Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Sylvia / Sylvie

Sylvia / Sylvie

sylvia 004
sylvia 004
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Co dělat, když se s tím, koho milu­je­te, nedá žít?

Píše se rok 1956. Sylvia Plath stu­du­je na pres­tiž­ní ang­lic­ké uni­ver­zi­tě v Cambridgi a píše své prv­ní lite­rár­ní poku­sy. Potkává zde bás­ní­ka Teda Hughese a zro­dí se osu­do­vá lás­ka, kte­rá Sylvii pro­vá­zí celý život. I Ted zpr­vu sil­ně pod­lé­há roman­tic­ké­mu vzta­hu s ženou, kte­rá rozu­mí jeho prá­ci a obdi­vu­je ji, ale po sňat­ku se lec­cos změ­ní. Sylvia chce ode­jít za mat­kou do Spojených stá­tů, Ted dává před­nost živo­tu v Anglii, a navíc se vra­cí ke svým sta­ro­mlá­de­nec­kým návy­kům. Psychicky nevy­rov­na­ná Sylvia nedo­ká­že nevě­ry milo­va­né­ho muže při­jmout, ale záro­veň ho do nich vhá­ní. Útěchu hle­dá v poezii a ve vlast­ní tvor­bě, píše sbír­ku Ariel, kte­rá dnes pat­ří ve Velké Británii k nejčte­něj­ším, ale sen o štěs­tí se roz­plý­vá… (ofi­ci­ál­ní text dis­tri­bu­to­ra)

Umělci to nemí­va­jí v živo­tě snad­né, ale to ani jejich blíz­cí. Sylvia Plath to měla o to těž­ší, že se naro­di­la v době, kdy spo­leč­nost stá­le ješ­tě pova­žo­va­la pro ide­ál­ní insta­la­ci ženy pro­stor mezi koléb­kou a plot­nou. Sylvia to všech­no chtě­la – a k tomu ješ­tě něco navíc. Potřeba tvo­řit byla jejím moto­rem, nárož­ním kvá­d­rem její­ho živo­ta man­žel Ted Hughes.

Někdy mám sen o stro­mě a ten strom je můj život.
Jedna větev je muž, za kte­ré­ho se pro­vdám, a vět­vič­ky jsou mé děti.
Další větev je moje budouc­nost spi­so­va­tel­ky a kaž­dý list je báseň.
Další větev je záři­vá aka­de­mic­ká kari­é­ra.
Ale když tam sedím a sna­žím se vybrat si,
lis­ty začnou hněd­nout a pada­jí,
až je ten strom úpl­ně holý.

Na začát­ku fil­mu vidí­me mla­dou Sylvii jako stu­dent­ku s bás­nic­ký­mi ambi­ce­mi, pro kte­ré však nema­jí vyda­va­te­lé ani kri­ti­ci vel­ké pocho­pe­ní. Zlom v jejím živo­tě nastá­vá, když na jed­nom večír­ku potká bás­ní­ka Edwarda „Teda“ Hughese. Tímto setká­ním se začí­ná psát jeden z nej­vět­ších milost­ných pří­bě­hů dva­cá­té­ho sto­le­tí, ale také rodin­ná tragé­die antic­kých roz­mě­rů.

Sylvia byla Američanka, Ted Angličan. Setkání Teda se Sylviinou matin­kou a její­mi afek­to­va­ný­mi pří­tel­ky­ně­mi by bylo samo o sobě úsměv­né, kdy­by se nad ním nevzná­šel stín vzpo­mín­ky na Sylviin nezda­ře­ný pokus o sebe­vraž­du, kte­rý v rod­ném domě usku­teč­ni­la o tři roky dří­ve. „Někteří chtě­jí, aby je našli. Ona nechtě­la. Jen zalez­la do té díry a chtě­la umřít,“ vyprá­ví Tedovi jeho nová tchy­ně a pro­sí ho: „Buďte na ni hod­ný. Vždycky.“

Sylvia tou­ži­la po smr­ti. Těžkým zra­ně­ním pro její křeh­kou psy­chi­ku byla smrt otce, kte­rou zaži­la v dět­ství a nikdy se s ní nedo­ká­za­la vyrov­nat. „Až do deví­ti let jsem byla sku­teč­ně šťast­ná,“ vyprá­ví Tedovi. „Držela jsem pohro­ma­dě. Pak mi umřel táta.“ Deprese neby­la u Sylvie kla­sic­kým pří­zna­kem nemo­ci, ale stá­lým sta­vem mys­li. Po jed­nom z nezda­ře­ných poku­sů o sebe­vraž­du a poby­tu v psy­chi­at­ric­ké léčeb­ně (kte­rý poz­dě­ji popsa­la v romá­nu Pod skle­ně­ným zvo­nem) posta­vi­la svůj dal­ší život na tvůr­čím pro­ce­su a milo­va­ném man­že­lo­vi. (Zatímco ve sku­teč­ném živo­tě byl pro Sylvii náhrad­ní otcov­skou figu­rou Ted Hughes, ve fil­mu ji před­sta­vu­je chá­pa­jí­cí postar­ší sou­sed (Michael Gambon), u kte­ré­ho stá­le labil­něj­ší hrdin­ka hle­dá úto­čiš­tě.) Pečeti smr­ti se však už nezba­vi­la. Není prav­dou, že to neú­spěš­ní sebe­vra­zi podru­hé nezku­sí. Někteří udě­la­jí přes­ně tolik poku­sů, koli­ka je tře­ba. „Nechci víc než tem­no­tu. Temnotu a ticho.“

V prv­ní fázi man­žel­ství se Sylvia sna­ží plnit roli man­žel­ky, jak nej­lé­pe dove­de. Pečuje o domác­nost i o Teda, a namís­to vlast­ní tvor­by mu pomá­há s jeho. Během roman­tic­kých líbá­nek pro­ží­vá hlu­bo­kou tvůr­čí kri­zi. „Vyjedeš si na kole a máš epos v hexa­me­t­rech. Já zased­nu k psa­ní a pak mám kolá­čů na pro­dá­vá­ní,“ říká trp­ce Tedovi, kte­rý je na vrcho­lu tvůr­čích sil. Ani návrat do všed­ní­ho živo­ta nepři­ne­se zlep­še­ní. Pro pře­cit­li­vě­lou Sylvii je těž­ké být man­žel­kou úspěš­né­ho muže, kte­ré­ho oble­tu­jí jiné ženy. Poté, co se spo­lu s Tedem pře­stě­hu­jí do Londýna, situ­a­ce se zdán­li­vě uklid­ní. Ted vyu­ču­je na uni­ver­zi­tě, do rodi­ny při­bu­de dcer­ka Frieda, a Sylvii vyjde prv­ní (a za živo­ta jedi­ná) bás­nic­ká sbír­ka The Colossus. Přijetí je však poně­kud roz­pa­či­té a mla­dé stu­dent­ky se oko­lo Teda rojí stej­ně jako v Americe.

Sylviiny záchva­ty žár­li­vos­ti se nezlep­ší ani poté, co se s Tedem odstě­hu­jí na ang­lic­ký ven­kov. Zde totiž její pode­zře­ní začnou mít kon­krét­ní podo­bu krás­né Assie Wevill (Amira Casar). Po naro­ze­ní syna Nicholase se situ­a­ce vyhro­tí nato­lik, že Ted rodi­nu opus­tí. Sylvia, zba­ve­na život­ní opo­ry, ale i sží­ra­vé­ho bře­me­ne žár­li­vos­ti, se učí stát na vlast­ních nohách. V čas­ných ran­ních hodi­nách horeč­na­tě píše, přes den se sta­rá o děti. V tom­to obdo­bí vzni­ka­jí její nej­lep­ší bás­ně, v nichž se syro­vým způ­so­bem a drs­ný­mi slo­vy zpo­ví­dá z nej­vět­ších boles­tí své zra­ně­né duše. „Mám oprav­du pocit, že skr­ze mě mlu­ví Bůh.“

U někte­rých uměl­ců kri­ze inven­ci pod­po­ru­je, u jiných ubí­jí. Sylvia tvr­dí: „Vlastně jsem šťast­ná jako nikdy. Nikdy mi to tak nepsa­lo… když je pryč, jsem vol­ná. Konečně můžu tvo­řit.“ Při živo­tě ji však nedr­ží jen psa­ní, ale také nadě­je, že se jí Ted jed­no­ho dne vrá­tí. Ví, že ji man­žel milu­je, neu­vě­do­mu­je si však, že kvů­li její labi­li­tě není pro Teda život s ní sne­si­tel­ný. Když se pak dozví­dá, že Assia čeká Tedovo dítě, napo­sle­dy si sáh­ne na život.

Nejen ze závě­ru, ale i z celé­ho fil­mu mi bylo smut­no, zvlášť v kon­tex­tu s tím, jaký by osud ostat­ních čle­nů rodi­ny, včet­ně Assie a její­ho dítě­te. Rozuměla jsem Sylviině dile­ma­tu mezi tou­hou polo­žit své schop­nos­ti na oltář lás­ky a potře­bou tvo­řit, cíti­la jsem ale i s Tedem, jehož cho­vá­ní se vzhle­dem k Sylviině neu­stá­le kolí­sa­jí­cí dušev­ní rov­no­vá­ze pohy­bu­jí­cí se od depre­se k hys­te­rii dá v zása­dě pocho­pit. Byla ženou jeho živo­ta, stej­ně jako byl on pro ni osu­do­vým mužem – u něj však zví­tě­zil pud sebezá­cho­vy.

Sylvia je zruč­ně nato­če­ný a vizu­ál­ně vel­mi zda­ři­lý sní­mek. (Nenechte se mýlit pře­ba­lem, se kte­rým šel film do čes­ké dis­tri­buce – nejde o žád­nou čer­ve­nou kni­hov­nu.) Gwyneth Paltrow v hlav­ní roli je Sylvii sku­teč­ně vel­mi podob­ná a díky Danielu Craigovi není z posta­vy Teda Hughese plo­chý fil­mo­vý padouch, kte­rý nechá man­žel­ku napo­spas vnitř­ním démo­nům, ale člo­věk, kte­ré­ho život posta­vil před neře­ši­tel­nou otáz­ku co dělat, když se s tím, koho milu­je­te, nedá žít?

----

Drama/Romantický/Životopisný

Velká Británie 2003

Režie: Christine Jeffs

Hudba: Gabriel Yared

Hrají: Gwyneth Paltrow, Daniel Craig, Jared Harris, Amira Casar, Robyn Malcolm, Michael Gambon, Blythe Danner, Sam Troughton, Theresa Healey, Alison Bruce

sylvia_003

sylvia_004

Sylvia

Zdroj: http://www.moviemartyr.com, http://www.film.com, http://www.listal.com


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Levandulový olej5. června 2013 Levandulový olej Suroviny: levandule panenský slunečnicový olej plátno sklenice Postup: Do čisté, suché sklenice vložíme levandulové květy, které zalijeme olejem tak, aby byly všechny celé ponořené. Láhev […] Posted in Domácí rady
  • RECENZE: K.O. sexu Jak blaho vymýtit2. prosince 2019 RECENZE: K.O. sexu Jak blaho vymýtit Uštědřit K.O. sexu a vůbec vztahům mezi muži a ženami je asi tak snadné jako rozpoutat světovou válku. Stačí pomalu vařit žábu a přesvědčit tiše lidstvo, že toto je pro jejich dobro – a […] Posted in Články, Recenze knih
  • Klára Melíšková BEDŘIŠKA26. dubna 2017 Klára Melíšková BEDŘIŠKA Jaká je vaše Bedřiška, kterou ztvárňujete v trilogii Zahradnictví? Je to nejstarší ze sester Rohnových. Nemá děti, zůstala sama a má na starost celou rodinu. Je to takový chlap v sukni. […] Posted in Rozhovory
  • Cyberpunk 2077 láme rekordy. Na platformě Twitch ho v jednu...12. prosince 2020 Cyberpunk 2077 láme rekordy. Na platformě Twitch ho v jednu... Cyberpunk 2077 láme rekordy. Na platformě Twitch ho v jednu chvíli sledovalo více než milion diváků, což se žádné singleplayer hře nikdy nepovedlo, natož se alespoň trochu tomuto číslu […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Všechno nebo nic25. prosince 2018 Všechno nebo nic O ČEM FILM JE: Film vypráví o dvou dlouholetých kamarádkách, Lindě a Vandě, kterým je třicet a pracují v pronajatém knihkupectví. Linda má dceru, kterou vychovává sama po tom, co ji […] Posted in Filmové recenze
  • The Chernobyl Podcast | Part Two | HBO14. května 2019 The Chernobyl Podcast | Part Two | HBO Posted in Videa
  • Renovace nábytku pomocí fládrování13. června 2015 Renovace nábytku pomocí fládrování Pomocí fládrování se dá velice snadno zrenovovat starý nábytek, nebo i jiné dřevěné plochy, a bude to vypadat naprosto skvěle. Fládrování je technikou, která se používá při renovaci […] Posted in Domácí rady
  • Šílený rande3. května 2004 Šílený rande Tak tu máme další komedii, která sice není tak strašná, jak jí oficiální kritiky strhaly, ale je to prostě tuctový průměr. Šílený rande má daleko do profesionálních komedií, ze kterých […] Posted in Filmové recenze
  • Komiks 13217. srpna 2019 Komiks 132 Posted in Komiks
  • První ukázka z filmu Vyšehrad – Hanuš hraje Berbra22. října 2020 První ukázka z filmu Vyšehrad – Hanuš hraje Berbra Tak trochu nečekaně vypouští tvůrci nového filmu Vyšehrad první ukázku z natočeného materiálu. Sám život totiž napsal scénář, který jako by kopíroval ten filmový. V současnosti […] Posted in Tiskové zprávy (Newslettery)
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,78432 s | počet dotazů: 241 | paměť: 62344 KB. | 23.11.2024 - 19:11:13