Polodémonický výzkumník paranormálních jevů narazí na nadpřirozenou bytost, která v 50. letech minulého století straší v Appalačských horách ve filmu Hellboy: The Crooked Man, který je po krátkém uvedení v zahraničních kinech nyní k dispozici na VOD v USA. Tato adaptace jednoho z nejoblíbenějších příběhů o Hellboyovi z komiksů vydavatelství Dark Horse vypráví ucelenější příběh než restart z roku 2019, ale postrádá třeskutou monster movie zábavu, kterou fanoušci od série očekávají.
V titulní roli filmu Hellboy: The Crooked Man se představí Jack Kesy, který nahradil Rona Perlmana z předchozích filmů Guillerma del Tora a Davida Harboura z verze z roku 2019. Na začátku filmu spolu s nováčkem z Úřadu pro paranormální výzkum a obranu Bobbie Jo Songovou (Adeline Rudolphová) převáží vlakem nebezpečnou bytost v drsné krajině východoamerického venkova (hraje se podle lokací v Bulharsku).
Když tvor propukne, dozvídáme se o jednom z velkých odklonů tohoto Hellboyova filmu. Je to pavouk, který dokáže rychle dorůst do obřích rozměrů... který vypadá jako špatně komponovaný herní asset, zejména když se s ním Hellboy pustí do pěstního souboje. Později uvidíme mývala, hada a vránu, kteří působí jako nedokončené efekty, nemluvě o samotném vlaku v této sekvenci vykolejení.
Hellboy: The Crooked Man je film menšího rozsahu a s nižším rozpočtem než předchozí filmy o Hellboyovi. Je to ale podstatně rozpočtově větší film než Infested Sébastiena Vanička a australský horor Sting, které na začátku letošního roku přesvědčivě a do detailů oživily téměř stejně vypadající obří pavouky lezoucí po kůži. Tady by se odfláknutá práce CGI neměla omlouvat.
Když Hellboy a Bobby Jo narazí na apalačské čarodějnictví a připojí se k navrátivšímu se obyvateli Tomu Ferrellovi (Jefferson White z Yellowstonu), aby se postavili místním čarodějnicím očarovaným titulním Křivopřísežníkem, film začne nabírat na obrátkách. Navzdory nevýraznému CGI se zde objevuje několik znepokojivých praktických efektů, například bezduchý kožený oblek Cory Fisherové (Hannah Margetsonová), což je efekt použitý i v nedávném Beetlejuice Beetlejuice.
Vzhledem k tomu, že se Hellboy: The Crooked Man odehrává několik desetiletí před předchozími filmy a pouhých 16 let po jeho „zrození“ v rukou nacistů během druhé světové války, naskytla se příležitost předvést novou interpretaci postavy, kterou v původním komiksu vidíme jako dospívajícího mladíka, který si musí plně osvojit svou charakteristickou drsnost. Ale zatímco Kesy je v roli Hellboye dostatečně slušný a make-up je stále prvotřídní, charakteristika postavy je do značné míry totožná s dřívějšími verzemi, které hráli Perlman a Harbour.
White je tu mezitím výborný a jeho postava zálesáckého křupana dokáže ukrást film Kesyho Hellboyovi, který jako by se ztrácel v pozadí a mezi tahy cigaret nabízel jen omezené postřehy. Ve filmu se objevuje podzápletka s Hellboyovou hořící matkou (Carola Colombo), která by mohla mít větší dopad, kdyby byla postava lépe definovaná, ale slouží jen k zamlžení jeho motivace.
V lese se sice hodně kličkuje, ale Hellboy: The Crooked Man ožívá v napínavé sekvenci vytažené přímo z komiksu: když titulní démon (hraje ho Martin Bassindale za maskérských efektů, které připomínají Warwicka Davise ve filmech o skřítcích) a jeho čarodějnice, včetně hrozivé Effie Kolbové (Leah McNamara), obklíčí kostel vedený slepým reverendem Wattsem (Joseph Marcell), Hellboy a spol. bojují o přežití noci.
Hellboy: The Crooked Man režíroval Brian Taylor, který se po boku Marka Neveldina podílel na efektivních nízkorozpočtových produkcích jako Crank a jeho pokračování, než se vydal na sólovou dráhu s hororovou komedií Máma a táta s Nicolasem Cagem. Ta připomíná Ghost Ridera: Duch pomsty, další Taylorovu a Neveldineovu produkci, která sice obsahovala zajímavé věci, ale znamenala skutečný odklon od prvního filmu a marvelovských komiksů.
Ve filmu Hellboy: The Crooked Man je skutečně uspokojivá adaptace původního příběhu Mikea Mignoly, ale trvá jen 40 minut a všechno ostatní, co bylo přidáno, aby se vycpala stopáž, jí jen ubírá. Pro nic netušící diváky, kteří se na tento film naladí, to může být v halloweenské sezóně dostatečně rozptylující nadpřirozený příběh, ale fanoušci komiksů i dřívějších filmů budou nevyhnutelně zklamáni tím, co je zde k vidění.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře