Mezi těmi dvěma lidmi dochází k těm nejnevinnějším schůzkám, i když Orenův neobratný pokus o námluvy („Když jsem měl naposled sex, vyhodil jsem si koleno”) nakonec ty dva spolu do postele dostane. „Leah v té scéně vlastně říká, že si na sobě nechá podprsenku,“ poznamenává Reiner. „Celé to je o Diane. Domnívala se, že takoví lidé budou mít v souvislosti se sexuálním aktem příliš mnoho obav. Dali jsme to tam, protože mi řekla, jestli by ty milostné scény mohla natočit oblečená. Tak jsme ukázali jen to, co následovalo.“
Po tolika letech bez jediné schůzky neměl ani jeden z nich ponětí, co bude dál. „Je to takové to ‘A teď jsme pár? A co teď bude?’” vysvětluje režisér. „Oren je strašně nervózní a chce odtamtud vypadnout. Snaží se odejít a Leah se cítí poníženě, protože Oren utíká, a tak zkouší jen tak plácat. Pro mě je to perfektní scéna, protože ono chvíli trvá, než jste schopni někomu vyznat lásku. A v této fázi života už žena nechce jen náhodný sex.“
Protože neví, co má dělat, obrací se Oren s žádostí o pomoc na postarší nevrlou kolegyni Claire, ztvárněnou divadelní herečkou Frances Sternhagen, která se objevila v Reinerově filmu MISERY NECHCE ZEMŘÍT z roku 1990. „Představuje Orenovu minulost a znají se už hrozně dlouho. Není to žádná ranařka,“ říká Reiner. „A Frances ví, jak takový text přesně zahrát – je jako námořník. Faktem je, že je to velmi milá a jemná dáma. Je to úžasná umělkyně. A Douglas dodává: „Mám rád tyhle protiúkoly, když elegantní dáma mluví jako dlaždič. Nejde mi na rozum, jak je možné, že tahle slova vycházejí z jejích úst!”
I když souznění mezi Leah a Sarah začíná Orena trochu obměkčovat, stále se pokouší najít dívčinu matku, která, jak se ukáže, je narkomanka. „Oren je zpočátku neoblomný,” říká Douglas. „Nechce za ni převzít jakoukoliv odpovědnost. Ale když najde její matku, začne mu být jasné, že ta malá holčička to skutečně neměla jednoduché.”
Leah jednoznačně brkne na citlivou strunu, když mu řekne, že nemůže uvěřit tomu, jak se chová. „Skutečně nemáte žádný soucit?“ ptá se Orena. „Ten se na ni velmi zlobí, protože soucit samozřejmě má,” říká Reiner. „Jen ho pohřbil hodně hluboko.”
„Oren je prostě zlomený muž, který se stává stále větším pitomcem, a nedokáže s tím přestat, protože neví jak, neumí se otevřít. Hodně toho ztratil: ženu, syna. Stává se to spoustě z nás, když zažijeme podobnou tragédii. Ale díky malé devítileté holčičce a 69leté ženě se stane něco nádherného: dostává druhou šanci,” vysvětluje Keaton. „Za to, že se Oren vrací znovu do života a si znovu uvědomuje svoje pocity, může Leah,“ říká Douglas. „Obviní ho, že nemá žádné city, po všech těch letech, kdy pečoval o svou ženu! Donutí ho začít znovu žít.“
Oren začne být natolik lidský, že dokonce poskytne své sousedce pomoc při porodu – na jeho gauči. „Herečka Yaya Alafia byla v té době skutečně těhotná,” vysvětluje Reiner. „Ve filmu rodila jen o něco dřív než ve skutečnosti.“
Tato scéna nebyla Douglasovi úplně neznámá. „Byl jsem u porodu všech mých tří dětí,“ říká. „Ale nikdy jsem se nemusel vypořádat s placentou na gauči.“
Aby dostál svému slibu, že Leah pomůže s kariérou, sjednává jí Oren schůzku s majitelem klubu Victor’s. Schůzka se točila ve steak house v Greenwichi a majitele klubu nehraje nikdo jiný než slavný Frankie Valli. „Byl perfektní,“ vzpomíná Reiner. A jestli Keaton vypadala nervózně, tentokrát to nebylo jen díky jejímu skvělému hereckému umění. „Michael právě hrál Liberaceho ve filmu HBO. Seděl jsem a hrál na klavír a Diane bloumala někde ve svém vlastním světě. Žertem jsem se jí zeptal, jak se cítí a jestli je před schůzkou s Frankiem Vallim nervózní. ‘Cože?’ vyvalila oči, ‘Frankie Valli? Kde je Frankie Valli?’ A já jsem odpověděl, že je přímo tady, ale ať se necítí špatně, protože to já jsem nervózní. Vždyť já budu hrát před Liberacem.“
Nakonec Oren, který Leah rozhodil svou neobratností v milostných věcech, usoudil, že už toho pokazil dost, takže může klidně dál pokračovat ve svých plánech a odstěhovat se. „Má za to, že s ním Leah nechce mít nic společného, takže by se měl sbalit a odjet,“ popisuje Reiner. „Ale potom zjistí, že se stal součástí skvělé malé rodiny a uvědomí si, že ji potřebuje získat zpět.“
„LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY je ve skutečnosti o druhých šancích. Lidé dostanou druhou nebo třetí šanci, i čtvrtou nebo pátou, pokud jsou prostě ochotní se otevřít, přijmout to a oddat se tomu,” říká Keaton. „To je to, co se mi na tomhle filmu líbí. Ráda bych to uplatnila ve svém vlastním životě: mohla bych mít spoustu příležitostí, kdybych byla v životě jen trochu odvážnější a dovolila si to. Ale my sami, jak jsme starší, se někdy uzavíráme a budujeme kolem sebe za zeď, přitom je skutečně důležité to zkoušet a dělat malé a postupné krůčky a prostě se vyrovnávat se životem, lidmi a příležitostmi, protože všichni potřebujeme zažívat lásku, tolik lásky, kolik můžeme, jakýmkoliv způsobem, v jakémkoliv tvaru nebo formě.“
Oren se také smířil se svým synem, když uznal, že Luke navzdory všemu vychoval bezvadnou holčičku. „Zeď se zhroutila,“ říká Douglas. „Je pěkné vědět, že v jakémkoliv věku můžete znovu oživit své city, i když jste byli velmi osamělí.“ O tomtéž ostatně mluví režisér Reiner: “V jakékoliv fázi života je láska prostě láskou. Tyto pocity neumírají. Chováte se jako puberťáci bez ohledu na to, kolik vám skutečně je.”
A producent Damon to stručně shrnuje: „To, že jsem mohl být součástí LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY, je to, proč jsem tak rád součástí filmového průmyslu.“
Části seriálu: Lepší teď než nikdy
- Lepší teď než nikdy
- Lepší teď než nikdy - O FILMU
- Lepší teď než nikdy - O HOLČIČCE
- Lepší teď než nikdy - O ROMANCI
Nejnovější komentáře