Útěk z New Yorku (na plátně stylizovaný jako Útěk z New Yorku Johna Carpentera) je americký akční sci-fi film z roku 1981, na jehož scénáři, scénáři a režii se podílel John Carpenter. Hrají v něm Kurt Russell, Lee Van Cleef, Donald Pleasence, Ernest Borgnine, Isaac Hayes, Adrienne Barbeau a Harry Dean Stanton.
Děj filmu, zasazeného do světa blízké budoucnosti roku 1997, se týká zločinem zmítaných Spojených států, které přeměnily ostrov Manhattan v New Yorku na věznici s nejvyšší ostrahou v zemi. Letadlo Air Force One je uneseno povstalci a záměrně havaruje v New Yorku. Bývalý voják a současný federální vězeň Snake Plissken (Russell) dostane pouhých 24 hodin na to, aby se vydal zachránit prezidenta Spojených států, načež bude v případě úspěchu Snake omilostněn.
Carpenter napsal film v polovině 70. let jako reakci na skandál Watergate. Po úspěchu Halloweenu (1978) měl dostatečný vliv na to, aby mohl začít s produkcí a natáčel ho převážně v St Louis ve státě Missouri s odhadovaným rozpočtem 6 milionů dolarů. Producenty byli Debra Hillová a Larry J. Franco. Na scénáři filmu se podílel Nick Castle, který s Carpenterem spolupracoval už při ztvárnění Michaela Myerse ve filmu Halloween.
Film, který byl ve Spojených státech uveden 10. července 1981, získal pozitivní hodnocení kritiků a byl komerčně úspěšný, když v pokladnách kin vydělal více než 25 milionů dolarů. Film byl nominován na čtyři ceny Saturn, včetně ceny za nejlepší vědeckofantastický film a nejlepší režii. Film se stal kultovní klasikou a následovalo pokračování Útěk z L.A. (1996), které rovněž režíroval a napsal Carpenter a v němž hrál Russell, ale které bylo přijato mnohem méně příznivě.
Zápletka
V dystopickém roce 1988, uprostřed totální války proti Číně a Sovětskému svazu, přeměnila vláda Spojených států Manhattan na obří věznici s maximální ostrahou, aby se vypořádala s 400% nárůstem zločinnosti. Ostrov je obehnán 50 stop (15 m) vysokou zdí, mosty byly zaminovány, řeky hlídají vrtulníky a všichni vězni jsou odsouzeni na doživotí.
V roce 1997 je při letu prezidenta Spojených států Johna Harkera na mírový summit v Hartfordu ve státě Connecticut letadlo Air Force One uneseno partyzánským bojovníkem „Fronty národního osvobození“, pojmenované v narážce na Vietkong. Prezident dostane sledovací náramek a je připoután ke svému kufříku, načež je eskortován do únikového modulu. Letadlo se zřítí na Manhattanu, přičemž kromě prezidenta zahynou všichni na palubě, ale modul přežije.
Policie je vyslána, aby prezidenta zachránila. Romero, pravá ruka vévody z New Yorku, celkového šéfa zločinu, varuje, že prezident byl zajat a bude zabit, pokud budou podniknuty další pokusy o záchranu. Mezitím se na Manhattan chystá bývalý důstojník speciálních jednotek Snake Plissken, který byl odsouzen za vyloupení Federální rezervní banky. Policejní komisař Bob Hauk nabídne Snakeovi dohodu: pokud zachrání prezidenta včas před summitem, Hauk mu zařídí plnou prezidentskou milost. Aby Snakeovi zabránil ve zběhnutí, nechá mu Hauk píchnout injekci s mikrovýbušninou, která mu za 22 hodin přeruší krční tepny a zabije ho. Pokud se to Snakeovi podaří, Hauk výbušninu zneškodní.
Pomocí skrytého kluzáku přistane na vrcholu Světového obchodního centra a Snake sleduje sledovací náramek až do vaudevillového divadla, kde ho najde na zápěstí oklamaného starce. Snake je přesvědčen, že prezident je mrtvý, a tak se spojí s Haukem, ale je mu řečeno, že pokud se vrátí bez prezidenta, bude sestřelen.
Snake se setkává s „Taxikářem“, který řídí obrněný taxík, jenž Hada odveze k Haroldu „Mozku“ Hellmanovi, poradci vévody a bývalému Snakeovu spolupracovníkovi. Brain, geniální inženýr, zřídil ropný vrt a malou rafinerii, kde se tankují zbývající auta ve městě, a řekne Snakeovi, že vévoda plánuje vést hromadný útěk přes Queensboro Bridge s využitím prezidenta jako lidského štítu a podle mapy s nášlapnými minami, kterou Brain vypracoval. Snake donutí Braina a jeho přítelkyni Maggie, aby ho dovedli do vévodova úkrytu v Grand Central Terminal. Snake najde prezidenta, ale je zajat.
Zatímco je Snake nucen bojovat v souboji na život a na smrt proti „Šlakovi“, Brain a Maggie zabijí Romera a uprchnou s prezidentem. Snake zabije Slaga a najde Braina, Maggie a prezidenta na vrcholu Světového obchodního centra, jak se snaží uniknout v kluzáku. Poté, co skupina vězňů zničí kluzák tím, že ho shodí z budovy, se skupina vrátí na úroveň ulice a potká Taxikáře, který jim nabídne, že je převeze přes most. Taxikář prozradí, že s Romerem vyměnil obsah kufříku; kazetu, která obsahuje informace o jaderné fúzi, jež měla být mezinárodní mírovou nabídkou. Prezident si kazetu vyžádá, ale Snake si ji přivlastní.
Vévoda je pronásleduje na mostě ve svém upraveném cadillacu a při snaze je dohnat nastraží miny. Mozek vede Hada, ale narazí na minu a Taxikář je zabit. Když pokračují pěšky, Brain je zabit další minou. Maggie ho odmítá opustit a střílí po Dukově autě, dokud není sražena. Snake a prezident dorazí k ochranné zdi a stráže prezidenta vytáhnou nahoru. Duke zahájí palbu a zabije stráže, než si ho Snake podmaní; pokusí se Hada zastřelit, když je zvedán na laně, ale prezident zahájí palbu na Duka z útočné pušky mrtvého strážného a násilně ho zabije, než prezident dokončí zvedání Hada. Haukův lékař zachrání Snakeovi život jen několik vteřin před koncem.
Když se prezident připravuje na televizní projev k vůdcům na vrcholné schůzce, poděkuje Snakeovi a řekne mu, že může mít všechno, co chce. Snake chce jen vědět, co prezident cítí k lidem, kteří zemřeli při jeho záchraně. Prezident vysloví jen polovičatou lítost a ústy vyjádří úctu k jejich oběti; Snake znechuceně odchází. Ohromený Hauk mu nabídne práci svého zástupce, ale Snake jen pokračuje v chůzi. Začíná prezidentův živý projev a on si pouští kazetu. K jeho rozpakům na ní hraje pouze Taxikářova oblíbená píseň „Bandstand Boogie“. Když Snake odchází, úmyslně vytrhne magnetickou pásku z kazetového kotouče, čímž zničí skutečnou zprávu, kterou měl prezident přednést.
Vývoj a psaní
Carpenter původně napsal scénář k filmu Útěk z New Yorku v roce 1976, v době po Nixonově aféře Watergate. Carpenter tehdy řekl: „Celý národ cítil vůči prezidentovi opravdový cynismus.“ V té době se v zemi objevilo mnoho lidí, kteří se o prezidenta zajímali. Scénář napsal, ale žádné studio ho nechtělo natočit, protože podle Carpentera „[byl] příliš násilný, příliš děsivý [a] příliš divný“. Inspiroval se filmem Přání smrti, který byl v té době velmi populární. S filozofií tohoto filmu nesouhlasil, ale líbilo se mu, jak zprostředkovává „pocit New Yorku jako jakési džungle, a já jsem chtěl natočit sci-fi film v tomto duchu“.
Společnost International Film Investors souhlasila s poskytnutím 50 % rozpočtu a Goldcrest Films s ní podepsala smlouvu o spolufinancování. Nakonec poskytli 720 000 liber z rozpočtu a po vydělání 1 392 000 liber vydělali na své investici 672 000 liber.
Obsazení
Společnost AVCO Embassy Pictures, která film finančně podpořila, dala do role Snakea Plisskena přednost Charlesi Bronsonovi nebo Tommymu Lee Jonesovi před Carpenterovou volbou Kurta Russella, který se snažil překonat „lehkou“ image, kterou na plátně vyvolávaly jeho role v několika Disneyho komediích. Carpenter odmítl obsadit Bronsona s odůvodněním, že je příliš starý, a protože se obával, že by se zkušeným hercem mohl ztratit režijní kontrolu nad snímkem. Russell tehdy svou postavu popsal jako „žoldáka, jehož styl boje je kombinací Bruce Leeho, Vyhlazovače a Darth Vadera s Eastwoodovou hlasivkami“. Jediné, na čem Snakeovi podle herce záleží, je „příštích 60 sekund. Žít přesně pro tu příští minutu je vše, co existuje.“ Russell používal přísnou dietu a cvičební program, aby si vypracoval štíhlou a svalnatou postavu. Snažil se také zůstat v roli mezi záběry a během celého natáčení, protože uvítal příležitost odpoutat se od komedií od Disneyho, které natáčel dříve. Zjistil však, že je nutné mezi záběry sundat pásku z očí, protože její neustálé nošení vážně ovlivňovalo jeho hloubkové vnímání.
Preprodukce
Carpenter právě natočil Temnou hvězdu, ale nikdo ho nechtěl zaměstnat jako režiséra, a tak předpokládal, že se v Hollywoodu prosadí jako scenárista. Režisér pokračoval v natáčení dalších filmů s tím, že později natočí Útěk. Po úspěchu Halloweenu s ním společnost Avco-Embassy podepsala smlouvu na dva filmy s producentkou Debrou Hillovou. Prvním filmem z této smlouvy byla Mlha. Původně měl být druhým filmem, kterým chtěl smlouvu dokončit, The Philadelphia Experiment, ale kvůli problémům s psaním scénáře jej Carpenter zavrhl ve prospěch tohoto projektu. Carpenter však cítil, že mu něco chybí, a vzpomíná: „Byl to v podstatě přímočarý akční film. A v jednu chvíli jsem si uvědomil, že v něm opravdu není takový ten bláznivý humor, který by lidé z New Yorku očekávali.“ Přizval Nicka Castla, svého kamaráda z dob studií na filmové škole na University of Southern California, který hrál „Tvar“ ve filmu Halloween. Castle vymyslel postavu taxikáře a přišel s koncem filmu.
Prostředí filmu se ukázalo být pro Carpentera potenciálním problémem, protože potřeboval s omezeným rozpočtem vytvořit rozpadající se, polorozpadlou verzi New Yorku. Spolu s produkčním designérem filmu Joem Alvesem odmítl natáčení v New Yorku, protože by bylo příliš těžké vytvořit vzhled zničeného města. Carpenter navrhoval natáčení na filmovém zadním pozemku, ale Alves tento nápad zamítl, „protože struktura skutečné ulice není jako zadní pozemek“. Poslali Barryho Bernardiho, svého lokačního manažera (a spolupracovníka producenta), „na jakousi cestu po celé zemi, která byla placená za všechny náklady a hledala nejhorší město v Americe,“ vzpomíná producentka Debra Hillová.
Bernardi navrhl město East St. Louis ve státě Illinois, protože bylo plné starých budov, „které dnes existují v New Yorku a které mají tu ošuntělou kvalitu“, kterou tým hledal. Ve východním St. Louis, které leží na druhém břehu řeky Mississippi než prosperující St. Louis ve státě Missouri, vyhořely v roce 1976 při rozsáhlém městském požáru celé čtvrti. Hill v jednom rozhovoru řekl, že „blok za blokem byly vyhořelé trosky. Na některých místech nezůstalo vůbec nic, takže bylo vidět tři i čtyři bloky daleko.“ Také Alves našel starý most, který zdvojil pro „69th St. Bridge“. Filmař koupil starý most Chain of Rocks Bridge od vlády za jeden dolar a po dokončení produkce jí ho za stejnou částku vrátil, „aby neměli žádné závazky,“ vzpomíná Hill. V St. Louis byly využity lokace na druhém břehu řeky, včetně nádraží Union Station a divadla Fox Theatre, které byly od té doby zrekonstruovány, a také budovy, z níž se nakonec stal minipivovar Schlafly Tap Room.
Natáčení
Carpenter a jeho štáb přesvědčili město, aby v noci vypnulo elektřinu vždy pro 10 bloků. Film se natáčel od srpna do listopadu 1980. Jak sám režisér vzpomíná, bylo to pro něj náročné a tvrdé natáčení. „Natáčení jsme končili kolem šesté hodiny ranní a v sedm hodin, kdy vycházelo slunce, jsem se teprve chystal jít spát. Vstával jsem kolem páté nebo šesté hodiny odpoledne, podle toho, jestli jsme měli denní snímky, a než jsem se dostal do práce, slunce už zapadalo. Takže asi dva a půl měsíce jsem neviděl denní světlo, což bylo opravdu zvláštní.“ Scéna gladiátorského souboje na život a na smrt mezi Snakem a Slagem (hrál ho profesionální wrestler Ox Baker) se natáčela ve Velké hale na nádraží Union v St. Louis. Russell prohlásil: „Ten den byl noční můrou. Jediné, co jsem dělal, bylo, že jsem se po tom chlápkovi oháněl pálkou s hroty a na oplátku jsem se po něm oháněl. Asi pětkrát mi hodil do obličeje popelnici... Mohl jsem dopadnout dost špatně.“ Kromě natáčení v St. Louis natáčel Carpenter některé části filmu v Los Angeles. Různé interiérové scény se natáčely na zvukovém jevišti, závěrečné scény se natáčely na přehradě Sepulveda v Sherman Oaks. Jako lokace posloužil New York a také Atlanta, kde byl použit futuristicky vyhlížející systém rychlé dopravy (tyto scény byly z konečného filmu vystřiženy). V New Yorku Carpenter přesvědčil federální úředníky, aby mu umožnili přístup na ostrov Liberty Island. „Byli jsme první filmovou společností v historii, které bylo povoleno natáčet na Liberty Islandu u Sochy svobody v noci. Nechali nám celý ostrov pro sebe. Měli jsme štěstí. Nebylo snadné získat toto počáteční povolení. Tři měsíce předtím tam došlo k bombovému útoku a obávali se potíží“.
Carpenter chtěl pro film vytvořit dva odlišné vzhledy. „Jeden je policejní stát, špičková technika, spousta neonů, Spojené státy ovládané podzemními počítači. To bylo snadné natočit ve srovnání se sekvencemi z věznice na Manhattanu, kde bylo málo světel, hlavně světla pochodní, jako ve feudální Anglii.“ Některé matné obrazy ztvárnil James Cameron, který v té době pracoval jako tvůrce speciálních efektů u společnosti New World Pictures Rogera Cormana. Cameron byl také jedním z kameramanů filmu. Když Snake pilotuje kluzák do města, na třech obrazovkách na jeho ovládacím panelu se zobrazují animace drátěných rámů cíle přistání na Světovém obchodním centru a okolních budovách. Carpenter chtěl špičkovou počítačovou grafiku, která byla i pro tak jednoduchou animaci velmi nákladná. Štáb efektů natáčel miniaturní model New Yorku, který použil pro další scény, pod černým světlem, s reflexní páskou umístěnou podél každého okraje modelu budov. Viditelná je pouze páska a vypadá to jako trojrozměrná drátěná animace.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
- Photo © AVCO Embassy Pictures
Nejnovější komentáře