Jak vnímáte svého hrdinu – otce? Je to jen pijácký hrubián a primitiv, nebo v něm dřímá jiskřička citu a svou snahu navázat se synem aspoň nějaký kontakt myslí upřímně?
Každé jednoslovné pojmenování vždy nějak pokulhává, život je komplikovanější. Hrubián a primitiv navenek může být uvnitř citlivý a distingovaný. Kým skutečně jsme a co jsou naše životní role a masky? Pravdou je, že pro tuto roli pro mě nebyl předobrazem žádný velký myslitel. Já jsem postavu otce cítil jako člověka, který to myslí upřímně, ale neví jak na to. Žije dlouho sám, nemusí brát ohledy na nikoho, neví, co je to zodpovědnost za druhého, natož pak, co je to starost o dítě.
Na diváka z plátna zavane zejména v exteriérových scénách u řeky a na lodi krutý mráz. To asi bylo dost náročné natáčení…
To k natáčení patří. Skoro vždy se můžete spolehnout na to, že zažijete něco extrémního. V plavkách při venkovních pěti stupních v ledové vodě předstíráte, že je krásný letní den. Anebo navlečený do kožichu v pětatřiceti stupňových vedrech se projíždíte na sáňkách na umělém sněhu a hrajete si na polárníka. Mně zimu při natáčení scén na Labi přebil zážitek, že jsem se mohl chopit kormidla opravdové, ne zrovna malé lodi, a zkusit si něco, co bych asi neměl šanci zažít, kdybych nebyl herec.
Vašim protihráčem ve většině zásadních scén je malý Jindřich Skokan v roli vašeho syna. Máte filmové zkušenosti s hraním s dětmi, a jak se vám spolupracovalo s Jindrou?
Zkušeností s dětskými herci už mám docela hodně. Jindra měl těžký úkol v tom, že veškeré jeho scény byly vypjaté, neveselé. Ta komplikovanost jeho hrdiny z něj vyzařuje už na první pohled. Myslím, že si ho Kuba Šmíd vybral výstižně a Jindra se s tím, alespoň co jsem mohl vidět při natáčení, popasoval dobře.
Příběh scenáristky Petry Soukupové připomíná dospělým, jak velké trápení mohou zažívat jejich děti (a na němž nesou rodiče často vinu), a jak dospělí – ať záměrně či z pohodlnosti - toto dětské zoufalství bagatelizují. V dnešní době, kdy se rozpadá polovina všech rodin, je to dost zásadní problém… Lidi jako váš hrdina si s tím asi hlavu nelámou, co?
Jak už jsem říkal, moc přemýšlivý tenhle chlapík opravdu nebude.
Postava otce z dramatu Na krátko je další z řady vašich víceméně záporných či outsiderovských postav (tou divácky nejznámější je vyléčený alkoholik Šmíd z televizního seriálu Ulice). Baví vás hrát podobné týpky?
Baví. Hraju si s tím, doluji ze sebe temnější polohy, které jinak zůstávají někde hluboko ve mně. Ale takhle beztrestně a nezávazně si zazlobit, je někdy dobrý relax. Někdy to však i bolí, protože náhled do těchto komnat lidské duše bývá i docela hrůzný.
Natočil jste spoustu filmů a seriálů s různými režiséry. Překvapil vás v něčem svým přístupem mladý Jakub Šmíd, jehož Na krátko je druhým celovečerním filmem v kariéře?
Byla výhoda, že se s Jakubem znám z dob, kdy ještě studoval FAMU a dvakrát mě obsadil do svých školních projektů. Vlastně to byl jeden z rozhodujících faktorů, proč jsem řekl na jeho nabídku ano. Povýšit naši spolupráci z jeho školních let na natáčení celovečerního filmu bylo lákavé. Dalo se předpokládat, že budu schopen rychleji před kamerou předvést to, co si on představuje. Snad se tak ve výsledku stalo.
Části seriálu: Na krátko
- Na krátko
- JAKUB ŠMÍD (REŽIE)
- Jakub Šmíd - rozhovor
- PETRA SOUKUPOVÁ (SCÉNÁŘ)
- Petra Soukupová – rozhovor
- TOMÁŠ BALDÝNSKÝ (KREATIVNÍ PRODUCENT, DRAMATURG)
- Tomáš Baldýnský (rozhovor)
- PETRA ŠPALKOVÁ (MATKA)
- Petra Špalková (rozhovor)
- MARTIN FINGER (OTEC)
- Martin Finger (rozhovor)
- MARTA VANČUROVÁ (BABIČKA)
- Marta Vančurová (rozhovor)
- JINDŘICH SKOKAN (JAKUB)
- Jindřich Skokan (rozhovor)
- JULIE ISSA (PAVLÍNA)
- Julie Issa (rozhovor)
Nejnovější komentáře