Zprávy z festivalů, jako je Sundance, Cannes a Berlinale, si nemůže nechat ujít žádný filmový fanoušek. Mezinárodní filmový festival Palm Springs není zase tak populární, takže se nic neděje, pokud o něm slyšíte poprvé. Akce nicméně pořád roste a každý rok přiláká 135 000 návštěvníků. Ale 70 % vůbec není z Kalifornie, protože festival se zaměřuje převážně na zahraniční nezávislý film.
Seznam oceněných snímků je toho důkazem. Najdete na něm mezi sedmi nominacemi pouze dva americké filmy. Jedná se o dokumentární The Biggest Little Farm a Ghost Fleet. V rámci festivalu se udělují také tři ceny FIPRESCI, které můžou získat jen zahraniční snímky. Letos si tuto cenu odneslo japonské drama Zloději, italská kriminálka Dogman a polské historické melodrama Studená válka.
Dnes ale nebudeme mluvit o zásadních momentech PSIFF, ale zapátráme v archivech festivalu, abychom objevili několik skrytých klenotů. Půjde nám o šokující a divnou zápletku v příběhu, kterou jsme zatím nikde neviděli. Tohle jsou naši kandidáti:
- Winter Flies (Všechno bude)
Žánr: Road movie / drama
Uvedeno: 1. července 2018 na festivalu v Karlových Varech
Země: Česká republika, Slovensko, Slovinsko, Polsko
Režisér: Olmo Omerzu
Scénář: Petr Pýcha
Žánr road movie patří mezi nejromantičtější fenomény filmového světa, protože po cestě do očekávané destinace často dává prostor pro nečekaná odhalení. Cesta mívá mnohem větší význam než samotný cíl a filmoví hrdinové se při zažívání nepříjemných situací rychle vyvíjejí.
V ikonických road movie filmech ale většinou hrají páry nebo kamarádi, co si vyjedou autem. Ve filmu Všechno bude auto sice je, ale místo klasických postav tu máme dva nezletilé chlapce (Mára a Heduš) ve věku 12 a 14, které už nebaví chovat se podle dospělých a vydají se na samostatnou dospěláckou cestu po chladném severu Čech.
Vzhled starší dívky vyvolává během vyprávění asociaci s Mexickou jízdou, i když v trochu odlehčenější verzi bez takového důrazu na erotično. Řeší se zde spíš otázky dospívání a bratrská morálka.
Ve filmu se ale nečekaně dozvíte, že to, co se celou dobu odehrává na plátně, je vlastně vzpomínka Máry, který se nachází v policejní vazbě. Ukazuje se totiž, že příběh chlapce není tak jednoduchý, jak jsme si zprvu mysleli.
2. Walk to Vegas
Žánr: Komedie
Uvedeno: 11. ledna 2019 na PSIFF
Země: USA
Režisér: Eric Balfour
Scénář: Steve Alper, Vincent Van Patten
Na průměrného gamblera nahlížíme jako na osobu, která se ochomýtá kolem automatů v Las Vegas a doufá, že je porazí i navzdory způsobu naprogramování a zcela náhodnému výsledku zatočení. Standardní gambleři v amerických komediích se od toho scénáře příliš neodchylují a někdy i vyhrají, ale spíš v kasinu nechají miliony.
Walk to Vegas pod režisérskou taktovkou herce Erica Balfoura nabízí na toto téma trochu jiný pohled. Nevykresluje opilého kasinového povaleče ve stylu Pařby ve Vegas, ale spíš gamblera směruje mimo Vegas. Ty největší sázky se ve skutečnosti odehrávají mimo kasina a tento film představuje sázku z kategorie těch velmi šílených.
Příběh je založen na skutečném příběhu herce hlavní mužské role Vincenta Van Pattena, který je sám náruživým pokerovým hráčem. Vince ani jeho postava ničím nepřipomínají standardního gamblera. I v šedesáti má pořád neodolatelný úsměv a atletickou postavu. Žádná whisky, doutníky ani zločin. A moc se ani neví, že se Vince profesionálně věnoval tenisuin, což s „gamblerskou image“ nejde příliš dohromady.
Ve filmu všechno začíná neškodnou partičkou pokeru, kterou pořádá Duke (Vince) pro své přátele. Sázky šplhají nahoru. Pomalu přituhuje. Ke konci jeden z účastníků nabídne Dukovi sázku. Když za týden dojde ze San Fernando Valley do Las Vegas, dostane 5 miliónů $. Vince se do této situace dostal po jednom z pokerových turnajů, přestože se o tom nikdy veřejně nezmínil.
3. Tina a Vore
Žánr: Fantasy
Uvedeno: 10. května 2018 v Cannes
Země: Švédsko
Režisér: Ali Abbasi
Scénář: Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist
Snímek Tina a Vore si odnesl cenu z Cannes. Převrací celý koncept konvenčních fantasy filmů úplně naruby. Zažijete u něj jednu z těch chvílí, kdy zoufale nečekáte, až se stane něco zajímavého, ale spíš v křesle trnete a zoufale v příběhu hledáte poslední zbytky čehokoli obyčejného. Film neobsahuje žádný nepředvídatelný zvrat, ale naprosto jinou říši, která podobně jako obě hlavní postavy není z toho světa.
Všechno začíná tím, jak Tina pracuje na švédském celním úřadu. Díky svému mimořádnému čichu je skvělá v hledání pašeráků. Ale hned vás praští do očí její nezvyklý, skoro až zvířecí vzhled. Tina má údajně vzácnou genetickou poruchou, a proto trpí komplexem méněcennosti, kvůli kterému žije uzavřený život v lese s cvičitelem psů jménem Roland.
Jednoho dne na hranicích potká cizince, který se jí vzhledem nápadně podobá. Oba okamžitě ucítí vzájemnou přitažlivost, a když Tina potká Voreho podruhé ve městě, chemie mezi nimi vystřelí až do oblak. Následující události odhalují Tinino skutečné já. Jedná se o projev jinakosti oslavující svým způsobem pozitivitu těla, genderqueerovou identitu a norskou mytologii. Na pozadí policie vyšetřuje případ dětské pornografie, při kterém Tina pomáhá.
4. Cold Sweat (Araghe Sard)
Žánr: Sportovní/drama
Uvedeno: 3. února 2018 na filmovém festivalu Fajr
Země: Írán
Režisér: Soheil Beiraghi
Scénář: Soheil Beiraghi
Zatímco moderní západní feministky bojují proti „skleněnému stropu“ sexistickým reklamám v médiích a domácímu násilí, ženy ze středního východu bojují, aby si vysloužily postavení plnohodnotné lidské bytosti. V Íránu ženy nemůžou změnit víru, nemůžou mít psa, nemůžou iniciovat rozvod a dokonce mají zakázáno i jet do zahraničí bez svolení manžela či otce. Cold Sweat pojednává o srdceryvných důsledcích těchto absurdních zákonů.
Afrooz Ardestani je hvězda a kapitánka perského futsalového národního týmu. Spolu se svými spoluhráčkami dosáhne na vítězství a kvalifikují se do finále Poháru asijských národů v Malajsii. Afrooz plná euforie z tohoto vítězství se na zápas, na který čekala více než 11 let, velmi pilně připravuje.
Na letišti ji ale zastaví pohraničníci a sdělí jí, že manžel, se kterým už nežije, jí nedovolil opustit zemi. O důvodu se zde nemluví, ale podle zákona ani není vyžadován. Tím začne její vyčerpávající cesta k dosažení svobody v zemi, kde státní činitelé silně favorizují muže.
Nejnovější komentáře