Když se ale začnou dít různé podivné věci, je jasné, že se stalo špatného.
V této chvíli dění ve vesnici začínají ovlivňovat tři mladí lidé. Odvážný introvert Lucius Hunt (Joaquin Phoenix), který radu žádá o povolení vstoupit do lesů, zamilovaná slepá dívka Ivy Walker (Bryce Dallas Howard), která se snaží v Luciusovi probudit alespoň náznak citu a slabomyslný blázen Noah Percy (Adrien Brody), který nemá šanci pochopit následky toho, co dělá. Příběh trojlístku nebojácný chlapec – odhodlaná slepá dívka – pomatený chlapec se rozvíjí do nečekaných rovin.
Z předchozí Shyamalanovy tvorby se snímek atmosférou podobá nejvíc Znamením (včetně Joaquina Phoenixe, jehož úloha je nyní mnohem dramatičtější). Uzavřená komunita lidí, zdánlivě ohrožována nějakým vnějším vlivem, schovávající se ve sklepeních, doufaje, že zlo venku zase rychle pomine. Najednou ale přijde jistý zlom, žánr se posune trochu dál a Vesnice přestává být tolik hororem. Všímá si víc psychologie jednotlivých postav a pomalu odhaluje, co se to vlastně doopravdy děje.
Zároveň si pohrává s myšlenkou, jak moc silná může být láska a co nás donutí udělat. Někdy možná až moc očividně (což mi osobně tolik nevadí), jako když ústy svých hrdinů tvrdí, že „whole world moves love“. Lehce si všímá i známého faktu, že člověka, kterého tajně milujeme, se bojíme i dotknout, aby to nevypadalo, že jsme mu příliš nakloněni.
I když pointa nakonec vypadá poněkud omšele, všechno ostatní v tomto snímku funguje. Jako celek je Vesnice komplexní dílo nesporných filmařských kvalit, nemusí se ale líbit každému. Nedá se napsat, že je to úchvatný film. To musí divák zjistit sám v kině.