Po událostech v Summerville se rodina Spenglerových vrací tam, kde to všechno začalo, tedy do legendární hasičské stanice v New Yorku, aby zde její členové spojili síly s původními Krotiteli duchů. Ti mezitím vybudovali přísně tajnou laboratoř, jejímž účelem je posunout chytání duchů na zcela novou úroveň. Když ale do našeho světa prostřednictvím starobylého artefaktu proniknou zlé síly, musejí novopečení Krotitelé duchů i staří veteráni vynaložit veškeré úsilí na to, aby ochránili svůj domov a zachránili celý svět před příchodem nové doby ledové....
Původní Krotitelé duchů do kin dorazily v roce 1984, na 40. výročí poté přichází zcela nový film. Předchozí film s podtitulem Odkaz byl věnován jednomu z původních krotitelů Haroldu Ramisovi, nejnovější film je poté věnován Ivanu Reitmanovi, režisérovi prvních dvou Krotitelů duchů. Tvůrčí tým poté zůstává prakticky stejný. Jason Reitman se sice nevrátil na post režiséra, opět ovšem stojí za scénářem spolu s Gilem Kenanem, který právě po mladším Reitmanovi převzal režijní otěže. Osvědčený tvůrčí tým z minula zůstává, i vzhledem k oslavám výročí se poté nabízí opět sázka na nostalgii. Zvládá ovšem ta sama o sobě film táhnout kupředu?
Jak předchozí film zvládl fungovat jako důstojná pocta, už tehdy se snadno mohla vyskytnout úvaha nad tím, zda má vůbec nějaký hlubší smysl v sérii pokračovat. A zrovna Říše ledu nastavený skepticismus nikterak neulehčuje. Ani tentokrát nechybí spousta pomrkávání k původním filmům, výsledek za pochodu do jisté míry působí jako ztělesněný fan service. Nechybí návrat do ikonické knihovny, ikonické lokace a především i návrat víceméně každé známé tváře z původních filmů, která nezemřela a nebo neodešla do hereckého důchodu. Stará parta je ovšem ve výsledku přeci jen krapet do počtu, kdy větší prostor dostávají postavy představené minule. A nevyhnutelně se ukazuje, že jsou postavy mnohem méně snesitelné nežli posledně a jejich hloupé chování se za pochodu těžším způsobem ospravedlňuje, zvláště v případě, kdy jedna z ústředních postav má být i přes svůj mladistvý věk tou nejchytřejší.
Scénář je překombinovaný menšími či většími podzápletkami. Nesnesitelný Walter Peck v podání Williama Athertona je Krotitelům duchům pořád osinou v zádeli, někdo se snaží být otcovskou figurou, někdo trpí zdánlivým pocitem méněcennosti a navíc zažívá záliv potencionální romance s mrtvou bytostí, do toho všeho se tu navíc objevuje nový démon, který by mohl v rámci hrozby mohl trumfnout i Gozera. A do toho všeho se ve filmu objevují ty odkazy, které jsou už někdy vyloženě na sílu, pokusy o humor nefungují a nových nápadů nakonec není zase tolik. Po vzoru předchozího filmu chvílemi celkem fungují pokusy o hororové momenty, ani těch ovšem není dost. Pocit, že by po vzoru původních filmů došlo k ideálnímu balancování mezi komedií a dobrodružným filmem s mysteriózními prvky, není ve filmu cítit ani na chvíli.
Celé to má své řemeslné kvality, fungující triky, do jisté míry se to nějak snaží budovat mytologii a pracovat s nějakými těmi nápady, přeci jen je toho ovšem ve výsledku málo, ten svět jednoduše působí vyčerpaně a rázem dává smysl, proč Bill Murray dlouhá léta neviděl v realizaci dalších Krotitelů duchů smysl (fakt, že Murray po celou dobu ve filmu působí neskutečně znuděně, je další smutný fakt). Kenan a Reitman sice minule dodali slušnou poctu původním filmům a odkazu Harolda Ramise, tentokráte ovšem definitivně projevují, že návrat k této sérii nedává v brzkých letech dvakrát velký smysl. Koncept už nyní působí neskutečně vyčerpaně.
Chemie staré gardy je sice v součtu po čertech málo, přesto jistě patří mezi klady filmu. Postavy z nové generace díky tomu filmu působí méně zajímavě, jejich přítomnost je někdy až zvláštní a stejně tak scénář, který se snaží dát postavám nějakým prostor (linka jedné postavy je v podstatě pouze k faktu, aby mohl být součástí příběhu i jeden ikonický duch známý napříč sérií). Postav je ve finále příliš, nejvýraznější z nováčků je Nadeem v podání Kumaila Nanjianiho, kdy sice ani Nanjiani nezvládne filmu dodat nějakou úžasnou várku humoru, minimálně je ovšem jeho postava tou postavou, která jde v rámci tohoto filmu nějak popsat a má něco co se dá nazvat smysluplným vývojem. V jiných případech jednoduše nestačí, že je někdo úmyslně stylizován do podoby Spenglera a někdo se snaží být důstojnou náhradou za Louise v podání Ricka Moranise.
Před praktickými efekty tak nějak dle očekávání dostávají přednost spíše digitální efekty, kdy je to vidět i v podobě ústředního zla, přeci jen ovšem potěší chvílemi ta atmosféra, která se zvládá přiblížit té z původních filmů. Háček spočívá v tom, že se i přes snahu nikdy nezvládne ten správný pocit vyjevit, jde pořád o zvláštní pokus o moderní blockbuster, který má být pořád především nějakou formou pocty. Do velké míry přesto i tentokrát dochází na sázku na jistotu, která nezvládá řemeslnou solidností urazit, zároveň ovšem přeci jen ukazuje, že na nějakou větší invenci a kreativitu už zřejmě v rámci této značky není prostor. Největším plusem, který film dodává, je totiž fakt, že při závěrečných titulkách dojde k utvrzení, že jsou Ghostbusters od Raye Parkera Jr. pořád výtečnou písní (i když se její text snaží tvůrci krapet bolestivým způsobem zasadit do samotného filmu). To ovšem samo o sobě není tolik revoluční zjištění. Z jednotlivých dílků celého filmu by přitom dost možná šlo vystavět nějaký zajímavější film. Jakmile se ovšem vše zhustí dohromady, přítomnost některých navrátivších postav je odůvodněna krapet prazvláštně a dojde na fan service hraničí se snesitelností, vznikne o krapet slabší oslava Krotitelů duchů, nežli ta, která dorazila v podobě Odkazu. Líbil se film Ivanu Reitmanovi? V jistých drobnostech nejspíš jistě ano. Zvládá Říše ledu odůvodnit, aby docházelo k pravidelným návratům této značky? Spíše nikoliv.
Gil Kenan by měl do budoucna hned několik nápadů, jeho Říše ledu ovšem nenaznačuje, proč by Krotitelé duchů měla být jednou z relevantních hollywoodských značek budoucích let. Jak je výskyt staré gardy milý i přes vyloženě unaveného Billa Murrayho a jak se při sledování pořád sem tam vrací vzpomínky na původní filmy, pořád se úplně nevytratí pocit, že celá ta oslava značky fungovala posledně lépe. Neurážející řemeslo sice ze zákonitosti neurazí a výsledek rozhodně nepůsobí odbitým způsobem, přesto se ukazuje, že koncept Krotitelů duchů minimálně v případě posledního filmu mele z posledního. A těžce se dá věřit tomu, že by v budoucích letech přišlo něco, co by dokázalo dát značce novou duši....
50 %
Části seriálu: Krotitelé duchů
- Krotitelé duchů
- Krotitelé duchů: Odkaz - 70 %
- Krotitelé duchů II
- Krotitelé duchů: Říše ledu
- Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek
- Krotitelé duchů - Kdo jiný dokáže vyčistit New York od všech duchů, monster a strašidel, než sami Krotitelé duchů...
- Krotitelé duchů II - Duchové třeste se! Jsou zpět!
Nejnovější komentáře