Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Tiché doteky – Recenze – 50%

Tiché doteky – Recenze – 50%

03 tiche doteky
03 tiche doteky
Film celo­ve­čer­ně debu­tu­jí­cí­ho reži­sé­ra a sce­náris­ty Michaela Hogenauera, nato­če­ný s Eliškou Křenkovou v hlav­ní roli a s nizo­zem­ský­mi her­ci v rolích ved­lej­ších, vyprá­ví o mla­dé Češce Míše, kte­rá se vydá­vá do Nizozemí dělat au-pair v dob­ře situ­o­va­né a dis­tingo­va­né rodi­ně, kde má pečo­vat o domác­nost a sta­rat se o malé­ho chlap­ce. Ihned po pří­jez­du však zjiš­ťu­je, že rodi­na vyža­du­je dodr­žo­vá­ní pra­vi­del, kte­rá nejsou úpl­ně obvyk­lá…

Tiché doteky – Recenze
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Tiché dote­ky jsou mys­te­ri­óz­ně půso­bí­cím psy­cho­lo­gic­kým sním­kem o postup­ném odkrý­vá­ní takřka sek­tář­ské­ho fun­go­vá­ní rodin s alter­na­tiv­ní výcho­vou a o hra­ni­cích, za něž jsme ochot­ni jít ve sna­ze obstát před námi samot­ný­mi i před naším oko­lím, jež má od nás urči­tá oče­ká­vá­ní a sna­ží se nás for­mo­vat dle svých vlast­ních před­stav. Zároveň je to film o tom, že i když je člo­věk nucen exis­to­vat v na pohled nepří­vě­ti­vém a netra­dič­ně ope­ru­jí­cím pro­stře­dí po del­ší dobu, tak si na něj pře­se všech­no nako­nec zvyk­ne a při­způ­so­bí se mu (a ten adap­tač­ní pro­ces ho samot­né­ho nevě­dom­ky změ­ní).
Film je záměr­ně nato­čen zce­la ste­ril­ně, což se týká nejen jeho atmo­sfé­ry a sty­li­za­ce kli­nic­ky chlad­ných šedi­vých loka­cí, ale i herec­kých výko­nů. Nizozemská rodi­na naschvál půso­bí cito­vě stro­ze a téměř až robo­tic­ky (na což je nará­že­no v meta­fo­ric­ké scé­ně, kdy chla­pec při hra­ní teni­su vysvět­lu­je, že „love“ zna­me­ná při počí­tá­ní bodů „nula“) a intro­vert­ní hlav­ní hrdin­ka se tvá­ří po vět­ši­nu času odmě­ře­ně a jako by v sobě dusi­la stres a poci­ty, kvů­li nimž se může kaž­dou chví­li emo­ci­o­nál­ně zhrou­tit (což se taky v jed­nu chví­li sta­ne). Kromě toho ale film nepři­ná­ší nic moc dal­ší­ho a schá­zí mu vět­ší dra­ma­tic­ká inten­zi­ta i sil­něj­ší tah na bran­ku.
Tiché doteky – Recenze

Míša se totiž k pra­vi­dlům strikt­ní rodi­ny nej­pr­ve sta­ví odmí­ta­vě a poma­lič­ku odkrý­vá její zne­po­ko­ju­jí­cí zvyk­los­ti (jeden kon­krét­ní aspekt bude asi dob­ře emo­ci­o­nál­ně rezo­no­vat s těmi divá­ky, kte­ří jsou na tohle téma cit­li­ví), pak se ale nau­čí ta pra­vi­dla apa­tic­ky při­jí­mat a po dal­ších detai­lech toxic­ké­ho záze­mí svých zaměst­na­va­te­lů se pídit pře­sta­ne (kvů­li čemuž film dost ztra­tí na zají­ma­vos­ti). Zdlouhavé čeká­ní na poin­tu je utnu­to až s pří­cho­dem dovět­ku před závě­reč­ný­mi titul­ky, jenž zpět­ně dodá pří­bě­hu smy­sl a díky němuž se dozví­te, o čem to vlast­ně celou dobu bylo. Respektive o čem to moh­lo být, kdy­by to bylo odváž­něj­ší a ostřej­ší a neskon­či­lo to jen u pár zne­klid­ňu­jí­cích názna­ků, drže­ných rela­tiv­ně na uzdě.
Nejvýraznějšími aspek­ty Tichých dote­ků tak zůstá­vá jejich řeme­sl­ná strán­ka (kame­ra, design pro­stře­dí a rekvi­zit…) a moti­vy mani­pu­la­ce, odci­ze­ní a tou­ze po doko­na­los­ti. Výsledkem je pozo­ru­hod­né a for­mál­ně zda­ři­lé psycho-drama, jehož poten­ci­ál, co se pří­bě­hu týče, však zůstal vyu­žit jen čás­teč­ně. Některé mat­ky ho nicmé­ně prav­dě­po­dob­ně budou vydý­chá­vat cel­kem dlou­ho.

Podívejte se na hodnocení Tiché doteky na Kinoboxu.

-