Fotbalový tým Americké Samoy v roce 2001 nechvalně proslul drsnou prohrou 31:0. S blížící se kvalifikací na mistrovství světa v roce 2011 tým najme smolařského a svérázného trenéra Thomase Rongena (Michael Fassbender), který doufá, že z nejhoršího fotbalového týmu na světě udělá vítěze...
Novozélandský filmař Taika Waititi je velmi specifický. Z menších komedií jako Orel kontra žralok nebo Co děláme v temnotách se díky režii Thora 3: Ragnarok rázem dostal do první hollywoodské ligy, kdy se pro mnohé stal 17. film ze světa Marvel Cinematic Universe jedním z jejich nejoblíbenějších. Waititi následně získal Oscara za nejlepší adaptovaný scénář díky svému dalšímu filmu s názvem Králíček Jojo. A pak se chopil režie Thor 4: Láska jako hrom, který způsobil, že výrazná část fanoušků MCU by Waititimu nejradši zlomila nejen ruce. Waititi pořád tak nějak naznačuje, že by se ještě mohl chopit režie svých Star Wars, i kvůli nepříliš pozitivním reakcím na jeho čtvrtého Thora se to ovšem stává méně a méně pravděpodobným. Filmař, kterými svými filmy zvládá chvílemi evokovat vizuál filmů Wese Andersona, sází většinou na velmi absurdní humor a přitom všem přeci jen nějak zvládne pracovat s vážnějšími emocemi, ovšem ve svém dalším filmu přichází ke svým komornějším počátkům. A vyložený gól tato jeho komedie vyloženě není.
Na základě příběhu Thomase Rongena snažícího se udělat z nejhoršího fotbalového týmu na světě alespoň krapet ucházející tým již vznikl dokument Next Goal Wins z roku 2014. Waititi si v původním znění ponechává název dokumentu, hned na začátku v roli kněze varuje, že je příběh odvyprávěn přesně tak jak se stal s drobnou formou přikrášlení, jak už tomu u filmů dle skutečných událostí bývá. Vyloženými ambicemi poté vlastně film nějak nechrlí. Waititi si opět chvílemi neodpustí nejapný humor, přitom všem ovšem chce vlastně servírovat film, kde se mísí názory o tom, zda je fotbal pouze hrou a nebo životně důležitým sportem. Waititi poté celkem dost drží na uzdě vizuál, samotná kopaná přeci jen nevybízí k tomu, aby šlo o kdovíjak audiovizuálně vtahující sport. V tom ovšem přeci jen pravý zakopaný pes netkví.
Kdyby se měl Jeden gól přirovnat k vlastnostem nějakého fotbalového hráče, tento fotbalový hráč by měl být nejspíš tak trochu nemotorný, přesto ne vyloženě hrozný, který by měl oba poločasy ideálně strávit na kraji střídačky. Celý námět vlastně zní po celou dobu tak absurdně, že je celou dobu těžké vůbec uvěřit, že se měl vůbec stát (ať už se při něm filmařsky přikrašlovalo cokoliv). Waititi poté humor dávkuje opět velmi specificky a tentokrát dost možná i na místech, kdy to v pravý okamžik není dvakrát vhodné. Nějaký ten vizuální gag umí Waititi opět prodat, nějaký zase naopak vůbec. V součtu Waititi vlastně netočí klasický sportovní film a vyvrcholení celých ambic je vyprávěno skrze poměrně hravé flashbackové vyprávění. Waititi si rozhodně umí v nějakých případech s filmem vyhrát, rozhodně to ovšem chvílemi působí jakoby sám nevěděl, co si s látkou počít.
Diváky poté může velmi snadno rozdělit obsazení Michaela Fassbendera do role Thomase Rongena. Fassbender je v mnohých očích výtečný charakterní herec, který si nejen právem vysloužil nominace na Oscara za výkony ve filmech 12 let v řetězech a Steve Jobs, nebo v mnohých očích překonal ztvárnění Magneta Iana McKellena v sérii X-Men. Fassbender ovšem většinu své kariéry sázel na vážné role. A zrovna komediální poloha Fassbenderovi vyloženě nesedí. Do role Rongena se tak zdánlivě nejvíce hodí v momentech, kdy je Rongen ještě zahořklý trenér, kterému ledové srdce musí postupně roztát skrze přítomnost na ostrově se specifickým obyvatelstvem. Jakmile poté dojde na jeden stěžejní emocionální moment, i Waititi rázem projeví, že v jeho filmech zvládá pracovat s vážnými emocemi.
Jeho filmy už se delší dobu prolíná tématika rodičovství, dojde na ní i tady skrze symbolický vztah mezi Rongenem a fotbalistkou Jaiyah Saelua v podání Kaimany, která se stala první transexuální fotbalistkou kvalifikovanou na Mistrovství světa ve fotbale. Právě postupný vývoj vztahu mezi Rongenem a Jaiyah má sílu, především proto, že Waititi spolu se spoluscenáristou Iainem Morrisem odkrývají pozadí Rongenovi zahořklosti postupně , i proto by se dalo do jisté míry říct, že má závěr filmu nějakou smyslnou gradaci. A jak je Rongen zpočátku až otráven všeobjímající pozitivitou okolí, nakonec se jí sám nechá pohltit. A rázem mu dojde, že není hned nutné vyhrát, ale někdy stačí jen účastnit se a užít si ten pocit.
Dá se tak jistě říct, že Waititi servíruje nějaký film s pozitivním poselstvím a o to mu šlo asi nejvíce. Nevadí tak vlastně tolik, že podobných filmů vzniklo již dost (příběh o outsiderech snadno evokuje například 8 let starého Orla Eddieho). Přeci jen nejde říci, že jde o tu nejlepší kombinaci komedie, vážnějších emocí a fotbalu do jednoho. Specifické kultury Americké Samoy je ve filmu akorát, různé vedlejší postavy nějak nevyčuhují, ve vedlejších úlohách se ovšem objeví pár výrazných a především zábavných herců. Celé to díky střídmé délce (104 minut) snadno uteče, při sledování filmu divák nutně nemusí být fandou fotbalu (těžko soudit, zda výraznější vztah k tomuto sportu vzbudí při sledování nějaké větší emoce), dá se vlastně říci, že Waititi v rámci možností dokázal z filmu tak nějak vytřískat, co se dalo.
Nekonají se tu další Kokosy na sněhu, i zmíněný Orel Eddie dokázal možná být inspirativnější. Některé postavičky v prostředí Americké Samoy jsou vlastně tak zvláštním způsobem bizarní, že zamrzí, že jich není trošku více. Jeden gól potvrzuje, že kopaná není příliš atraktivní sport (sorry jako!) a finální zápas vlastně dělá zajímavější tvůrčí pojetí nežli to, co se během něj děje. Michael Fassbender časem v roli působí mnohem přesvědčivěji, i proto výsledný film rozhodně nezabolí. Rozhodně se ovšem nedá označit za vrcholnou Waititiho práci a úplně se po celou dobu nezbaví pocitu zbytečnosti. Především i díky existenci zmíněného chváleného dokumentu, který nejspíš má potenciál dodat větší satisfakci.
Taika Waititi natočil nepříliš ambiciózní film, který ovšem sází na pozitivní energii, snahou o inspirativní odvyprávění zdánlivě absurdního a přesto reálného příběhu. Waititi v rámci možností upletl z lejna bič, výsledek tak díky tomu neurazí i kdyby měl pro diváka největší noční můru přestavovat fakt, že by musel byť jen pár minut svého života věnovat sledování reálné kopané. Michael Fassbender i přes krapet zvláštní obsazení nakonec zvládne v průběhu filmu v roli působit více přesvědčivě. Waititi umí lépe a chvílemi je znát, že úplně nezná balanc mezi emocemi. Přesto výsledek rozhodně nezabolí a Waititi pořád vyloženě neskryje cit pro audiovizuální vyprávění, bizarní humor i silné emoce v momentě, kdy na ně má dojít. Nové Kokosy na sněhu se nekonají, neurážející feel-good movie ano...
Nejnovější komentáře