Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Febiofest výběr – Pravda, Naděje a Corpus Christi – Trojitá recenze

Febiofest výběr – Pravda, Naděje a Corpus Christi – Trojitá recenze

recenze filmu pravda
recenze filmu pravda
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Dne 24. září 2020 mělo v kinech pre­mi­é­ru hned pět sním­ků, kte­ré byly záro­veň uve­de­ny v před­pre­mi­é­ře na fil­mo­vém fes­ti­va­lu Febiofest – francouzsko-italské dra­ma Žaluji Romana Polanskiho, nor­ské Disco, francouzsko-japonská Pravda reži­sé­ra Hirokazu Koreedy, norsko-švédká Nadějereži­sér­ky Marie Sødahl a pol­ské Corpus Christi reži­sé­ra Jana Komasy. Recenzi na film Žaluji jsem již před časem vydal zvlášť a sní­mek Discojsem nevi­děl, nicmé­ně zby­lým třem poči­nům bych se věno­val rád, a tudíž je v násle­du­jí­cím tex­tu pro­be­ru všech­ny najed­nou. 

Pravda (La Vérité) – 50% 

Japonský reži­sér a mis­tr rodin­ných drob­no­kre­seb Hirokazu Koreeda (Po bou­ři, Zloději) nato­čil svůj prv­ní neja­pon­sky mlu­ve­ný počin, i ten­to­krát se nicmé­ně držel téma­tu rodi­ny. V jeho pří­bě­hu situ­o­va­ném do pod­zim­ní Paříže se mlu­ví fran­couz­sky a ang­lic­ky, jeho hrdin­ka­mi jsou totiž slav­ná fran­couz­ská hereč­ka Fabienne (Catherine Deneuve) a její dce­ra Lumir (Juliette Binoche), kte­rá žije coby úspěš­ná sce­nárist­ka v New Yorku. Když ale její mat­ka vydá auto­bi­o­gra­fii, jede jí i s rodi­nou (Lumirina man­že­la hra­je Ethan Hawke) osob­ně pogra­tu­lo­vat a vyjas­nit si něja­ké nepřes­nos­ti, o nichž Fabienne do své kni­hy napsa­la. Návštěva se však neplá­no­va­ně pro­dlou­ží, při­čemž na obě ženy doleh­ne tlak nikdy nevy­řče­ných trau­mat a dáv­ných křivd z rodin­né minu­los­ti. 

Pravda (La Vérité)
© Film Europe

Zahajovací sní­mek loň­ské­ho fes­ti­va­lu v Benátkách se zabý­vá nejed­no­znač­nos­tí a rela­ti­vi­za­cí prav­dy, při­čemž Koreeda hoj­ně pra­cu­je i s moti­vem nespo­leh­li­vé pamě­ti, kte­rá může prav­du ukry­tou v našich vzpo­mín­kách po čase pře­tvá­řet. Od sociálně-kritických a poe­tic­kých dra­mat o oby­čej­ných lidech se oce­ňo­va­ný reži­sér a sce­náris­ta pře­su­nul do pro­stře­dí umě­lec­ké sme­tán­ky, jež sice stá­le doká­že zapl­nit rea­lis­tic­ký­mi posta­va­mi a věro­hod­ný­mi dia­lo­gy, ale to nic nemě­ní na tom, že mu ta změ­na pří­liš nepro­spě­la. Film sto­jí na vzta­hu mat­ky, aro­gant­ní a samo­li­bé slav­né hereč­ky na sklon­ku kari­é­ry, a dce­ry, kte­rá od ní radě­ji utek­la do zámo­ří a celý život jí vyčí­tá její neu­stá­lé pře­hlí­že­ní a pohr­dá­ní. Z toho­to slib­né­ho a poten­ci­ál­ně vel­mi nos­né­ho kon­flik­tu se ale poda­ři­lo vytě­žit poměr­ně málo, jeli­kož sní­mek se od začát­ku do kon­ce drží poklid­né atmo­sfé­ry a namís­to kon­fron­ta­cí smě­řu­jí­cích ke katar­zi se oba­lu­je doslov­ný­mi meta­fo­ra­mi s troj­ú­hel­ní­ky a vzta­hy mezi rea­li­tou a fikč­ním fil­mo­vým svě­tem.

Postavy sice postup­ně odha­lu­jí víc a víc infor­ma­cí ze své minu­los­ti, vzá­jem­né spo­ry ale nijak nevy­ře­ší a spíš se jen utvr­dí v nut­nos­ti pou­ží­vat pře­tvář­ku, lži a mani­pu­la­ce, pro­to­že i to je pod­le nich funkč­ní způ­sob, jak udr­žet rodi­nu pohro­ma­dě – a vedou k tomu pak i násle­du­jí­cí gene­ra­ce. Pokřivené sdě­le­ní sním­ku opí­ra­jí­cí se o to, že tako­vé­to jed­ná­ní je v pořád­ku, je bizar­ní i v sou­vis­los­ti s tím, že ona soudrž­nost je v pří­pa­dě této rodi­ny jen ilu­zí, neb její čle­no­vé po celou dobu během dočas­né­ho spo­leč­né­ho sou­ži­tí spíš jen před­stí­ra­jí, že jsou rodi­na, zatím­co na veřej­nos­ti se nao­pak sna­ží půso­bit dojmem, že k sobě vůbec nepat­ří, resp. tak to ale­spoň vyža­du­je po ostat­ních mat­ri­ar­chál­ní Fabienne. Navzdory Koreedo­vě cit­li­vé režii a skvě­lým her­cům tak po skon­če­ní Pravdy zůstá­vá výraz­ně hoř­ká pachuť, nejen ze samot­né­ho zpra­co­vá­ní dané­ho téma­tu, ale i z před­sta­vy, o jak skvě­lý film by se moh­lo jed­nat, kdy­by se do pro­ble­ma­ti­ky vzá­jem­ných výči­tek domi­nant­ní mat­ky a její ukřiv­dě­né dce­ry pořád­ně obul.

 

Naděje (Håp)– 80%

Druhý celo­ve­čer­ní sní­mek nor­ské reži­sér­ky a sce­nárist­ky Marie Sødahl je dra­ma­tem o Anje (Andrea Bræin Hovig), kte­ré žije s výraz­ně star­ším part­ne­rem (Stellan Skarsgård) a se šes­ti dět­mi. Děj začí­ná na kon­ci adven­tu, kdy se Anja dozví, že její před rokem vylé­če­ná rako­vi­na plic se dosta­la do moz­ku a sta­la se nevy­lé­či­tel­nou. Se špat­nou zprá­vou, mizer­ný­mi vyhlíd­ka­mi do budouc­nos­ti a sla­bou nadě­jí v podo­bě sil­ných léků a rizi­ko­vé ope­ra­ce se tak celá rodi­na musí vyrov­ná­vat během vánoč­ní­ho a novo­roč­ní­ho obdo­bí, kte­ré jinak obvykle bývá časem svá­teč­ní­ho vese­lí, a kdy se navíc dok­to­ři shá­ně­jí pod­stat­ně hůř než kdy­ko­li jin­dy. 

Naděje (Håp)
© Motlys - Manuel Claro

Reakce doko­na­le věro­hod­ných postav sní­mek pojí­má zce­la rea­lis­tic­ky a civil­ně, při­čemž jejich sna­hu nějak se zni­ču­jí­cí situ­a­cí nalo­žit a vypo­řá­dat se s ní zpra­co­vá­vá bez pato­su a bez pří­liš­né­ho tla­če­ní na pilu – a díky skvě­lé­mu scé­ná­ři a vyni­ka­jí­cím her­cům (jejichž výko­ny jsou mís­ty až dechbe­rou­cí) doká­že nabíd­nout sil­né oka­mži­ky jak v emo­ci­o­nál­ně vypja­tých momen­tech, tak ve zti­še­něj­ších pasá­žích. Bezútěšné pobí­há­ní po nemoc­ni­cích a kon­zul­ta­ce s ne vždy sou­cit­ným per­so­ná­lem, dáv­ko­va­né v pří­bě­hu důsled­ně den po dni, však není jen pro­pa­dem do depre­se a chmur, sní­mek se totiž ve své dru­hé polo­vi­ně začne stej­ně tak sou­stře­dit i na nad­chá­ze­jí­cí pozi­tiv­ní udá­los­ti, kdy se oba hrdi­no­vé poku­sí v šibe­nič­ním ter­mí­nu dohnat něco, co dlou­há léta odklá­da­li. 

S při­bli­žu­jí­cím se závě­rem, sna­ží­cím se vyna­hra­dit dosa­vad­ní smu­tek enorm­ní dáv­kou dojí­ma­vé­ho cukr­kan­dlu, sní­mek para­dox­ně emo­ci­o­nál­ně již poně­kud ztrá­cí, jinak jde ale o suve­rén­ně reží­ro­va­nou a po všech strán­kách pre­ciz­ní vzta­ho­vou stu­dii, na níž je zají­ma­vé (a mož­ná též dis­ku­ta­bil­ní) i to, že zpo­čát­ku poně­kud odci­ze­ná part­ner­ská dvo­ji­ce hlav­ních hrdi­nů k sobě zno­vu najdou ces­tu a jejich povad­lá lás­ka zna­tel­ně nabe­re dru­hý dech prá­vě až díky vidi­ně poten­ci­ál­ní blíz­ké smr­ti jed­no­ho z nich.

   

Corpus Christi (Boże Ciało) – 80% 

Držitel jede­nác­ti pol­ských fil­mo­vých cen, včet­ně kate­go­rie Nejlepší film, a záro­veň loň­ský pol­ský kan­di­dát na Oscara, je pří­bě­hem dva­ce­ti­le­té­ho mla­dí­ka, jenž v náprav­ném zaří­ze­ní dospěl k duchov­ní obro­dě, leč v tou­ze stát se kně­zem mu brá­ní minu­lost trestan­ce. Když má nastou­pit do zaměst­ná­ní, začne se mís­to toho vydá­vat za vyu­če­né­ho duchov­ní­ho ve ves­ni­ci, kde ho nikdo nezná, a pak dokon­ce nastou­pí jako náhrad­ník za nemoc­né­ho kně­ze, jenž odje­de na léče­ní. Přes počá­teč­ní roz­pa­ky ho nako­nec míst­ní oby­va­te­lé při­jmou a on dosta­ne pří­le­ži­tost vylé­čit jejich bolest, způ­so­be­nou nedáv­nou tragé­dií. 

Corpus Christi (Boże Ciało)
© Bontonfilm

Snímek se drží poměr­ně zave­de­né­ho dějo­vé­ho sché­ma­tu o nováč­ko­vi v uza­vře­né a roze­rva­né komu­ni­tě, kte­rý ji svým při­či­ně­ním mimo­děk stme­lí, ale své minu­los­ti přes­to neu­nik­ne – a i jeho for­ma je po vět­ši­nu sto­pá­že poměr­ně obvyk­lá. Co už tak obvyk­lé není, je nesku­teč­ně výraz­ný a až démo­nic­ký Bartosz Bielenia, kte­rý podá­vá v hlav­ní roli mimo­řád­ný výkon a táh­ne celý film na svých bed­rech, a per­spek­ti­va jeho posta­vy, nahlí­že­jí­cí na svět skrz Boha a pozná­va­jí­cí při­tom sebe sama. 

Snímek kro­mě toho zaujme i kom­plex­ně zpra­co­va­ným téma­tem nábo­žen­ské víry a sta­tic­kou kame­rou, kte­rá však v závě­ru v klí­čo­vém momen­tu pře­kva­pí náh­lou pohyb­li­vos­tí, jenž má navíc své opod­stat­ně­ní. Pozoruhodné dra­ma vyni­ká i pro­pra­co­va­ným scé­ná­řem a slou­ží jako dal­ší důkaz pro to, že i komor­ní film s níz­kým roz­poč­tem a něko­li­ka málo loka­ce­mi lze nato­čit tak, aby se divá­ko­vi dosta­lo sil­né­ho a výji­meč­ně půso­bi­vé­ho zážit­ku.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátku
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou Arjonou
18. srpna 2025Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou ArjonouDva manželské páry a jedno společné dilema – vztah už nefunguje jako dřív a každý z partnerů možná touží po něčem jiném. Myšlenka otevřeného vztahu rozvíří jejich přátelství i jistoty, které doposud vnímali jako pevné. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sweet Revenge - Jason Voorhees se vrací
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident Evilu
11. srpna 2025Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident EviluKdyž se diváci ve středu večer sešli v pražském Edison Filmhubu na místní premiéře filmu Hodina zmizení, dostalo se jim více než jen pohledu na nejnovější hororový snímek režiséra Zacha Creggera. Sám režisér neohlášeně vstoupil na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů roku
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitou
7. srpna 2025Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitouLetošní léto mám poměrně dost nabité, co se týče různých kulturních akcí, dovolených i filmových premiér. Dnes jsem byla vyslána hned na dvě novinářské projekce – tou druhou, o které pojednává tato recenze, byl dokumentární snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho Nielsena
6. srpna 2025Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho NielsenaKdyž chceš být dobrý polda, musíš pít spoustu kafe, jíst mraky kalorických jídel, mluvit na podezřelé co nejdrsnějším hlasem a moc se nepárat s tím, co si myslí tvoji nadřízení. Přesně tím se řídí poručík Frank Drebin…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hurikán Katrina: Závod s časem
3. srpna 2025Hurikán Katrina: Závod s časemLetos uplyne přesně 20 let od největší nejen přírodní, ale zejména lidské katastrofy, jež postihla jih Spojených států v oblasti New Orleans. A právě nyní máme možnost prostřednictvím dokumentárního seriálu "Hurikán Katrina: Závod s časem" vysílaným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
The Life of Chuck - Nová adaptace Stephena Kinga, která si zaslouží pozornost
2. srpna 2025The Life of Chuck - Nová adaptace Stephena Kinga, která si zaslouží pozornostFilm The Life of Chuck pojednává o třech kapitolách ze života obyčejného muže jménem Charles Krantz (Cody Flanagan/Benjamin Palak/Jacob Tremblay/Tom Hiddleston), které jsou vyprávěné reverzní chronologií...  Film The Life of Chuck vyhrál minulé září diváckou cenu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,55632 s | počet dotazů: 310 | paměť: 24597 KB. | 02.09.2025 - 16:02:33