Zatímco většina filmů si pečlivě onen vzácný kus pořádného zvratu v ději schovává ke konci, děj ve snímku Ransom se kroutí, až člověka napadá, kdy všechny ty zvraty dosáhnou absurdnosti. Leč namísto toho sedíme na kraji sedadla a sledujeme, jak se z akčního napětí dostáváme k hluboké lidskosti a posléze skrze ni k ještě většímu napětí. Bez ohledu na zvláštní efekty a úchvatnou kameru a střih, v centru pozornosti jsou postavy příběhu.
Ústředním hráčem dramatu je Tom Mullen (Mel Gibson), majitel letecké společnosti, jenž vybudoval svou firmu od základů. Jeho žena Kate (Rene Russo) a syn Sean (Brawley Nolte) doplňují obrázek dokonalé rodiny, veselí, bohatí a šťastní. Až do jednoho dne v Central Parku, kdy Seana unesou za bílého dne uprostřed davu lidí, což zní nereálně, dokud to neuvidíte. Únosci pak spustí vydírání o dva milióny dolarů. Vůdce bandy má zřejmě jisté znalosti o tom, jak funguje FBI při osvobozování unesených obětí a uniká jim při každé příležitosti. Velitel skupiny agentů, detektiv Hawkins (Delroy Lindo), je vyrovnaný a schopný muž, jehož úkolem je hlavně uklidňovat Kate a brzdit Toma, aby neudělal nějakou hloupost. Když se ale nezdaří předání peněz, Tom si uvědomí, že i když výkupné zaplatí, nejspíš už svého syna nikdy živého nespatří. Což jej přivede k nepředstavitelnému a asi taky nejodvážnějšímu a zároveň šílenému činu, jaký kdy otec učinil. Vyhlásí ony dva milóny odměnou za dopadení únosce, doufaje, že to rozvrátí lumpovy pozice, i když tomu nikdo nevěří, ani filmové publikum...
Výkupné je i zkoumavým pohledem na morální stability boháče zvyklého si svět kupovat. Dává nám příležitost ptát se, jak bychom reagovali na Tomově místě, zdali vlastně syna ohrozil, nebo mu dal šanci navíc. Zdali je lepší pokorně zaplatit a doufat v dobrý čich policie, nebo jít Tomovou cestou úporného odporu za použití úsudku protřelého businessmana. Až na to půjdete, všimněte si, jak věrně film zobrazuje vztah multimilionáře k penězům i v okamžiku nejvyšší citové nouze - jsou mu prostředkem k dosažení cíle, nikoliv přítěží, kterou nutno odvrhnout, aby ohrožení pominulo.
A detektiv Hawkins telefonuje své ženě: „Já sem ti tak rád, že sme chudý...“
Jak vidíte, film se mi neobyčejně líbil, protože měl právě tu správnou směs napětí a hloubky myšlenek. Únos, vydírání, výkupné, to všechno jsou zločiny a násilí zde je opět jedna z hlavních rolí. Uvidíme zblízka střelná zranění a nějaké ty mrtvé v strohé grafické výpovědi. Ani osmiletý Sean (ve skutečném životě syn Nicka Nolteho) po několikadenním připoutání k posteli nevypadá moc pěkně.
To jen varuji nyvé citlivky; ostatní na to určitě běžte. Hluboké a poutavé od začátku do konce.
Hodnocení: VELICE DOBRÉ
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
Ransom se pohybuje na samém okraji extremity situací, nicméně je perfektně uvěřitelný. Můžeme jenom spekulovat, co všechno by se asi odehrávalo v reálném životě jinak:
- Jakmile by jednou Katy začala tvrdě nesouhlasit s Tomem, užila by všech možných prostředků (milionářské manželky nejsou tak bezmocné a oddané), aby mu zabránila v dalších skopičinách.
- Kdyby únosci začali vyhrožovat týráním dítěte, úplně by to změnilo situaci, protože pak by si Tom nejspíš bál i uprdnout. Že by je to, zoufalé z hroutících se plánů, nenapadlo?
- Kathy se vydá na tajné setkání s únosci. To ji FBI nebyla schopná sledovat?
Photo © 1996 Touchstone Pictures
Nejnovější komentáře