MO: Astray (2019) vydaná společností ArchPray a dohlížející společností Rayark inc., je akční sandboxová puzzle-plošinovka neobvyklého tématu, která opravdu stojí za zahrání. Ze začátku jsem jí moc nedával. Po instalaci jsem však změnil názor. Hned po otevření hry se nám objeví tabulka doporučující sluchátka a gamepad. Já osobně jsem hrál pomocí myši, ale můžete použít Xbox ovladač, nebo dualshock 4 ovladač přes DS4PC. Menu hry je podbarvené příjemnou klidnou hudbou a velmi povedeným, rozanimovaným pixel-artem vysoké budovy. K dispozici máme tři sloty pro uložené pozice. Pokud máte sourozence, nebo kamaráda, je vyhovující, že může hru hrát také, aniž by narušoval váš progress a vytvářet si tak vlastní postup na serverech Steamu. Také se nám nabízí několik módů obtížností - Easy, Normal a Disaster mode. Já jsem hrál na Normal mode a musím říct, že i tak byl docela obtížný. VAROVÁNÍ: RECENZE OBSAHUJE SPOILERY
PŘÍBĚH
MO se probouzí ve vlhké opuštěné laboratoři, která už nejspíš dlouho není udržována, protože ji zarostly rostliny neznámého původu. Musí se dostat nejen přes nebezpečné, stále fungující stroje, ale bude se muset probojovat skrz lidi, kteří byli parazitováni mimozemskými rostlinami a nyní jsou z nich „zombie“ a také zdejšími obyvateli, kteří nemají nic jiného na práci, než MOa zlikvidovat. Naváděn záhadným ženským hlasem míří MO stále výše a výše, aby posbíral 30 útržků vzpomínek kohosi a zjistil tak, co se všem vůbec stalo. - Příběh je složitý, plný zvratů a velmi těžký na pochopení. Strávíte hodně času skládáním jednotlivých dílků dohromady. Výsledek ale stojí za to
HLAVNÍ POSTAVA
MO je malá modrá roztomilá kulička slizu, která má schopnost skákat a přilepovat se na stěny a strop. Průběhem hry získává další vlastnosti (dvojitý skok,...), které se budou hodit s narůstající obtížností hry. Podle všeho se umí dostat do tzv. „inside světa“, kde mimochodem i začíná celá hra. Mně osobně se MO jako postava moc líbil, protože jsem zatím nápad s postavou slizounka, který využívá svých lepivých schopností nikde neviděl.
NÁPLŇ HRY
Cílem hry je dostat se na vrcholek věže, kde nás také čeká finální boss. Musíme projít velkým množství úrovní, které jsou rozděleny do pěti chapterů po šesti levelech (mimo chapter 5, který má úrovně pouze 2). Mapy jsou navrženy tak, aby obsahovaly spoustu nástrah - zejména fialovou trávu, která MOa okamžitě zabije. Někdy musíte využít i zdejších nemrtvých, pomocí kterých můžeme otevřít dveře, nebo je zneužít jako místo, na které lze skočit (pomocí schopnosti skákání na hlavu a čtení myšlenek). Mimo ty jsou zde i původní obyvatelé této planety, kteří si z částí opuštěné laboratoře udělali útočiště. Každý chapter má navíc na konci bosse, jejichž obtížnost se navyšuje s přibývajícími úrovněmi. Podle mého názoru byl nejtěžším bossem Dylan, což je boss chapteru 4. Někdy byla obtížnost některé z úrovní tak vysoká, že jsem musel postupovat podle longplaye na youtube, naštěstí jsem to potřeboval jen málo. Velké plus, které levely mají je velké množství checkpointů, kterými během hry procházíte. Takže pokud jste rádi, že jste se konečně prokousali skrz nějakou část a náhle umřete, je velká šance, že už ji nebudete muset opakovat. Hra má dva endingy. Bad ending je dobrý, pokud chcete získat všechny achievementy na Steamu a pro jeho získání tak stačí pouze dohrát hru a porazit finálního bosse. Pro získání good endingu je potřeba splnit určité podmínky, a to získat všech 30 memory fragmentů tajně ukrytých ve všech úrovních. V tomto případě se vám odemkne i nová animace na konci hry, která dále odhalí část příběhu, který si musíme sami poskládat z jednotlivých útržků a nějakým způsobem ho pochopit. Jeho části jsou v memory fragmentech a také v tzv. Flashbacích, což jsou vlastně komiksové stránky. Celkově jich je 5.
HODNOCENÍ
Hra mě opravdu velmi bavila. Levely byli skvěle nadesignované a některé zabraly i několik minut, než jsem přišel jak na ně. Občas bylo umírání několikrát po sobě celkem frustrující. Obzvlášť když šlo o bosse, který má tři fáze. V tomto případě už žádný checkpoint nebyl a když jsem umřel třeba i v té poslední fázi, musel jsem jet znovu.
Ovládání postavy bylo poměrně jednoduché i s přibývajícími schopnostmi. Stačí jen dávat pozor v tréninkových úrovních „inside-světa“ a dá se velmi snadno pochopit.
Příběh hry byl složitý i na mě a musel jsem si několikrát projít flashbacky a memory fragmenty, aby vše dávalo smysl a já to nějak rozumně pochopil. Zatím jsem v žádné hře neviděl tak složitou zápletku jako v MO: Astray a za to mají ode mě tvůrci velké plus.
Bossové se dali zvládnout, někteří z nich jsou složitější, někteří méně. Jak jsem již zmiňoval v textu výše, dle mého názoru byl boss chapteru 4 těžší, než final boss (který je mimochodem velmi nečekaný a vzhledově ohromující)
Soundtrack hry je úžasný. Musím se přiznat, že jsem si ho sem tam i pustil k práci, protože má velmi uklidňující dojem a hráč si ho zamiluje. Skladatel se dá podpořit, na Steamu lze OST zakoupit.
PIxel art této hry je velmi povedený, je vidět, že si s ním tvůrci dali spoustu práce. Někdy totiž ani jako pixel art nevypadaly.
Dostali jsme se na konec recenze a já musím říct, že tuto hru můžu jenom doporučit. Hráči, kteří moc nehrají s ní možná budou mít problém, ale vyhraní hráči si s ní určitě poradí a budou opravdu mile překvapeni jako já. Je velká škoda, že ji nezná více lidí, a nemohou si tento skrytý klenot zahrát, protože ho neznají. Za mě 9/10
FINÁLNÍ HODNOCENÍ
- Gameplay: 9/10
- Příběh: 10/10
- Levely: 10/10
- Bossové: 10/10
- Hudba: 10/10
- Celkové hodnocení: 9/10
Foto: Archpray Inc. & Rayark International Limited
Nejnovější komentáře