Tato obsáhlá publikace nás uvede do světa úspěšného podnikání. Začíná větou: „Budoucnost nemůžeme předvídat, můžeme ji však utvářet.“ Tímto heslem se řídili i představitelé nejlepších firem, jimž se vyplatila vytrvalost, pečlivost i píle.
Zde spojil své síly Jim Collins, autor šesti knih, jichž se ve světě prodalo více než deset milionů, s Mortenem T. Hansenem, profesorem managementu na University of California v Berkeley, jenž získal ocenění za mimořádný přínos v oblasti výzkumu organizací.
Základem jejich studie je devítiletý projekt, zahájený v Americe v roce 2002. Tou dobou se dlouhodobě rostoucí trhy zhroutily a přebytek státního rozpočtu se změnil na schodek. Mezitím po celém světě pokračovaly technologické změny a rozvíjela se konkurence. Tato situace vedla tvůrce k zamyšlení nad tím, proč některé firmy v nejisté době bohatnou, zatímco jiné strádají. Ty mimořádně úspěšné autoři označili jako „10X“, jelikož každá z nich překonala výkonnost svého odvětví nejméně desetkrát. Prosperita byla zkoumána v určitých obdobích, jež skončila právě v roce 2002. Podniky byly vybírány nejen na základě výkonnosti, nýbrž i extrémnosti prostředí, v němž působily. Oba odborníci konfrontovali vybraný soubor 10X firem s těmi srovnávacími, které byly činné ve stejném odvětví s velmi podobnými příležitostmi v totožném časové úseku, jimž se přesto nepodařilo dosáhnout skvělých výsledků. Kontrast mezi nimi vedl k mnoha zajímavým zjištěním, o něž se s námi vědci dělí.
Co udělal Steve Jobs pro obnovu firmy Apple? Čím proslavil Peter Lewis pojišťovnu Progressive Insurance? Na čem vystavěl základy letecké společnosti Southwest Airlines generální ředitel Howard Putnam? I na tyto otázky zde nalezneme odpověď.
Collins s Hansenem na odlišném typu chování polárníků Roalda Amundsena a Roberta Falcona Scotta vysvětlují důležité principy správného vedení společnosti, což je velmi nápaditý a názorný přístup. Zrovna tak k úspěchům nejlepších firem vedla produktivní paranoia a empirická kreativita, což rovněž podrobně objasňují.
Zásadní je také princip dvacetimílového pochodu, jenž má za následek stálé tempo vedoucí k vítězství. Tyto postupy lze aplikovat na oblast školství, umění, kultury, sociálních služeb i další odvětví, pouze je nutné si stanovit jiné ukazatele výkonnosti než finanční zisk. Například zlepšení žáků, příliv zájemců nebo větší množství diváků na představení.
Kniha obsahuje mnoho grafů a tabulek, jež usnadňují chápání dané problematiky. Známí analytici svou pozornost zaměřili na firmu Stryker, nabízející chirurgické nástroje, leteckou společnost Southwest Airlines, pojišťovnu Progressive Insurance, výrobce integrovaných obvodů Intel, počítačovou firmu Microsoft, distributora zdravotnické techniky Biomet a biotechnologickou firmu Amgen.
Všechny strategie vedení společnosti jsou zde srozumitelně vysvětleny a text přináší mnoho užitečných informací, které lze využít v praxi. Kromě toho musím pochválit shrnutí nejdůležitějších tezí na konci každé kapitoly. Svazek přináší nový pohled na možnosti vedení společnosti a je vhodný nejen pro podnikatele, ekonomy či právníky, ale i pro ty, kteří se o tuto problematiku zajímají. Též uvádí mnoho inspirativních příběhů lidí, kteří se nevzdali, přestože vše zpočátku vypadalo beznadějně. Obrat k lepšímu je totiž možný vždy.
- Autoři: Jim Collins, Morten T. Hansen
- Název: Firmy, které se rozhodly být skvělé
- Datum vydání: 25. 05. 2021
- ISBN: 978-80-271-3026-9
- Formát: 167×240 mm
- Počet stran: 304 stran
- Jazyk: čeština
- Hodnocení: 98 %
Foto: Mgr. Martina Masaříková & Grada Publishing a.s.
Nejnovější komentáře