#49 - Vymítač ďábla (1973)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Pokud se mlu­ví o legen­dár­ních žán­ro­vých fil­mech, pros­tě není mož­né, aby byl „Vymítač ďáb­la“ vyne­chán. Je sil­ný, je nechut­ný, je drs­ný, je fatál­ní. Má všech­no, co doko­na­lý horor potře­bu­je a k tomu skvě­lou režii a výteč­né her­ce.

Vymítač ďáb­la

The Exorcist

USA, 1973, 122 minut

Režie: William Friedkin

Scénář: William Peter Batty na základ­ně vlast­ní lite­rár­ní před­lo­hy

Hrají:

Ellen Burstyn (Chris MacNeil)

Linda Blair (Regan)

Max von Sydow (Otec Merrin)

Jason Miller (Otec Karras)

Film „Vymítač ďáb­la“ je zná­mý nejen mezi fanouš­ky horo­rů, a to i přes­to, že se o horo­ro­vý sní­mek sku­teč­ně jed­ná. Jsou zde scé­ny, kte­ré budí děs a kte­ré divá­ka donu­tí zadr­žet dech nebo při­vřít oči. A to všech­no pro­to, že je výraz­ně potla­če­na kýčo­vi­tost toho­to fil­mu a do popře­dí vstu­pu­je síla vyprá­vě­né­ho pří­bě­hu a schop­nos­ti tvůr­čí­ho týmu. Je to dáno tím, že pří­běh je pojat poměr­ně váž­ně, a to i přes­to, že jsou zde posta­vič­ky, kte­ré mohou být nazvá­ny bizar­ní­mi, niko­li však v tako­vé nor­mě, kte­rá pře­kra­ču­je limi­ty. Jednou z těch „zvlášt­něj­ších“ je napří­klad poru­čík Kinderman, kte­rý se pro­plé­tá celým pří­bě­hem, v pod­sta­tě bez toho, aby do něj výraz­ně zasá­hl. Musím říci, že mi tro­chu při­po­mí­nal Petera Falka v jeho roli poru­čí­ka Colomba.

Ale zpět k hlav­ní ose pří­bě­hu. Prvních něko­lik minut napo­ví­dá, že jsme se ocit­li asi na špat­ném fil­mu. Úvod je nejas­ný a nejsme si jis­ti, co vlast­ně sle­du­je­me. Pak se ale dostá­vá­me do měs­teč­ka, kde se má vět­ši­na pří­bě­hu ode­hrát. A nic nena­svěd­ču­je tomu, že by se zde mělo dít něco špat­né­ho. Od počát­ku vypa­dá vše idy­lic­ky a děs se vkrá­dá poma­lu a my vlast­ně neví­me, kde se vzal. Film je uhran­či­vý v tom, že nehle­dá důvo­dy, proč se děje, co se děje, ale sna­ží se pro­blém řešit. Sledujeme vskut­ku úchvat­nou změ­nu vel­mi milé díven­ky v mon­strum, kte­ré se neza­sta­ví před ničím. Šokující scé­ny jsou šoku­jí­cí i po čty­ři­ce­ti letech, a vidět v té době čtr­nác­ti­le­tou Lindu Blair mastur­bo­vat kří­žem až do krve, je stej­ně děsi­vé jako chví­le, kdy svou hla­vu otá­čí o 180°, ane­bo kolem sebe zvra­cí zele­nou teku­ti­nu.

Ač jsou tyhle scé­ny noto­ric­ky zná­mé i lidem, kte­ří film nikdy nevi­dě­li, není „Vymítač ďáb­la“ pou­ze o samot­ném vymí­tá­ní. K tomu dochá­zí až v posled­ních pat­nác­ti, dva­ce­ti minu­tách. Film je hlav­ně o tom, jak se kon­fron­tu­jí růz­né svě­ty. Svět vědy s nad­při­ro­ze­nem, svět reál­ný s nesku­teč­ným, lás­ka s běsem. Sledujeme pro­mě­nu malé dív­ky, kte­rá milu­je svou mat­ku, v kre­a­tu­ru, kte­rá se nebo­jí ublí­žit, v mon­strum, kte­ré ve své nevin­nos­ti říká slo­va, za kte­ré by se nemu­sel sty­dět ani ten pří­slo­več­ný dlaž­dič. Když člo­věk sly­ší nadáv­ky vychá­zet z dět­ských úst, sku­teč­ně si pomys­lí, co se to s tím svě­tem sak­ra sta­lo.

Film se z poklid­né­ho mění ve sku­teč­ně sil­ný, hrůz­ný a děsi­vý, náby­tek se hýbe sám od sebe, lidé umí­ra­jí, všu­de je krev, zvrat­ky a strach, a to všech­no nako­nec způ­so­bu­je, že film nevy­pa­dá ani tro­chu béč­ko­vě, ale nao­pak hod­ně áčko­vě. Je to i díky výbě­ru skvě­lých her­ců, kdy mezi vše­mi ční pře­de­vším Ellen Burstyn, ale neztra­tí se samo­zřej­mě ani Max von Sydow, kte­rý se zde obje­ví pou­ze na počát­ku a v pod­sta­tě až v samém závě­ru fil­mu.

Závěr je mimo­cho­dem také vel­mi zají­ma­vým vyús­tě­ním celé­ho pří­bě­hu, a my vlast­ně neví­me, co se sta­lo, co bude násle­do­vat. Příběh mohl skon­čit, ale může mít i pokra­čo­vá­ní. Bohužel Hollywood se toho­to chyt­nul a nato­čil něko­lik seque­lů, a co si bude­me poví­dat, všech­ny se řadí spí­še k prů­mě­ru až pod­prů­mě­ru, pře­de­vším dvoj­ka byla smut­ným navá­zá­ním, co se týká kva­li­ty. Tenhle film si žád­né pokra­čo­vá­ní neza­slou­žil, pro­to­že je pros­tě nepo­tře­bo­val. My se však dívej­me na film samo­stat­ně a v tom­to pří­pa­dě musí­me říct, že reži­sér­ské­ho postu se ujal muž, kte­rý věděl, co dělá a co chce nato­čit, a stvo­řil vel­mi sil­ný film, kte­rý je tak umě­lec­kým, že si mohl dovo­lit i scé­ny doslo­va vystři­že­né z béč­ko­vých horo­rů.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film se řadí do zla­té­ho fon­du kine­ma­to­gra­fie, a to niko­li pou­ze z ran­ku horo­ro­vé­ho, je sil­ným fil­mem sám o sobě a roz­hod­ně si zaslou­ží pat­řit do toho­to žeb­říč­ku, pro­to­že když se řek­ne horor, mno­ho lidí si vyba­ví prá­vě „Vymítače ďáb­la“.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Nic moc se mi vytý­kat nechce. Film je nato­lik dob­rý, že si žád­né výtky neza­slou­ží. I když by se úvod­ní pasá­že moh­ly zdát nud­né, mě to pros­tě bavi­lo, což svěd­čí o tom, že Friedkin sku­teč­ně věděl, co dělá a o co mu jde.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 17.2.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Vymítač ďáb­la na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře