Filmový kouzelník v těle hobita
„Štáb o mně často hovořil jako o hobitovi. Nepochybuji o tom, že si jenom
dělali legraci, ale musím přiznat, že něco ze životní filozofie hobitů je
mi blízké. Dobré jídlo a pohodlná židle před krbem, tím nikdy nepohrdnu.
Obzvlášť, po natočení tří filmů v jednom zátahu.“
Peter Jackson
Není pochyb po tom, že hlavním hybatelem celé hobiti cine-ságy byl scenárista a režisér Peter Jackson.
Narodil se 31. října 1961 ve Wellington, Nový Zéland. Od svých devíti let natáčel amatérské videosnímky, ve kterých s přáteli hrál a sám si k nim s oblibou vytvářel především latexové masky. Podporován rodiči vrhl se roku 1983 do natáčení své celovečerní prvotiny Bad Taste - kanibalové z vesmíru o lidožravých mimozemšťanech v modrých košilích a za čtyři roky ji dokončil.
Dalším počinem byl krutý pohled do zákulisní estrádní show - komediální loutkový muzikál pro dospělé Meet The Feebles, ve kterém moucha novinářka svačí čerstvé exkrementy a explodující vnitřnosti provázejí představení. Na vrchol se však dostal extrémním splatter komediohororem o boji dvou mladých lidí za svou lásku ve vile plné zombie Braindead - živí mrtví. Pak se zklidnil. Následovalo pubertální drama dvou dívek, které vyřeší své problémy cihlou, za jehož scénář byl spolu s Frances Walshovou nominován na Oscara Andělské bytosti) . Do jacksonovy filmografie patří také nepříliš úspěšný komediohoror Přízraky a paradokument Zapomenuté stříbro.
„Chtěl jsem na plátno převést všechny nejsilnější okamžiky z Tolkienových knih a to pomocí moderních technologií tak, aby diváci zažili v kině věci, které se jim tam ještě nikdy nepřihodily.“
Když odečteme čas na přesvědčení studií, že tento obří projekt se jim vyplatí, můžeme suše konstatovat, že Jackson s projektem strávil sedm let života. Jak sám říká „To je to nejmenší co může člověk pro Tolkiena udělat.“ Jen sepsání všech tří scénářů zabralo Jacksonovi, Fran Walshové a Phillipě Boyensové tři roky. Možná také proto, že jak Jackson říká „Jsem nechtěl dát divákům něco jako standartní fantasy film, chtěl jsem být ve výrazu mnohem realističtější.“ I při samotném natáčení jsem se neustále vracel k Tolkienovým knihám. Kdykoli jsme točili nějakou scénu, ihned jsme přečetli příslušnou kapitolu a vždy jsme v ní našli inspiraci.
Philippa Boyensová říká „Čím vícekrát čtete Tolkienovy knihy tím komplexnějším dojmem na vás působí.“