Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #60 - Úsvit mrtvých (1978)

#60 - Úsvit mrtvých (1978)

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

George A. Romero pokra­čo­val ve skvě­le nača­tém díle a i „Úsvit mrtvých“ uká­zal, že je pro zom­bie horor sku­teč­ným otcem a při­pra­vil půdu svým násle­do­va­te­lům.

Úsvit mrtvých

Dawn of the Dead

USA, Itálie, 1978, 126 minut

Režie: George A. Romero

Scénář: George A. Romero

Hrají:

David Emge (Stephen)

Ken Foree (Peter)

Scott H. Reiniger (Roger)

Gaylen Ross (Francine)

I když se zdá, že v posled­ních letech ztrá­cí George A. Romero šťá­vu, jeho původ­ní fil­my, kte­ré zapo­ča­ly dnes již dlou­hou sérii o nemrtvých, jsou zákla­dem žán­ru a doslo­va základ­ním kame­nem zom­bie horo­ru. Snad i sle­do­vá­ní Romerových fil­mů a fil­mů jeho pokra­čo­va­te­lů zapří­či­ni­lo, že Robert Kirkman při­šel se skvě­lou komik­so­vou sérií „Živí mrt­ví“, kte­rá je na těch­to strán­kách také recen­zo­vá­na. Noc oživlých mrt­vol byla skvě­lým komor­ním fil­mem, kde nás neče­kal žád­ný hap­py end, ale za to jsme nahléd­li do ponuré­ho svě­ta, kde jsou lidé odká­zá­ni pou­ze na sebe a na ty, s nimiž sdí­le­jí úkryt.

„Úsvit mrtvých“ je nepřímým pokra­čo­vá­ním prá­vě „Noci oživlých mrt­vol“. Noc jsme pře­čka­li, ale­spoň tedy někte­ří, a pro­bou­zí­me se do svě­ta, kde pře­ce jen není tak snad­né vyrov­nat se se šíří­cí se náka­zou, kte­rou zom­bie před­sta­vu­jí. Na kon­ci „Noci oživlých mrt­vol“ by se zdá­lo, že všech­no je v pořád­ku, lidé se z toho dosta­nou, ale sví­tá­ní při­ná­ší nové zjiš­tě­ní. Nemrtví jsou mezi námi a my přes­ně neví­me, jak se s nimi vypo­řá­dat. To je oprav­du máme všech­ny vraž­dit? I naše dce­ry a syny? Bratry a sest­ry? Rodiče, pra­ro­di­če, atd.?

„Úsvit mrtvých“ ale při­ná­ší mno­hem více otá­zek. Poukazuje na to, jak se spo­leč­nost roz­pa­dá a činí tak sku­teč­ně sil­ným při­rov­ná­ním. Je roz­pa­dem spo­leč­nos­ti prá­vě ona šíří­cí se náka­za, ane­bo je to sám člo­věk? Kdo je vlast­ně hor­ší? Člověk ane­bo zom­bie? Závěr nám dává nejed­no­znač­nou odpo­věď, ale roz­hod­ně nám uka­zu­je, že člo­věk není pou­ze tím, kdo se sna­ží pře­žít. Co na tom, že jsou všu­de nemrt­ví, kte­ří se neští­tí roze­rvat vás na kusy a žrát vaše tep­lé vnitř­nos­ti? Jsou tu ješ­tě dal­ší živí lidé, s nimiž je stej­ně těž­ké sou­ži­tí jako za časů nor­mál­ních. A tak se mezi sebou neza­bí­je­jí pou­ze živí a nemrt­ví, ale také živí a živí. Lidstvo není schop­no se sjed­no­tit ani pod obrov­skou hroz­bou, je to pořád jen boj všech pro­ti všem, kaž­dý je v tom více méně sám.

První dva fil­my fun­gu­jí skvě­le jako soci­ál­ní kri­ti­ka a v „Úsvitu mrtvých“ se k tomu navíc při­da­lo i dob­ré gore, a to záslu­hou Toma Saviniho, legen­dou této pro­fe­se. Mimochodem, kdo Saviniho zná, jis­tě ho pozná i v jed­né z ved­lej­ších rolí. V někte­rých scé­nách je gore sku­teč­ně vel­mi pove­de­né, zvláš­tě pokud se týká trhá­ní živé­ho člo­vě­ka na kusy. V ostat­ním efek­ty ješ­tě tro­chu pokul­há­va­jí, hlav­ně pokud je nemrt­vý stře­len pří­mo do hla­vy. Já mám pros­tě před­sta­vu, že to musí být tako­vá rána, že člo­věk, a tím pádem i zom­bie, pros­tě pad­ne naznak, doslo­va to s ním hodí na zem. Ale tohle je jen malá výt­ka, časem se tech­no­lo­gie i v tomhle smys­lu vylep­ši­ly. Když jsme u těch drob­ných výtek, při­znám se, že nepo­cho­pím, proč mají zom­bie tak podiv­ný make­up, ale na tom tak nesejde. Beru to tak, že auto­ři chtě­li zdů­raz­nit jejich mrt­vol­nost.

„Úsvit mrtvých“ je sku­teč­ně pojmem ve svém žán­ru a není film, kte­rý by se mu vyrov­nal, snad kro­mě „Noci oživlých mrt­vol“. Na dob­ré ces­tě je pak seri­ál „The Walking Dead“, kte­rá je sku­teč­ně sil­ným poči­nem, kte­rý nene­chá niko­ho chlad­ným (ale­spoň v prv­ní sezó­ně). Zombie film však zaží­vá vrchol na kon­ci 70. let, vrchol, pokud se týká kva­li­ty. Určitou rene­san­ci žán­ru pak při­ne­sl Zack Snyder s rema­kem „Úsvitu mrtvých“, jed­ním z mála rema­ků, kte­ré si zaslou­ží srov­ná­ní s ori­gi­ná­lem. Mnoho divá­ků dokon­ce sta­ví rema­ke nad ori­gi­nál, ale v tomhle bych byl osob­ně opa­tr­něj­ší. Remake je pří­stup­něj­ší dneš­ní­mu divá­ko­vi pře­de­vším pro­to, že je moder­něj­ší.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Jeden z nej­lep­ších zom­bie fil­mů his­to­rie. Dává zapo­me­nout na poměr­ně neza­jí­ma­vé nemrt­vé z kla­sic­ké­ho obdo­bí horo­ru a vytvá­ří zom­bie moder­ní ve svě­tě, kde nikdo nemá jis­to­tu, že se doži­je rána, stej­ně jako nikdo nemá jis­to­tu, že skon­čí prá­vě rukou zom­bie. Silný film, kte­rý nám v závě­ru uka­zu­je tou­hu pře­žít, kte­rá je mnoh­dy sil­něj­ší, než coko­li jiné­ho.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

George A. Romero nato­čil vrchol své tvor­by, a tak mys­lím, že ani není co vytý­kat. Drobnosti jsem uve­dl v tex­tu a mys­lím, že to úpl­ně sta­čí. „Úsvit mrtvých“ je pros­tě pořád­ným zom­bie horo­rem a to je hlav­ní.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 4.5.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Úsvit mrtvých na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,55951 s | počet dotazů: 275 | paměť: 72116 KB. | 30.04.2024 - 18:32:34