka hledá útočiště.) Pečeti smrti se však už nezbavila. Není pravdou, že to neúspěšní sebevrazi podruhé nezkusí. Někteří udělají přesně tolik pokusů, kolika je třeba. „Nechci víc než temnotu. Temnotu a ticho.“
V první fázi manželství se Sylvia snaží plnit roli manželky, jak nejlépe dovede. Pečuje o domácnost i o Teda, a namísto vlastní tvorby mu pomáhá s jeho. Během romantických líbánek prožívá hlubokou tvůrčí krizi. „Vyjedeš si na kole a máš epos v hexametrech. Já zasednu k psaní a pak mám koláčů na prodávání,“ říká trpce Tedovi, který je na vrcholu tvůrčích sil. Ani návrat do všedního života nepřinese zlepšení. Pro přecitlivělou Sylvii je těžké být manželkou úspěšného muže, kterého obletují jiné ženy. Poté, co se spolu s Tedem přestěhují do Londýna, situace se zdánlivě uklidní. Ted vyučuje na univerzitě, do rodiny přibude dcerka Frieda, a Sylvii vyjde první (a za života jediná) básnická sbírka The Colossus. Přijetí je však poněkud rozpačité a mladé studentky se okolo Teda rojí stejně jako v Americe.
Sylviiny záchvaty žárlivosti se nezlepší ani poté, co se s Tedem odstěhují na anglický venkov. Zde totiž její podezření začnou mít konkrétní podobu krásné Assie Wevill (Amira Casar). Po narození syna Nicholase se situace vyhrotí natolik, že Ted rodinu opustí. Sylvia, zbavena životní opory, ale i sžíravého břemene žárlivosti, se učí stát na vlastních nohách. V časných ranních hodinách horečnatě píše, přes den se stará o děti. V tomto období vznikají její nejlepší básně, v nichž se syrovým způsobem a drsnými slovy zpovídá z největších bolestí své zraněné duše. „Mám opravdu pocit, že skrze mě mluví Bůh.“
U některých umělců krize invenci podporuje, u jiných ubíjí. Sylvia tvrdí: „Vlastně jsem šťastná jako nikdy. Nikdy mi to tak nepsalo… když je pryč, jsem volná. Konečně můžu tvořit.“ Při životě ji však nedrží jen psaní, ale také naděje, že se jí Ted jednoho dne vrátí. Ví, že ji manžel miluje, neuvědomuje si však, že kvůli její labilitě není pro Teda život s ní snesitelný. Když se pak dozvídá, že Assia čeká Tedovo dítě, naposledy si sáhne na život.
Nejen ze závěru, ale i z celého filmu mi bylo smutno, zvlášť v kontextu s tím, jaký by osud ostatních členů rodiny, včetně Assie a jejího dítěte. Rozuměla jsem Sylviině dilematu mezi touhou položit své schopnosti na oltář lásky a potřebou tvořit, cítila jsem ale i s Tedem, jehož chování se vzhledem k Sylviině neustále kolísající duševní rovnováze pohybující se od deprese k hysterii dá v zásadě pochopit. Byla ženou jeho života, stejně jako byl on pro ni osudovým mužem – u něj však zvítězil pud sebezáchovy.
Sylvia je zručně natočený a vizuálně velmi zdařilý snímek. (Nenechte se mýlit přebalem, se kterým šel film do české distribuce – nejde o žádnou červenou knihovnu.) Gwyneth Paltrow v hlavní roli je Sylvii skutečně velmi podobná a díky Danielu Craigovi není z postavy Teda Hughese plochý filmový padouch, který nechá manželku napospas vnitřním démonům, ale člověk, kterého život postavil před neřešitelnou otázku co dělat, když se s tím, koho milujete, nedá žít?
----
Drama/Romantický/Životopisný
Velká Británie 2003
Režie: Christine Jeffs
Hudba: Gabriel Yared
Hrají: Gwyneth Paltrow, Daniel Craig, Jared Harris, Amira Casar, Robyn Malcolm, Michael Gambon, Blythe Danner, Sam Troughton, Theresa Healey, Alison Bruce
Zdroj: http://www.moviemartyr.com, http://www.film.com, http://www.listal.com
Nejnovější komentáře