Věc je americký sci-fi horor z roku 1982, který natočil John Carpenter podle scénáře Billa Lancastera. Film byl natočen podle novely Johna W. Campbella Jr. z roku 1938 Kdo tam jde? a vypráví příběh skupiny amerických výzkumníků, kteří se v Antarktidě setkají s titulní „Věcí“, parazitickou mimozemskou formou života, která asimiluje a následně napodobuje jiné organismy. Skupinu zachvátí paranoia a konflikty, když zjistí, že si už nemohou věřit a že kdokoli z nich může být Věc. Ve filmu se objeví Kurt Russell jako pilot vrtulníku týmu R. J. MacReady a ve vedlejších rolích se představí A. Wilford Brimley, T. K. Carter, David Clennon, Keith David, Richard Dysart, Charles Hallahan, Peter Maloney, Richard Masur, Donald Moffat, Joel Polis a Thomas G. Waites.
Produkce začala v polovině sedmdesátých let jako věrná adaptace novely, navazující na film Věc z jiného světa z roku 1951. The Thing prošel několika režiséry a scénáristy, z nichž každý měl jiné představy o tom, jak k příběhu přistoupit. Natáčení trvalo zhruba dvanáct týdnů, začalo v srpnu 1981 a probíhalo na chladírenských kulisách v Los Angeles a také v Juneau na Aljašce a ve Stewartu v Britské Kolumbii. Z patnáctimilionového rozpočtu filmu bylo 1,5 milionu dolarů vynaloženo na efekty stvoření Roba Bottina, směsici chemikálií, potravinářských výrobků, gumy a mechanických součástí, které jeho početný tým proměnil v mimozemšťana schopného na sebe vzít jakoukoli podobu.
Věc byla uvedena do kin v roce 1982 s velmi negativními recenzemi. Filmový časopis Cinefantastique ji označil za „instantní brak“, „ubohý exces“ a navrhl ji jako nejnenáviděnější film všech dob. Recenze chválily jak úspěchy speciálních efektů, tak kritizovaly jejich vizuální odpudivost, zatímco jiným připadala špatně realizovaná charakteristika postav. Film během svého uvedení v kinech vydělal 19,6 milionu dolarů. Jako příčiny neúspěchu se uvádělo mnoho důvodů: konkurence filmů jako E.T. Mimozemšťan, který nabídl optimistický pohled na návštěvu mimozemšťanů, léto plné úspěšných sci-fi a fantasy filmů a diváci žijící v době hospodářské krize, diametrálně odlišné od nihilistického tónu filmu Věc.
Film si našel své diváky, když byl uveden na domácím videu a v televizi. V následujících letech byl znovu oceněn jako jeden z nejlepších sci-fi a hororových filmů vůbec a získal si kultovní postavení. Filmoví tvůrci zaznamenali jeho vliv na svou tvorbu a bylo na něj odkazováno i v jiných médiích, například v televizi a videohrách. Film The Thing se dočkal řady merchandise - včetně románové předlohy z roku 1982, atrakcí ve strašidelných domech, stolních her - a pokračování v komiksech, stejnojmenné videohře a stejnojmenném prequelu z roku 2011.
Obsah filmu
Američané jsou svědky toho, jak norský pasažér omylem vyhodí vrtulník i sebe do povětří. Pilot střílí na psa a křičí na Američany, ti mu však nerozumějí a v sebeobraně ho zastřelí velitel stanice Garry. Americký pilot vrtulníku R. J. MacReady a doktor Copper odjíždějí na norskou základnu, aby ji prozkoumali. Mezi ohořelými troskami a zmrzlými mrtvolami najdou ohořelé ostatky malformovaného humanoida, které vyzvednou na americké stanici. Jejich biolog Blair provede pitvu ostatků a zjistí, že se jedná o normální lidské orgány.
Clark psí spřežení chová a to se brzy metamorfuje a pohltí psy ze stanice. Toto vyrušení zalarmuje tým a Childs použije plamenomet, aby tvora zpopelnil. Blair provede pitvu nového tvora a zjistí, že dokáže dokonale napodobit jiné organismy. Získaná norská data zavedou Američany k velkému nalezišti, kde se nachází částečně pohřbená mimozemská loď, a k menšímu nalezišti o velikosti člověka. Norris odhaduje, že mimozemská loď byla pohřbena nejméně 100 000 let. Blair začne být paranoidní poté, co spustí počítačovou simulaci, která naznačuje, že by tvor mohl během několika let asimilovat veškerý život na Zemi. Stanice zavádí kontrolní mechanismy, aby snížila riziko asimilace.
Zdeformovaný humanoidní tvor asimiluje izolovaného Benningse, ale Windows proces přeruší a MacReady Benningse-věc spálí. Blair sabotuje všechna vozidla, zabije zbývající saňové psy a zničí vysílačku, aby zabránila útěku. Tým ho uvězní v kůlně na nářadí. Copper navrhne test, který by porovnal krev každého člena s nekontaminovanou krví uchovávanou ve skladu, ale poté, co se dozví, že zásoby krve byly zničeny, muži ztratí důvěru v Garryho a velení převezme MacReady.
MacReady, Windows a Nauls najdou Fuchsovu spálenou mrtvolu a domnívají se, že spáchal sebevraždu, aby se vyhnul asimilaci. Windows se vrací na základnu, zatímco MacReady a Nauls vyšetřují MacReadyho chatrč. Po návratu Nauls opustí MacReadyho ve sněhové bouři, protože se domnívá, že byl asimilován poté, co v chatrči našel jeho roztrhané oblečení. Tým se radí, zda MacReadyho pustit dovnitř, ale on vnikne dovnitř a skupinu zadrží dynamitem. Během setkání se zdá, že Norris dostal infarkt.
Když se Copper pokouší Norrise defibrilovat, jeho hrudník se promění ve velkou tlamu a ukousne Copperovi ruce, čímž ho zabije. MacReady spálí Norrisovu věc, ale její hlava se oddělí a pokusí se uniknout, než také shoří. MacReady je nucen v sebeobraně zabít Clarka, když se na něj ten zezadu vrhne s nožem. Vysloví hypotézu, že hlava Norris-Thinga prokázala, že každá část Věci je samostatnou formou života s vlastním instinktem přežití. Nechá všechny svázat a postupně testuje vzorky krve pomocí rozžhaveného kusu drátu. Všichni testem projdou, kromě Palmera, kterému krev z horka vyskočí. Vystavený Palmer-věc se promění, uvolní se z pout a nakazí Windows, čímž donutí MacReadyho, aby je oba upálil.
Childs zůstane na stráži, zatímco ostatní jdou testovat Blair. Zjistí, že Blair uprchla a z komponentů vozidla sestavuje malý létající talíř. Když se vrátí, Childs je nezvěstný a generátor energie je zničený. MacReady spekuluje, že Věc se hodlá vrátit k hibernaci, dokud nedorazí záchranný tým. MacReady, Garry a Nauls se rozhodnou odpálit celou stanici, aby Věc zničili. Když připravují výbušniny, Blair zabije Garryho a Nauls zmizí. Blair-Thing se promění v obrovské stvoření a zničí detonátor. MacReady spustí výbušniny pomocí dynamitové tyče a zničí základnu.
MacReady sedí poblíž, zatímco stanice hoří. Childs se vrací a říká, že se ztratil v bouři, když pronásledoval Blaira. Vyčerpaní a pomalu mrznoucí si přiznají marnost své nedůvěry a podělí se o láhev skotské.
Produkce
Vývoj
Vývoj filmu začal v polovině 70. let, kdy producenti David Foster a Lawrence Turman navrhli společnosti Universal Pictures adaptaci novely Johna W. Campbella z roku 1938 Kdo tam jde? Ta už byla jednou volně adaptována ve filmu Howarda Hawkse a Christiana Nybyho Věc z jiného světa z roku 1951, ale Foster a Turman chtěli vytvořit projekt, který by se více držel předlohy. Scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins vlastnili práva na adaptaci, ale možnost natočit nový film odmítli, a tak od nich práva získala společnost Universal. V roce 1976 Wilbur Stark koupil práva na remake 23 filmů společnosti RKO Pictures, včetně filmu Věc z jiného světa, od tří finančníků z Wall Street, kteří nevěděli, co s nimi, výměnou za výnos, až budou filmy vyrobeny. Společnost Universal zase od Starka získala práva na remake filmu, což vedlo k tomu, že byl uveden jako výkonný producent na všech tištěných reklamách, plakátech, televizních reklamách a tiskových materiálech studia.
John Carpenter byl poprvé osloven ohledně projektu v roce 1976 koproducentem a přítelem Stuartem Cohenem, ale Carpenter byl hlavně režisér nezávislých filmů, a tak si Universal vybral režiséra Texaského masakru motorovou pilou (1974) Tobeho Hoopera, protože s ním již měl smlouvu. Producenti nakonec nebyli spokojeni s konceptem Hoopera a jeho scenáristického partnera Kima Henkela. Po několika dalších neúspěšných návrzích různých scenáristů a pokusech o angažování jiných režisérů, například Johna Landise, byl projekt odložen. I tak ale pomohl projekt oživit úspěch sci-fi hororu Ridleyho Scotta Vetřelec z roku 1979 a v té době se k němu Carpenter po úspěchu svého vlivného slasheru Halloween (1978) volně připojil.
Carpenter se k projektu připojil jen velmi nerad, protože se domníval, že Hawksovu adaptaci bude těžké překonat, ačkoli filmové monstrum považoval za nepřehlédnutelné. Cohen mu navrhl, aby si přečetl původní novelu. Carpenterovi připadala „děsivost“ imitací, které netvor provádí, a otázky, které vyvolává, zajímavé. Ukázal paralely mezi novelou a detektivním románem Agathy Christie And Then There Were None (1939) a poznamenal, že příběh filmu Who Goes There? je pro něj „aktuální“, což znamená, že ho mohl natočit „věrně [své] době“, jako to svého času udělal Hawks. Carpenter, fanoušek Hawksovy adaptace, jí vzdal hold ve filmu Halloween a před začátkem natáčení se několikrát podíval na film Věc z jiného světa, aby se inspiroval. Carpenter a kameraman Dean Cundey spolu poprvé pracovali na Halloweenu a Věc byla jejich prvním velkorozpočtovým projektem pro velké filmové studio.
Po zajištění scénáristy a štábu se práce na filmu opět zadrhla, když Carpenter málem odešel v domnění, že jeho vášnivý projekt El Diablo (1990) je na pokraji realizace u EMI Films. Producenti jednali o různých náhradách, včetně Waltera Hilla, Sama Peckinpaha a Michaela Ritchieho, ale vývoj El Diabla nebyl tak bezprostřední, jak se Carpenter domníval, a zůstal u Věci.
Universal původně stanovil rozpočet 10 milionů dolarů, přičemž 200 000 dolarů bylo určeno na „creature effects“, což bylo v té době více, než kdy studio vyčlenilo na monster film. Natáčení mělo být dokončeno během 98 dní. Produkční studia společnosti Universal odhadovala, že před započtením marketingových a dalších nákladů bude zapotřebí nejméně 17 milionů dolarů, protože plán zahrnoval větší množství stavebních prací, včetně exteriérových kulis a velké scény pro původně scénářem plánovanou smrt Benningse, jejíž náklady se odhadovaly jen na 1,5 milionu dolarů. Když se dokončoval storyboarding a návrhy, štáb odhadoval, že bude potřebovat nejméně 750 000 dolarů na efekty příšer, což byla částka, se kterou vedení společnosti Universal souhlasilo poté, co vidělo počet pracovníků zaměstnaných pod vedením Roba Bottina, tvůrce speciálních maskérských efektů. Spoluproducent Larry Franco byl zodpovědný za to, aby rozpočet filmu vyšel; zkrátil natáčecí plán o třetinu, zrušil exteriérové kulisy pro natáčení na místě a odstranil Benningsovu extravagantnější scénu smrti. Cohen navrhl znovu použít zničený americký tábor jako zničený norský tábor, čímž se ušetřilo dalších 250 000 dolarů. Když se v srpnu začalo natáčet, rozpočet filmu Věc činil 11,4 milionu dolarů a nepřímé náklady jej zvýšily na 14 milionů dolarů. Rozpočet na efekty byl překročen a nakonec činil 1,5 milionu dolarů, což si vynutilo vyřazení některých scén, včetně Naulsovy konfrontace s tvorem přezdívaným „krabicová Věc“. Na konci produkce musel Carpenter osobně požádat výkonného ředitele Neda Tanena o 100 000 dolarů na dokončení zjednodušené verze Blair-Thing. Konečné náklady činily 12,4 milionu dolarů a režijní náklady je vynesly na 15 milionů dolarů.
Scénář
Návrhy k filmu Věc vypracovalo před Carpenterovým zapojením několik scenáristů, včetně autora Loganova útěku (1967) Williama F. Nolan, spisovatel David Wiltse a Hooper a Henkel, jejichž předloha se odehrávala alespoň částečně pod vodou a kterou Cohen popsal jako příběh podobný Moby-Dickovi, v němž „Kapitán“ sváděl boj s velkým, neměnícím se tvorem. Jak řekl Carpenter v rozhovoru z roku 2014, „snažili se to prostě udělat tak, aby to fungovalo“. Scénáristé odešli dříve, než se Carpenter k projektu připojil. Podle něj byly scénáře „příšerné“, protože měnily příběh v něco, čím nebyl, a ignorovaly chameleonský aspekt Věci. Carpenter nechtěl projekt psát sám, protože nedávno dokončil práci na filmu Útěk z New Yorku (1981) a měl potíže s dokončením scénáře k filmu Experiment Filadelfie (1984). Obával se, že se ujme scenáristických povinností, a raději to přenechal někomu jinému. Jakmile byl Carpenter potvrzen jako režisér, bylo o scénář k Věci požádáno několik spisovatelů, mezi nimi Richard Matheson, Nigel Kneale a Deric Washburn.
Bill Lancaster se s Turmanem, Fosterem a Cohenem nejprve sešel v roce 1977, ale nabyl dojmu, že chtějí věrně kopírovat Věc z jiného světa, a on nechtěl film předělávat. V srpnu 1979 byl Lancaster kontaktován znovu. V té době už četl původní novelu Who Goes There? a Carpenter se do projektu zapojil. Lancaster byl najat k napsání scénáře poté, co Carpenterovi, který byl fanouškem Lancasterovy práce na filmu The Bad News Bears (1976), popsal svou vizi filmu a svůj záměr držet se věrně původního příběhu. Lancaster vymyslel několik klíčových scén filmu, včetně Norrisovy Věci, která kousne doktora Coppera, a použití krevních testů k identifikaci Věci, což Carpenter uvedl jako důvod, proč chtěl na filmu pracovat. Lancaster uvedl, že při převádění filmu Kdo tam jde? mu činilo určité potíže, protože obsahuje jen velmi málo akce. Provedl také několik významných změn v příběhu, například snížil počet postav z 37 na 12. Podle Lancastera bylo 37 postav příliš mnoho a pro diváky by bylo obtížné je sledovat, takže na plátně zbývalo málo času na vykreslení postav. Rozhodl se také změnit strukturu příběhu a místo retrospektivy jako v novele zvolil jeho otevření uprostřed děje. Několik postav bylo modernizováno pro současné publikum; z MacReadyho, původně meteorologa, se stal drsný samotář, který je ve scénáři popsán jako „pětatřicátník. Pilot vrtulníku. Má rád šachy. Nesnáší zimu. Plat je dobrý.“ Lancaster usiloval o vytvoření ansámblového díla, v němž by se jako hrdina vynořil jeden člověk, místo aby měl od začátku hrdinu typu Doca Savage.
Lancaster napsal přibližně 30 až 40 stran, ale nakonec se při psaní druhého dějství filmu trápil a dokončení scénáře mu trvalo několik měsíců. Po jeho dokončení strávili Lancaster a Carpenter víkend v severní Kalifornii, kde scénář vylepšovali, každý měl jiný názor na to, jak by měla postava znít, a porovnávali své nápady na scény. Lancasterův scénář se rozhodl, že tvor zůstane po celou dobu filmu z velké části skrytý, a byl to Bottin, kdo přesvědčil Carpentera, aby ho více zviditelnil, aby měl větší dopad na diváky. V Lancasterově původním závěru se MacReady i Childs proměnili ve Věc. Na jaře jsou postavy zachráněny vrtulníkem a zdraví své zachránce slovy „Hej, kudy k teplému jídlu?“. Carpenterovi se tento konec zdál příliš povrchní. Lancaster dokončil celkem čtyři návrhy scénáře. Novela končí tím, že lidé zjevně zvítězili, ale obávají se, že ptáci, které vidí letět směrem k pevnině, mohli být nakaženi Věcí. Carpenter se rozhodl zakončit film tím, že přeživší pomalu umrznou, aby zachránili lidstvo před nákazou, protože to považoval za vrcholný hrdinský čin. Lancaster napsal tento konec, který se vyhýbá zvratu ve stylu Zóny soumraku nebo zničení monstra, protože chtěl místo toho mít mezi dvojicí nejednoznačný moment důvěry a nedůvěry, strachu a úlevy.
Osazení
Kurt Russell se podílel na produkci ještě před obsazením a pomáhal Carpenterovi rozvíjet jeho myšlenky. Russell byl posledním hercem, který byl obsazen v červnu 1981, v té době už začínalo natáčení druhé jednotky v Juneau na Aljašce. Carpenter s Russellem pracoval již dvakrát předtím, ale chtěl si nechat otevřené možnosti. Diskuse se studiem zahrnovaly využití herců Christophera Walkena, Jeffa Bridgese nebo Nicka Nolteho, kteří buď nebyli k dispozici, nebo odmítli, a Sama Sheparda, který projevil zájem, ale nikdy nebyl obsazen. Tom Atkins a Jack Thompson byli silnými uchazeči o roli MacReadyho, ale nakonec padlo rozhodnutí pro Russella. Carpenter se částečně odvolával na praktičnost výběru někoho, koho už dříve považoval za spolehlivého a kdo by se nebránil obtížným podmínkám natáčení. Russellovi trvalo asi rok, než si pro roli nechal narůst vlasy a vousy. V různých okamžicích se producenti setkali s Brianem Dennehym, Krisem Kristoffersonem, Johnem Heardem, Edem Harrisem, Tomem Berengerem, Jackem Thompsonem, Scottem Glennem, Fredem Wardem, Peterem Coyotem, Tomem Atkinsem a Timem McIntirem. Někteří z nich myšlenku hrát ve filmu o příšerách odmítli, zatímco Dennehy se stal volbou pro roli Coppera. Každý herec měl dostat 50 000 dolarů, ale poté, co byl obsazen více etablovaný Russell, se jeho plat zvýšil na 400 000 dolarů.
Do role Childse byli zvažováni Geoffrey Holder, Carl Weathers a Bernie Casey a Carpenter si vyhlédl také Isaaca Hayese, s nímž pracoval na filmu Útěk z New Yorku. Ernie Hudson byl hlavním favoritem a byl téměř obsazen, dokud se nesetkali s Keithem Davidem. The Thing byla Davidova první významná filmová role a protože pocházel z divadelního prostředí, musel se na place naučit, jak se držet zpátky a nedávat najevo všechny emoce, které jeho postava prožívá, k čemuž ho vedli zejména Richard Masur a Donald Moffat. Masur a David o svých postavách diskutovali na zkouškách a rozhodli se, že se nebudou mít rádi. Pro Blaira si tým vybral tehdy neznámého Wilforda Brimleyho, protože chtěli věčného herce, o jehož nepřítomnosti by diváci začali pochybovat až ve vhodnou chvíli. Záměrem u této postavy bylo, aby se nakazil na začátku filmu, ale mimo plátno, takže jeho stav by byl pro diváky neznámý a skrýval by jeho záměry. Carpenter chtěl obsadit Donalda Pleasence, ale bylo rozhodnuto, že je příliš rozpoznatelný, aby se do role vešel. Do role Naulse byl obsazen T. K. Carter, ale do role se přihlásil i komik Franklyn Ajaye, který si ji přečetl. Místo toho pronesl dlouhý proslov o tom, že postava je stereotypní, načež schůzka skončila.
Bottin usilovně loboval za roli Palmera, ale bylo shledáno, že to není možné, aby ji hrál vedle svých stávajících povinností. Protože postava má i komediální momenty, Universal přizval mimo jiné komiky Jaye Lena, Garryho Shandlinga a Charlese Fleischera, ale rozhodl se pro herce Davida Clennona, který se lépe hodil pro dramatické prvky. Clennon sice četl pro postavu Benningse, ale dal přednost možnosti hrát Palmerova „zhulence s modrým límečkem“ před „vědcem s bílým límečkem“. Do role Garryho byli zvažováni Powers Boothe, Lee Van Cleef, Jerry Orbach a Kevin Conway, a když produkce experimentovala s myšlenkou přiblížit postavu věkem MacReadymu, uvažovalo se také o Richardu Mulliganovi. Masur si Garryho také přečetl, ale místo toho požádal o roli Clarka, protože se mu líbily dialogy této postavy a byl také fanouškem psů. Masur během zkoušek denně pracoval s vlčákem Jedem a jeho psovodem Clintem Rowem, protože Rowe Jeda seznamoval se zvuky a pachy lidí. To Masurovi a Jedovi pomáhalo při vystupování na plátně, protože pes stál vedle něj, aniž by se po svém psovodovi ohlížel. Masur popsal svou postavu jako člověka, který nemá zájem o lidi, ale který miluje práci se psy. Zašel do obchodu pro přeživší a koupil pro svou postavu zavírací nůž, který použil při konfrontaci s Davidovou postavou. Masur odmítl roli ve filmu E.T. - Mimozemšťan, aby mohl hrát Clarka. William Daniels a Dennehy měli zájem hrát doktora Coppera a na poslední chvíli se Carpenter rozhodl pro Richarda Dysarta.
V prvních návrzích se Windows jmenoval Sanchez, později Sanders. Jméno Windows vzniklo, když si herec pro roli Thomas Waites na zkoušce kostýmů zkoušel velké tmavé brýle, které postava ve filmu nosí. Norbert Weisser ztvárnil jednoho z Norů a Jed se objevuje bez nároku na honorář jako Dog-Thing. Jedinou ženskou přítomností ve filmu je hlas MacReadyho šachového počítače, který namluvila Carpenterova tehdejší manželka Adrienne Barbeau. Russell označil čistě mužský příběh za zajímavý, protože muži bez žen neměli za koho pózovat. Fosterová, Franco a Lancaster se spolu s dalšími členy posádky objevují na nalezené fotografii norského týmu. Kameraman Ray Stella se postavil za záběry, kde se k odběru krve používají jehly, a řekl Carpenterovi, že by to mohl dělat celý den. Franco si také zahrál Nora, který drží pušku a visí z vrtulníku během úvodní sekvence. Anita Dann působila jako castingová režisérka.
Natáčení
Věc byla před začátkem natáčení podrobně storyboardována Mikem Ploogem a Mentorem Huebnerem. Jejich práce byla tak detailní, že mnoho záběrů filmu zcela kopíruje rozložení obrazu. Cundey prosazoval použití anamorfního formátu s poměrem stran, protože věřil, že umožňuje umístit do prostředí několik herců a využít dostupné scénické výhledy, a přitom vytvořit pocit uzavřenosti v obraze. Umožňoval také využití negativního prostoru kolem herců, který naznačoval, že něco může číhat těsně za obrazovkou.
Principální natáčení začalo 24. srpna 1981 v Juneau na Aljašce. Natáčení trvalo přibližně 12 týdnů. Carpenter trval na dvoutýdenních zkouškách před natáčením, protože chtěl vidět, jak budou scény probíhat. To bylo v té době neobvyklé kvůli nákladům s tím spojeným. Natáčení se poté přesunulo na pozemek společnosti Universal, kde venku panovalo horko přes 38 °C (100 °F). Vnitřní kulisy byly klimatizovány na 28 °F (-2 °C), aby se usnadnila jejich práce. Tým zvažoval, že kulisy postaví uvnitř stávající chladicí konstrukce, ale nepodařilo se mu najít dostatečně velkou. Místo toho shromáždili co nejvíce přenosných klimatizačních zařízení, uzavřeli jeviště a použili zvlhčovače a mlhovače, aby dodali vzduchu vlhkost. Po zhlédnutí zhruba sestaveného sestřihu dosavadního natáčení byl Carpenter nespokojen s tím, že se mu zdálo, že ve filmu je příliš mnoho scén, v nichž muži stojí a mluví. Některé již hotové scény přepsal tak, aby se odehrávaly v exteriérech a natáčely se na místě, když se hlavní natáčení přesunulo do Stewartu v Britské Kolumbii.
Carpenter byl odhodlán použít autentické lokace namísto studiových kulis a jeho úspěchy při natáčení filmů Halloween a Mlha (1980) mu dodaly důvěryhodnost, aby se ujal mnohem většího rozpočtu na výrobu filmu Věc. Filmový průzkumník našel oblast kousek od Stewartu, podél kanadského pobřeží, která projektu nabízela snadný přístup i scénickou hodnotu během dne. Dne 2. prosince 1981 se do oblasti přesunulo zhruba 100 členů amerického a kanadského štábu, aby zde zahájili natáčení. Během cesty tam autobus štábu sklouzl na sněhu k nezajištěnému okraji silnice a málem ho poslal dolů z 500 stop (150 m) vysokého náspu. Část štábu během natáčení bydlela v malém hornickém městečku, zatímco ostatní bydleli na obytných bárkách na Portlandském kanálu. Na Aljašku, kde byly postaveny exteriérové kulisy, se vydávali na 27 mil (43 km) dlouhou cestu po malé klikaté silnici.
Kulisy byly na Aljašce postaveny v létě na vrcholu skalnaté oblasti s výhledem na ledovec, aby se připravily na to, že napadne sníh a zakryje je. Sloužily k natáčení v interiéru i exteriéru, což znamená, že uvnitř nemohly být vytápěny nad bod mrazu, aby byl na střeše vždy sníh. Venku byla teplota tak nízká, že by objektivy kamer zamrzly a rozbily se. Štáb musel nechat kamery v mrazech, protože jejich ponechání uvnitř v teple mělo za následek zamlžení objektivů, které trvalo hodiny, než se vyčistily. Natáčení, značně závislé na počasí, trvalo tři týdny, přičemž v některých dnech znemožňovalo natáčení husté sněžení. Připravit výbušniny potřebné ke zničení kulis ve finále filmu trvalo osm hodin.
Keith David si den před začátkem natáčení zlomil ruku při autonehodě. David se druhý den zúčastnil natáčení, ale když Carpenter a Franco uviděli jeho oteklou ruku, poslali ho do nemocnice, kde mu ji propíchli dvěma špendlíky. Vrátil se v chirurgické rukavici pod černou rukavicí, která byla namalována tak, aby připomínala jeho pleť. Jeho levá ruka není v první polovině filmu vidět. Scény z norského tábora Carpenter natočil až po závěrečných scénách, přičemž poškozenou americkou základnu použil jako náhradu za ohořelý norský tábor. Výbušná destrukce základny vyžadovala, aby asistenti kamery stáli uvnitř kulis s výbušninami, které byly aktivovány na dálku. Asistenti pak museli utéct do bezpečné vzdálenosti, zatímco sedm kamer snímalo destrukci základny. Natáčelo se v době, kdy bylo intenzivní používání speciálních efektů vzácné, a herci se museli přizpůsobit tomu, že jim Carpenter musel popisovat, na co se jejich postavy dívají, protože efekty se přidávaly až v postprodukci. K vytvoření dojmu, co se ve scéně děje, byly v některých případech použity loutky, ale v jiných případech se herci dívali na zeď nebo předmět označený křížkem.
Výtvarný režisér John J. Lloyd dohlížel na návrh a stavbu všech kulis, protože ve filmu nebyly použity žádné existující lokace. Cundey navrhl, aby kulisy měly stropy a potrubí viditelné na kameru, aby prostory působily klaustrofobičtěji.
Postprodukce
Několik scén ze scénáře bylo z filmu vypuštěno, někdy proto, že v nich bylo příliš mnoho dialogů, které zpomalovaly tempo a podkopávaly napětí. Carpenter některé z těchto problémů přičítal své režijní metodě s tím, že některé scény působily dojmem opakování událostí nebo informací. Jiná scéna s honičkou na sněžném skútru pronásledujícím psy byla z natáčecího scénáře odstraněna, protože by její natáčení bylo příliš nákladné. V jedné scéně, která je ve filmu přítomna, ale ne ve scénáři, se objevuje monolog MacReadyho. Carpenter jej přidal částečně proto, aby zjistil, co se v příběhu děje, a protože chtěl zdůraznit Russellovu hrdinskou povahu po převzetí tábora. Carpenter uvedl, že Lancasterova zkušenost s psaním ansámblových děl nekladla důraz na jednotlivé postavy. Od Halloweenu několik hororů kopírovalo mnoho lekacích prvků tohoto filmu, od čehož se Carpenter chtěl pro Věc odklonit. Z Lancasterova scénáře odstranil scény, které byly natočeny, jako například náhle se objevivší tělo v norském táboře, které mu připadaly příliš klišovité. Z Lancasterova scénáře byly natočeny přibližně tři minuty scén, které rozváděly pozadí postav.
Scéna s MacReadym, který roztržitě nafukuje nafukovací pannu při sledování norských kazet, byla natočena, ale v hotovém filmu nebyla použita. Panenka se později objevila jako lekačka s Naulsem. Další scény obsahovaly rozšířené nebo alternativní smrti různých postav. V dokončeném filmu jsou objeveny Fuchsovy ohořelé kosti, což odhaluje, že zemřel mimo záběr, ale v alternativním záběru je jeho mrtvola nabodnuta na zeď lopatou. Nauls se měl podle scénáře objevit ve finále jako částečně asimilovaná masa chapadel, ale ve filmu prostě zmizí. Carpenter se potýkal s tím, jak divákům zprostředkovat, co asimilace stvořením vlastně znamená. Původní Lancasterova scéna Benningsovy smrti počítala s tím, že ho Věc stáhne pod ledovou pokrývku a pak se v různých oblastech vynoří v různých stádiích asimilace. Scéna vyžadovala, aby byla postavena na jednom z největších jevišť společnosti Universal, se sofistikovanou hydraulikou, psy a plamenomety, ale její výroba byla považována za příliš nákladnou. Byla natočena scéna, v níž je Bennings zavražděn neznámým útočníkem, ale mělo se za to, že asimilace, která vedla k jeho smrti, nebyla dostatečně vysvětlena. Při nedostatku času a bez zbývajících interiérových kulis byla postavena malá scéna, Maloney byl pokrytý K-Y želé, oranžovým barvivem a gumovými chapadly. K demonstraci částečné asimilace byly znovu použity monstrózní rukavice pro jinou bytost.
Carpenter natočil pro Věc několik konců, včetně „šťastnějšího“, protože střihač Todd Ramsay se domníval, že ponurý, nihilistický závěr by u diváků dobře nezabodoval. V alternativním záběru je MacReady zachráněn a je mu proveden krevní test, který prokáže, že není nakažený. Carpenter uvedl, že ze stylistického hlediska by tento konec působil „lacině“. Střihačka Verna Fieldsová dostala za úkol přepracovat závěr tak, aby byl jasnější a rozuzlený. Nakonec bylo rozhodnuto vytvořit zcela novou scénu, která vynechala podezření, že je Childs nakažený, tím, že ho zcela odstranila a nechala MacReadyho samotného. Tento nový konec se u diváků osvědčil jen o málo lépe než původní a produkční tým souhlasil s požadavkem studia na jeho použití. Byl připraven k tisku pro kina, když producenti, Carpenter a výkonná ředitelka Helena Hackerová usoudili, že je lepší nechat filmu nejednoznačnost, než aby nebyl vůbec žádný. Carpenter dal souhlas s obnovením nejednoznačného konce, ale nad výbuch základny byl vložen výkřik, který měl upozadit smrt monstra. Výkonnému řediteli společnosti Universal Sidneymu Sheinbergovi se nelíbil nihilismus závěru a podle Carpentera řekl: „Přemýšlejte o tom, jak budou diváci reagovat, když uvidíme [Věc] umírat s hrajícím obřím orchestrem“. Carpenter později poznamenal, že jak původní konec, tak konec bez Childse prošly u diváků špatným testem, což si vyložil tak, že film prostě nebyl dostatečně heroický.
Hudba
Ennio Morricone složil hudbu k filmu, protože Carpenter chtěl, aby Věc měla evropský hudební přístup. Carpenter odletěl do Říma, aby si s Morriconem promluvil a přesvědčil ho, aby práci přijal. V době, kdy Morricone odletěl do Los Angeles, aby hudbu nahrál, už měl připravenou kazetu plnou syntezátorové hudby, protože si nebyl jistý, jaký typ hudby Carpenter chce. Morricone napsal kompletní oddělenou orchestrální a syntezátorovou partituru a kombinovanou partituru, o které věděl, že ji Carpenter preferuje. Carpenter vybral skladbu, která se velmi podobala jeho vlastní partituře a která se stala hlavním motivem používaným v celém filmu. Jako příklad Morriconemu zahrál také partituru z filmu Útěk z New Yorku. Morricone provedl několik dalších pokusů, kterými se hudba přiblížila Carpenterovu vlastnímu hudebnímu stylu. Celkem Morricone vytvořil přibližně hodinovou hudbu, která zůstala z velké části nevyužita, ale později byla vydána jako součást soundtracku k filmu. Carpenter a jeho dlouholetý spolupracovník Alan Howarth samostatně vytvořili několik syntezátorových skladeb použitých ve filmu. V roce 2012 Morricone vzpomínal:
Ptal jsem se [Carpentera], když s asistentem připravoval nějakou elektronickou hudbu ke střihu ve filmu: „Proč jsi mě zavolal, když to chceš udělat sám?“ „Ano,“ odpověděl jsem. Překvapil mě, řekl - „Oženil jsem se s vaší hudbou. Proto jsem ti zavolal.“ ... Když mi pak ukázal film, později, když jsem psal hudbu, jsme si nevyměňovali nápady. Utekl, skoro se styděl mi to ukázat. Hudbu jsem napsal sám, bez jeho rad. Samozřejmě, protože jsem od roku 1982 začal být docela chytrý, napsal jsem několik partitur týkajících se mého života. A napsal jsem i jednu, která byla elektronickou hudbou. A [Carpenter] si vzal tu elektronickou partituru.
Carpenter řekl:
[Morricone] udělal všechny orchestrace a nahrál pro mě 20 minut hudby, kterou jsem mohl použít, kde jsem chtěl, ale aniž bych viděl nějaký záznam. Střihl jsem jeho hudbu do filmu a zjistil jsem, že jsou místa, většinou scény napětí, ve kterých by jeho hudba nefungovala.... Tajně jsem utekl a během několika dní nahrál několik skladeb, které jsem mohl použít. Moje skladby byly velmi jednoduché elektronické kousky - byly to téměř tóny. Nebyla to vlastně vůbec hudba, ale jen zvuky na pozadí, něco, co by se dnes dalo považovat i za zvukové efekty.
Design
Efekty příšer
Speciální efekty Věci navrhl z velké části Bottin, který s Carpenterem spolupracoval už na filmu Mlha (1980). Když se Bottin v polovině roku 1981 připojil k projektu, probíhala preprodukce, ale na designu mimozemšťana se ještě nikdo nedohodl. Výtvarník Dale Kuipers vytvořil několik předběžných maleb vzhledu tvora, ale opustil projekt poté, co byl hospitalizován po dopravní nehodě, než je mohl s Bottinem dále rozvíjet. Carpenter koncipoval Věc jako jediného tvora, ale Bottin navrhl, aby se neustále měnil a mohl vypadat jako cokoli. Carpenter zpočátku považoval Bottinův popis svých nápadů za „příliš divný“ a nechal ho místo toho spolupracovat s Ploogem na jejich skicování. Součástí návrhu Věci byla dohoda, že každý, koho asimiluje, bude její dokonalou napodobeninou a nebude vědět, že je Věcí. Herci během zkoušek strávili hodiny diskusemi o tom, zda poznají, že jsou Věcí, když se jí zmocní. Clennon řekl, že na tom nezáleží, protože všichni se před převzetím chovají, vypadají a voní úplně stejně. Na vrcholu měl Bottin 35členný štáb umělců a techniků a bylo pro něj obtížné pracovat s tolika lidmi. Aby pomohl s řízením týmu, najal Erika Jensena, producenta speciálních efektů, s nímž spolupracoval na filmu Kvílení (1981), aby měl na starosti oddělení speciálních maskérských efektů. Do Bottinova týmu patřili také vedoucí mechanického aspektu Dave Kelsey, koordinátor maskérského aspektu Ken Diaz, moldmaker Gunnar Ferdinansen a Bottinova dlouholetá přítelkyně Margaret Beserra, která řídila malířské a vlasové práce.
Při navrhování různých podob Věci Bottin vysvětlil, že tvor prošel celou galaxií. To mu umožnilo vyvolávat různé atributy podle potřeby, například žaludky, které se mění v obří ústa, a pavoučí nohy vyrůstající z hlav. Bottin uvedl, že tlak, který zažíval, způsobil, že se mu o práci na návrzích zdálo a některé z nich si po probuzení poznamenával. Jeden z opuštěných nápadů zahrnoval sérii mrtvých dětských příšer, což bylo považováno za „příliš nechutné“. Bottin přiznal, že netušil, jak by se jeho návrhy daly prakticky realizovat, ale Carpenter je nezavrhl. Carpenter řekl: „To, co jsem nechtěl, aby ve filmu skončilo, byl chlápek v obleku .... Jako dítě jsem vyrůstal při sledování vědeckofantastických filmů o příšerách a vždycky to byl chlápek v obleku.“ Podle Cundeyho byl Bottin na své návrhy velmi citlivý a obával se, aby jich ve filmu nebylo příliš mnoho. V jednu chvíli, jako preventivní krok proti případné cenzuře, Bottin navrhl, aby násilné proměny tvora a vzhled vnitřních orgánů byly pomocí barev fantasknější. Bylo rozhodnuto zmírnit barevnost krve a vnitřností, ačkoli v té době už byla velká část natáčení dokončena. Při tvorbě efektů byly použity nejrůznější materiály včetně majonézy, kukuřičného krému, žvýkaček v mikrovlnné troubě a želé K-Y.
Během natáčení byl tehdy 21letý Bottin hospitalizován kvůli vyčerpání, dvojitému zápalu plic a krvácejícímu vředu, který byl způsoben jeho velkým pracovním vytížením. Sám Bottin vysvětloval, že „hromadil práci“, a rozhodl se přímo podílet na mnoha složitých úkolech. Díky své oddanosti projektu strávil více než rok na pozemku společnosti Universal. Bottin uvedl, že si během této doby nevzal ani den volna a spal na place nebo v šatnách. Aby Bottin odlehčil svému štábu, požádal o pomoc tvůrce speciálních efektů Stana Winstona, který mu pomohl dokončit některé návrhy, především Psa-Thinga. Protože Winston neměl dostatek času na vytvoření sofistikovaného mechanického tvora, rozhodl se vytvořit ruční loutku. Z ruky a hlavy maskéra Lance Andersona byl vytvořen odlitek, kolem kterého byl Dog-Thing vytvarován z hlíny na olejové bázi. Konečná loutka z pěnového latexu, kterou nosil Anderson, měla rádiově ovládané oči a nohy ovládané kabelem a byla ovládána zespodu vyvýšené kulisy, na níž byla postavena bouda. Během dvou dnů natáčení scény na Andersona vytékal sliz z loutky a musel nosit helmu, aby se chránil před výbušnými projektily simulujícími střelbu. Anderson vtáhl chapadla do Dog-Thinga a obráceným pohybem byl vytvořen efekt jejich vyklouznutí z jeho těla. Winston odmítl být za svou práci uznán a trval na tom, že Bottin si zaslouží výhradní uznání; místo toho bylo Winstonovi v titulcích uvedeno „děkuji“.
Ve scéně „chroupání hrudníku“ se doktor Copper pokouší oživit Norrise pomocí defibrilátoru. Odhalí se jako Věc a hrudník Norris-Thinga se promění ve velkou tlamu, která Copperovi rozerve ruce. Bottin této scény dosáhl tím, že najal člověka s dvojitou amputací a vybavil ho protézami rukou naplněnými voskovými kostmi, gumovými žilami a želé. Paže pak byly umístěny do praktických „žaludečních úst“, kde je sevřely mechanické čelisti, načež se herec odtáhl a oddělil falešné paže. Efekt, kdy se hlava Norris-Thinga oddělí od těla, aby se zachránila, si vyžádal mnoho měsíců testování, než byl Bottin natolik spokojen, že jej natočil. Scéna zahrnovala efekt ohně, ale štáb nevěděl, že výpary z chemikálií z gumové pěny uvnitř loutky jsou hořlavé. Při požáru se výpary vznítily a vytvořily velkou ohnivou kouli, která loutku pohltila. Po uhašení požáru utrpěla jen minimální škody a štáb scénu úspěšně natočil. Odborník na stop-motion Randall William Cook vytvořil pro závěr filmu sekvenci, v níž je MacReady konfrontován s obřím Blair-Thingem. Cook vytvořil miniaturní model kulis a natočil širokoúhlé záběry monstra ve stopáži, ale Carpentera efekt nepřesvědčil a použil z něj jen několik sekund. Na obsluhu skutečné loutky Blair-Thinga bylo potřeba 50 lidí.
Pro scénu s Palmer-Thingem produkce zamýšlela použít kamerovou odstředivku - rotující buben s pevnou kamerovou plošinou -, díky níž by se zdálo, že běží přímo po zdi a po stropě. Náklady byly opět příliš vysoké a od nápadu se upustilo ve prospěch kaskadéra padajícího do záběru na podlahu vyrobenou tak, aby vypadala jako strop základny. Kaskadér Anthony Cecere se postavil za Palmer-Thinga poté, co ho MacReady zapálí a on prorazí stěnu základny.
Vizuální efekty a osvětlení
Cundey spolupracoval s Bottinem na určení vhodného osvětlení pro každou bytost. Chtěl ukázat Bottinovu práci kvůli jejím detailům, ale byl si vědom toho, že přílišné zobrazení by odhalilo její umělou povahu a rozbilo iluzi. Každé setkání s tvorem naplánoval na místa, kde by mohl ospravedlnit použití řady malých světel, která by zvýraznila povrch a textury konkrétního tvora-modelu. Cundey osvětloval oblast za tvorem, aby detailně popsal jeho celkový tvar. Spolupracoval se společností Panasonic a několika dalšími firmami na vývoji kamery schopné automaticky upravovat světelnou expozici při různých rychlostech filmu. Chtěl vyzkoušet natáčení tvora při rychlých a pomalých rychlostech v domnění, že tak vznikne zajímavější vizuální efekt, ale v té době toho nebyli schopni dosáhnout. Pro zbytek scény vytvořil Cundey kontrast tím, že interiéry osvětlil teplejšími světly zavěšenými nad hlavou v kuželových stínidlech, aby mohli stále kontrolovat osvětlení a měli na scéně zatemněné oblasti. Venku se neustále koupalo ve studeném, modrém světle, které Cundey objevil, že se používá na letištních ranvejích. Odrazivý povrch sněhu a modré světlo pomohly vytvořit dojem chladu. Tým také využil plamenomety a purpurově zbarvené světlice, které herci používali k vytvoření dynamického osvětlení.
Tým chtěl původně natočit film černobíle, ale společnost Universal se zdráhala, protože by to mohlo ovlivnit její schopnost prodat televizní práva na film. Místo toho Cundey navrhl co nejvíce ztlumit barvy. Vnitřek kulis byl natřen neutrálními barvami, například šedou, mnoho rekvizit bylo také natřeno šedou barvou, zatímco kostýmy byly směsí ponurých hnědých, modrých a šedých barev. Spoléhali se na osvětlení, které dodávalo barvu. Albert Whitlock zajistil matně malované kulisy, včetně scény, v níž Američané objeví obří mimozemskou loď pohřbenou v ledu. Scéna, v níž MacReady přichází k díře v ledu, kde byl mimozemšťan pohřben, byla natočena v Universalu, zatímco okolí včetně mimozemské lodi, vrtulníku a sněhu bylo namalováno.
Carpenterův přítel John Wash, který vytvořil úvodní počítačovou simulaci pro Útěk z New Yorku, navrhl počítačový program ukazující, jak Věc asimiluje jiné organismy. Modelářka Susan Turnerová postavila mimozemskou loď blížící se k Zemi v předtitulkové sekvenci, která měla 144 blikajících světel. Drew Struzan navrhl plakát k filmu. Dokončil ho za 24 hodin, pouze na základě instruktáže, přičemž o filmu věděl jen málo.
Vydání
Nedostatek informací o speciálních efektech filmu vzbudil na začátku roku 1982 pozornost provozovatelů kin. Ti chtěli mít jistotu, že Věc je prvotřídní produkcí schopnou přilákat diváky. Cohen a Foster se speciálně najatým střihačem a hudebním archivem společnosti Universal sestavili dvacetiminutový showreel zdůrazňující akci a napětí. Použili dostupné záběry, včetně alternativních a prodloužených scén, které nebyly v hotovém filmu, ale co nejvíce se vyhnuli odhalení speciálních efektů. Reakce výhradně mužských vystavovatelů byly vesměs pozitivní a výkonný ředitel společnosti Universal Robert Rehme Cohenovi řekl, že studio s úspěchem Věci počítalo, protože očekávalo, že E.T. the Extra-Terrestrial zaujme pouze děti. Během dokončování filmu poslalo studio Universal Carpenterovi demografickou studii, podle níž divácká atraktivita hororů klesla za předchozích šest měsíců o 70 %. Carpenter to považoval za návrh, aby snížil svá očekávání ohledně výkonu filmu. Po jednom promítání průzkumu trhu se Carpenter ptal diváků na jejich názory a jeden z diváků se zeptal: „No a co se stalo na úplném konci? Která z nich byla ta Věc...?“. Když Carpenter odpověděl, že to záleží na jejich představivosti, divák odpověděl: „Ach bože. To nesnáším.“
Po návratu z promítání filmu E.T. Mimozemšťan ticho diváků u traileru na Věc přimělo Fostera k poznámce: „Jsme mrtví.“ A pak se rozloučil s diváky. Reakce na veřejné předpremiéry filmu Věc vedla studio ke změně ponuré černobílé reklamy schválené producenty na barevný obrázek člověka s rozzářenou tváří. Byl také změněn slogan z „Člověk je nejteplejší místo, kam se schovat“ - napsaný Stephenem Frankfortem, který napsal slogan k Vetřelci: „Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet“ - na „Největší hrůza z mimozemšťanů“, čímž se snažili využít diváckou popularitu Vetřelce. Carpenter se na poslední chvíli pokusil změnit název filmu na „Kdo tam jde?“, ale bez úspěchu. Týden před uvedením do kin propagoval Carpenter film ukázkami v pořadu Late Night with David Letterman. V roce 1981 uspořádal hororový časopis Fangoria soutěž, v níž vyzýval čtenáře, aby poslali kresby, jak by Věc mohla vypadat. Výherci byli odměněni výletem do Universal Studios. V den premiéry se v Hollywood Pacific Theatre konalo speciální promítání, kterému předsedala Elvíra, vládkyně temnot, a na které měli ti, kdo přišli v kostýmech příšer, vstup zdarma.
Box office
Věc byla ve Spojených státech uvedena 25. června 1982. Během premiérového víkendu film vydělal 3,1 milionu dolarů v 840 kinech - v průměru 3 699 dolarů na kino - a skončil jako osmý film víkendu za nadpřirozeným hororem Poltergeist (4,1 milionu dolarů), který byl ve čtvrtém víkendu uvedení, a před akčním filmem Megaforce (2,3 milionu dolarů). Po třech týdnech vypadl z první desítky nejvýdělečnějších filmů a skončil s celkovým výdělkem 19,6 milionu dolarů oproti rozpočtu 15 milionů, což z něj učinilo teprve 42. nejvýdělečnější film roku 1982. Nebyl to kasovní propadák, ani hit.
Recepce
Kritické přijetí
Každý neúspěch nesu těžce. Nejhůře jsem nesl Věc. Moje kariéra by byla jiná, kdyby to byl velký hit ... Ten film byl nenáviděný. Dokonce i fanoušci sci-fi. Mysleli si, že jsem zradil nějakou důvěru, a to hromadění bylo šílené. Dokonce i režisér původního filmu Christian Nyby mě pomlouval.
- John Carpenter v roce 2008 o současném přijetí Věci
Film se při svém uvedení do kin setkal s negativními recenzemi a nepřátelstvím kvůli svému cynickému, antiautoritářskému tónu a grafickým speciálním efektům. Časopis Cinefantastique otiskl číslo s Věcí na obálce s otázkou: „Je to nejnenáviděnější film všech dob?“. Někteří recenzenti se o filmu vyjadřovali odmítavě a označovali ho za „kvintesenci debilního filmu 80. let“, „instantní brak“ a „ubohý exces“. Alan Spencer ze Starlogu jej označil za „chladný a sterilní“ horor, který se snaží vydělat na žánrovém publiku, proti „optimismu E.T., uklidňujícímu návratu Star Treku II, technické dokonalosti Trona a naprosté poctivosti Blade Runnera“.
Děj byl kritizován jako „nudný“ a podkopávaný speciálními efekty. Linda Grossová z Los Angeles Times uvedla, že Věc je „bezvýchodná, zoufalá a nihilistická“ a postrádá cit, což znamená, že na smrti postav nezáleží. Podle Spencerové se film vyznačoval nedbalou kontinuitou, chybělo mu tempo a postrádal vřelost a lidskost. David Ansen z Newsweeku měl pocit, že film zaměňuje použití efektů s vytvářením napětí a že mu chybí drama, protože „vše obětoval na oltář gore“. Dave Kehr z Chicago Readeru považoval dialogy za banální a zaměnitelné, takže postavy působí a znějí stejně. Podle Garyho Arnolda z Washington Post bylo vtipné, že film začínal scénou, kdy Věc již překonala norskou základnu a porazila tak typ nástrah, které byly k vidění ve verzi z roku 1951, zatímco David Denby z New Yorku litoval, že hrozba Věci je ukázána pouze navenek, aniž by se zaměřila na to, jaké to je pro někoho, kdo si myslí, že byl ovládnut. Roger Ebert považoval film za děsivý, ale nenabízející kromě speciálních efektů nic originálního, zatímco Vincent Canby z The New York Times uvedl, že je zábavný pouze v případě, že divák potřebuje vidět hlavy s pavoučíma nohama a psí pitvy.
Ohlasy na herecké výkony byly vesměs pozitivní, zatímco kritizovaly ztvárnění postav, které ztvárnili. Podle Eberta postrádaly charakterizaci a nabízely základní stereotypy, které existovaly jen proto, aby byly zabity, a Spencer označil postavy za nevýrazné, přestože herci dělají s látkou, co mohou. Richard Schickel z časopisu Time vyzdvihl Russella jako „neochvějného“ hrdinu, kdežto ostatní postavy nebyly tak silně a vtipně charakterizovány, a Variety uvedl, že Russellův hrdinský status byl podkopán „sebevražedným“ postojem zaujatým k finále filmu. Jiné recenze kritizovaly nepravděpodobnosti, jako je putování postav samotných. Kehrovi se nelíbilo, že se muži nespojili proti Věci, a několik recenzí upozornilo na nedostatek kamarádství a romantiky, což podle Arnolda snižovalo jakoukoli zajímavost nad rámec speciálních efektů.
Speciální efekty filmu byly zároveň chváleny i haněny za to, že jsou technicky brilantní, ale vizuálně odpudivé a přehnané. Recenze označily Bottinovu práci za „geniální“, konstatovaly, že návrhy jsou neotřelé, nezapomenutelné, „barevně hororové“, a označily ho za „mistra makabrózních efektů“. Arnold uvedl, že scéna s „hrudním košem“ prokázala „děsivou kreativitu“ a následná scéna s useknutou hlavou byla „šíleně makabrózní“, a přirovnal je ke scénám s hrudním košem a useknutou hlavou ve Vetřelci. Variety film označil za „nejživější horor, jaký kdy brázdil plátna kin“. Denby je naopak označil za více nechutné než děsivé a litoval, že trend hororů stále více otevírat lidské tělo hraničí s obscénností, Spencer řekl, že na efektech je vidět Bottinova pečlivost a hrdost na své řemeslo, ale jak oni, tak Schickel je považují za ohromující a „promrhané“ bez silných postav a příběhu. Přesto Canby řekl, že efekty vypadaly příliš „falešně na to, aby byly nechutné“. Podle Canbyho a Arnolda bylo na škodu, že stvoření nemělo jednotný, rozeznatelný tvar, a jeho ukrytí v lidech ztěžovalo jeho sledování. Arnold řekl, že verze z roku 1951 byla méně univerzální, ale lépe se na ni dalo zaostřit.
Gross a Spencer chválili technické úspěchy filmu, zejména Cundeyho „mrazivou“ kameru, zvuk, střih a Morriconeho hudbu. Spencer kritizoval Carpenterovu režii a prohlásil, že je to jeho „marná“ snaha dát divákům to, co si myslí, že chtějí, a že Carpenter není určen k režírování sci-fi, ale hodí se spíše k režírování „dopravních nehod, vlakových nehod a veřejného bičování“. Ansen prohlásil, že „zvěrstvo pro zvěrstvo“ Carpenterovi nesvědčí.
Věc byla často srovnávána s podobnými filmy, zejména s Vetřelcem, Invazí lupičů těl (1978) a Věcí z jiného světa. Ebert a Denby tvrdili, že Věc působí ve srovnání s těmito filmy, které příběh ztvárnily lépe, odvozeně. Variety ji označil za horší než verzi z roku 1951. Arnold považoval Věc za výsledek toho, že Vetřelec zvýšil požadavky na hororovou podívanou.
Film Věc z jiného světa kritizovali také herec Kenneth Tobey a režisér Christian Nyby. Nyby řekl: „Pokud chcete krev, jděte na jatka .... Celkově vzato je to úžasná reklama na skotskou J&B“. Tobey vyzdvihl vizuální efekty a řekl, že „byly tak explicitní, že vlastně zničily to, co jste měli k postavám cítit ...“. Staly se téměř filmem samým o sobě a byly až příliš děsivé“. V knize Phila Hardyho Science Fiction z roku 1984 označil recenzent film za „překvapivý propadák“ a označil ho za „Carpenterův dosud nejneuspokojivější film“. Recenze poznamenala, že vyprávění „se zdá být jen o málo víc než záminkou pro různé kulisy zvláštních efektů a Russellův hrdina není víc než šifra ve srovnání s Tobeyho zaoblenou postavou ve filmu Věc Howarda Hawkse“. Clennon uvedl, že úvodní scény postav, které byly z filmu vynechány, ztěžují divákům sblížení s nimi, čímž film přichází o část širší atraktivity Vetřelce.
Ocenění
Věc získala nominace od Akademie science fiction, fantasy a hororových filmů za nejlepší horor a nejlepší speciální efekty, ale prohrála s filmy Poltergeist, respektive E.T. the Extra-Terrestrial. Film byl nominován na cenu Razzie Awards za nejhorší hudební doprovod.
Post-release
Analýza výsledků a následky
Od uvedení filmu do kin se kulturní historici a kritici snaží pochopit, co vedlo k počátečnímu neúspěchu filmu Věc u diváků. V rozhovoru z roku 1999 Carpenter uvedl, že diváci odmítli Věc pro její nihilistický, depresivní pohled v době, kdy se Spojené státy nacházely uprostřed recese. V době premiéry soupeřil s kriticky i komerčně úspěšným filmem E.T. the Extra-Terrestrial (619 milionů dolarů), rodinným filmem, který byl uveden o dva týdny dříve a nabízel optimističtější pohled na návštěvu mimozemšťanů. Carpenter jej označil za naprostý opak svého filmu. The Thing měl premiéru ve stejný den jako sci-fi film Blade Runner, který ten víkend debutoval jako druhý film s tržbou 6,1 milionu dolarů a vydělal 33,8 milionu dolarů. V té době byl také považován za kritický a komerční neúspěch.
Ostatní vinu nese přesycení sci-fi a fantasy filmy uvedenými v tom roce, včetně filmů Barbar Conan (130 milionů dolarů), Poltergeist (121,7 milionu dolarů), Star Trek II: Khanův hněv (97 milionů dolarů), Šílený Max 2 (34,5 milionu dolarů) a Tron (33 milionů dolarů). Někteří analytici z toho vinili špatný marketing společnosti Universal, který nedokázal konkurovat záplavě propagace prominentních filmů uvedených do kin toho léta. Dalším faktorem byl udělený rating R, který omezoval diváky starší 17 let, pokud nejsou v doprovodu dospělé osoby. Naproti tomu Poltergeist, další horor, získal rating PG, který umožňoval jeho sledování rodinám a mladším dětem.
Dopad na Carpentera byl okamžitý - kvůli špatnému výkonu Věci přišel o práci režiséra sci-fi hororu Firestarter z roku 1984. Jeho předchozí úspěch mu zajistil smlouvu na několik filmů u společnosti Universal, ale studio se rozhodlo ho z ní raději vykoupit. Poté pokračoval v natáčení filmů, ale ztratil sebedůvěru a o neúspěchu Věci otevřeně promluvil až v rozhovoru pro Starlog v roce 1985, kde řekl: „Nazvali mě „pornografem násilí“ ...“. Netušil jsem, že to tak bude přijato... Věc byla na tehdejší dobu příliš silná. Věděl jsem, že to bude silné, ale nemyslel jsem si, že to bude příliš silné ... Nebral jsem v potaz vkus publika.“ Krátce po uvedení filmu do kin Wilbur Stark zažaloval společnost Universal o 43 milionů dolarů za „pomluvu, porušení smlouvy, podvod a klamání“ a tvrdil, že mu vznikla finanční ztráta tím, že ho společnost Universal řádně nepřiznala při marketingu a jeho jméno uvedla během závěrečných titulků, což je méně prestižní pozice. Stark rovněž uvedl, že „se na [scénáři] významně podílel“. David Foster odpověděl, že Stark se na výrobě filmu nijak nepodílel a ve všech materiálech byl řádně uveden. Stark později kvůli Fosterovým výrokům zažaloval o dalších 15 milionů dolarů. Výsledek soudních sporů není znám.
Domácí média
Přestože film Věc nebyl zpočátku úspěšný, dokázal si najít nové diváky a uznání na domácím videu a později i v televizi. Sidney Sheinberg sestříhal verzi filmu pro televizní vysílání, která přidala vyprávění a odlišný konec, kde Věc napodobuje psa a uniká ze zničeného tábora. Carpenter se této verze zřekl a vyslovil teorii, že se na něj Sheinberg zlobil, protože nepřijal jeho tvůrčí nápady pro divadelní sestřih.
V roce 1998 vyšla Věc na DVD a obsahovala dodatečný obsah, například film The Thing: Terror Takes Shape - podrobný dokument o natáčení, vynechané a alternativní scény a komentáře Carpentera a Russella. V roce 2006 následovala verze na HD DVD se stejnými prvky a v roce 2008 verze na Blu-ray, která obsahovala pouze komentář Carpentera a Russella a několik videí ze zákulisí, která byla k dispozici prostřednictvím obrazu v obraze během filmu. Vydání Blu-ray z roku 2016 obsahovalo restaurování filmu v rozlišení 2K, na které dohlížel Dean Cundey. Kromě předchozích bonusů, jako je komentář a Terror Takes Shape, přidalo rozhovory s herci a štábem a segmenty zaměřené na hudbu, psaní scénáře, střih, Ploogovu výtvarnou práci, rozhovor s Alanem Deanem Fosterem, který napsal novelizaci filmu, a televizní vysílací verzi filmu Věc, která je o 15 minut kratší než kinoverze. V roce 2017 vyšla na disku Blu-ray restaurace v rozlišení 4K, zpočátku exkluzivně ve Velké Británii v omezeném nákladu 8 000 kusů. Restaurace byla vytvořena s použitím původního filmového negativu a dohlíželi na ni Carpenter a Cundey. V září 2021 byl vydán disk Ultra HD Blu-ray v rozlišení 4K.
MCA vydala soundtrack k filmu Věc v roce 1982. Varèse Sarabande jej znovu vydala v roce 1991 na kompaktním disku a kompaktní kazetě. Tyto verze se nakonec přestaly vyrábět. V roce 2011 Howarth a Larry Hopkins obnovili Morriconeho hudbu pomocí aktualizovaných digitálních technik a uspořádali jednotlivé skladby v pořadí, v jakém se objevují ve filmu. Album obsahuje také skladby, které pro film složili Carpenter a Howarth. Remasterovaná verze hudby vyšla na vinylu 23. února 2017; deluxe edice obsahovala exkluzivní rozhovor s Carpenterem. V květnu 2020 vyšla rozšířená hra (EP) Lost Cues: The Thing (Věc). EP obsahuje Carpenterovy příspěvky k hudbě k filmu Věc; hudbu nahrál znovu, protože původní masteringy byly ztraceny.
Merchandise
V roce 1982 vyšla novelizace filmu od Alana Deana Fostera. Vychází z dřívějšího návrhu scénáře a obsahuje některé odlišnosti od dokončeného filmu. Je v ní zahrnuta scéna, v níž MacReady, Bennings a Childs vyhánějí nakažené psy do sněhu, a je v ní vysvětleno Naulsovo zmizení: V roce 2000 vydala společnost McFarlane Toys dvě figurky „Movie Maniacs“: Blair-Thinga a Norris-Thinga, včetně jeho pavoučí hlavy bez těla. SOTA Toys vydala sadu s figurkou MacReadyho a Dog-Thinga podle scény z filmové boudy a s bustou pavoučí hlavy Norris-Thinga. V roce 2017 vydala společnost Mondo a divize Project Raygun společnosti USAopoly deskovou hru The Thing: Infection at Outpost 31 (Věc: Nákaza na základně 31). Hráči se v ní ujímají rolí postav z filmu nebo z Věci a každý z nich se snaží porazit toho druhého pomocí lsti a sabotáže.
Tematická analýza
Ústředním tématem Věci je paranoia a nedůvěra. V zásadě jde o erozi důvěry v malé komunitě, kterou podněcují různé formy paranoie způsobené možností, že někdo není tím, za koho se vydává, nebo že váš nejlepší přítel může být vaším nepřítelem. Představuje nedůvěru, kterou lidé vždy chovají k někomu jinému, a strach ze zrady těch, které známe, a nakonec i našich těl. Téma je stále aktuální, protože téma paranoie se přizpůsobuje době. The Thing se zaměřuje na neschopnost důvěřovat svým vrstevníkům, ale lze to interpretovat i jako nedůvěru k celým institucím.
Film vznikl v době studenoválečného napětí mezi Spojenými státy a Sovětským svazem a odkazuje na hrozbu jaderného zničení vzájemně zaručeným zničením. Daniel Clarkson Fisher z Diabolique si všímá, že MacReady zničí šachový počítač poté, co byl šachován, a podobně přísahá, že zničí Věc, a to i na úkor týmu. Izolacionismus ve stylu studené války skupině škodí, zatímco nedostatek důvěry ji ničí. Michael Edward Taylor ze serveru Screen Rant nachází aluze mezi filmem Věc a obviňujícími filmy Red Scares a McCarthyism, neboť film vyjadřuje antikomunistický strach z infekce civilizovaných oblastí, která povede k asimilaci a napodobování. Podle Johna Lingsana z časopisu Slant vykazují muži po vietnamské válce (1955-1975) úroveň „unaveného kontrakulturalismu“ - odmítání konvenčních společenských norem, přičemž každý z nich se vymezuje vůči svým vlastním výstřednostem.
Lancasterův scénář se vyhýbá ženským postavám, protože se domníval, že ženská postava by byla milostným zájmem, který se nevyhnutelně připlete do cesty. Noah Berlatsky z časopisu The Atlantic uvedl, že na rozdíl od typických hororových žánrových filmů jsou ženy vyloučeny, což umožňuje identifikovat Věc jako strach z toho, že není muž, nebo že je homosexuál. Několik asimilací totiž zahrnuje penetraci, chapadla a v Norrisově případě se otevře v břiše, aby se narodila jeho vlastní replika. Žánr slasheru upřednostňuje ženské hvězdy, protože jsou vnímány jako slabší, a tudíž empatičtější, což jim poskytuje katarzní uvolnění, když padoucha porazí, ale ve Věci nemají muži přežít. Patrick Marlborough z časopisu Vice považoval film Věc za kritický pohled na maskulinitu. Identifikace Věci vyžaduje intimitu, přiznání a empatii, aby se tvor vymanil, ale maskulinita tomu jako možnost brání. Muži, uvěznění v pasti pýchy a zakrnělého citového vývoje, nejsou schopni postavit se pravdě ze strachu před ztrapněním nebo odhalením. Berlatsky poznamenal, že MacReady se vyhýbá citovým vazbám a je nejparanoidnější, což mu umožňuje být hrdinou. Tato odtažitost pracuje proti němu ve finále, které MacReadyho zanechává uvězněného v marné nedůvěře s Childsem, přičemž jeden druhého vlastně nezná.
Kyle Anderson z portálu Nerdist a Orrin Grey z portálu Strange Horizons analyzovali Věc jako příklad kosmického hororu autora H. P. Lovecrafta, tedy představy, že existují prastaré, nelidské bytosti, které se o lidstvo nijak nestarají. Patří sem také strach ze ztráty lidskosti a z toho, že bude těmito prastarými eldritch behemoty obrazně či doslova pohlcen. Věc je bytost, která se vymyká našemu chápání a disponuje schopností rychle zničit veškerý život na Zemi. Stejně jako Lovecraft nechal své bytosti nepopsané, i Věc lze spatřit, ale její podoba je většinou nepopsatelná, mimo oblast lidského poznání. Grey řekl, že MacReady představuje tradičnějšího hrdinu hollywoodského filmu, ale Blair představuje lovecraftovského protagonistu, který podlehne strachu z tvora, je dohnán k šílenství důsledky jeho povahy a nakonec se stane tím, čeho se bojí.
Věc nikdy nepromluví ani neuvede motiv svého jednání a bezohledně jde za svým cílem. Grey popisuje bytost jako strach ze ztráty sebe sama. Útočí, požírá a dokonale napodobuje jedince vzpomínkami a chováním. Originál je podřízen cizí kopii, kterou je prakticky nemožné identifikovat. Mark Harrison a Ryan Lambie z Den of Geek uvedli, že podstatou lidskosti je svobodná vůle, které se Věc zbavuje, aniž by si to případně jedinec uvědomoval. Když měl Carpenter v rozhovoru z roku 1982 možnost popsat Věc jako „pro-věc“ jako Kdo tam jde? nebo „proti-věc“ jako Věc z jiného světa, zvolil „pro-lidskou“ a prohlásil: „Je lepší být člověkem než napodobeninou, nebo se nechat ovládnout tímto tvorem, který nemusí být nutně zlý, ale jehož přirozeností je prostě napodobovat, jako chameleon.“ V rozhovoru z roku 1982 Carpenter uvedl, že „je lepší být člověkem než napodobeninou“. Další narážky se objevují mezi scénou s krevním testem a tehdejší epidemií HIV, kterou bylo možné identifikovat pouze pomocí krevního testu.
Od uvedení filmu do kin vzniklo mnoho teorií, které se snaží odpovědět na nejednoznačný konec filmu, který sdílejí MacReady a Childs. Několik z nich naznačuje, že Childs byl nakažený, a odvolává se na prohlášení Deana Cundeyho, že záměrně poskytl jemné osvětlení očí nenakažených postav, což u Childse chybí. Stejně tak jiní upozorňují na nedostatek viditelného dechu postavy v mrazivém vzduchu. Zatímco oba aspekty jsou v MacReadym přítomny, jejich absence v Childsovi byla vysvětlena jako technický problém při natáčení. Během natáčení Carpenter zvažoval, že MacReady bude nakažený, a alternativní konec ukázal, že MacReady byl zachráněn a definitivně testován jako nenakažený. Russell prohlásil, že analýza scény kvůli stopám „postrádá pointu“. Pokračoval: „[Carpenter] a já jsme na závěru toho filmu pracovali společně dlouho. Oba jsme diváky vraceli na začátek. Nakonec to byla pozice, ve které se ti lidé nacházeli. Prostě nic nevěděli... Nevěděli, jestli vědí, kdo jsou... Líbí se mi, že za ta léta se tomu filmu dostalo náležitého uznání, protože lidé se dokázali přenést přes děsivost monstra... a pochopit, o čem ten film byl, a to o paranoie.“ Carpenter však podotkl: „Teď už vím, kdo je nakonec Věc, ale nemůžu vám to říct.“
Odkaz
Kritické přehodnocení
V letech následujících po uvedení do kin kritici i fanoušci přehodnotili Věc jako milník hororového žánru. Prozíravá recenze Petera Nichollse z roku 1992 označila Věc za „černý, nezapomenutelný film, [který] možná ještě bude považován za klasiku“. Byl označen za jeden z nejlepších, ne-li nejlepší Carpenterův film. John Kenneth Muir jej označil za „Carpenterův nejdokonalejší a nedoceněný režijní počin“ a kritik Matt Zoller Seitz řekl, že „jde o jeden z nejlepších a nejelegantněji vystavěných béčkových filmů, jaké kdy byly natočeny“.
Trace Thurman ho označil za jeden z nejlepších filmů vůbec a v roce 2008 ho časopis Empire vybral jako jeden z 500 nejlepších filmů všech dob na 289. místo a označil ho za „bezkonkurenční mistrovské dílo neúprosného napětí, vizuální nadsázky, která ničí sítnici, a naprostého nihilistického teroru“. Dnes je považován za jeden z nejlepších hororů všech dob a za klasiku žánru. Několik publikací jej označilo za jeden z nejlepších filmů roku 1982, včetně Filmsite.org, Film.com a Entertainment Weekly. Muir jej označil za „nejlepší sci-fi-horor roku 1982, neuvěřitelně konkurenčního roku, a možná i nejlepší žánrový film desetiletí“. Complex jej označil za devátý nejlepší film desetiletí a označil jej za „nejlepší žánrový remake všech dob“. Řada publikací jej zařadila mezi nejlepší sci-fi filmy, včetně čtvrtého místa podle IGN (2016); 12. místa podle Thrillist (2018); 17. místa podle GamesRadar (2018); 31. místa podle Paste (2018); 32. místa podle Esquire (2015) a Popular Mechanics (2017); a 76. místa podle Rotten Tomatoes (2017) na základě průměrného hodnocení recenzí.
Stejně tak se Věc objevila v několika žebříčcích nejlepších hororů, včetně prvního místa podle The Boston Globe; druhého místa podle Bloody Disgusting (2018); čtvrtého místa podle Empire (2016); a šestého místa podle Time Out (2016). Empire zařadil jeho plakát na 43. místo v žebříčku nejlepších filmových plakátů vůbec. V roce 2016 jej Britský filmový institut zařadil mezi 10 skvělých filmů o mimozemšťanech, kteří navštívili Zemi. V anketě čtenářů časopisu Rolling Stone byl zvolen devátým nejlepším hororem všech dob a je považován za jeden z nejlepších příkladů body hororu. Server GamesRadar zařadil jeho závěr mezi 25 nejlepších filmů všech dob. Současný web pro sdružování recenzí Rotten Tomatoes nabízí hodnocení 82 hodnocení od 74 kritiků - průměrné hodnocení 7,40/10, které poskytuje shodu: „Ponurejší a děsivější než snímek z 50. let, Věc Johna Carpentera je napínavý sci-fi thriller plný přesvědčivého napětí a pozoruhodných maskérských efektů.“ Film má také na serveru Metacritic na základě 13 kritických recenzí skóre 57 ze 100, což znamená „smíšené nebo průměrné hodnocení“.
V jednom rozhovoru z roku 2011 Carpenter poznamenal, že jde o jeho možná nejoblíbenější film z jeho vlastní filmografie. Litoval, že trvalo dlouho, než si Věc našla širší publikum: „Kdyby se Věc stala hitem, moje kariéra by byla jiná. Nemusel bych se rozhodnout tak, jak jsem se rozhodl. Ale potřeboval jsem práci. Neříkám, že nenávidím filmy, které jsem natočil. Rád jsem natočil Christine (1983) a Starmana (1984) a Velké nesnáze v malé Číně (1986), všechny ty filmy. Ale moje kariéra by byla jiná.“
Kulturní dopad
Film měl značný vliv na populární kulturu a v roce 1998 už byla Věc považována za kultovní klasiku. Je uveden ve filmové příručce 1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete, kde se píše: „Jeden z nejvlivnějších hororů 80. let, hodně napodobovaný, ale jen zřídka překonaný...“. Je to jeden z prvních filmů, který neochvějně ukazuje trhání a deformování masa a kostí do groteskních tabulek surrealistické krásy a navždy tak zvedl laťku filmového hororu.“ Na film se odkazuje v různých médiích, od televize (včetně Akt X, Futuramy a Stranger Things) přes hry (Resident Evil 4, Tomb Raider III, Icewind Dale: Rime of the Frostmaiden a Among Us) až po filmy (The Faculty, Slither, The Mist).
Několik filmových tvůrců se vyjádřilo, že si Věci váží nebo uvedli její vliv na svou vlastní tvorbu, včetně Guillerma del Tora, Jamese DeMonaca, J. J. Abramse, Neilla Blomkampa, Davida Roberta Mitchella, Roba Hardyho, Stevena S. DeKnighta a Quentina Tarantina. V roce 2011 se deník The New York Times zeptal významných hororových tvůrců, který film jim připadal nejděsivější. Dva z nich, John Sayles a Edgar Wright, uvedli film Věc. Tarantinův film The Hateful Eight z roku 2015 si z Věci bere řadu podnětů, od účasti Russella v hlavní roli, přes repliku motivu paranoie a nedůvěry mezi postavami omezenými na jedinou lokaci, až po zkopírování některých úhlů a rozvržení použitých Carpenterem a Cundeym. Části Morriconeho nepoužité hudby k filmu Věc byly znovu použity pro film The Hateful Eight. Tarantino také uvedl Věc jako inspiraci pro svůj film Reservoir Dogs z roku 1992.
Film se každoročně promítá v únoru u příležitosti začátku zimy na Amundsenově-Scottově stanici na jižním pólu. V lednu 2010 vyšla v časopise Clarkesworld povídka „The Things“ od Petera Wattse, vyprávěná z pohledu Věci; ta nedokáže pochopit, proč jsou k ní lidé nepřátelští, a s hrůzou zjišťuje, že nemění podobu. Povídka byla v roce 2011 nominována na cenu Hugo. V roce 2017 byla vydána 400stránková kniha s uměleckými díly inspirovanými filmem Věc, do níž přispělo 350 umělců, předmluvou režiséra Eliho Rotha a doslovem Carpentera.
V roce 2007 se v rámci akce Halloween Horror Nights v Universal Studios v Orlandu na Floridě konala strašidelná atrakce „The Thing: Assimilation“, která byla založena na filmu. Atrakce zahrnovala MacReadyho a Childse, oba držené ve stázi, Blair-Thing a psinec Outpost. V současné době je na rok 2022 naplánována exkurze fanoušků do místa natáčení v Britské Kolumbii, která se má konat u příležitosti 40. výročí filmu.
Další díly
Viz také: V roce 2012 se uskutečnil filmový festival v Britské Kolumbii: The Thing (2011 film), The Thing (videohra), Prince of Darkness (film) a In the Mouth of Madness
Dark Horse Comics vydal čtyři komiksová pokračování s MacReadym v hlavní roli, počínaje prosincem 1991 dvoudílnou knihou The Thing from Another World od Chucka Pfarrera, která se odehrává 24 hodin po filmu. Pfarrer údajně počátkem devadesátých let nabídl svůj komiksový příběh společnosti Universal jako pokračování. Následovala čtyřdílná Věc z jiného světa: V červenci 1992 vyšel čtyřdílný film The Thing from Another World: Věčné sliby v prosinci 1993 a The Thing from Another World: Questionable Research (Pochybný výzkum). V roce 1999 Carpenter prohlásil, že žádná vážná jednání o pokračování neproběhla, ale že by měl zájem založit ho na Pfarrerově adaptaci, přičemž příběh označil za důstojné pokračování. V roce 2002 vyšla stejnojmenná videohra pro Microsoft Windows, PlayStation 2 a Xbox, která se setkala s vesměs příznivým hodnocením. Děj hry sleduje tým amerických vojáků, kteří vyšetřují následky událostí filmu.
V roce 2005 plánovala stanice Syfy natočit čtyřhodinové pokračování minisérie, kterou produkoval Frank Darabont a napsal David Leslie Johnson-McGoldrick. Příběh sledoval ruský tým, který nalezne mrtvoly MacReadyho a Childse a zbytky Věci. Příběh se přesouvá o 23 let dopředu, kde Věc uniká v Novém Mexiku, a sleduje pokusy o její zadržení. Projekt se nikdy neuskutečnil a společnost Universal se rozhodla pokračovat celovečerním filmovým pokračováním. Prequelový film Věc byl uveden do kin v říjnu 2011 s celosvětovým výdělkem 27,4 milionu dolarů a smíšenými recenzemi. Příběh sleduje události po objevení Věci norským týmem. V roce 2020 oznámily společnosti Universal Studios a Blumhouse Productions vývoj remaku Carpenterovy Věci. Remake byl popsán jako zahrnující prvky filmů Věc z jiného světa a Věc, stejně jako novely Kdo tam jde? a její rozšířenou verzi Mrazivé peklo, která obsahuje několik dalších kapitol.
Ačkoli byla Věc vydána s odstupem několika let a nesouvisí spolu, pokud jde o děj, postavy, štáb nebo dokonce produkční studia, Carpenter považuje Věc za první díl své „trilogie Apokalypsa“, série filmů založených na kosmickém hororu, entitách neznámých člověku, které ohrožují lidský život i smysl pro sebe sama. Po Věci následoval v roce 1987 Princ temnoty a v roce 1994 V ústech šílenství. Všechny tři filmy jsou silně ovlivněny Carpenterovou úctou k Lovecraftovu dílu.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře