Koncem padesátých a počátkem šedesátých let procházel německý filmový průmysl hlubokou krizí, jejíž příčinou byl mimo jiné prudký rozvoj televizního vysílání. Docházelo k zavírání kin i ke krachu mnoha produkčních a distribučních společností. Jedním z mála producentů, kterého se krize téměř nedotkla, byl Horst Wendlandt (1922-2002), objevitel filmového Vinnetoua. Od poloviny padesátých let působil jako vedoucí produkce ve společnosti CCC Film, kterou vlastnil jeho pozdější konkurent Artur Brauner a natočil řadu kasovních trháků se známou zpěvačkou Caterinou Valente. V roce 1961 se stal spolumajitelem produkční firmy Rialto Film, kterou v předchozím roce založil dánský producent a zakladatel distribuční firmy Constantin Preben Philipsen (1910-2005). Ještě téhož roku se pustili do výroby filmových adaptací románů Edgara Wallace a dosáhli s nimi nevídaného úspěchu.
Wendlandt se už delší dobu zaobíral myšlenkou natočit velkolepý dobrodružný film, který by přilákal do kin především mladé publikum. Zaměřil se na romány Karla Maye, odehrávající se na Divokém západě. Mnozí ho považovali za blázna, neboť western byl po dlouhá léta doménou tvůrců z Ameriky. Dokonce i sám Wendlandt později přiznal, že měl tehdy obrovský strach z neúspěchu. Ale nenechal se odradit. Celé dny trávil v jednom berlínském knihkupectví a pozoroval, kolik mayovek se prodává. Při častých návštěvách restaurací a kaváren se vyptával personálu, zda znají příběhy Karla Maye. Když ho všichni ujistili, že mayovky četli a znají Vinnetoua s Old Shatterhandem, spokojeně se usmál: Poklad na Stříbrném jezeře bude mít úspěch.
Protože výroba filmů byla v té době závislá na finanční pomoci distribučních firem, odjel Wendlandt do Mnichova, aby požádal o spolupráci Waldfrieda Barthela (1913-1979), šéfa distribuční firmy Constantin. Plánovaný rozpočet na výrobu filmu byl 2 miliony marek. Když se k tomu připočítaly náklady na distribuci a propagaci filmu, vzrostla suma na závratných 3,4 milionů marek. Barthel přistoupil k oknu a na okamžik se zamyslel. Jen blázen by se pustil do tak nejistého podniku. Ale Barthel byl známý svou odvahou riskovat. Firma prosperovala a případnou ztrátu několika milionů si mohla dovolit. Barthel s návrhem souhlasil a nejdražší film poválečného období se mohl začít natáčet. Z finančních a logistických důvodů však nebylo možné natáčet na originálních místech v Americe, proto Wendlandt zahájil spolupráci s jugoslávskou produkční firmou Jadran film, které tehdy šéfoval Zvonko Kovačić. Společnost měla bohaté zkušenosti s výrobou dobrodružných filmů, disponovala moderním komplexem studií, vlastní krejčovskou dílnou a především skutečnými odborníky všech možných profesí. Spolupráce Rialta a Jadran filmu se po celá léta odehrávala na vysoce profesionální úrovni a díky mayovkám zažíval Jadran film své nejúspěšnější období v historii společnosti.
Části seriálu: Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře - Der Schatz im Silbersee (1962)
- Poklad na Stříbrném jezeře - Režie, scénář, kostýmy
- Poklad na Stříbrném jezeře - Hlavní hrdinové
- Poklad na Stříbrném jezeře - Natáčení u Plitvických jezer
- Poklad na Stříbrném jezeře - Grobničko polje a boj o Butlerovu farmu
- Poklad na Stříbrném jezeře - Lišák Slavko Andres
- Poklad na Stříbrném jezeře - Westernové město Tulsa a kostelík v El Doru
- Poklad na Stříbrném jezeře - Záhadná scéna
- Poklad na Stříbrném jezeře - Melodie Old Shatterhanda
- Poklad na Stříbrném jezeře - Světová premiéra v kině Universum
- Poklad na Stříbrném jezeře - Obsah filmu
- Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře: Legenda mezi dobrodružnými filmy
Nejnovější komentáře