Režisér Bryan Singer s oblibou experimentuje s žánry. Svou kariéru zahájil kriminálním dramatem plným zvratů Obvyklí podezřelí, pustil se série filmů o superhrdinech X-Men a zpracoval napínavý příběh z 2. Světové války Valkýra. Nyní se rozhodl přijmout další výzvu: vsadil na současnou zápletku na pozadí prastarého příběhu Jack a obři.
Základní prvky příběhu jsou povědomé – chlapec a obrovský fazolový stonek, jehož vrcholek sahá až do království obrů. Ale Singerovo pojetí příběhu se podstatně liší – snoubí se v něm akční scény, souboje s meči, armády obrů a odvážná princezna, jejíž království stojí na pokraji zániku. Hlavní hrdina v podání Nicholase Houlta je v porovnání se smůlou pronásledovaným chlapcem z farmy mnohem ostřílenější. Sám Singer mluví o svém filmu takto: „S trochou shovívavosti se jedná o zábavně dobrodružný příběh.” Film ve 3D byl natočen na různých místech ve Velké Británii a Irsku exteriérech ve 3D. Při natáčení byla použita nejmodernější záznamová technika.
„V tomto filmu najdete všechno,” dodal Hoult, který se proslavil filmem Jak na věc a od té doby hrál v britském televizním seriálu Skins a ve filmu X-Men: První třída, na jehož scénáři se Singer podílel a který produkoval. „Obři jsou ústředními postavami, ale ve filmu najdeme také milostnou romantiku, děs i humor.”
Jednoho zamračeného anglického letního dne jsme navštívili Singera jeho tým při natáčení u katedrály v Norwichi. S jistotou můžeme říct, že tento téměř tisíc let starý gotický kostel nikdy nic takového nespatřil. V hlavní chrámové lodi byla na starobylých dlažebních kamenech rozložena obrovská mapa mytické Anglie 12. století a před oltářem bylo postaveno vyvýšené pódium pro trůn krále Brahmwella, kterého hraje Ian McShane.
McShane v roli monarchy, zahalený do hermelínového pláště, pózoval dvornímu malíři, který maloval jeho portrét v životní velikosti. Poblíž se skrýval – doslova – Stanley Tucci v roli lorda Rodericka. Byl celý v černém a jeho zlověstný pohled nevěštil nic dobrého.
„Roderick zoufale touží usednout na trůn.”, vysvětloval Tucci a když nehrál, jeho pohled přestával být zlověstný. „Přestože je tak starý, že by mohl být otcem princezny Isabelle, je s ní zasnouben a ona ho nenávidí. Roderick je padouch ze staré britské školy.” Singer popsal Rodericka prostě jako „ve skutečnosti krutého a zlomyslného fintila.”
Sám Ian McShane, který je zvyklý hrát záporné postavy, byl u vytržení, když sledoval, jak hraje záporňáka Tucci. „Moc se mi líbí.”, tvrdil McShane. „Je to velmi talentovaný herec a sledovat jeho výkon je inspirující. Zvládá svou roli dokonale. Já jsem jenom okouzlující. Stačí mi sedět tu ve zlaté zbroji, nasadit si na hlavu korunu a na tváři vykouzlit krásný úsměv. Já tentokrát hraji pro změnu kladnou postavu, která může být okouzlující a milá. Ano, bylo vážně hezké, že mě požádali, abych hrál tuto postavu.”
V právě natáčené scéně se princezna Isabelle, ztvárněná nadějnou britskou herečkou Eleanor Tomlinson, vřítila do trůnního sálu následovaná svými strážci, mezi kterými nechyběl ani Elmont (Ewan McGregor) a Crawe (Eddie Marsan), aby vznesli protest proti sňatku a požádali jejího otce, aby jí dovolil vybrat si manžela podle vlastní volby. Po každé scéně Singer potichu mluvil s představitelkou hlavní role i s ostatními herci na scéně a v každé scéně Eleanor Tomlinson pilovala svůj výkon do těch nejjemnějších detailů.
Herečka, pro kterou je hlavní role v celovečerním filmu Jack a obři debutem, udělala na Singera velký dojem. „Ellie je prostě úžasná.”, řekl později. „Je těžké uvěřit, že jí je jen 18 let. Má velký talent a vystupování filmové hvězdy.”
Ellie Tomlinson vypadala nádherně ve složitě tkané róbě své postavy a očividně si svou roli užívala. „Je to báječné.”, řekla. „Je skvělé být součástí toho všeho a velmi mě baví dotvářet postavu i záměr vlastními nápady. Přestože má Bryan na starosti spoustu věcí, dokáže si s vámi celé hodiny povídat o postavě. Chtěli jsme ztvárnit Isabelle jako kurážnou a zapálenou, ale zároveň i lidskou bytost.”
V době naší návštěvy Hault nenatáčel, ale přerušil svůj vzácný den volna a poseděl s námi v křížové chodbě katedrály, kde nám se zjevným nadšením vyprávěl o tom, jak ho natáčení baví – a nejen proto, že to je jeho dosavadní největší hlavní role. „Všechno probíhá velmi, velmi dobře – filmování v těchto exteriérech a na těchto místech. Vypadá to fantasticky. A režie se ujal Bryan, který rozvíjí skvělé myšlenky příběhu i jeho postav. Před očima skládá všechny aspekty filmu dohromady.”
Scénář Darrena Lemkeho, Christophera McQuarrieho a Dana Studneyho (podle námětu Darrena Lemkeho a Davida Dobkina) není příliš komplikovaný. „Je to ta nejjednodušší dějová linie, s jakou jsem kdy pracoval.”, poznamenal režisér. Přesto si nemůže pomoc a pohlíží na příběh z vlastní perspektivy: rámcový příběh spojuje Jackova dobrodružství ve filmu s příběhy, které o něm vypráví legenda. Singera zjevně zajímá to, jak se příběhy mění s tokem času a co příběhy, které vyprávíme, vypovídají o našem vlastním světě.
Toto mezinárodní obsazení přilákal nejen Singerův přístup, ale také příležitost vzájemně spolupracovat. Hault řekl: „Je skvělé, když pracujete s lidmi jako Ewan a Stanley a Eddie Marsan a oni vám při tom vyprávějí vtipy. A Eleanor je fantastická. Ona vážně měla kuráž. Její postava vyrůstala jako princezna, ale člověk jí přeje, aby si trochu užila – není tak docela spokojená se svým životem. A Jack je mladý farmář snící o tom, že bude hrdinou. Také není spokojený se svým životem, ale pochopitelně z jiných důvodů. V tomto příběhu se setkají a potom se do sebe zamilují.”
Isabelle není jen tak obyčejná princezna. „I když se narodila v královské rodině, nechtěla, aby za ní celý život všechno dělalo služebnictvo.”, dodl Tomlinson. „Chce chodit ven, aniž by ji všichni poznali. Chce prožívat vlastní dobrodružství a tak vyráží do světa, aby si ho našla. Princezna tím dostává vlastnosti současné dívky.”
„Bryan je režisér herců, který se snaží na plátna dostat duši a ducha postav.”, uvedl Neal H. Moritz, který film produkuje společně s Davidem Dobkinem, Singerem, Patrickem McCormickem a Orim Marmurem . „Vztah mezi Jackem a princeznou Isabelle je pro film klíčový, ale uvidíme také neuvěřitelné akční scény a vizuální efekty a rozvíjející hlavní příběh.”
„Bryan je režisér, který má rád velké plátno.”, dodal producent McCormick. „A tak řešil otázky, jak vytvořit dosud nevídaný svět obrů. Všichni známe základní příběh o Jackovi a obrech, jak má být pojat a ztvárněn? Celková atmosféra a svět obrů, chování lidských bytostí v něm – to byla skutečná výzva, sháněli jsme nejlepší a nejpokročilejší technologie a domnívám se, že nakonec jsme zvolili dobrý přístup.”
Během další přestávky v natáčení jsme si našli Ewana McGregora u kávy a čtení informací o své postavě. „Hraji Elmonta, vůdce stráže, která chrání princeznu,”, sdělil nám McGregor. „Je to palácová garda a já mám na starosti princezninu bezpečnost, ale ona nám vždy proklouzne a vydává se na průzkum, protože si uvědomuje svou omezenou svobodu i to, bez nás, dvanácti rytířů oděných v kožené zbroji, nesmí nikam chodit. Bděl jsem nad jejím bezpečím už dlouho, od doby, kdy byla ještě dítě, takže se známe velmi dobře.”
Zdálo se, že McGregor oblečený v plné zbroji, se šviháckým knírem a načesanou kšticí, si užívá svět obrů a rytířů. „Snažím se být tak trochu jako Errol Flynn.”, usmíval se. „Hrát tuto roli mě hrozně baví. To jsou přesně ty správné exteriéry a kostýmy jsou nádherné. A jsou tu skvělí herci. Věděl jsem, že do filmu je obsazen Stanley Tucci, kdysi jsem s ním spolupracoval na filmu Extra život. Hraje tu také Bill Nighy, a já jsem s Billem chtěl vždycky spolupracovat.”
Nighy hraje vůdce obrů, takže jeho scény se natáčeli v ateliérech Shepperton Studios. Herce zaujala kombinace tradiční hrdinské legendy, dobrodružného příběhu a současného pohledu na svět. „To, jak propojili základní prvky pověsti s univerzálními tématy, je nádherné.”, vysvětloval ve chvíli, kdy zrovna na sobě neměl oblek pro snímání pohybu, který umožňoval jeho proměnu v generála Fallona. „Je to především nádherný milostný příběh. A je v něm také pár šílených padouchů.”
Je jasné, proč si Nighy práci na filmu oblíbil. „Někdo se mě zeptal: Chceš hrát 8metrového lidožroutského obra? Už samotné fyzické a hlasové ztvárnění představovalo výzvu. Bryan chtěl, aby obři byli po fyzické i hlasové stránce stejní a zároveň aby se lišili od ostatních postav ve filmu. Chtěl, aby to byla rasa ojediněle zmutovaných lidí, a já jsem Bryanovi navrhnul, že by bylo dobré, aby se od ostatních lišili výrazným akcentem. A napadalo mě, že vhodný by byl severoirský přízvuk, tak jsme mu to předvedl. A tento charakteristický obrů přízvuk funguje.”
Singer vysvětloval, proč jsou obři tak naštvaní. „Je to proto, že obři a jejich království Gantua byli stvořeni jako hrozivá bariéra mezi nebem a Zemí, která má lidstvu zabránit v přístupu do zakázané oblasti. Fazolový stonek spojí oba světy a v podstatě otevírá Pandořinu skříňku.”
Podle těchto kusých náznaků si člověk může udělat představu o ději filmu. Hrst starobylých fazolí vyklíčí v prudké bouři a obrovský stonek spojí pozemské království Cloister se světem obrů Gantua, který se rozprostírá v mracích. Brzy po přemostění obou světů obři unesou princeznu Isabelle a Elmont a Jack se ji vydají zachránit. Při plnění tohoto úkolu se odehrávají velkolepé akční scény. Tento scénář byl pro herce příslibem impozantní podívané.
„Bylo to úžasné!”, řekl Tomlinson. „Všude to bouchalo, tak trochu chaos na scéně. Scéna byla zavěšena v kyvném závěsu, takže člověk měl pocit, že fazolový stonek rozbourá zdi budovy. Bylo to neuvěřitelné!”
Znamenalo to také připravit herce. „Postavili lezeckou zeď, na které jsme prováděli spoustu scén odehrávajících se na fazolovém stonku.”, řekl Hoult. „Samozřejmě spousta běhání, skákání a šplhání. Ale moje role není moc náročná, mám na sobě normální oblečení, ale chlapi, kteří hrají strážné, mají na sobě plnou zbroj, která jim trochu brání v pohybu. Pokud by si člověk mohl vybrat, raději by na sobě zbroj neměl.”
Eddie Marsan, který musel na svou roli Crawa hodně trénovat, měl na sobě objemnou královskou výstroj. „Pro natáčení scén se šplháním jsem hodně posiloval horní část těla.”, sdělil nám. „Jezdil jsem na koni a trénoval šplh. Jsem vyloženě městský kluk, takže jsem se toho musel hodně naučit.”
Také Tucci se musel naučit šplhat, ale zajímavější byl, alespoň podle herce, souboj mezi Roderickem (Tucci) a Elmontem (McGregor). „Ewan se se mnou utká v této skvělé bojové scéně, kterou jsme dělali na začátku natáčení.”, vyprávěl. „Miluji tyhle věci. Už jsem podobné věci dělal na jevišti, ale nikdy v takovémto filmu.”
Všichni herci rovněž strávili nějaký čas na jevišti pro snímání pohybu. Pro představitele rasy obrů se stalo jeviště pro snímání pohybu domovem. Představitelé lidí si také museli obléknout výstroj pro snímání pohybu kvůli scénám s náročnými vizuálními efekty. McGregor řekl: „Nikdy dřív jsem nic takového nedělal. Při natáčení Star Wars se používalo pouze zelené a modré pozadí, nikdy žádné snímání pohybu. Ale tady jsme strávili celý týden v prostoru pro snímání pohybu, v místnosti plné těch čidel. Na plátně budeme skuteční lidé, ale na chvíli nás vygenerují pro vzájemnou interakci s obry.”
Špičkové technologie použité při převyprávění tohoto příběhu jsou jenom doplňkem celé scény – obvykle budí posvátný úžas a lidé nevěří vlastním očím, i když připouštějí, že to může natáčení zdržovat a komplikovat. Mezi natáčením jednotlivých scén se Singer uchyloval do svého koutku v příčné chrámové lodi vybaveného špičkovou technikou, kde si on i jeho tým nasadili 3D brýle. Na velkých 3D monitorech Singer průběžně kontroloval postup natáčení filmu.
“Bryan studoval natáčení ve 3D.”, řekl Moritz. „Film natáčel jako 3D film, ne klasický 2D film. Od samého počátku byl film naplánován jako 3D film, s využitím všech výhod, které 3D film přináší.”
I přes velké 3D kamery a naší návštěvu, neobvyklé exteriéry znamenali jistá nečekaná omezení doby, po kterou mohl filmový štáb pracovat. I když se používala spousta rozměrného vybavení a velké kamery, každý večer muselo být vše z katedrály vyklizeno před začátkem večerní pobožnosti v 17:30 – štáb pracoval rychle e efektivně, aby se stihly natočit potřebné záběry před příchodem duchovních a věřících. „Musíme pracovat rychle, protože má začít večerní pobožnost a každou chvíli má přijít pěvecký sbor.”, řekl Singer. „Natočím to, sestřihnu, překopíruji a pokračujeme. Je to pro všechny vyčerpávající, ale někdy nemáte na výběr. Zatím stále jedem podle plánu, měsíc a půl na natáčení, což je dobré.”
Singer byl celkově klidný – i když při práci na tomto filmu používal spoustu zbrusu nových technologií. Nebo to snad bylo – podle jeho vlastních slov – právě díky těmto novým výzvám. „Právě proto, že se jedná o velkou věc, chci ten film natočit: nikdy jsem nepracoval s bytostmi kompletně vytvořenými pomocí počítačové grafiky a snímání pohybu, i když jsem to vždy chtěl udělat. Natáčení ve 3D je pro mě také nová zkušenost. Začal jsem se podrobně zajímat o nové technologie, a proto teď nijak nezaostávám za vývojem!”
Dalším užitečným pomocníkem pro skloubení obrů a lidí do jednoho záběru je Simul-cam. „Simul-cam nám umožňuje natočit nejdříve obry.”, řekl Singer. „Potom rozmístíme čidla a můžeme promítat předem natočeného obra do prostoru na scéně nebo v exteriéru a kamkoliv v prostoru nasměruji 3D kameru, tam je obr. Vidím ho na monitoru, je to bezvadné. Pořídím záběr z jeřábu, a když pomalu jedu kamerou nahoru, pořád tam jsou. Je to vlastně projekce animovaného světa do reálného prostoru s herci. Takto jsme udělali scénu, ve které je Isabelle v kleci a obři kolem ní ji vyslýchají. Na scéně přitom byla jen pohupující se zavěšená klec, ale když se podívám hledáčkem kamery, vidím, jak scéna pokračuje desítky metrů nahoru, vidím obry, jak se pohybují kolem klece a šťouchají do ní. Je to skvělý nástroj.”
Když Singer dokončil práci na bohatých vizuálních efektech, využíval tyto technologie s rozvahou, pouze tam, kde to bylo nutné. „3D technologie nám slouží k natáčení scén, ve kterých by bylo natáčení kamerou poněkud náročné, ale pro jiné scény používáme širokoúhlé objektivy nebo natáčíme scény z větší vzdálenosti, aby si divák mohl prohlédnout celou scénu, protože nový třetí rozměr nabízí divákům více detailů.”
Film nabízí divákům neskutečnou podívanou; dokonce už při prvních ukázkách jsme si uvědomili, že i kostýmy a scéna jsou něco mimořádného. „V tomto filmu jsou neuvěřitelné scény.”, řekl Moritz. „Měřítko je prostě obrovské. Gavin Bocquet, vedoucí výpravy, a Joanna Johnston, návrhářka kostýmů, vnesli do starého příběhu nádech současnosti. O překvapivě silný celkový dojem se zasloužil i hlavní kameraman Newton Thomas Sigel. Myslím, že jste ještě nikdy nic takového neviděli.”
“Musel to být v jiné době, v jiném světě.” řekl McCormick. „Pojali jsme to celé hodně volně. Nevyprávíme historický epické dílo. To nám dalo prostor pro začlenění moderních prvků, ať už se jedná o zbraně, oděvy nebo architekturu.”
„Nejdůležitější slovo pro mě bylo FANTAZIE.”, řekla o svém pojetí kostýmů Joanna Johnston. „Chtěli jsme se vyhnout jakémukoliv klišé; chtěli jsme něco nekonvenčního a neotřelého. Výchozím bodem pro nás byl středověk, ale inspiraci jsme našli v mnoha dalších obdobích a oblastech. Použili jsme pestrou paletu barev; atmosféra není potemněle šedivá ani neurčitě zamlžená. Jádro dvorních barev tvoří červená, ale Isabelle se obléká do fialové nebo limetkově zelené, takže se odlišuje. Působí poměrně moderním dojmem. Jack nosí něco jako starodávnou mikinu s kapucí. A Elmont v podání Ewana je jako páv.”
Pro natáčení v exteriérech se v hojné míře využívala anglická krajina, která dokresluje atmosféru filmu. Kromě Norwiche se natáčelo i ve Wellsu, v nádherném tajemném Puzzlewoodu a v Cheddar Gorge. „Ten příběh je velmi anglický a my to naším filmem připomínáme.”, řekl Singer. „Ve filmu si poměrně často připomeneme zábavné aspekty anglické historie od dob Druidů až po moderní současnost. V Anglii lze najít spoustu skvělých exteriérů. Ve Wellsu je nádherná katedrála, jejíž části jsme použili pro dotvoření našeho filmového paláce. Tady v Norwichi je jedna z mnoha skvělých katedrál a po celé Anglii je mnoho starobylých hradů a míst, která neuvidíte nikde jinde. Při natáčení filmu jsme toho využili. Využili jsme také vlastní kulisy a spoustu prostředí vytvořených pomocí počítačové grafiky, zejména prostředí ve světě obrů, které nebylo možné pro téměř 8 metrů vysoké obry postavit.”
Při natáčení v exteriérech jsme narazili pouze na jeden problém: království Cloister i Bantua měla být mokrá a deštivá, ale anglické počasí prostě nespolupracovalo. „Už mockrát jsem byl v Londýně a mockrát jsem tam natáčel,”, řekl Tucci, „a pokaždé tam pršelo. A teď musíme s natáčením čekat, protože příliš svítí slunce! Je to spíš jako natáčení v Los Angeles.”, smál se.
Přes všechny potíže pokračovali dál – a hollywoodská magie jim nakonec zajistila potřebný déšť. „Celé hodiny jsem mokrý a je mi zima – v království Gantua hodně prší.”, usmíval se Hoult.
Teď, po skončení natáčení, zbývá už jen provést finální úpravy celkové atmosféry a vyznění filmu a předat ho do post-produkce. Jak zdůraznil McCormick: „Celkové vyznění je skutečná alchymie. To je to, čeho dosáhnete ve střižně. Dbáte na to, abyste natočili všechny herecké výkony, ale vyznění? Na to neexistuje žádný návod. To je věc citu.”
Singer přesně věděl, proč tento film natáčí. „Je to zábavné dobrodružství překvapivého hrdiny, odvážné princezny a dalších báječných osobností království mezi obry. Přestože má příběh i svá temná místa, snažíme se ho protkávat humorem. Jsem rád, že jsem v Londýně a že tu znovu natáčím zábavný film plný fantazie.”
Nejnovější komentáře