Percy Jackson se necítí jako hrdina. Tento pololidský syn Poseidona – řeckého boha moře – jednou zachránil svět, ale teď si pomalu začíná myslet, že to možná byla jen velká klika. Náhodou se mu to povedlo … jednorázový zázrak?
Když Percy zjistí, že má nevlastního bratra, který je Kyklop, začne přemýšlet, jestli být Poseidonovým synem neznamená spíš kletbu než požehnání. Ale Percy nemá moc času na přemýšlení; kouzelná hranice tábora polokrevných se bortí a horda mýtických nestvůr hrozí zničením útočiště dětí bohů.
Aby mohl Percy příbytek polobohů zachránit, musí spolu se svými přáteli najít legendární kouzelné Zlaté rouno. Jejich putování je zavede do Washingtonu D. C. a dál na pobřeží Floridy, odkud vyplují na zrádnou odyseu do dosud neprozkoumaných mrtvých vod Moře nestvůr, lidem známého jako Bermudský trojúhelník.
Jsou napadeni obřím mechanickým kolchidským býkem chrlícím oheň, strašlivými mořskými příšerami, obrovskými Kyklopy a kromě toho i polobohy oddanými bůhvíkomu. V sázce je víc než obvykle a pokud Percy neuspěje, tábor polokrevných zmizí a celý Olymp se rozpadne.
Autor Rick Riordan, který mnoho let vyučoval řeckou mytologii na střední škole v Kalifornii a v Texasu, přišel s nápadem na první knihu o Percym Jacksonovi. Nápad se nakonec rozvinul do čtyř dalších románů a získal obrovskou fanouškovskou základnu čítající milióny lidí, poté, co ságy o starověkých řeckých hrdinech načetl jako pohádky na dobrou noc pro svého syna Haleyho.
„Když jsem skončil s mýty, můj syn byl zklamaný,” píše autor na svých webových stránkách. „Ptal se mě, jestli bych mohl vymyslet nějaké další příběhy s těmi samými postavami. Vzpomněl jsem si na kurz tvůrčího psaní, který jsem dělával se svými šesťáky a který jim umožňoval vytvořit si jejich vlastního polobožského hrdinu, syna nebo dceru jakéhokoliv boha, a ve kterém potom měli v řeckém stylu popisovat pouť tohoto hrdiny.“
„Někde tam jsem si vymyslel Percyho Jacksona a vyprávěl jsem Haleymu všechno o jeho snaze vrátit Diův blesk, to vše v prostředí moderní Ameriky. Vyprávění celého příběhu mi trvalo asi tři noci, a když jsem skončil, Haley mi řekl, že bych to měl napsat jako knihu.”
Tyto tři noci definitivně nastartovaly Riordanovu roční odyseu, během které připravoval svou první knihu pro mladé čtenáře (v té době už byl etablovaným autorem, který napsal několik románů – prvním z nich byl thriller o soukromém očku Tres Navarreovi Big Red Tequila v roce1997).
„Pozval jsem pár svých šesťáků, sedmáků a osmáků a zeptal jsem se jich, jestli by se chtěl zapojit do ‘testovací jízdy’ románu,” pokračuje Riordan. „Jsem zvyklý ukazovat svoji práci dospělým a tak jsem neměl představu, jestli se bude Percy dětem líbit. Nakonec jsem pochopil, jaké to pro ně musí být, když mi dávají svou esej a čekají, jakou jim za to dám známku! Naštěstí se to dětem opravdu líbilo. A kromě toho měly pár dobrých nápadů.”
Kniha vyšla v roce 2005, ale trvalo dalších pět let, než se Hollywood rozhodl přenést příběhy Percyho Jacksona na plátno. Zatímco se studio rozhodovalo, zda natočit Riordanovu první knihu jako film, vydával autor v letech 2006 až 2009 každý rok další román.
Riordan mohl těžko předpokládat, že velkoformátová verze jeho prvního románu Percy Jackson: Zloděj blesku se stane celosvětovým kasovním trhákem. Film, který režíroval Chris Columbus, výkonný producent filmu PERCY JACKSON: MOŘE NESTVŮR, si oblíbily milióny lidí po celém světě, včetně filmaře Thora Freudenthala. Poté, co shlédl film Percy Jackson: Zloděj blesku, si Freudenthal přečetl i knihy a stal se fanouškem těchto příběhů. „V těch knihách jsem našel hodně emocí a neuctivý, rozmarný tón,” říká. „Rick Riordan ovládá úžasné kouzlo – je vtipný, jeho knihy mají spád a nebere se příliš vážně. Nikdy tomu ale neobětuje emocionální základ, kterým je parta dětí, které nesou těžké břemeno: mají rodiče, kteří přesahují život a kteří s nimi většinou čas netráví. Ve filmech hledám silné emoce a mám také rád zdravý smysl pro humor, který se s tím pojí. Jak knihy, tak tento film, tyto moje představy naplňují.“Freudenthal říká, že chtěl vylíčit překrytí skutečného a mytologického světa. „PERCY JACKSON: MOŘE NESTVŮR ukazuje jiné, nové aspekty tábora polokrevných; chtěli jsme vykreslit kompletní obraz nádherného útočiště polobohů a vytvořit kouzlo.”
Představa teenagera, který – nebo která – zjistí, že je... jaksi ... ne až tak úplně z tohoto světa, byla pro scénáristu Marca Guggenheima neodolatelná. „Kdo by nechtěl vyrůst a jednoho dne zjistit, že je poloviční bůh?” ptá se Guggenheim. A Percy je přesvědčivý a vstřícný polobůh. „Má nesmírně čisté srdce,” dodává Guggenheim. „Percy je prima, má smysl pro humor a trochu se vytahuje, ale nakonec vždycky udělá tu správnou věc.”
Guggenheim a Freudenthal zůstali duchu knižní předlohy věrní, provedli pouze úpravy nezbytné pro převedení knihy na velké plátno. „Byly tam věci, které jsme museli pozměnit [oproti původní knize] protože struktura knihy se od struktury filmu velmi liší,” vysvětluje Guggenheim. „Ale vždy jsme čerpali z knihy inspiraci.”
Jednou z největších výzev při adaptaci knihy bylo podle Guggenheima to, že „atmosféra knihy je velmi specifická a jakmile ji přenesete na filmové plátno, hrozí nebezpečí, že bude působit poněkud nepatřičně: vážnost hrozby [nejhrozivějšího ničemy] Krona může působit divně v porovnání s divokým a potrhlým chováním některých jiných postav. Výzvou tedy bylo zajistit, že duch knihy a jeho přenos na plátno spolu budou v souladu, ne v rozporu. Náš režisér Thor měl vždy velmi jasnou představu o tom, jak do sebe mají jednotlivé kousky filmu zapadat.”
Mezi tolika mladými herci, kteří spolu už pracovali na Percym Jacksonovi: Zloději blesku, hrály významnou roli jejich vzájemné kamarádské vztahy. „Užili jsme si spoustu legrace,” říká Lerman. „Během prvního filmu jsme se hodně semkli a těšili jsme se na to, až budeme dělat tenhle nový film. Jsem opravdu vděčný všem fanouškům a všem, kterým se líbil první film s Percym Jacksonem tolik, že si vyžádali pokračování.”
Lerman se opět vrací jako hlavní hrdina, polobožský syn Poseidona, který se vydá na svou moderní odyseu. „Na začátku filmu Percy žije jen na půl plynu a pochybuje o sobě,” říká Lerman. „Cítí se opuštěný svým vlastním otcem, řeckým bohem Poseidonem, a potom zjistí, že má bratra.”
Jako by šokující rodinné odhalení nebylo samo o sobě dostačující, musí se Percy navíc vyrovnat s Polyfémem, s obrovským a mocným Kyklopem, s Charybdami, mořskými obludami, se zuřivým kolchidským býkem, obrovským kovovým a oheň soptícím tvorem, který zaútočí na tábor polokrevných, s mantichorou, hrozivou nestvůrou s lvím tělem a dlouhým hadím ocasem a se starověkým Orákulem, starodávným mumifikovaným mystikem podobajícím se kostře a s prázdnými očními důlky. „Orákulum Percymu sebevědomí a smyslu pro spravedlnost příliš nepomůže,“ říká Lerman, „když mu řekne, že buď Olymp zničí, nebo zachrání. Není si jistý, zda se má té příležitosti chopit.“
Podle Freudenthala je pro Percyho v sázce hodně. „Zkouší zachránit tábor polokrevných a dokázat, že je hrdina. Vyrůstal odděleně od svého otce, který ne úplně reaguje na jeho žádosti o pomoc. Percy se nakonec vydává na svou cestu ze dvou důvodů: aby zachránil svůj domov a aby zjistil, jestli je skutečně hrdinou.”
Alexandra Daddario se vrací v roli Annabeth Chaseové, polobožského potomka Athény, bohyně moudrosti, v roli, kterou vytvořila ve filmu Percy Jackson: Zloděj blesku.
O PERCYM JACKSONOVI: MOŘI NESTVŮR Daddario říká: „Annabeth tady ukazuje svou citlivější stránku. V prvním filmu byla hodně drsná, v tomhle ji poznáme jako daleko zranitelnější.”
Brandon T. Jackson si zopakoval roli Grovera, Percyho přítele satyra. Jackson vysvětluje, že v řecké mytologii jsou satyrové, napůl muži a napůl kozlové a „jsou to zlomyslní darebáci. Milují zábavu a chrání zemi. Grover má široké srdce. Pro záchranu tábora polokrevných by udělal cokoliv a pro svého nejlepšího přítele Percyho by položil život.”
Jackson oceňuje, že opětovné ztvárnění konkrétní postavy „je vzrušující, protože musíte dát postavě růst. V tomto filmu je Grover trochu starší, už má svoje růžky. Grover se na tuhle cestu nechce vydat, protože ho může zabít. Ale musí, protože k nalezení Zlatého rouna je nutné, aby hrdiny provázel satyr.”
„Nemá strach, ale ví, že je s Polyfémem, Kyklopem, který drží Zlaté rouno, jeho život v ohrožení,” pokračuje Jackson. „Grover by radši zůstal doma a třásl se strachy v táboře polokrevných. Polyfémos je pro něj jako kryptonit. Jí satyry k snídani!“
Jake Abel je zpět jako Luke, „zloděj blesku” z prvního filmu, a syn Herma, posla bohů. „Polobozi jsou syny a dcerami bohů a lidí,” říká Abel. „Zdědili síly nebo charakteristické rysy svých božských rodičů. Luke jako syn Herma je velmi podlý a rychle mu to myslí. Je náladový, tajemný a prohnaný.”
„V tom prvním filmu ukradne Luke Diův blesk a PERCY JACKSON: MOŘE NESTVŮR je pokračováním jeho cesty, kterou se bouří proti svému otci,” pokračuje Abel. „Má zlost, cítí se zapomenutý a zanedbávaný a chce ukázat bohům, kdo je tady pánem. Luke přijde s plánem, jak ukončit vládu bohů a přivést pár polobohů na stranu temnoty.”
Luke, stejně jako Percy, hledá Zlaté rouno, ale z úplně jiného důvodu. „Luke chce přivézt zpět vrcholné a prvotní zlo, kterým je Kronos, Titán, který byl svržen svým synem,” říká Abel. „Se Zlatým rounem může Luke Krona znovu vzkřísit a přivést ho zpět k životu. Luke věří, že mu Kronos slíbí cokoliv a pomůže mu svrhnout Olymp a dobýt svět.”
Na své pouti za porážkou Lukea a za získáním Zlatého rouna Percy zjistí, že má nevlastního bratra Tysona, který je Kyklop. „Tyson je milý Kyklop v pubertě,” říká Freudenthal. „Kyklopy většinou považujeme za monstra, ale Tyson je ve všem pravým opakem.”
„Tyson je svým způsobem válečník,“ říká Douglas Smith, který hraje jednookého teenagera. „Je plný citu, je solí země Kyklopů. Tyson je jedním z těch lidí, kteří vypadají jako prosťáčci, ale ve skutečnosti je velmi moudrý. To se po cestě docela hodí, protože má řadu schopností, kterými oplývají pouze Kyklopové. Je to dobrák, který má blíž k polobohům než k ostatním Kyklopům, kteří ty polobohy jedí. Tyson vypadá jako pobuda, ale má zlaté srdce, což může být značně matoucí pro lidi, kteří se s ním setkají. A pro něj ovšem také.”
Stejně jako Percy je Tyson synem Poseidona, ale zatímco Percyho matka je lidskou ženou, Tysonova byla mořskou nymfou. Smith popisuje vztah mezi sourozenci takto: „Percy a Tyson jsou polovičními bratry, ale Tyson to nerad omílá pořád dokola. Percy nepočítá s tím, že bratra přivede do svého bydliště, nepočítá s tím, že by ho vzal na cestu s sebou a nepočítá s tím, že si ho podmaní Tysonův optimismus a životní postoj, který je nevšední a plný úžasu. Nakonec Percy zjistí, že na něj Poseidon přece jen dává pozor, protože právě on mu poslal Tysona.”
Zpočátku filmaři plánovali, že dají Smithovi protetické oko, ale potom se rozhodli oko vytvořit prostřednictvím vizuálních efektů. „Oko“ zmenšili z velké obličejové masky na malou aplikaci na čele, která vytváří dojem jediného obočí, které Smith musel předvádět pouze tehdy, když si Tyson nasadil sluneční brýle. A stejně jako v knize, i ve filmu použití magické mlhy vytváří iluzi, že má Tyson oči pouze dvě; v těchto scénách si prostě Smith ponechal svůj vlastní vzhled.
Nejnovější polobohyní v táboře polokrevných je Clarisse LaRue, dcera Árese, boha války. Leven Rambin, která Clarissu hraje, ji vidí jako „přirozeně inklinující k boji, k soutěži a k tomu, být nejlepší. Neustále se snaží svému otci dokázat, že je stejně dobrá jako syn, kterého chtěl, a ona teď proto žije podle jeho představ.”
„Clarisse podporuje Percyho pocity nedostatečnosti a nutí ho zpochybňovat své schopnosti a to, zda skutečně patří do tábora polokrevných,” říká Freudenthal. „Clarisse je sama nejistá, a to je důvod, proč zastává tento postoj. Její nejistota, jestli někdo nebude lepší než ona nebo jestli ji nepřivede do trapných rozpaků, ji nutí lidi šikanovat.”
Anthony Head ztvárňuje Percyho rádce, kentaura Chiróna – z poloviny člověka, z poloviny koně. „Kentauři milují pití a zábavu, ale Chirón je jejich pravý opak; je vzdělaný a milý,” říká Head, který se nejvíc proslavil svou rolí rádce hrdinky televizního seriálu Buffy, přemožitelka upírů. „Chirón má Percyho rád jako syna. Je ušlechtilý, ale zároveň je má svou temnou stránku, protože je synem Krona. A Kronos je ‘velké zlo’, které je odpovědné za všechno špatné ve světě Percyho Jacksona.”
Držitel nominace na Oscara a na Zlatý glóbus a vítěz ceny Emmy Stanley Tucci hraje Dionýsa, známého mladým obyvatelům tábora polokrevných jako pan D. „Je bohem vína a hédonismu,” vysvětluje Tucci. „Mám víno rád a proto pro mě bylo velmi příjemné tu roli vzít. Nepotřeboval jsem k tomu nic studovat,” vtipkuje.
„Zeus pana D proklel, a tak se každé víno, které pan D má, změní ve vodu,” pokračuje Tucci. „Nemá také rád jakoukoliv odpovědnost. Pan D je bručoun a mizerný vůdce. Nedokáže si zapamatovat ničí jméno a je pravděpodobně vyděšenější než jeho studenti. Pan D je troska a neměl by být na pozici, kterou zastává – a to je to, čím je pro mě ta role zábavná.” Při ztvárnění chlupaté a pupkaté figurky se Tucci pyšnil knírem, bradkou, parukou a falešným břichem.
Nathan Fillion, pro fanoušky sci-fi kultovní figura ze seriálu Firefly a z filmu Serenity, který byl podle seriálu natočen, se připojil jako Hermés, posel bohů. Lidem Hermés připadá jako zaměstnanec UPS, pro mladé Olympany je businessmanem ve skvěle padnoucím obleku, který bere polobohy na prohlídku svého kolosálního centra na třídění balíků.
Hermés je otcem poloboha Luka. „Luke způsobuje všechny ty problémy a oni ho musí najít,” říká Fillion. „Luke je nezbedný kluk a to láme Hermovi srdce. Ale vidíme, že bohové nejsou krutí. Aspoň špetku citu u nich najdeme.”
Fillion viděl Percyho Jacksona: Zloděje blesku a přiznává, že byl potěšen, když zjistil, že se chystá druhý díl. „Je úžasné, být fanoušek něčeho, čeho se potom můžete účastnit.”
Části seriálu: Percy Jackson: Moře nestvůr
- Percy Jackson: Moře nestvůr
- Percy Jackson: Moře nestvůr - TAXI Z PEKLA
- Percy Jackson: Moře nestvůr - JEDEN MUŽ, DVĚ MONSTRA
- Percy Jackson: Moře nestvůr - STAVBA TÁBORA POLOKREVNÝCH A OSTATNÍCH MAGICKÝCH SCÉN
- Percy Jackson: Moře nestvůr - „MOŘE NESTVŮR” NA MOŘI/KOSTÝMY NA CESTU
- Percy Jackson: Moře nestvůr - OŽIVENÍ OPUŠTĚNÉHO ZÁBAVNÍHO PARKU
Nejnovější komentáře