Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Křižáček - 65 %

Křižáček - 65 %

Krizacek 2
Krizacek 2
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Je krás­né slu­neč­né ráno a malý chla­pec se prá­vě pro­bu­dil. Ví, že jeho den bude jiný než ostat­ní. Podle oble­če­ní pozná­me, že se bude oblé­kat do brně­ní, ale to není vše. Ještě se roz­lou­čí pohle­dem na své spí­cí rodi­če a už krá­čí k brá­ně hra­du. Odevzdaně čeká, až se ote­vře a on bude moci vyklouz­nout ven. To se mu také poda­ří a jeho ces­ta může začít. Vydává se do Svaté země na kří­žo­vou výpra­vu, jako mno­ho dal­ších.

Rytíř Bořek, chlap­cův otec, se vydá­vá hle­dat své­ho syna a putu­je v jeho sto­pách. Jeho pouť začí­ná v tem­ném lese, postup­ně pro­chá­zí i dal­ší­mi mís­ty a kra­ji­nou. Není žád­ný spěch, pro­to­že chla­pec nemohl pěš­ky dale­ko dojít. Otec jde ve sto­pách malé­ho Jeníka, ale vždy jej pro­pás­ne. Naštěstí potká­vá na své ces­tě mla­dé­ho kři­žác­ké­ho vojá­ka, se kte­rým dále putu­je a hle­dá syna.

Předlohou k fil­mu byla báseň Jaroslava Vrchlického Svojanovský kři­žá­ček, kte­rá byla inspi­ro­vá­na sku­teč­ným pří­bě­hem ze stře­do­vě­ku o chlap­ci, kte­rý se vydal na kří­žo­vou ces­tu. Režisér Václav Kadrnka napsal spo­leč­ně s Jiřím Soukupem a Vojtěchem Maškem scé­nář, kte­rý se nechal inspi­ro­vat tou­to bás­ní. Jako hlav­ní téma si tvůr­ce vzal motiv hle­dá­ní syna otcem. Cílem pak neby­lo uká­zat drs­ný  stře­do­věk, ale tvůr­ci chtě­li pře­vést lyric­kou před­lo­hu do fil­mo­vé podo­by. To se jim také poved­lo, ale je jen na divá­cích, jak na ně film zapů­so­bí.

Hlavní roli otce si zahrál Karel Roden (Hlídač č. 47, Masaryk). Svou posta­vu zahrál vel­mi věro­hod­ně, dalo by se říci i zdr­žen­li­vě, ale to asi bylo zámě­rem. Partnerem mu byl v roli kři­žác­ké­ho vojá­ka Aleš Bílík (Místa, Řachanda), mla­dý herec, kte­rý je Rodenovi rov­no­cen­ným part­ne­rem. Ve fil­mu je dáno více pro­sto­ru vizu­ál­ní a este­tic­ké strán­ce než dia­lo­gům. Myšlenkové pocho­dy a vnitř­ní pro­žit­ky postav může divák ode­zí­rat ze zábě­rů na jejich posta­vy a oko­lí.

Důležitou slož­kou fil­mu je kame­ra a hud­ba. Za kame­rou stál Jan Baset Střítežský (Alois Nebel, Díra u Hanušovic) a hud­bu napsa­li Irena Havlová a Vojtěch Havel. Ve fil­mu jsou hlav­ně širo­ké, dlou­hé a poma­lé zábě­ry, a to nejen na kra­ji­nu, ale i na jed­not­li­vé posta­vy. Děj fil­mu pak dotvá­ří hud­ba, kte­rá ale nezní celým sním­kem. V někte­rých mís­tech nechá­va­jí tvůr­ci vyznít film pou­ze vizu­ál­ně.

Délka sním­ku, 90 minut, je odpo­ví­da­jí­cí, vzhle­dem k jeho tem­pu. To totiž není rych­lé, ale spí­še poklid­né až poma­lé. Je to his­to­ric­ký, dra­ma­tic­ký film, kde se dra­ma­tič­nost ode­hrá­vá hlav­ně uvnitř jed­not­li­vých postav a ne v bojích. Velkou roli hra­jí také zábě­ry kra­ji­ny a pro­stře­dí, kte­rou hrdi­no­vé pro­chá­zí. Film je nato­čen jako stře­do­vě­ká road movie bez zby­teč­ných slov, je to vyso­ce este­tic­ký film, kte­rý mohou oce­nit fil­mo­ví fajnšme­kři.

Film se natá­čel v České repub­li­ce, ale také v Itálii (Apulie, Kalábrie, Sardinie). Divák se tak může podí­vat na krás­nou pří­ro­du a sce­né­rie, kte­ré jsou v této čás­ti Evropy oprav­du nád­her­né a foto­ge­nic­ké.


Děkuji Karolině Koblížkové za korek­tor­ské prá­ce ????


Podívejte se na hodnocení Křižáček na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,67176 s | počet dotazů: 244 | paměť: 62326 KB. | 23.11.2024 - 10:18:03