Velryba (The Whale) – Recenze – 70 %

Photo © A24Photo © A24
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Americký reži­sér Darren Aronofsky se ve fil­mu Velryba po letech opět vra­cí k téma­tu fyzic­ké sebe­de­struk­ce, kte­rou pro­zkou­má­val již ve sním­cích Requiem za sen, jenž se točil kolem něko­li­ka lidí pro­pa­da­jí­cích se do dro­go­vé závis­los­ti, Wrestler, jehož hrdi­nou byl stár­nou­cí bojov­ník, nescho­pen se navzdo­ry zdra­vot­ním potí­žím vzdát své kari­é­ry v rin­gu, a Černá labuť, kte­rý pojed­ná­val o ambi­ci­óz­ní balet­ce tou­ží­cí po dosa­že­ní doko­na­los­ti. Protagonistou jeho nové­ho fil­mu je pro změ­nu mor­bid­ně obéz­ní uči­tel lite­ra­tu­ry Charlie, téměř třísetki­lo­vý muž, kte­rý řeší svá trau­ma­ta, smu­tek i stre­so­vé situ­a­ce pře­jí­dá­ním.

Velryba (The Whale) – Recenze
Photo © A24

 

Charlie (Brendan Fraser nasou­ka­ný do bru­tál­ní­ho pro­te­tic­ké­ho tuko­vé­ho oble­ku) je prak­tic­ky nesoběstač­ný a téměř imo­bil­ní. Po míst­nos­ti je scho­pen se pohy­bo­vat pou­ze s pomo­cí cho­dít­ka a vstá­vá­ní z křes­la je pro něj těž­ko pro­ve­di­tel­ným úko­nem, kte­rý zvlád­ne jen při vypje­tí všech sil. Ze své­ho bytu nikdy nevy­chá­zí – nej­dál se ostat­ně sám dosta­ne pou­ze k pra­hu vstup­ních dve­ří, kde mu poslí­ček s piz­zou nechá­vá kaž­dý den veče­ři. Pracuje z domo­va jako lek­tor onli­ne kur­zů tvůr­čí­ho psa­ní, ale web­ka­me­ru na note­boo­ku si při komu­ni­ka­ci s žáky vždy nechá­vá vypnu­tou, aby nikdo nevi­děl, jak vypa­dá. Při detail­ním pozo­ro­vá­ní Charlieho během jeho běž­né­ho dne, v němž je i pře­mí­tá­ní nad vyso­kým rizi­kem infark­tu v pod­sta­tě ruti­nou, se před námi roz­krý­va­jí jeho obrov­ské pro­blémy spo­je­né s vyko­ná­vá­ním zce­la všed­ních a banál­ních čin­nos­tí. Přesto Charlie zůstá­vá vese­lým a dob­ro­sr­deč­ným opti­mis­tou, kte­rý se dívá na svět s humo­rem a v kaž­dém vidí jen to dob­ré.

Jídlo je pro Charlieho mimo jiné pro­střed­kem k zahná­ní chmur z tra­gic­ké smr­ti jeho život­ní­ho part­ne­ra, kvů­li němuž před deví­ti lety opus­til svou teh­dej­ší man­žel­ku a v té době osmi­le­tou dce­ru Ellie. Už něko­lik let se vídá jen s kama­rád­kou Liz (na Oscara nomi­no­va­ná Hong Chau), zdra­vot­ní sestrou, kte­rá mu nezišt­ně dělá asi­s­tent­ku, nosí mu jíd­lo a na den­ní bázi mu pro­vá­dí základ­ní zdra­vot­ní vyšet­ře­ní. S vidi­nou smr­ti před oči­ma by Charlie rád obno­vil dáv­no zpře­tr­ha­né pou­to se svou dce­rou, a tudíž ji kon­tak­tu­je, aby jej při­je­la navští­vit. Z dospí­va­jí­cí Ellie (Sadie Sink) je však pro­ble­ma­tic­ký rebe­lu­jí­cí tee­nager žive­ný nená­vis­tí ke vše­mu a ke všem a nej­ví­ce k vlast­ní­mu otci, s nímž vůbec netou­ží trá­vit vol­ný čas. Leda že by za ni psal domá­cí slo­hy, aby nepro­padla ve ško­le…

Velryba (The Whale) – Recenze
Photo © A24

 

Základem fil­mu Velryba je stej­no­jmen­ná diva­del­ní hra, jejíž autor Samuel D. Hunter ji sám adap­to­val do fil­mo­vé­ho scé­ná­ře. Byť se celý sní­mek ode­hrá­vá uvnitř jed­no­ho bytu a na při­leh­lé veran­dě, tak zejmé­na díky ply­nu­lým pohy­bům kame­ry, kte­rá pro prá­ci s pro­sto­rem vyu­ží­vá nej­růz­něj­ší úhly pohle­du a vyna­lé­za­vě pra­cu­je s kom­po­zi­cí, výsled­ný film pří­liš diva­del­ně nepů­so­bí. Struktura fil­mu, kte­rá sto­jí na postup­ném odkrý­vá­ní infor­ma­cí o hlav­ním hrdi­no­vi, o jeho minu­los­ti i o jeho moti­va­cích, je bri­lant­ně vymyš­le­ná a jed­not­li­vé prv­ky v ní (až na pár výji­mek) zapa­da­jí do sebe a slou­ží k postup­né­mu vrstve­ní neče­ka­ných závě­rů. Ať už se jed­ná o okra­jo­vý opa­ku­jí­cí se motiv komu­ni­ka­ce s doru­čo­va­te­lem piz­zy, ved­lej­ší linie s návště­va­mi mla­dist­vé­ho misi­o­ná­ře (Ty Simpkins) nebo Charlieho obli­ba jed­né kon­krét­ní slo­ho­vé prá­ce zasvě­ce­né ana­lý­ze romá­nu Bílá velry­ba, kte­rý dal fil­mu název.

Velryba je krom toho vel­kým návra­tem na výslu­ní a do život­ní for­my pro her­ce Brendana Frasera, kte­rý byl na pře­lo­mu tisí­ci­le­tí hvězdou dob­ro­druž­ných a kome­di­ál­ních fil­mů, aby pak kvů­li účin­ko­vá­ní v řadě těž­ce pod­prů­měr­ných kome­dií a nevy­da­ře­ných bra­ků zmi­zel na dlou­hou dobu ze zře­te­le. Za ztvár­ně­ní osa­mě­lé­ho Charlieho si nyní vyslou­žil nomi­na­ci na Oscara a mezi nomi­no­va­ný­mi pat­ří k nej­vět­ším favo­ri­tům. Brendanův str­hu­jí­cí a mís­ty až hyp­no­tic­ký výkon je napros­to feno­me­nál­ní, pře­té­ká upřím­nos­tí, lítos­tí, empa­tií a lid­skostí a čás­teč­ně i pomá­há zakrýt sla­bi­ny jinak pro­ble­ma­tic­ky vyzní­va­jí­cí­ho fil­mu. Skvělí jsou sice i her­ci ve ved­lej­ších rolích, nicmé­ně je to pře­de­vším Brendan, kvů­li němuž se sní­mek vypla­tí vidět.

Velryba (The Whale) – Recenze
Photo © A24

 

Onou pro­ble­ma­tic­kou slož­kou je Aronofského mani­pu­la­tiv­ní režie, kvů­li níž sna­ha dojmout divá­ky pře­chá­zí až k sebe-dojímání uto­pe­né­ho v moři oká­za­lé­ho pato­su a sen­ti­men­tu. Mnozí si v kině i tak jis­tě poplá­čou, avšak prů­hled­né meto­dy na hra­ni­ci cito­vé­ho vydí­rá­ní, s nimiž se reži­sér usi­lov­ně pokou­ší ždí­mat slzy postu­pem času čím dál usi­lov­ně­ji, mohou být pro lec­ko­ho nao­pak otrav­nou pře­káž­kou. Ještě vět­ší potíž pak před­sta­vu­je reži­sé­rův záměr, v němž plačti­vost a sen­ti­ment slou­ží jako pro­střed­ky uží­va­né k tomu, abychom hlav­ní­ho hrdi­nu, vědo­mě se poško­zu­jí­cí­ho jedin­ce, vní­ma­li jako dojem­nou bytost, jejíž opa­ko­va­né tvr­do­hla­vé odmí­tá­ní odbor­né lékař­ské péče nebo bez­od­klad­né­ho nástu­pu do nemoc­ni­ce je dokon­ce pre­zen­to­vá­no jako cosi hrdin­ské­ho. Což je dosti kon­tra­pro­duk­tiv­ní tvůr­čí roz­hod­nu­tí u fil­mu, jenž má záro­veň slou­žit jako kri­tic­ká meta­fo­ra pro obe­zi­tu v USA.

Navzdory vzá­jem­ně si pro­ti­ře­čí­cím sdě­le­ním však Velrybě nelze ode­přít to, že jde o emo­ci­o­nál­ně inten­ziv­ní podí­va­nou se skvě­le vybu­do­va­nou závě­reč­nou katar­zí, kte­rá má, stej­ně jako se píše v oné zmí­ně­né ana­ly­tic­ké ese­ji o Bílé velry­bě, šan­ci při­mět divá­ky, aby pře­mýš­le­li i o vlast­ním živo­tě a o tom, co pro ně zna­me­na­jí lidé v jejich oko­lí a co pro lidi v jejich oko­lí zna­me­na­jí oni sami.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Velryba na Kinoboxu.
Velryba: Brendan Fraser je v bezútěšném Aronofského dramatu zničující
28. února 2023Velryba: Brendan Fraser je v bezútěšném Aronofského dramatu zničujícíMorbidně obézní uzavřený člověk prožívá své možná poslední dny na Zemi ve filmu Velryba, novém drsném a klaustrofobickém dramatu režiséra Darrena Aronofského, které měla tento víkend premiéru v pražských kinech. Stejně jako režisérovy filmy Requiem za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velryba - Oscarový výkon Brendana Frasera
2. února 2023Velryba - Oscarový výkon Brendana FraseraLidé jsou úžasní. Tento nakažlivý optimismus je superschopností Charlieho (Brendan Fraser). Téměř tří set kilový osamělý učitel vidí v lidech jen dobro, zároveň se snaží najít cestu zpět ke své dceři Ellie (Sadie Sink). Pod tíhou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
G.I. Joe: Když béčková akce baví víc než Transformers - 80 %
1. března 2025G.I. Joe: Když béčková akce baví víc než Transformers - 80 %Michael Bay nám ukázal, jak vypadá dvouhodinová reklama na plastové hračky, a teď přichází Stephen Sommers, aby to zkusil po svém. G.I. Joe je futuristická bondovka na steroidech, která místo realismu sází na naivní, přepálenou akci…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Bráchové: Peter Dinklage a Josh Brolin jsou podivínská dvojčata v netradičním filmu
21. listopadu 2024Bráchové: Peter Dinklage a Josh Brolin jsou podivínská dvojčata v netradičním filmuDvojice přitroublých bratrů-dvojčat z rodiny zlodějů se snaží provést poslední loupež ve filmu Bráchové, netradiční komedii, která se nyní vysílá na Amazon Prime Video. Dokáže vynikající herecké obsazení, včetně několikanásobné držitelky Oscara, osmkrát nominované Glenn Close…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu tažení
20. prosince 2023Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu taženíRežisér Martin Scorsese patří k mým velkým oblíbencům. Vlastně je v režisérské branži asi tím úplně největším. Na jeho novinku, kterou realizoval pod hlavičkou Apple TV+, jsem se tedy logicky těšil. Obzvláště, když téma znělo slibně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zabijáci rozkvetlého měsíce: De Niro a DiCaprio ve Scorseseho americkém eposu
19. října 2023Zabijáci rozkvetlého měsíce: De Niro a DiCaprio ve Scorseseho americkém eposuSložité spiknutí s cílem vyvraždit desítky příslušníků národa Osage ve 20. letech minulého století v Oklahomě se s ničivým účinkem rozplétá ve filmu Zabijáci květinového měsíce, který měl premiéru na letošním festivalu v Cannes a tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Brendan Fraser natočil před ziskem Oscara tajemný český sci-fi film
24. března 2023Brendan Fraser natočil před ziskem Oscara tajemný český sci-fi filmBrendan Fraser o uplynulém víkendu završil svůj neuvěřitelný hollywoodský comeback a převzal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu Velryba. Před osmi lety byl ale herec v úplně jiném Za oponou noci měl být režijním…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Brendan Fraser - Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli - Oscar 2023
14. března 2023Brendan Fraser - Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli - Oscar 2023Brendan James Fraser (narozen 3. prosince 1968) je kanadsko-americký herec známý svými hlavními rolemi v kasovních trhácích, komediích a dramatických filmech. Po absolvování Cornish College of the Arts v roce 1990 debutoval ve filmu Dogfight (1991).…Vydáno v rubrice: Profily osob
Mumie: Hrob Dračího císaře
12. října 2022Mumie: Hrob Dračího císařeMumie: Hrob dračího císaře je americký akční dobrodružný fantasy film z roku 2008 režírovaný Robem Cohenem, scénář napsali Alfred Gough a Miles Millar, producenty byli Stephen Sommers (režisér prvních dvou filmů), Bob Ducsay, Sean Daniel a…Vydáno v rubrice: Speciály
Mumie se vrací
10. října 2022Mumie se vracíMumie se vrací je americký dobrodružný horor z roku 2001, který napsal a režíroval Stephen Sommers a ve kterém si zahráli Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Oded Fehr, Patricia Velásquez, Freddie Boath, Alun…Vydáno v rubrice: Speciály
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře