Kritiky.cz > Zajímavosti > Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Vinnetouova stříbrná puška

Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Vinnetouova stříbrná puška

ZbraneMay
ZbraneMay
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Neméně slav­ná jako henry­ov­ka a med­vě­do­bij­ka je zbraň Old Shatterhandova nej­lep­ší­ho pří­te­le, náčel­ní­ka Apačů Vinnetoua. Ten měl „dvou­hlav­ňo­vou puš­ku, jejíž dře­vě­né čás­ti byly hus­tě pobi­ty stří­br­ný­mi hře­by. To byla ta slav­ná stří­br­ná puš­ka, jejíž kule nikdy nemi­nu­la cíl.“[14] Dříve, než May tuto puš­ku při­řa­dil své­mu Vinnetouovi, vyba­vil tou­to zbra­ní také jiné indi­án­ské náčel­ní­ky a pré­rij­ní lov­ce: Němec Karel Zimmermann měl „puš­ku, jejíž paž­ba byla pobi­ta stří­br­ný­mi hře­bí­ky“[8] a apač­ský náčel­ník Medvědí srd­ce „dlou­hou dvoj­ku, jejíž paž­ba byla ozdo­be­ná stří­br­ný­mi hře­by.“[15] Toto zdo­be­ní May zjev­ně pře­vzal z Ferryho Zálesáka, neboť v tom­to pří­bě­hu má El Mestizo „dlou­hou těž­kou puš­ku, jejíž kol­ba byla boha­tě zdo­be­ná mědě­ný­mi hře­by.“[16] Jak zná­mo, změ­nil May v pře­pra­co­va­ném tex­tu Zálesáka tuto rekvi­zi­tu ve stří­br­nou puš­ku.

Student práv Alois Schießer (1866-1945) z Lince, kte­rý hol­do­val teh­dy ješ­tě málo roz­ší­ře­né­mu umě­ní foto­gra­fo­vá­ní a byl s Karlem Mayem spřá­te­len, pro­žil v dub­nu 1896 své veli­ko­noč­ní prázd­ni­ny v Mayově vile v Radebeulu. Při této pří­le­ži­tos­ti zho­to­vil čet­né foto­gra­fic­ké sním­ky oblí­be­né­ho spi­so­va­te­le. Desky s nega­ti­vy zís­kal foto­graf Adolf Nunwarz z Lince-Urfahr. Dne 24. červ­na došlo mezi Karlem Mayem a Nunwarzem k doho­dě, do níž byl zahr­nut jeho obchod­ní part­ner Fidelis Steurer z Lince. Obchod se sním­ky úspěš­né­ho spi­so­va­te­le se zdál být dob­ře roz­běh­nut: „Vynikající novin­ka. Prosíme k povšim­nu­tí. Fotografie Dr. Carla Maye, pro­slu­lé­ho a snad nej­ob­lí­be­něj­ší­ho spi­so­va­te­le ces­to­pi­sů sou­čas­nos­ti...“ - tak vychva­lu­je F. Steurer tyto sním­ky ješ­tě počát­kem květ­na 1897. Ani May na ně neza­po­mí­nal pou­ká­zat ve svých dílech: „Nakonec si dovo­lu­ji poznám­ku k čet­ným čte­ná­řům, že foto­gra­fie Old Shatterhanda a Kary ben Nemsího jsou k mání u pana foto­gra­fa Adolfa Nunwarze v Linci-Urfahru, Horní Rakousko.“[17]. Avšak brzy mělo dojít mezi Mayem a reklam­ně zdat­ným foto­gra­fem k roz­míš­ce. V jed­nom dopi­se z 28. září 1897 napsal May Schießerovi, že vypo­vě­děl Nunwarzovi smlou­vu a kapi­tál. Mezi obě­ma exis­to­val už jen pou­hý obchod­ní vztah a v roce 1902 prý May a Nunwarz šli k Dunaji a tam všech 101 nega­tiv­ních desek uto­pi­li. Nunwarz se vzdal své­ho obcho­du a stal se sou­kro­mým úřed­ní­kem.

Nemálo čte­ná­řů Karla Maye moh­lo být pře­kva­pe­no, že na někte­rých sním­cích byla k vidě­ní Vinnetouova slav­ná puš­ka. Rovněž tak na sním­cích „Pan Dr. Karel May ve své pra­cov­ně u psa­cí­ho sto­lu“ lze v poza­dí vidět stří­br­nou puš­ku. Jak moh­la nád­her­ná zbraň viset ved­le Mayova psa­cí­ho sto­lu, když měla být pocho­vá­na spo­lu s Vinnetouem? Odpověď na tuto otáz­ku Karel May svým čte­ná­řům samo­zřej­mě dlu­žil, nicmé­ně poz­dě­ji vysvět­lu­je: jak se dalo čekat, lou­pe­ži­ví Ogallallové chtě­li vyple­nit Vinnetouův hrob, aby uko­řisti­li stří­br­nou puš­ku. „Nemohl jsem při­ro­ze­ně trva­le zůstat v údo­lí řeky Metsur jako hlí­dač jeho hro­bu a pro­to­že se dalo čekat, že se zne­svě­ce­ní hro­bu bude opa­ko­vat, stří­br­nou puš­ku jsem vyzve­dl.“[18]

Žertovnou řečí vyprá­věl Karel May o čet­ných návště­vách svých cti­te­lů, kte­ří v zástu­pech prou­di­li do jeho rade­be­ul­ské vily. To je zvlášť zábav­né číst ve ski­ce Radosti a stras­ti úspěš­né­ho spi­so­va­te­le, kte­rá vyšla v říj­nu 1896 v prv­ních dvou čís­lech Deutscher Hausschatzu. Z toho mála auten­tic­kých zpráv při­ná­ší­me výběr, kte­rý je význam­ný pře­de­vším v sou­vis­los­ti s his­to­rií o naby­tí pušek. Pár dní před Velikonocemi 1896 mohl někdej­ší měst­ský úřed­ník Dr. Paul Scheven (1852-1929), se svým synem Wilhelmem a jeho dvě­ma spo­lu­žá­ky navští­vit Old Shatterhanda. Reminiscence Wilhelma Schevena a jed­no­ho ze spo­lu­žá­ků, Johannese Schützeho, sepsa­né nezá­vis­le na sobě v roce 1927, dnes před­sta­vu­jí pozo­ru­hod­ný dobo­vý doku­ment. Zde jsou jeho vzpo­mín­ky na Karla Maye roku 1896:

„On - May - nás vel­mi přá­tel­sky při­jal ve své pra­cov­ně, pře­bo­ha­tě vyzdo­be­né roz­lič­ný­mi vzpo­mín­ka­mi z cest. Vzpomínám si, že blíz­ko jeho psa­cí­ho sto­lu stál skvost­ný exem­plář vycpa­né­ho lva. Vyprávěl nám, že ho sám slo­žil. Nechal ho prý při­jít blíž a v oka­mži­ku, kdy se oči lva zdá­ly být jen jako čár­ky, ho zastře­lil. - Za psa­cím sto­lem visí deka z jele­ní kůže, poma­lo­va­ná tma­vě čer­ve­ný­mi pru­hy. Vyprávěl nám, že mu ji zho­to­vi­la a daro­va­la Nšo-či, Vinnetouova sest­ra. Vinnetouova stří­br­ná puš­ka vise­la zrov­na tak za psa­cím sto­lem... Henryovka prý byla peč­li­vě zaba­le­ná v bed­ně a nepří­stup­ná a med­vě­do­bij­ka prý v Drážďanech u puš­ka­ře na údrž­bě.“[Scheven, 19]

„Vlevo v rohu vycpa­ný pre­pa­rát šel­my, nad psa­cím sto­lem po pra­vi­ci hla­va losa se dvě­ma moc­ný­mi lopat­ko­vi­tý­mi paro­hy, ved­le toho visí Vinnetouova pro­slu­lá stří­br­ná ruč­ni­ce, čel­ní stra­na psa­cí­ho sto­lu byla zakry­ta zvlášt­ně poma­lo­va­ným per­ga­me­no­vým papí­rem... Rádi bychom chtě­li vidět jeho slav­né puš­ky, med­vě­do­bij­ku a henry­ov­ku, ale jed­na byla zrov­na pře­dá­na k opra­vě, pro­to­že prasklo péro, a dru­há z nich scho­va­ná, pro­to­že May chtěl pod­le své­ho vzo­ru zkon­stru­o­vat 25-rannou pěchot­ní puš­ku pro němec­kou armá­du. - Kdosi hovo­řil o med­vě­dí síle jeho rukou. Ano, nedáv­no s ní jed­no­mu vše­teč­ko­vi málem roz­dr­til ruku. - Vysvětloval nám roz­ma­ni­té kuri­o­zi­ty. Kresba na per­ga­me­no­vém papí­ru na psa­cím sto­le byla pro­ve­de­ná lid­skou krví, snad krví čer­noš­skou. Každopádně někdo při tom uči­nil poně­kud nepří­z­ni­vou poznám­ku o čer­no­ších. »Ale čer­no­ši jsou pře­ce taky lidé,« vybuchl. - Sňal ze zdi pozo­ru­hod­ný vid­li­co­vi­tý nůž: tím, že ruka sevře­la ruko­jeť, čepe­le se od sebe roz­táh­ly a uká­zal se tře­tí nůž. »Tento nůž se bere pro­ti ská­ka­jí­cí šel­mě, když selže stře­la.« Věřili jsme mu všech­no.“[Schütze, 20].

Richard Kirsch z Vídně, kte­rý navští­vil Karla Maye v Radebeulu jako 15-letý, viděl již z uli­ce v jed­nom okně 1. pat­ra vycpa­né­ho lva, kte­rý cenil zuby na kolemjdou­cí a dál říká: „Nad psa­cím sto­lem visí pes­t­rá indi­án­ská při­krýv­ka. Viděl jsem revol­ver, dým­ky, váček na tabák a řetěz na krk, zho­to­ve­ný ze zubů med­vě­da grizzly­ho. Na zdi vise­lo mno­ho zbra­ní. Viděl jsem Liddy Sama Hawkense, ... těž­kou med­vě­do­bij­ku, ... stří­br­nou puš­ku. ... Pak jsem chtěl vidět také 25-rannou henry­ov­ku. Ta prý byla, jak vysvět­lil May, u puš­ka­ře, pro­to­že její kon­struk­ce je vel­mi chou­los­ti­vá a osa­há­vá­ním čet­ných návštěv­ní­ků byla zni­če­ná.“[21]

Z těch­to zkrá­ce­ných remi­nis­cen­cí vyplý­vá, že krát­ce před Velikonocemi 1896 byla v Mayově drže­ní pou­ze stří­br­ná ruč­ni­ce. Na Velikonoce nebo krát­ce po nich mohl May uka­zo­vat med­vě­do­bij­ku, kte­rá před­tím ješ­tě byla u puš­ka­ře v Drážďanech. Henryovka byla „ukry­tá“ ješ­tě v roce 1907; ješ­tě nee­xis­to­va­la. Musíme vědět, že puš­ka, kte­rou Karel May v roce 1896 tak vychva­lo­val, neby­la henry­ov­kou. K tomu ješ­tě dojde­me. Teprve o rok poz­dě­ji mohl May pre­zen­to­vat pra­vou henry­ov­ku, jak také vyplý­vá ze zprá­vy Fritze Stegeho, kte­rý navští­vil Villu Shatterhand asi kolem roku 1904. Návštěvníkovi při­šel na oči i již zná­mý „troj­bři­tý nůž, zabí­ječ tygrů z Indie.“ Avšak všech­no už neby­lo tako­vé, jako před léty: lev byl bez milos­ti sho­zen a zmi­zel, repre­zen­ta­tiv­ní pře­hoz psa­cí­ho sto­lu „z vyči­ně­né lid­ské kůže“ se nachá­zí spo­lu s jiný­mi exo­tic­ký­mi před­mě­ty ve zmate­ném nepo­řád­ku v jed­né ubo­hé kůl­ně v ovoc­ném sadu. Karel May se změ­nil... Ani jeho kou­zel­né puš­ky už nezá­ři­ly ve starém les­ku. To cítil i Egon Erwin Kisch (1885-1945), kte­rý dne 9. květ­na 1910 pobý­val ve wigwa­mu Old Shatterhanda a mohl si tak mno­hé pro­hléd­nout, „mimo jiné i sta­rou zre­zi­vě­lou hro­mo­vou hůl - neo­myl­nou henry­ov­ku, před­mět tou­hy dob­ro­druž­ných gym­na­zis­tů, kte­rá ovšem vůbec neby­la krát­kou ruč­ni­cí, nýbrž oby­čej­nou win­cheste­rov­kou, jakou mají celé armá­dy, i evrop­ské... Když jsem se začal zají­mat o to, kde je nábo­jo­vá komo­ra a zásob­ník pro 25 nábo­jů, May puš­ku odlo­žil a uka­zo­val mi dal­ší věci.“[22]

Mnichov, čer­ve­nec 1897: „Houfně se sem tla­či­li jeho nesčet­ní přá­te­lé a cti­te­lé a zejmé­na mlá­dež pro­ka­zo­va­la neú­nav­nou vytr­va­lost, aby zachy­ti­la stisk ruky nebo ale­spoň pohled Vinnetouova pří­te­le. V jídel­ně hote­lu Trefler měl Dr. May něko­li­krát před stov­ka­mi poslu­cha­čů a poslu­cha­ček hodi­no­vé před­náš­ky o svých cestách a odpo­ví­dal na otáz­ky, kte­ré na něj z audi­to­ria smě­řo­va­ly.“[23]

O tom­to při­je­tí May 27. čer­ven­ce 1897 napsal: „První den přes 900 návštěv­ní­ků, dru­hý den přes 600, tře­tí zase 800. Večer jsem ute­kl postran­ní­mi dveř­mi. Pak stá­li před hote­lem gym­na­zis­té, aby ulo­vi­li auto­gram, v tako­vém množ­ství, že kolem nemoh­la pro­jet tram­vaj a oni muse­li být roze­hná­ni hadi­cí. Skutečnost!“[24] V mase lidí, jimž pro­slu­lý svě­to­běž­ník udě­lil audi­en­ci, byl také jeden Mnichovan, Ernst Weber (nar. 1873), kte­rý dal své vzpo­mín­ky na večer­ní „ban­ket“ v hote­lu Trefler o něko­lik let poz­dě­ji na papír:

»Dovolte otáz­ku, pane dok­to­re,« pozna­me­nal jeden pán. »Vy tu vyprá­ví­te, že jste pět­a­dva­cet­krát vystře­lil, aniž bys­te nabí­jel. To je mož­né jen u puš­ky se zásob­ní­kem. Vaše henry­ov­ka tako­vá není, jak uka­zu­jí foto­gra­fie. Vaše tvr­ze­ní se mi pro­to zdá nemož­né.« Old Shatterhand se iro­nic­ky zasmál: »To nepo­cho­pí­te, milý pane!« »Prosím, jsem důstoj­ník, úřed­ník dělo­stře­lec­kých dílen a zabý­vá­ní se vše­mi střel­ný­mi zbra­ně­mi je mým život­ním povo­lá­ním.« »Může být! Můžete být ve svém povo­lá­ní dokon­ce zna­me­ni­tý; mou henry­ov­ku však přes­to nepo­cho­pí­te! Celé tajem­ství spo­čí­vá mezi hlav­ní a pláš­těm hlav­ně. Snad se o tom dozví­te někdy poz­dě­ji. Musím spl­nit už jen dva život­ní cíle: misi u Apačů, jejichž jsem náčel­ní­kem, a ces­tu k mému Halefovi, nej­vyš­ší­mu šej­ko­vi had­de­dín­ských Arabů. Pak ale před­stou­pím před němec­ké­ho císa­ře: ›Veličenstvo, zastří­lej­me si spo­lu.‹ Předvedu mu svo­ji henry­ov­ku. Ta bude zave­de­na do celé němec­ké armá­dy a žád­ný národ svě­ta pak nebu­de moci Němcům odpo­ro­vat.«[12]

Weber při­ná­ší ten­to dia­log doslo­va, aby zalátal Old Shatterhandovi šaty a navě­sil na něj naci­o­na­lis­tic­ký pláštík; tím pak mohl o to hla­si­tě­ji volat „fuj!“. Člověk se ptá, proč tak Weber uči­nil a zda tyhle šovi­nis­tic­ké tóny neod­po­ví­da­jí lépe jemu - Weberovi. Může sta­čit pohled na cel­ko­vé poz­děj­ší dílo toho­to muže, vyka­zu­jí­cí také tak hrdá díla jako Německo, pro­buď se, Národ a rasa (1933), Národně-socialistická budo­va­tel­ská prá­ce, Jak Adolf Hitler nově sta­ví němec­ký dům (1934) a Náš nový wehr­macht(1937). Mayovi odpůr­ci ochot­ně Weberovu zprá­vu otis­ko­va­li; samot­ný May onen domně­lý dia­log s důstoj­ní­kem roz­hod­ně odmí­tal.

Ať auten­tic­ké nebo jen čás­teč­ně prav­di­vé, podob­né roz­ho­vo­ry posky­to­val „Dr. Karel May zva­ný Old Shatterhand“ nejen davům lidí ve měs­tech, ale i na krá­lov­ském dvo­ře, před kní­ža­ty, hra­ba­ty a baro­ny. Ve Vídni strá­vil May tako­vý­mi při­je­tí­mi v únoru-březnu 1898 pět týd­nů. Když se na zpá­teč­ní ces­tě odtud v Mnichově zno­vu uby­to­val 24. břez­na 1898 na něko­lik dní v Hotelu Trefler, pla­ti­la jeho návště­va také čle­nům tam­ní­ho May-klubu („řád­ným čle­nem může být kaž­dý bez­ú­hon­ný, k lep­ším kru­hům nále­že­jí­cí muž, kte­rý se hlá­sí k názo­rům Dr. Karla Maye, spo­čí­va­jí­cích na zákla­dech křes­ťan­ské kul­tu­ry,“ říka­ly sta­no­vy). Jeden člen klu­bu zane­chal o návštěvě uctí­va­né­ho auto­ra záznam, z něhož vybí­rá­me násle­du­jí­cí sdě­le­ní o Mayových slav­ných puš­kách:

„Svoji tak­zva­nou henry­ov­ku nejen vyna­le­zl, nýbrž i sám zho­to­vil May, niko­liv Mr. Henry... Proslulá Old Shatterhandova med­vě­do­bij­ka váži­la 34 liber. Až nyní ji odleh­čil o cca 7-8 liber tím, že z paž­by odstra­nil růz­né kovo­vé čás­ti... Na del­ší ces­ty sebou Old Shatterhand nosil přes 1 700 nábo­jů.“[25]

Znovu v Radebeulu psal May dne 18. květ­na 1898, že „ve Vídni, Mnichově, Stuttgartu atd. jsem byl žádán nej­vyš­ším a vyso­kým pan­stvem i tisí­ci čte­ná­řů. Máme za sebou těž­ké ces­to­vá­ní. Podnikl jsem tuto ces­tu, abych si odpo­či­nul, po návra­tu jsem ale osla­be­něj­ší než při odjez­du. Ve Vídni jsme chtě­li zůstat jen 3 dny, byli jsme tam ale 5 týd­nů. Musel jsem na císař­ský dvůr a nej­vyš­ší aris­to­kra­ti, kní­ža­ta, arci­vé­vod­ky­ně, hra­ba­ta, gene­rá­lo­vé atd. se o mne tak rva­li, že jsem one­moc­něl a na 14 dní ulehl do poste­le... Pak jsem se i v Mnichově obje­vil na krá­lov­ském dvo­ře, byla to obdi­vu­hod­ně krás­ná audi­en­ce. Krátce jsem pobyl v Gartowě v zemi Lüneburg, u hra­bě­te von Bernstorff, abych uči­nil stu­die. Předevčírem u nás byla tři hra­ba­ta Radeckých, potom­ci pol­ní­ho mar­šá­la Radeckého.“[26]

Otázku, kde zís­kal ony slav­né puš­ky, dostá­val May čas­to nejen na těch­to audi­en­cích. Mučili ho i jeho čet­ní návštěv­ní­ci. Také E. A. Schmid (1884-1951) se na to během návštěvy u Karla Maye v roce 1910 poměr­ně bez respek­tu zeptal: „Nuže, pane Mayi, řek­ně­te mi zce­la upřím­ně, odkud pochá­zí stří­br­ná puš­ka!„Nato se ten podi­vil: „Ano, vy jste neče­tl mého Vinnetoua?“

Odkud zís­kal Karel May své zbra­ně? Podle O. Forst-Battaglii med­vě­do­bij­ku a henry­ov­ku kou­pil na již nezjis­ti­tel­ném mís­tě. Jedna zvlášt­ní poznám­ka: odkud mohl Forst-Battaglia vědět, že May ty zbra­ně kou­pil, když pra­men už nedo­ká­zal určit? L. Gurlitt při­znal odpo­vě­di na otáz­ku, zda May vybo­jo­val svo­ji henry­ov­ku a med­vě­do­bij­ku v Americe či je kou­pil v Drážďanech u veteš­ní­ka na Altmarktu jen réto­ric­ký význam. Kdo tedy ty puš­ky vyro­bil? Puškař Henry v St. Louisu, M. Flirr v San Francisku, Jake Hawkins v St. Louis? Získal je May v obcho­dě se zbra­ně­mi na Front Street v St. Louis nebo zho­to­vil pro­slu­lé ruč­ni­ce zce­la sám?

Autor této zprá­vy hovo­řil v roce 1959 s vdo­vou po mis­tru puš­ka­řo­vi, paní Emmou Fuchsovou (1873-1964), kte­rá se s Karlem Mayem pozna­la v roce 1895 a i poz­dě­ji se s ním opa­ko­va­ně setká­va­la. Její vyprá­vě­ní a na něm posta­ve­né vlast­ní pát­rá­ní půso­bi­vě doklá­da­jí tezi, kte­rou auto­ro­vi sdě­lil již L. Patsch z Vídně: výrob­cem stří­br­né puš­ky a med­vě­do­bij­ky, legen­dár­ních zbra­ní Divokého Západu, a doda­va­te­lem henry­ov­ky byl dráž­ďan­ský puš­kař Max Fuchs!

Slavné zbraně vystavené v Muzeu Karla Maye. | Foto: Ondřej Majerčík

Oskar Max Fuchs (1873-1954) pochá­zel z Míšně, v letech 1887-91 byl v uče­ní u tam­ní­ho puš­ka­ře a van­dro­val jako tova­ryš do Tyrol a po Švýcarsku (Schaffenhausen). Tam se nau­čil výro­bě ter­čo­vých pušek, kte­ré se už teh­dy děla­ly s moder­ním Henryho-Martini uzá­vě­rem. V roce 1895 byl zno­vu v Drážďanech jako pomoc­ník puš­ka­ře, pra­co­val v jed­né továr­ně jako mecha­nik a ved­le toho pomá­hal v obcho­dě jed­né vdo­vy po puš­ka­ři, kde čis­til puš­ky a vyři­zo­val drob­né opra­vy. Na kon­ci roku 1895 ho vyhle­dal v jeho byd­liš­ti v Drážďanech-Neustadtu, Schanzenstraße 7, Karel May, aby ho pově­řil deli­kát­ním úko­lem: mla­dý puš­kař, sta­rý přes­ně 23 let a žijí­cí v nej­skrom­něj­ších pomě­rech, měl vyro­bit nej­slav­něj­ší puš­ky svě­ta, stří­br­nou puš­ku a med­vě­do­bij­ku, ale nikdo se o tom nesměl dozvě­dět! May k tomu nezvo­lil žád­né­ho reno­mo­va­né­ho dráž­ďan­ské­ho puš­ka­ře, ani násled­ní­ka E. Brocka na Galeriestraße nebo Eidnera z Königplatzu, ani slav­né­ho mis­tra Carla Grundiga z Gewandhausstraße, dvor­ní­ho puš­ka­ře Jeho Veličenstva krá­le Alberta Saského či prin­co­va dvor­ní­ho puš­ka­ře Ulbrichta z Kasernenstraße. Zakázka u těch­to zná­mých puš­ka­řů – pokud by vůbec byla akcep­to­vá­na - by brzy vešla ve zná­most a to May nechtěl.

Paní Fuchsová si na návště­vu Karla Maye ješ­tě vel­mi dob­ře vzpo­mí­na­la: ten spi­so­va­tel, Dr. May, před­jel v kočá­ře prv­ní jakos­ti. „Znáte mého Vinnetoua?“ - byla prý jeho prv­ní otáz­ka na puš­ka­ře. Fuchs ho neznal, May mu tedy o něm vyprá­věl, o jeho stří­br­né puš­ce, o Old Shatterhandovi, henry­ov­ce a med­vě­do­bij­ce. Max Fuchs se pus­til - pod­le paní Fuchsové - hor­li­vě do výro­by této indi­án­ské ruč­ni­ce, k čemuž při­spě­la vyhlíd­ka na mimo­řád­ný bak­šiš. May posky­tl jen nej­nut­něj­ší úda­je, jinak ale odká­zal na svaz­ky Vinnetoua, rudé­ho gentle­ma­na, kte­ré při­ne­sl sebou. Do výro­by ruč­nic se Max Fuchs pus­til po sva­tve­če­ru. Nářadí a mate­ri­ál si obsta­ral ze zmí­ně­né­ho obcho­du se zbra­ně­mi vdo­vy po puš­ka­ři. Podle infor­ma­cí paní Fuchsové prý její muž měl teh­dy z vět­ší­ho nářa­dí jen jeden svě­rák. Počátkem roku 1896, prav­dě­po­dob­ně něko­lik týd­nů před Velikonocemi, tedy při­bliž­ně v břez­nu, mohl Karel May dostat svo­ji stří­br­nou puš­ku, napros­to obvyklou pře­dov­ku se dvě­ma hlav­ně­mi a per­kus­ní­mi zám­ky, jejíž kol­ba a před­paž­bí byly hus­tě pobi­té jed­no­du­chý­mi hvěz­di­co­vý­mi resp. růži­co­vý­mi mosaz­ný­mi, ani ne stří­br­ný­mi hře­bí­ky. Takové okras­né hře­bí­ky lze ješ­tě dnes najít na sta­rých pohov­kách. Jak sdě­lil také svým návštěv­ní­kům, byla med­vě­do­bij­ka na Velikonoce 1896 jak zná­mo na opra­vě u jed­no­ho dráž­ďan­ské­ho puš­ka­ře. O něko­lik týd­nů poz­dě­ji záři­la i tato zbraň v arze­ná­lu Villy Shatterhand.

S boha­tou úhra­dou, kte­rou May zapla­til, se mohl mla­dý puš­kař osa­mo­stat­nit (15. květ­na 1897). V pří­ze­mí Wittenberger Straße 75 našel vhod­né pro­sto­ry pro živ­nost: „Max Fuchs, puš­kař, mecha­nik a obchod jízd­ní­mi koly.“ V roce 1901 ote­vřel Fuchs jako puš­kař a obchod­ník se zbra­ně­mi svůj obchod v Drážďanech-Blasewitzi. Karel May s ním udr­žo­val spo­je­ní a na kon­ci roku 1902 mohl od Fuchse zís­kat též svo­ji henry­ov­ku, kte­rou obchod­ník se zbra­ně­mi impor­to­val přes Švýcarsko. Všechny tři kou­zel­né puš­ky byly pohro­ma­dě.

V roce 1916 zís­kal Max Fuchs domek v Kötzschenbrodě u Radebeulu, Serkowitzer Straße 4c (poz­dě­ji Kötzschenbrodaer Str. 151). Koncese k vyko­ná­vá­ní své­ho povo­lá­ní puš­ka­ře, mecha­ni­ka a obchod­ní­ka se zbra­ně­mi mu byla udě­le­na v 1. čtvrt­le­tí 1917. V Kötzschenbrodě se Fuchs brzy těšil té nej­lep­ší pověs­ti. Také Klára Mayová (1864-1944), vdo­va po Karlu Mayovi, si kolem roku 1920 poslou­ži­la mis­tro­vou zruč­nos­tí ve vel­mi - jak věři­la - důvěr­né zále­ži­tos­ti: nevzhled­né mosaz­né hře­bí­ky stří­br­né puš­ky měl nahra­dil pra­vý­mi stří­br­ný­mi a záro­veň zho­to­vit dupli­kát ori­gi­ná­lu. Fuchs dostal od paní Mayové kra­bi­ci se stří­br­ný­mi min­ce­mi, aby z nich hře­by zho­to­vil. Tyto min­ce patr­ně pochá­ze­ly z Mayovy ori­en­tál­ní ces­ty (1899/1900) resp. ame­ric­ké ces­ty (1908). Max Fuchs odstra­nil hvěz­di­co­vé hře­by a na jejich mís­to nabil kru­ho­vé stří­br­né. Na ori­gi­ná­lu stří­br­né puš­ky lze ješ­tě dnes roze­znat otis­ky, pochá­ze­jí­cí od původ­ních pěti­cí­pých hvěz­di­co­vých hře­bí­ků.

V roce 1937 bylo mož­né číst v novi­nách: „Puškařský mis­tr Max Fuchs z Kötzschenbrodaer Straße osla­vil dne 15. květ­na své 40-leté jubi­le­um samo­stat­né­ho puš­kař­ské­ho mis­tra a záro­veň 50-leté jubi­le­um ve svém povo­lá­ní. Svůj obchod zalo­žil v roce 1897 v Drážďanech a v roce 1917 jej pře­lo­žil do Kötzschenbrody.“ K tomu­to jubi­leu puš­kař svůj obchod slav­nost­ně vyzdo­bil: do výlo­hy umís­til vzor­ky své­ho řeme­sl­nic­ké­ho umě­ní, lovec­ké zbra­ně, avšak také své řády a čest­né ceny, kte­ré zís­kal jako mis­trov­ský stře­lec. Ale všech­ny tyto expo­ná­ty muse­ly zbled­nout ved­le sen­zač­ní­ho pře­kva­pe­ní, kte­ré „zbro­jíř Max“, jak ho všu­de nazý­va­li, při­chys­tal: stej­ně tak vysta­vil i foto­gra­fie, kte­ré uka­zo­va­ly puš­ka­ře se slav­nou stří­br­nou puš­kou Karla Maye a kte­ré byly opat­ře­ny odka­zem, že on - Max Fuchs - tuto slav­nou zbraň i med­vě­do­bij­ku své­ho času pro pana Karla Maye zho­to­vil. Toto nena­dá­lé odha­le­ní teh­dy na mno­hé půso­bi­lo roz­ča­ru­jí­cím dojmem.

Tu a tam se Karel May musel pod­vo­lit skep­si svých čte­ná­řů, když vyprá­věl o svých zázrač­ných zbra­ních, hlav­ně o henry­ov­ce, pří­liš­né divy. Ještě v poz­děj­ších letech (1909) se pokou­šel omlou­vat: „vysmí­va­li se mi, když jsem hovo­řil o 25 výstře­lech. Byli dokon­ce moud­ří, veli­ce moud­ří lidé, kte­ří mne kvů­li této puš­ce pro­hla­šo­va­li za lhá­ře a pod­vod­ní­ka, ačko­liv o ruč­ních pal­ných zbra­ních a o střel­bě vědě­li tak málo, že mi jich bylo pří­mo líto... V Itálii sestro­jil Cei-Rigotti 25-rannou armád­ní puš­ku a jeden skot­ský vyná­lez­ce před­lo­žil ang­lic­ké­mu minis­tro­vi vál­ky dokon­ce 28-rannou puš­ku s dostře­lem 3 100 met­rů.“[27]

Případy, kte­ré May uve­dl, jsou auten­tic­ké: v letech 1901-06 zkon­stru­o­val ital­ský důstoj­ník Amerigo Cei Rigotti něko­lik samo­na­bí­je­cích mecha­nis­mů a kulo­me­tů, kte­ré dlou­ho zkou­šel, ale do výro­by neby­ly uve­de­ny. Ale exis­to­va­ly zázrač­né zbra­ně? Tuto otáz­ku lze zod­po­vě­dět jen na zákla­dě peč­li­vých technicko-zbrojířských stu­dií ([28] a [29]), kte­ré mohou záro­veň také odha­lit his­to­ric­ké předob­ra­zy zbra­ní, kte­ré popi­so­val či vlast­nil Karel May.


Poznámky:

[1] Dopis Karla Maye, 2. 11. 1894, v: Frankfurter Zeitung, říš­ské vydá­ní, z 1. 4. 1937.
[2] Karel May, Deadly dust, v: Dt. Hausschatz, Regensburg, VI (1879/80).
[3] Karel May, Oranže a dat­le, Freiburg 1894.
[4] Karel May, Růže z Kairvánu, Osnabrück 1894.
[5] Karel May, „Vánoce!“, Freiburg 1897.
[6] V: Deutscher Hausschatz, Regensburg, XVIII (1891/92).
[7] Karel May, Vinnetou, rudý gentle­man, sv. I, Freiburg 1893.
[8] Dopis Karla Maye J. Martinimu, Mühlhausen, 22. 6. 1895; sdě­le­no od L. Patsche z Vídně.
[9] Karel May, Satan a Jidáš, sv. II, Freiburg 1897.
[10] Karel May, V Kordillerách, Freiburg 1894.
[11] Karel May, V bal­kán­ských rokli­nách, Freiburg 1892.
[12] E. Weber, Karel May - kri­tic­ké poví­dá­ní, v: K otáz­kám spi­sů pro mlá­dež, Lipsko 1903.
[13] Karel May, Černý mustang, In: Der Gute Kamerad, Stuttgat, Berlín, Lipsko, XI (1896/97).
[14] Karel May, Syn lov­ce med­vě­dů, Stuttgart, Berlín, Lipsko 1890.
[15] Ramon Díaz de la Escosura (Karel May), Lesní Růžička, Drážďany (1882).
[16] G. Ferry, Zálesák, Stuttgart, Berlín, Lipsko, bez vro­če­ní.
[17] Karel May, V zemi máh­dí­ho, sv. III, Freiburg 1897.
[18] Karel May, Old Surehand, sv. III, Freiburg 1897.
[19] Sdělení Dr. Wilhelma Schevena, Drážďany, 21.12.1927; archív K. Hoffmanna
[20] Sdělení Dr. Johannese Schützeho, Chemnitz, 31.12.1927; archív K. Hoffmanna.
[21] Neues Wiener Abendblatt, 24. 2. 1937.
[22] E. E. Kisch, Ve vile „Shatterhand“. Interview s Karlem Mayem, v: Bohemia, Praha, čís. 133, 15. 5. 1910.
[23] Bohemia, Praha, 14. 10. 1898.
[24] Dopis Karla Maye F. E. Fehsenfeldovi, Freiburg i. Br., 27. 7. 1897, v: K. Gu- enther, Karel May a jeho nakla­da­tel, Radebeul 1933.
[25] Materiály May-clubu Mnichov (1898); sdě­le­no od L. Patsche, Vídeň.
[26] Dopis Karla Maye Carlovi Felberovi, Hamburk, 18. 5. 1897.
[27] Karel May, Vinnetou, sv. IV, Freiburg 1910.
[28] J. Pugs, Ruční pal­né zbra­ně, Berlín 1970
[29] M. Thierbach, Historický vývoj ruč­ních pal­ných zbra­ní, Drážďany 1886/87.
[30] J. Schön, Historie ruč­ních pal­ných zbra­ní, Drážďany 1858.
[31] J. Fanta, Zbraně v romá­nech Karla Maye, v: KMJB 1932.
[32] B. Wandolleck, Střelné zbra­ně v romá­nu Vinnetou, v: KMJB 1923.

Použitá lite­ra­tu­ra:

  • HOFFMANN, Klaus. Silberbüchse - Bärentöter - Henrystutzen, „das sind die drei berühm­tes­ten Gewehre der Welt“, Herkunft, Wirkung und Legende. In Jahrbuch der Karl-May-Gesellschaft 1974. Hamburg: Hansa-Verlag, 1973. Přeložil Dr. Jan Koten.
  • JORDÁN, Karel. Muž zva­ný Old Shatterhand. Praha: Toužimský & Moravec, 1997. ISBN 80-85773-79-1.

Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Počátek - Kus filmové historie od Christophera Nolana5. května 2019 Počátek - Kus filmové historie od Christophera Nolana Pamatujete si, jak jste si u Mementa říkali „Páni, to je ale chytrý film! To mě nenapadlo!“ a od Dokonalého triku jste se nemohli odtrhnout, přičemž závěr ve vás vyvolal stejné […] Posted in Retro filmové recenze
  • Nightmare Cinema (2018)21. června 2019 Nightmare Cinema (2018) Očekávaná antologie je nakonec pouze průměrem.První povídka od Alejandra Brugués ( Juan de los Muertos) je parodií na kempové slashery a zaujme poctivým Gore, slušnými maskami a nečekaným […] Posted in Krátké recenze
  • Ode dneška v kinech - Pražské orgie10. října 2019 Ode dneška v kinech - Pražské orgie Sedmý celovečerní film Pražské orgie od režisérky Ireny Pavláskové je právě v kinech. Příběh se sedmdesátých let, vypráví příběh spisovatele Zuckermana, jenž se snaží získat rukopis […] Posted in Filmové premiéry
  • United States - Kazakhstan | Live | Group B | 2021 IIHF Ice Hockey World Championship23. května 2021 United States - Kazakhstan | Live | Group B | 2021 IIHF Ice Hockey World Championship Posted in Videa
  • Hra o trůny – The Door (S06E05)24. května 2016 Hra o trůny – The Door (S06E05) Tak máme první spoilery ze seriálu. Sepsal jsem obsah posledního dílu seriálu Hra k Trůny, který šel v pondělí 23.5.2016 na HBO. Na zdi Sansa a Brien konfrontovali Malíčka a zeptali se, […] Posted in Spoilery
  • Zombik – 523. února 2019 Zombik – 52 Posted in Komiks
  • Bratři – Recenze – 60 %26. října 2023 Bratři – Recenze – 60 % Bratři Ctirad a Josef Mašínovi, kteří v 50. letech patřili ke členům protikomunistického odboje, jsou v československých dějinách kontroverzně přijímanými osobnostmi. Někteří jim vytýkají, […] Posted in Filmové recenze
  • Sharks of the Corn (2021) 23. ledna 2022 Sharks of the Corn (2021) Tentokrát se budou v kukuřici prohánět místo děcek gumoví žraloci a sériový vrah…Druid Hills v Kentucky je známé především svou velkou produkcí kukuřice. Kukuřičné lány […] Posted in Horory
  • Rekonstrukce27. února 2004 Rekonstrukce Před 14 dny jsem psal recenzi na 21 gramů, což je film, kde jsou jednotlivé sekvence filmu přeházeny. Nyní mám to štěstí, že jsem si vybral film, kde nazývat cokoliv dějovou linií je […] Posted in Filmové recenze
  • Za ginipiggu 6: Peter no akuma no joi-san (1990) 25. prosince 2011 Za ginipiggu 6: Peter no akuma no joi-san (1990) Netradiční nemoci si žádají i netradiční lékařskou péči. V posledním díle Guinea Pig nás bude po celou dobu provázet postava muže/ženy, která si říká Devil Woman Doctor. Ukáže nám deset […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,75323 s | počet dotazů: 267 | paměť: 72405 KB. | 02.05.2024 - 13:42:04