Autorka knihy, Věra Hladká, představuje svou knihou slovy „povídání o obyčejných věcech, pocitech a myšlenkách tak, jak je každému z nás od narození přináší život“. Ano, tak by se dala stručně vyjádřit charakteristika knihy, která obsahuje příběhy a popisy situací, které se mohou stát dětem při poznávání světa kolem sebe. Autorka věnuje velkou pozornost popisu emocí, které postavy při různých činnostech prožívají, i pojmům jako energie, barvy, vůně, nálada atd.
V textu vystupují střídavě děti různého věku (Anetka, Emička, Tobík, Lena, Martina, Klárka, Věrka, Lea a Sandra). Některé kapitoly jsou napsané také v ich-formě, která dodala textu více autentičnosti. Zaměření jednotlivých kapitol přechází od popisu společně prožívané pohodové chvíle na zahradě až po závažnější námět zachycení života dítěte v pěstounské rodině nebo boj s nemocí.
Každou kapitola obsahuje kromě popisu určité situace a krátkého děje také podněty k zamyšlení nad dějem a prožitky. Podobně směrované jsou i některé otázky uvedené za každou kapitolou. To může čtenáře motivovat k lepšímu vnímání pocitů a pochopení důvodů k jednáním uvedených postav. Některé otázky mohou být využité také pro cvičení paměti a porozumění textu.
Jednotlivé kapitoly na sebe nenavazují, postavy i forma psaní textu se střídají. To u literatury pro děti není příliš běžné. Propojení jednotlivých kapitol jednou nebo několika společnými postavami by bylo pro dětského čtenáře optimálnější. Přesto může být tato kniha zajímavou změnou a podnětem k porovnání s vlastním prožíváním života. Každá kapitola má ve svém úvodu kromě názvu také krátký popis, odkud čerpala autorka inspiraci. Najdeme zde odkaz na Roberta Fulghuma, Waltera Mischela, Gerharda Rotha, Josefa Jonáše a inspirativní osobnosti jsou také z rodiny.
Jak volbou formy, tak obsahem, přiznává autorka hodně inspirace z literatury pro dospělé a knihu lze tak vnímat především jako motivační literaturu pro rodiče, pedagogy, sociální nebo terapeutické pracovníky. Protože dětské postavy jsou různého věku a pohybují se v různém prostředí, umožňuje to využít knihu postupně, podle potřeby a aktuálnosti.
Autorka již v roce 2006 napsala knihu s názvem Pavouček Srdíčko, která byla věnována dětem a měla jednoho hrdinu. Malý pavouček se postupně učil poznávat okolní svět a získával dovednosti potřebné pro svůj život. S tímto hrdinou se může dětský čtenář snadno identifikovat. Pavouček má velmi pěkný vztah s rodiči, je milován a jeho touha po poznání okolí se posiluje stejně jako jeho sebejistota a sebevědomí.
Celkový záměr i zpracování knihy Za oknem domova se mi líbí, i když nepůsobí tak celistvě jako kniha Pavouček Srdíčko, který odpovídá především dětem předškolního věku a začínajícím čtenářům i díky velikostí písma. Kniha Za oknem domova není svým širokým záběrem určena pro děti předškolního věku. Chápu jí především jako inspiraci pro zamyšlení nad jednáním a vnímáním pocitů vlastních pro děti mladšího školního věku ve spolupráci s dospělým. Lze ji využít také v pedagogické i terapeutické praxi.
Výtvarnice Veronika Kočí Spanilá vytvořila pro knihu barevné ilustrace, které velmi citlivě doplňují text vytištěný větší písmem. Knihu vydalo vydavatelství Powerprint s.r.o pod značkou Bookla v roce 2024. Křest knihy Za oknem domova proběhl v Přezleticích dne 20. října 2024 spolu s knihou Básničky s pohybem pro nejmenší od stejné autorky.
Nejnovější komentáře