Free Guy – Recenze – 50%

DF 14069 RDF 14069 R
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Free Guy je ame­ric­kou akč­ní kome­dií, jejímž hlav­ním hrdi­nou je Guy (Ryan Reynolds), ban­kov­ní úřed­ník ve měs­tě Free City. Guy ovšem netu­ší, že toto měs­to je pou­hou loka­cí ve stej­no­jmen­né úspěš­né počí­ta­čo­vé hře (hod­ně inspi­ro­va­né sérií GTA) a že on sám je jen gene­ric­kou NPC posta­vou (tedy jed­nou z nehra­tel­ných pasiv­ních postav v poza­dí). Každý jeho den vypa­dá jako ten před­cho­zí – vsta­ne, pozdra­ví svou ryb­ku, nasní­dá se, jde si kou­pit kafe a pak vyra­zí do prá­ce do ban­ky, kte­rá je kaž­dou chví­li pře­pa­de­na někte­rým z hrá­čů. Jednoho dne se ale zami­lu­je do hráč­ské posta­vy jmé­nem Molotov Girl, což díky umě­lé inte­li­gen­ci v jeho kódu způ­so­bí odchyl­ku od běž­ných skrip­tů, načež se Guy začne cho­vat pod­le vlast­ních pra­vi­del. 

V reál­ném svě­tě mezi­tím sto­jí za posta­vou Molotov Girl her­ní návr­hář­ka Millie (Jodie Comer), kte­rá se svým býva­lým kole­gou a pro­gra­má­to­rem Keysem (Joe Keery) stvo­ři­la uni­kát­ní počí­ta­čo­vou hru, jejíž kód jim ukra­dl pod­lý her­ní vyda­va­tel Antwan (Taika Waititi) a zalo­žil na něm prá­vě hru Free City. Millie se tudíž pohy­bu­je coby Molotov Girl uvnitř hry kvů­li tomu, aby našla důka­zy o zpro­ne­vě­ře­ní jejich kódu a moh­la se s Antwanem sou­dit o autor­ská prá­va. A netu­ší, že onen usmě­va­vý, dob­ro­sr­deč­ný a naiv­ní Guy, kte­rý se s ní sna­ží ve hře sezná­mit, je ve sku­teč­nos­ti NPC posta­va, jeli­kož se jako NPC posta­va necho­vá. 

Free Guy – Recenze
Zdroj fotek: Falcon


Nemá cenu zastí­rat, že cílo­vou divác­kou sku­pi­nou fil­mu Free Guy jsou hrá­či počí­ta­čo­vých her ve věku od cca dese­ti let, kte­ří hra­jí ide­ál­ně GTA a Fortnite, a kte­ří budou nad svě­tem říze­ným her­ní­mi pra­vi­dly, množ­stvím her­ních a obec­ně pop­kul­tur­ních refe­ren­cí a pří­tom­nos­tí sku­teč­ných zná­mých her­ních stre­a­me­rů ve fil­mu chroch­tat bla­hem. Pokud si však na počí­ta­čo­vých hrách vylo­že­ně neu­jíž­dí­te a bude­te ke sním­ku při­stu­po­vat jen jako k dal­ší akč­ní kome­dii s Ryanem Reynoldsem, tak vás něja­ké ty odka­zy na slav­né video­her­ní či fil­mo­vé znač­ky samy o sobě uspo­ko­jí jen těž­ko a zby­tek fil­mu to násled­ně usto­jí jen tak tak. Free Guy je totiž sním­kem ve všech ohle­dech polo­vi­ča­tým, a to od akce, kte­rá sice není špat­ná, ale těž­ko ve vás zane­chá hlub­ší sto­pu, až po kome­di­ál­ní rovi­nu, jenž pováž­li­vě drh­ne prak­tic­ky s kaž­dým dru­hým vti­pem. 

Celý film půso­bí jako posle­po­va­ný z moti­vů, kte­ré byly k vidě­ní už moc­krát dří­ve a lépe. Jeho sche­ma­tic­ký a v někte­rých ohle­dech znač­ně před­ví­da­tel­ný děj je inspi­ro­va­ný kde­čím od Truman Show (hlav­ní hrdi­na neví, že jím obý­va­né měs­to je sou­čás­tí simu­la­ce) přes Ready Player One: Hra začí­ná(hráč­ská roman­ce pře­pí­na­jí­cí mezi rea­li­tou a fikč­ním svě­tem uvnitř hry) po Lego pří­běh (gene­ric­ký pra­cov­ník opus­tí svůj zacykle­ný život­ní ste­re­o­typ a uvě­do­mí si svou výji­meč­nost). Přitom ale na roz­díl od Truman Show Free Guy nepra­cu­je s žád­nou sati­ric­kou rovi­nou nebo hlub­ší myš­len­kou, ved­le Ready Player One vypa­dá jako jeho dějo­vě chud­ší pří­buz­ný (na obou se ostat­ně podí­lel stej­ný sce­náris­ta) a ve srov­ná­ní s Lego pří­bě­hem zas výraz­ně ztrá­cí na nápa­di­tos­ti, čímž pádem se svou úrov­ní i cel­ko­vým zpra­co­vá­ním blí­ží spí­še dvo­ji­ci fil­mů Jumanji: Vitejte v džun­g­li! a Jumanji: Další level. S těmi ostat­ně Free Guy sdí­lí i nekon­zis­ten­ci a nejas­nos­ti v pra­vi­dlech vlast­ní­ho fikč­ní­ho svě­ta a stej­ně jako oni má ambi­ce pou­ze nezá­vaz­ně bavit a nesna­žit se o jaký­ko­li dal­ší pře­sah. 

Free Guy – Recenze

Režisérem fil­mu je Shawn Levy, jenž dří­ve nato­čil mimo jiné kome­di­ál­ní tri­lo­gii Noc v muzeu a také něko­lik ješ­tě hor­ších kome­dií a jeho dopo­sud nej­lep­ší­mi režij­ní­mi pro­jek­ty byly seri­ál Stranger Things a film Ocelová pěst (čás­teč­ně snad i pro­to, že ani v jed­nom z nich nebyl nijak zvlášť pří­to­men humor). Ve fil­mu Free Guy humor pří­to­men je a řadí se k tomu méně pove­de­né­mu (nemluvě o zby­teč­ných pau­zič­kách na smích, po nichž obvykle násle­du­je jen trap­né ticho). Celkem vtip­ný je ješ­tě úvod fil­mu, v němž Guy zve­se­la pro­chá­zí měs­tem plným tan­ků, výbuchů a střel­by, neteč­ný ke vše­mu tomu nási­lí pácha­né­mu kolem něj i na něm samot­ném. Dostatečně legrač­ní jsou i pasá­že, v nichž je Guyovi umož­ně­no vidět svůj svět z hráč­ské per­spek­ti­vy, načež si nemotor­ně osvo­ju­je nové doved­nos­ti. Kdykoli ale dojde na sna­hu o třesku­té hláš­ky, tak ty se zásad­ně míjí účin­kem, a to dokon­ce i v pří­pa­dě Ryana Reynoldse. Jiné kome­di­ál­ní posta­vy jsou na tom se svým usi­lov­ně (ne)vtipným vystu­po­vá­ním ješ­tě hůř, ať už jde o cameo jis­té­ho slav­né­ho her­ce (jenž není zmí­něn v titul­cích) nebo o záměr­ně pře­hrá­va­jí­cí­ho Taiku Waititiho, jehož bizar­ně ucho­pe­ná padouš­ská kre­a­ce budí roz­pa­ky od prv­ní do posled­ní věty. 

Co si však Shawn Levy naštěs­tí pohlí­dat doká­zal, jsou akč­ní sek­ven­ce, kte­ré se nao­pak řadí k tomu nej­lep­ší­mu (přes­to­že ani tak nepřed­sta­vu­jí nic moc extrov­ní­ho) a na nichž sní­mek do znač­né míry sto­jí, a pak též obsa­ze­ní hlav­ních rolí, kdy sebe­jis­té­ho Reynoldse (obdob­nou posta­vu ostat­ně neztvár­nil popr­vé) dopl­ňu­je pře­de­vším sym­pa­tic­ká Jodie Comer, kte­rá ve své dvoj­ro­li stří­dá kro­mě vizá­že i pří­zvu­ky. Vyprávění se naštěs­tí Levymu poda­ři­lo udr­žet ve sviž­ném neu­tu­cha­jí­cím tem­pu, v němž není pro­stor pro hlu­chá mís­ta či pro­sto­je, díky čemuž sní­mek zvlá­dá po celou dobu bavit – jen si zkrát­ka sem tam povzdych­ne­te, že by ten svět uvnitř video­hry mohl dávat o dost vět­ší smy­sl a že se z něj moh­ly dát vykře­sat ješ­tě pod­stat­ně nápa­di­těj­ší gagy, než jaké v něm byly ve finá­le oprav­du pou­ži­ty. 

Free Guy – Recenze

Jako nezá­vazná let­ní akč­ní zába­vič­ka Free Guy obsto­jí, neb nekla­de na své divá­ky žád­né náro­ky, jeho tech­nic­ké pro­ve­de­ní je na úrov­ni a vyve­de­né v hez­kých bar­vách a vůbec celý jeho kon­cept, počí­na­je roz­to­mi­lým námě­tem o živo­tě her­ních NPC posta­vi­ček a kon­če obsa­ze­ním přá­tel­sky vyhlí­že­jí­cí­ho Reynoldse, půso­bí ohrom­ně sym­pa­tic­ky. Realizován je nicmé­ně způ­so­bem, jenž ani zda­le­ka nevy­tě­žil v dosta­teč­né míře jeho boha­tý poten­ci­ál, násled­kem čehož všu­de tam, kde by Free Guychtěl být osu­do­vý, kom­plex­ní a napros­to str­hu­jí­cí, zůstá­vá pou­ze nedo­myš­le­ný, povrch­ní a veskr­ze tuc­to­vý.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Free Guy na Kinoboxu.
Nejlepší filmy roku 1949: Klasika, která definuje filmovou historii
26. září 2025Nejlepší filmy roku 1949: Klasika, která definuje filmovou historiiRok 1949 přinesl do světa filmu nezapomenutelná díla plná inovací, napětí a mimořádných výkonů. Od temného britského noiru přes epické biblické příběhy po japonské válečné drama – tato období v kinematografii dodnes inspirují a fascinují diváky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře